Espai públic i ciutadania

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS Breu explicació del model d’Alcoi (País Valencià) Barcelona, 22 de juny de 2016.
Advertisements

COHABITATGE ‘COHOUSING’*
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
Elaboració d’un mapa temàtic
Xarxa Productes de la terra
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
Disseny de la interfície d’un smartwatch i l’aplicació mòbil
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
APRENENTATGE MULTINIVELL
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
PETITS REPORTERS Títol.
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
Jornada Cloenda Esports
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
El marc normatiu La Llei 12/2007, d/11 d’octubre, de Serveis Socials i el Decret 202/2009, de 22 de desembre estableixen la creació d’òrgans de participació.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
La creació del Consorci de Biblioteques de Barcelona Per Marta Clari
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
JOVE, PARTICIPA A SANTA EULÀLIA
DISSENY GRÀFIC D’UN PORTAL DE TRANSPARÈNCIA PER AJUNTAMENTS
Grups interactius a L’Esquitx
Ateneu de Dades: Laboratoris ciutadans de dades
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
Participació electrònica a:
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
REUNIÓ DEL CONSELL D’ENTITATS I ASSOCIACIONS
DE DEBAT DE L’AVANÇ DEL PLA
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
Sistema d’avaluació del Programa Democràcia Activa
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Coneixements i idees previs
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
PLA D’ORIENTACIÓ PROFESSIONAL
Les taules de multiplicar
La imatge corporativa Una eina fonamental en l’actualitat
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
Projecte d’Itineraris Formatius
Policia de Barri Les Corts #apeudebarri 2018.
Gestió participativa dels projectes de centre
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Serveis de Consultoria
Pla Integral de Salut Mental
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Sistema de descàrrega d’aplicacions per a mòbils intel·ligents
Propostes de millora en el GIR
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Promoció de la salut i programació sanitària
Àrea d’Atenció a les Persones
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
Procés participatiu per l’elaboració del Reglament de Participació Ciutadana de la Roca del Vallès _Gener de 2011_.
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Transcripción de la presentación:

Espai públic i ciutadania La participació de la ciutadania en la creació de l’espai públic

Continguts de la presentació Espai públic i ciutadania. La ciutadania en la creació de l’espai públic La participació ciutadana: nocions bàsiques Ciutadania, espai públic i generació d’activitats esportives. Algunes idees

Espai públic i ciutadania “L’espai públic és a la vegada l’espai principal de l’urbanisme, de la cultura urbana i de la ciutadania. És un espai físic, simbòlic i polític”. “El repte de l’espai públic no és una qüestió tècnica o un debat d’urbanistes. És un debat de valors culturals: convivència o insolidaritat, justícia social o més desigualtat, participació cívica o anomia”. “El dret a l’espai públic és, en darrer terme, el dret a exercir com a ciutadà que tenen tots els que viuen i els que volen viure a les ciutats” Jordi Borja i Zaida Muxí, L’espai públic: ciutat i ciutadania

3 DIMENSIONS de l’espai públic: Amb els seus COMPONENTS: Espai públic i ciutadania 3 DIMENSIONS de l’espai públic: Amb els seus COMPONENTS: Espai físic Espai de vida Espai de relació i conflicte Elements urbanístics i equipaments Usos i activitats Actors, hàbits i interessos Amb lògiques diferenciades però interrelacionades i interdependents: No podem pensar els usos i activitats sense tenir en compte els elements físics que defineixen l’espai i a l’inrevés. Ens equivocarem també si planifiquem l’espai públic únicament des del punt de vista del seu disseny urbanístic i els usos que li volem donar.

NO PODEM PENSAR L’ESPAI PÚBLIC NOMÉS DES DE LA LÒGICA URBANÍSTICA Espai públic i ciutadania EN CONSEQÜÈNCIA: NO PODEM PENSAR L’ESPAI PÚBLIC NOMÉS DES DE LA LÒGICA URBANÍSTICA PERÒ TAMPOC: PODEM PENSAR L’ESPAI PÚBLIC NOMÉS DES DE LA LÒGICA TÈCNICA DELS USOS QUE LI VOLEM DONAR

3 ELEMENTS per al disseny de l’espai públic: Espai públic i ciutadania 3 ELEMENTS per al disseny de l’espai públic: Espai i equipaments Usos i activitats ACTORS Allò que dóna sentit a l’espai públic són els actors que hi interactuen. L’urbanisme és ple de fracassos de grans dissenys que no han tingut en compte els usos i els actors que l’han d’utilitzar.

Espai públic i ciutadania

Espai públic i ciutadania Qui són els actors que hem de tenir en compte en el disseny de l’espai públic? Veïns: seran afectats directes, siguin o no usuaris Usuaris: diferents, per als diferents usos i horaris Ciutadans: l’espai públic pertany a tota la ciutat. La intervenció ha de tenir en compte i incardinar-se en la visió global de ciutat

Com els hem de tenir en compte? Espai públic i ciutadania Com els hem de tenir en compte? Conèixer els seus interessos i hàbits Enquestes, estudis demoscòpics... Escoltar les seves opinions Fent-los partíceps de les decisions Participació ciutadana Usuaris/Clients Ciutadans

La participació ciutadana QUÈ ÉS? “Qualsevol procés o espai que -a través del diàleg- recull, valora i, si s’escau, incorpora les veus dels ciutadans en la definició i implementació de les polítiques públiques” Quim Brugué

La participació és ...Procés o espai La participació ciutadana La participació és ...Procés o espai Es tracta de generar les oportunitats per escoltar les veus dels ciutadans. Aquestes oportunitats es poden donar de moltes maneres, tot i que bàsicament poden ser: Un procés (amb inici i final) Ex: procés per a la reforma de la Diagonal Un espai (amb vocació d’estabilitat i permanència). Ex: un consell, un grup de treball, una comissió...

La participació és...Diàleg La participació ciutadana La participació és...Diàleg La participació ciutadana no s’ha de confondre ni amb serveis de reclamació i/o atenció ciutadana, ni amb modernitzacions administratives orientades al client, ni amb enquestes que recullen opinions de la gent. Enquestes, sondeigs i altres mètodes demoscòpics que no contemplin la deliberació i el debat ciutadà dels seus resultats, no són participació El diàleg ha de ser un element constitutiu de la participació ciutadana

Recull, valoració i, si s’escau, incorporació La participació ciutadana La participació és... Recull, valoració i, si s’escau, incorporació La participació no és ni una “carta al reis” ni un llistat de “greuges i exigències ciutadanes”, sinó una forma d’escoltar i posar a debat idees ciutadanes que, un cop valorades, poden o no ser incorporades a la decisió pública. El compromís de la participació és escoltar i prendre en consideració, però no el de respondre positivament a totes i cadascuna de les idees o suggeriments recollits

La participació és ... Les veus dels ciutadans La participació ciutadana La participació és ... Les veus dels ciutadans Ens interessa recollir i contrastar veus, entenent que aquestes reflecteixen interessos, visions i preferències diverses. No es tracta tant, o no només, de recollir moltes i representatives opinions, com de que tothom les pugui expressar i que, d’aquesta manera, es reflecteixi la diversitat i pluralitat. Aquestes veus poden ser individuals o col·lectives (associacions, entitats, etc.)

La participació és... Definició i implementació polítiques públiques La participació ciutadana La participació és... Definició i implementació polítiques públiques La participació es substancia, pren forma concreta, al donar-se sobre un contingut. I aquest contingut són les decisions públiques sobre què es fa i com es fa. Sense contingut, la participació només és gimnàstica.

LA PARTICIPACIÓ NO S’IMPROVISA La participació ciutadana COM HO FEM? LA PARTICIPACIÓ NO S’IMPROVISA Cal planificar-la Caldrà de decidir moltes coses...

La participació ciutadana Sobre què volem dialogar: sobre l’espai físic, sobre els usos, sobre les relacions i la gestió dels conflictes, sobre tots els elements, etc. Per a què: perseguim objectius puntuals (remodelar una plaça) o estructurals (millorar la convivència)? Volem diagnosticar, dissenyar, gestionar, avaluar... Amb qui: els veïns, els usuaris, la ciutadania en general...Quin paper donem a les entitats, quin a la ciutadania no organitzada... Com: quines tècniques farem servir per afavorir el diàleg? Com aconseguirem mobilitzar la ciutadania? Com i en quins moments encaixem la participació amb els treballs urbanístics o tècnics? Amb quins recursos: quin pressupost hi destinem, amb quins recursos interns i externs comptem, quines àrees s’han d’implicar... ...

Ciutadania, espai públic i generació d’activitats esportives Ciutadania, espai públic i generació d’activitats esportives. Algunes idees Els 3 elements a tenir en compte per al disseny de l’espai públic els podem treballar conjuntament amb els actors: Identificació dels actors implicats i de les seves relacions, necessitats i demandes no satisfetes. Generació de consensos, sinèrgies i treball sobre possibles conflictes en l’ús de l’espai públic Definició dels usos, prèvia identificació amb els propis actors de les compatibilitats i incompatibilitats entre els diferents usos possibles (esportius i no esportius) d’un mateix espai Definició o millora en els elements urbanístics i la dotació d’equipaments per a facilitar la pràctica esportiva a l’espai públic

Ciutadania, espai públic i generació d’activitats esportives Ciutadania, espai públic i generació d’activitats esportives. Algunes idees ESCENARI 1: Procés participatiu sobre els hàbits esportius de la gent gran Objectius: conèixer l’oferta, els hàbits esportius i la demanda no satisfeta per millorar la pràctica esportiva entre la gent gran del municipi. Actuacions: Elaboració d’un mapa social (espais en els que es realitza algun tipus d’activitat i actors que la realitzen) Diagnosi interna (amb tècnics i professionals del sector) Diagnosi externa (amb ciutadania organitzada i no organitzada) Elaboració d’un pla d’acció a partir de les necessitats i mancances detectades en la diagnosi Eines: Entrevistes exploratòries Qüestionaris Cartografia Tallers i sessions de treball Cas real: Vilafranca del Penedès

Ciutadania, espai públic i generació d’activitats esportives Ciutadania, espai públic i generació d’activitats esportives. Algunes idees ESCENARI 2: Procés participatiu per a la definició d’usos esportius en un espai multifuncional Objectius: compatibilitzar diferents usos i assolir la convivència entre diversos actors amb interessos i hàbits en conflicte Actuacions: Elaboració d’un mapa d’actors i les seves relacions Identificació dels elements de consens i dels elements de conflicte Elaboració consensuada d’una proposta d’usos, amb definició de criteris d’ús i normes de convivència i establiment de mecanismes de seguiment Eines: Entrevistes Sociograma Dinamització / mediació comunitària Tallers i sessions de treball

Ciutadania, espai públic i generació d’activitats esportives Ciutadania, espai públic i generació d’activitats esportives. Algunes idees ESCENARI 3: Procés participatiu per a la definició d’un equipament juvenil El País, 24/04/2011 La clave de esta iniciativa es más el cómo que el qué. "Importa el método participativo y colaborador en la concepción del proyecto", explica el consejero. Y los arquitectos lo corroboran: "Es el edificio más simple que hemos hecho. Nos hemos limitado al papel de "oído cocina": tres salas de actividades de 75 m2 y tres almacenes de 25, más oficinas, más aseos, más zona de skate, más rocódromo, más teatro al aire libre, más un muro para grafitis, ¡oído cocina! Que las piezas puedan usarse independientemente, ¡oído cocina! Que haya zonas exteriores de sombra y protegidas de la lluvia, ¡oído cocina! Que cueste menos, ¡oído cocina! Que tenga luz por la noche para poder usarse con libertad de horarios, ¡oído cocina!". Muchos proyectistas desconfían de la participación de los colectivos en la toma de decisiones. Consideran que obstaculizan el diseño y el trabajo, y que suelen retrasar las obras. "Aquí no ha sido un problema. Ha sido la solución" Cas real: Factoría Joven, Mérida

Per saber-ne més...

Oficina de Participació Ciutadana Àrea d’Igualtat i Ciutadania Moltes gràcies Oficina de Participació Ciutadana Àrea d’Igualtat i Ciutadania o.participacioc@diba.cat 934 049 386