PARTICIPACIÓ DEL PERSONAL EN OBJECTIUS DE RESPONSABILITAT SOCIAL MARKETPLACE: PARTICIPACIÓ DEL PERSONAL EN OBJECTIUS DE RESPONSABILITAT SOCIAL Anna Jover Coordinadora de DG i RS I Jornada Tècnica UCH “Benchmarking en Innovació” 15 setembre 2009
1 Introducció 2 Mercat de idees 3 Resultats índex 1 Introducció 2 Mercat de idees 3 Resultats
HOSPITAL PLATÓ 10E 7G 9C 2I 9D 2G 10H 7B 2J 10G 8B 7D 2A 3G 2C 2D 3D 9F 8D 7C 1D 1A 6B 2K 10F 10J 9A 6A 2H 7A 10I 8A 6C 10D 6E 5B 5E 10C 7F 9E 9G 8C 8F 10B 6D 10A 3C 3A 3B 1C 2B 4C 1E 4B 4A 2E 5A 7E 8H 8I 8G 1B Situats en el barri de sarrià sant gervasi amb zona d’influència 150.00
ACTIVITAT 2008 altes = 11.706 primeres visites = 38.644 visites successives = 74.960 hospital de dia = 11.026 cirurgia major ambulatòria = 5.881 cirurgia menor ambulatòria = 8.623 urgències = 9.475 L’activitat 2008 ja la veiu, tenim 12.000 altes aprox, amb una cirurgia major ambulatòria de 6.000 per tant aprox, un 50% de ambulatorització I unes urgències que en aquest moment s’estan incrementan doncs el projecte 2009-2010 està previst amb les noves obres d’urgències augmentar les urgencies I fer totes les de la nostra zona.
Pla Ètica Institucional Objectius Essencials Sostenibilitat social Sostenibilitat econòmica Excel·lència en qualitat Missió Diagnosticar, tractar i tenir cura de la salut dels nostres malats Visió Ser l’hospital referent del nostre barri Valors Transparència i compromís ètic Tracte humà i personalitzat Vocació d’excel·lència Solidaritat amb les persones i l’entorn Plans Estratègics: 2003 – 2007 i 2007 - 2010 Pla de Qualitat EFQM Acreditació Gestió Basada en Processos Minerva (suport a la gestió) Pla Ètica Institucional Pla de Responsabilitat Social Pla de Millores Socials Comissió RS i GE MarketPlace Hospital Plató va definir els seus objectius esencials a l’any 2003 en el seu primer PE, A partir d’aquí es va definir la missió, la visió i els nosttres valors adequar-los amb els quatre àmbits d’actuació de RS. En els plans estratègics varen sortir unes línies estratègiques a seguir en les quals es contemplava un Pla de Qualitat que englobava el efqm…. La gestió basada en processos, que avui us explicarà el Dr. Tomàs Alonso i Minerva com eina informatica per gestionar entre altres els objectius de l’Hospital i que la Dra. López us en parlarà en el lloarg del mati. I per un altre cantó en el primer PE es va crear el Pla d’Ètica Institucional, Pla millores socials i el pla de responsabilitat social, degut això es va crear la comissió de RS i GE.
Comissió de Responsabilitat Social i Gestió Ètica El seu objectiu: “Desenvolupar, implantar i controlar els valors de la nostra organització tant des de la vessant ètica com de Responsabilitat Social” La comissió de RS i GE, es va formar l’any passat, reorientant d’aquesta manera la comissió del Pla d’Ètica Institucional, assumin l’objectius de “desenvolupar, implantar i controlar.......
Comissió de Responsabilitat Social i Gestió Ètica Composada per un grup multidisciplinar: Director General Responsable RS Direcció Desenvolupament Persones Prevenció Riscos Laborals Metge Medicina Interna Treballadora Social Unitat d’Atenció al Client Unitat de Comunicació Consultes Externes Unitat Facturació Infermera hospitalització Aquesta comissió es va composar, tenint en compte a les persones claus, entent com a tals persones amb un lideratge informal, per tal de poder fer baixar els objectius que la propia comissió genera.
DETECCIÓ D’OPORTUNITATS DE MILLORA PLANIFICACIÓ D’OBJECTIUS METODOLOGIA SELECCIÓ OBJECTIUS DETECCIÓ D’OPORTUNITATS DE MILLORA PRIORITZACIÓ PLANIFICACIÓ D’OBJECTIUS Abans de seguir amb la comissió de RS, m’agradaria fer un parentesis per explicar-vos com a l’Hospital Plató des de l’any 2003 selecciona els objectius de l’organització, tot i que la Dra. López avui us explicarà més en detall aquesta metodologia. Les oportunitats de millora es detecten a partir de:Abans de seguir amb la comissió de RS, m’agradaria fer un parentesis per explicar-vos com a l’Hospital Plató La detecció d’oportunitats be donada en primer lloc pel 1- Pla Estratègic 2- Serveis /àrees 3- client extern: reclamacions, enquestes 4- Auditories: ISO, EFQM, LOPD, Acreditacíó, Econòmica…. 5- Resultats indicadors 6- Processos Es prioritzen en el C Directiu o resp àrea Planifiquen: cada resp àrea Difusió: a minerva on (cada resp de l’objetiu pot actulitzar-lo/ autogestió) DIFUSIÓ
Objectius i accions de millora planificades 2008 421 224 Objectius Objectius i AM 197 Accions de millora 18% Com exemple, durant l’any 2008…. Els objectius en general….El 18% an estat persones directes com tècnic i solicitant, això no vol dir que han hagut grups de treball Participació sol·licitant/ tècnic: 73 persones
TREBALLAR PER OBJECTIUS REQUEREIX: 1- Consens dels objectius entre el treballador i el responsable de l’àrea 2- Implicació i participació del personal 3- Delegació 4- Autogestió i lideratge dels objectius 5- Avaluació i seguiment del rendiment En definitiva cal considerar que treballar per objectius requeria…..
MERCAT DE IDEES Dit tot aixó, varem considerar interessant que per augmentar la participació i la implicació en els objectius de RS, fossin els membres de la comissió que desenvolupessin una idea i que aquesta fos votada per la organització.
IDEES OBJECTIUS RS VOTACIONS El que voliem era aconseguir, que les persones deixesin fluir les seves idees i aquestes es convertisin amb objecctius anuals i que aquests fossin assolits per l’organització
METODOLOGIA -Objectiu de RS Participació mínima de cinc persones (per idea) Multidisciplinar Pre valoració per la comissió Jornades Estratègiques / Marketplace Votacions pels assistents Elecció de les tres primeres idees més votades . La metodologia tenia que ser que la idea fos sobre RS, que impliques com a mínim més de 5 persones i que fos multidisciplinar i amb l’objectiu de presentar-ho a les jornades estratègiques en forma de mercat. l´organització en cada una de les idees
METODOLOGIA JORNADES ESTRATÈGIQUES (desde l’any 2002) “L’objectiu de la Jornada és per l’organització debatre de manera sistemàtica temes d’interès, rebre informació consensuar estratègies i visualitzar i reconèixer les millors accions realitzades pels seus membres” Des de l´any 2002 l´Hospital Plató realitza unes Jornades Estratègiques (dos dies), en les que participen un 40% de les persones de l´organització. Per això es va crear un espai específic per exposar les idees generades, en un “mercat d´idees”. Es van formar 8 grups i es va assignar un pressupost (mínim necessari) per a decorar els estands. Les 8 idees havien de ser votades per tots els assistents a les Jornades, comprometent-se la comissió en planificar per al mateix any les tres idees més votades.
PROPOSTES IDEES Contaminació Acústica i Salut Plató Cuida’t Teaming Plató Ciutadà Plató Voluntariat Jornades de Portes Obertes Apadrinament de nens Mobilitat sostenible
Jornades Estratègiques 2009 Marketplace
RESULTATS Varen implicar a 80 persones (grups multidisciplinars) De 8 idees en van sortir 8 objectius (2009-2010) Votacions de 155 persones (sobre 160 assistents) Aprovat per unanimitat la implantació dels 8 projectes Enquestes (el 98% dels assistents van considerar molt bona la idea Varen participar en la creació de les vuit idees, 80 persones. Els equips van ser multidisciplinars. En els resultats de les enquestes de satisfacció, el 98% dels assisstents van considerar molt bona l’opció del mercat d´idees. Varen votar 131 persones de les 140 que hi van assistir. Degut a “l´èxit” del mercat, el Comitè Directiu va plantejar a tots els assistents la possibilitat de no tenir en compte els resultats i d´implantar els vuit projectes entre el 2009 i el 2010. Va ser aprobat per unanimitat per tots els assistents.
CONCLUSIONS La IMPLICACIÓ i EL COMPROMÍS de les persones al poder autogestionar-se els objectius, ens fa pensar que el “MERCAT DE IDEES”, és una bona èina en la creació d’objectius. Per altra banda el “mercat” ha tingut efecte sobre la resta de l´organització constituint una manera de COMUNICACIÓ global.
CONCLUSIONS 2 També i tot i tenir els plans de Responsabilitat Social implantats des de l´any 2002, a partir d´aquesta acció, la PARTICIPACIÓ de les persones en els diferents projectes ha millorat l’AMBIENT LABORAL.
CONCLUSIONS I N NO V A CI Ó P E R S O N E S CREATIVITAT ESPERIT CRÍTIC CONEIXEMENT ORGANITZACIÓ FLEXIBLES EST. HORIZONTALS EQUIPS TREBALL CAPACITAT DECISIÓ Finalment La Innovacio Incremental o de millora continua igual que la Radical es basa en les Persones que son en les que resideix la capacitat de Creativitat, Esperit critic i Coneixement per tant el afavorir organitzacions amb estructures Organiques,Flexibles,Planas amb equips multidisciplinars amb capacitat de decisio permet fer Permeable la Innovacio com Estrategia Empresarial.
Per tant pensem que las organitzacions han de afavorir que les idees sorgeixin no soles sino estructurades en la que hagi un sistema estructurat i planificat en el qual la innoavió permetés que les idees no siguin esporadiques si no que sorgeixin de forma organitzada.
ESSENCIALS DE L’HOSPITAL PLATÓ OBJETIUS ESSENCIALS DE L’HOSPITAL PLATÓ (Definits desde l’any 2003) SOSTENIBILITAT SOCIAL SOSTENIBILITAT ECONÒMICA EXCEL.LÈNCIA EN LA QUALITAT
Moltes gràcies, anna.jover@hospitalplato.com www.hospitalplato.com
Respecte als valors: 1er Pla Estratègic 2003-2007 2on Pla Estratègic 2007-2010 EFQM model gestió Pla Ètica Institucional (PEI) Pla Responsabilitat Social Comitè assessor PEI Implantació del Pla a l’Hospital Plató i en els nostres grups d’interès - Alinear els valors amb els àmbits de la RS - Canvi de valors, missió i visió de l’Hospital Plató Restructuració comissió PEI així com els seus membres Comissió RS i GE