Història oral escolar: Escenaris i aplicacions

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
Advertisements

Valorem el que mengem! Disseny de projectes de comunicació, i educació ambiental.
Programa REMI RESIDÈNCIA TORIBI DURAN Castelló D’Empúries (GIRONA)
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
ESCOLA GRAS I SOLER.
ESCOLA MUNICIPAL DE MÚSICA DE PUIG-REIG
TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca
Xarxa Productes de la terra
Podeu posar una foto del vostre centre
Toca fusta FENT DECORATS
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
ESCOLA MUNICIPAL DE MÚSICA DE PUIG-REIG
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
Recursos Informàtics en Història
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
LA VIDA A LES COLÒNIES INDUSTRIALS
Antecedents (el context) Centre IATIC
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
EUROMANIA A L’ESTEVE Generalitat de Catalunya
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
L’handbol a l’escola - Jornada de formació -
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
2013.
Grups interactius a L’Esquitx
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló.
Seminari d’Educació Especial
Projecte d’educació en comunicació audiovisual.
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Casal i estades de Nadal Torrefarrera 2016
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Treball compartit alumnes USEE i grup de cinquè de Primària
IV JORNADES DOCTORIALS
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
VIOLÈNCIA I VIH Margarita Sentís i Carmen Borreguero
Continuació: el temps II
de Transferència Educativa
Cap a l’FCT en els cicles LOE
Recurs educatiu Europa
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
El projecte d’història oral escolar. Esquema pràctic de realització.
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
P-5 Curs
El Treball de Recerca.
Convivència i Mediació Escolar
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Knowing by sharing ( Ens coneixem compartint)
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

Història oral escolar: Escenaris i aplicacions

Objectius dels projectes d’història oral Fer protagonistes l’alumnat de primària i secundària en la recuperació, estímul i difusió de la memòria històrica. Afavorir el flux escola-entorn Suggerir aplicacions de la història oral escolar. Facilitar al professorat eines metodològiques i recursos per dur-les a terme Suggerir models de projectes inter-generacionals. Suggerir models de projecte d’aprenentatge i servei.

Projecte Inter-generacional Ubicació: centre escolar i institucions del seu entorn Escenaris Aplicacions IES : 4art ESO Projecte H.Oral inserit en C.Variable HªContemp. de Catalunya i Espanya Projecte Inter-generacional Casal Gent Gran Tallers d’Història Ràdio local Tertúlies intergeneracionals Escola de primària veïna a ‘l IES Història Oral a primària Aula d’acollida de l’ IES Història Oral entre iguals

Memòria Històrica de la Guerra i Postguerra El tema dels projectes. Concreció per a diferents aplicacions. Exemple Memòria Històrica de la Guerra i Postguerra L’escola dels anys 30, 40 i 50 TERTÚLIES INTERGENERACIONALS SOBRE HISTÒRIA RECENT TALLERS D’HISTÒRIA AL CASAL DEL GENT GRAN H.ORAL A L’AULA DE 4rt ESO ELS AVIS A L’ESCOLA. HISTÒRIA ORAL A LA PRIMÀRIA AULA D’ACOLLIDA H.O ENTRE IGUALS Els infants a la guerra i la postguerra Una nena en mig de dues guerres Els infants a la guerra i la postguerra La Trajectòria migratòria dels nouvinguts Anar a escola durant la guerra i la posguerra 4 sessions L’impacte de la Guerra Jocs i joguines reis i comunions Nens i nenes que treballen L’aventura de menjar cada dia

Mapa General H.ORAL A L’AULA DE 4rt ESO Objectius Afavorir la relació entre generacions. Afavorir la integració de l’alumnat en la creació cultural de la comunitat Estimular el valor de la tolerància i la comprensió envers els altres Estimular la motivació de l’alumnat per la història ..... Tema: Els infants a la guerra i la postguerra. Fases i activitats: Entrevistes a socis del casal seguint la metodologia de la història oral. Agents Entrevistadors : L’alumnat de quart d'ESO Entrevistats: Gent gran del Casal participants dels Tallers d’història i Familiars i coneguts de l’alumnat. TALLERS D’HISTÒRIA AL CASAL DEL GENT GRAN TERTÚLIES INTERGENERACIONALS A LA RÀDIO HISTÒRIA ORAL A LA PRIMÀRIA HISTÒRIA ORAL ENTRE IGUALS A L’AULA D’ACOLLIDA Objectius Preparar les entrevistes amb la gent jove Despertar l’ interès per ensenyar la història viscuda als joves. Afavorir la comprensió i relació envers els joves. Tema Els infants a la guerra i la postguerra Fases i Activitats Primera etapa : Tertúlies setmanals guiades Segona etapa : Entrevistes amb l’alumnat de quart d'ESO Agents Socis voluntaris del Casal Objectius Projectar una imatge positiva dels joves Afavorir les relacions les relacions intergeneracionals. Fomentar projectes de participació conjunta entre grans i joves Tema Anar a escola durant la guerra i la posguerra Fases i Activitats Tertúlies a la Radio local amb participació de gent gran i gent jove Agents Gent Jove : Alumnat de l'IES involucrat en els diferents projectes d’història oral. Gent gran d’associacions per a la recuperació de la memòria històrica i dels Casal de gent gran . Professionals de la ràdio Objectius Introduir a l’alumnat de primària en la història oral Afavorir projectes conjunts entre centres de primària i secundària del barri. Donar protagonisme a la gent gran com a transmissor de coneixement . Tema Una nena en mig de dues guerres Fases i Activitats Primera etapa: Projecte d’història oral a l’aula adaptat al cicle. Segona etapa : Xerrades de gent gran a l’escola. Agents Conferenciants: Gent Gran dels Casals i d’associacions per a la recuperació de la memòria històrica Alumnat de primer cicle Alumnat de segon cicle Objectius Afavorir la integració entre iguals Conèixer la trajectòria migratòria dels nouvinguts Fomentar la cohesió social . Tema La Trajectòria migratòria dels nouvinguts. Fases i Activitats Primera etapa : En l’aula d’acollida es treballa la narració i el diàleg Segona etapa : La metodologia de la h-o. aplicada al temps present. L’alumnat de 4rt d'ESO entrevista als seus companys de l’aula d'acollida Agents Entrevistadors : L’alumnat de quart d'ESO Entrevistats: Alumnat nouvingut de l’aula d'acollida Alumnat nouvingut d’aquest curs que ja ha passat al grup-classe. Alumnat que va assistir el curs passat a l’aula d’acollida.

Tallers d’Història Gent Gran P.Inter-generacional Objectius específics H.Oral a 4rt d’ESO Tallers d’Història Gent Gran Estimular el valor de la tolerància i la capacitat de comprensió de la realitat dels altres Afavorir el diàleg entre generacions. Manifestar la dimensió històrica dels fets quotidians i anònims. Ajudar l’estudiant a identificar-se amb el seu passat, el de la seva família i la seva comunitat. Estimular la motivació envers la història. Apreciar els valors de la societat democràtica. Implicar l’alumnat en la reconstrucció del passat col·lectiu. Afavorir l’organització dels records. Explorar les possibilitats de la gent gran com a testimonis. Involucrar a la gent gran en projectes educatius escolars. Afavorir la comprensió envers la gent jove. Despertar l’ interès per ensenyar la història viscuda als joves. Prendre consciència de l’ajuda que presta el seu testimoni als joves. Aflorar records i documents familiars que poden tenir interès històric.

Professorat-Monitora Pas a Pas (1) P.Inter-generacional Espai comú H.Oral a 4rt d’ESO T.Història Gent Gran Proposta Professorat al casal Presentació del projecte inter- generacional a l’aula Informació als socis Marc Històric de l’època Es forma el grup del Taller d’Història Criteris de Treball conjunt Professorat-Monitora Treball amb una pel·lícula històrica 1ª. sessió 2ª. sessió Introducció de la Història Oral 3ª. sessió El projecte d’Història Oral 4ª. sessió Preparació de Trobada Preparació Trobada ........ ........ Primera Trobada. Visita al Casal Alumnat-gent Gran

Pas a Pas (2) P.Inter-generacional ........ Espai comú ........ H.Oral a 4rt d’ESO T.Història Gent Gran Espai comú ........ ........ Visionar Filmació Trobada Visionar la filmació de la trobada Establir parelles Entrevistador/a testimoni Preparació Qüestionari Resum del contingut dels tallers Informació sobre les estratègies per entrevistar Establir cites per fer la fitxa biogràfica Estratègies per entrevistar Treball Individual sobre entrevista Fer l’entrevista Valoració de l’experiència inter- generacional Posta en comú Preparació de la intervenció a la ràdio Preparació Guió de la ràdio Taula rodona a la ràdio Valoració de l’experiència Avaluació. Entrega Dossier Acte de cloenda al centre escolar

P.Inter-generacional H.Oral a 4rt d’ESO Fases i Activitats (1) FASES ACTIVITATS Definició Presentació del projecte a l’aula Marc històric de l’ època Visionat Qüestionari Relacionar-lo amb el tema del projecte Treball amb una pel·lícula històrica Introducció a la història Oral Visionat del DVD: “Fem Història Oral” Reflexió sobre :La història les fonts Històriques i la font oral. Elaborar fitxa biogràfica de l’alumnat. Elaborar la fitxa d’algun familiar El projecte d’aula. Preparació de la trobada Realització Primera Trobada. Visita al casal Perfils dels testimonis. Elecció de temes Visionar la filmació de la trobada Criteris generals per a fer un qüestionari Establir els temes dels qüestionaris : Consensuar per equips els qüestionaris Personalitzar el qüestionari - Fitxa biogràfica - Qüestionaris temàtics - Perfils dels testimonis Preparació del qüestionari Establir les parelles entrevistador-testimoni

P.Inter-generacional H.Oral a 4rt d’ESO Fases i Activitats (2) FASES ACTIVITATS Estratègies per entrevistar Fer l’entrevista Anàlisi de l’entrevista En relació al marc històric Informació obtinguda La tasca d’entrevistador La relació personal Treball Individual sobre l’entrevista Realització Posta en comú informació de les entrevistes Preparació del guió de la radio Taula rodona a la ràdio Enregistrament Valoració del projecte d’H. Oral Avaluació Avaluació. Entrega de dossier Agraïment Entrega de fotografies Suggerir tallers pel curs vinent Acte de cloenda al centre escolar

P.Inter-generacional Tallers d’història Gent Gran Fases i Activitats (1) P.Inter-generacional Tallers d’història Gent Gran Establir les parelles testimoni-entrevistador Visionar la filmació de la trobada Definir el tema i la modalitat del taller professorat-monitora Doc. I Doc. II Proposta del professorat al casal Proposta del professorat als responsables de l’admon Doc.III Enviar per fax Contacte telefònic. Model A. Amb suport d’un qüestionari. Model B. Amb suport d’enregistraments i làmines publicitàries antigues. Model C. Comentari de fotografies. Primera trobada alumnat- gent gran Doc.IV Definició FASES ACTIVITATS DOCUMENTS Preparació de la primera trobada amb l’alumnat Resumir el contingut de les sessions Fer l’entrevista RECURSOS Rec. 1 Rec. 2 Rec. 3 Rec. 5 Rec. 4 Realització

P.Inter-generacional Tallers d’història Gent Gran Fases i Activitats (2) FASES DOCUMENTS RECURSOS Doc.V Comentari i valoració de les entrevistes Realització Preparació del guió i intervenció a la ràdio Doc.VI Rec. 6 Valoració general dels tallers Doc.VII Avaluació Valoració responsables del casal-admon Acte de cloenda al centre escolar Rec. 7 Consideracions finals Doc.VIII

P.Inter-generacional Tallers d’història Gent Gran Documents P.Inter-generacional Tallers d’història Gent Gran Doc.I (Pas 1): Proposta del professorat al casal Doc.II (Pas 2): Proposta del professorat als responsables de les administracions o fundacions Doc.III (Pas 4): Guió comentari fotografia Doc.IV (Pas 5): Buidat dels tallers Doc.V (Pas 10): Valoració inter-generacional Doc.VI (Pas 10):Preparació guió de la ràdio Doc. VII (Pas 12): Valoració general dels Tallers d’història

Tertúlies inter- generacionals a la ràdio local Objectius específics Projectar una imatge positiva dels joves. Afavorir les relacions inter-generacionals. Fomentar projectes de participació conjunta entre grans i joves. Fomentar el gust del públic per la Història. Identificar iniciatives cíviques i joventut. Revaloritzar l’aportació de les generacions en la construcció de la societat democràtica. Afavorir l’aprofitament social dels projectes escolars. Difondre la història local.

Fases i activitats Tertúlies inter- generacionals a la ràdio FASES Emmarcar-lo en el Treball de Recerca Definició Suggeriment a la ràdio Suggeriment a l’Associació de Gent Gran Entrevista Transcripció Entrevistes en Profunditat Treballar la Transcripció Realització Elaborar Perfil. Biografia i Qüestionari Guió Radio Avaluació Interna IES Valorar Logística Centre Avaluació Avaluació Ràdio Reunió amb responsables del programa Valoració Associació per a la recuperació de la memòria històrica Acte de Cloenda al centre

Historia Oral a Primària Objectius específics Introduir l’alumnat de primària en la història oral Afavorir projectes conjunts entre centres de primària i secundària del barri. Donar protagonisme a la gent gran com a transmissora de coneixement Fer adonar l’alumnat de les diferències que hi ha entre viure ara i fer-ho quan van néixer els seus avis i àvies. Enriquir-se i gaudir a través del contacte inter-generacional

Historia Oral a Primària El Projecte adaptat a l’escola Fases i activitats FASES ACTIVITATS Contacte entre directors Suport CRP’s Suggeriment a la ràdio Definició El Projecte adaptat a l’escola Marc Històric La Història i els testimonis Orals Perfil del testimoni convidat Primera Sessió Xerrada Testimoni Filmació Segona Sessió Tercera Sessió Visionat Filmació Realització Quarta Sessió Treball a L’aula Cinquena Sessió Fer el mural Sisena Sessió Fer el mural Setena Sessió Emplenar Qüestionari Valoració Avaluació Valoració conjunta Professorat Primària i Secundària. Punts forts i febles Vuitena Sessió

Historia Oral entre iguals a l’aula d’acollida Objectius específics Afavorir la integració entre iguals Fomentar el coneixement dels nouvinguts per part dels seus companys i companyes Fomentar la cohesió social Conèixer la trajectòria migratòria dels nouvinguts Afavorir el coneixement dels costums i tradicions dels llocs d’origen

Fases i activitats Historia Oral entre iguals a l’aula d’acollida Disseny del Projecte entre prof. CCSS i Resp. Aula Acollida Definició Informació al claustre Informació específica als pares de l’alumnat de l’aula d’Acolida Narració Diàleg Treball en la matèria de LLengua Fitxa biogràfica Qüestionari Adaptar les estratègies de l’entrevista Preparació Entrevista Realització Fer l’entrevista Transcriure entre l’entrevistador i l’entrevistat Transcriure entrevista Treball del contingut a l’aula Emplenar Qüestionari Alumnat Comentar Qüestionari Avaluació Avaluació Valoració Final Valoració conjunta professorat