Experiències en la tutorització d'habilitats transversals en Química Analítica Gemma Fonrodona 4 de juny de 2004
48 estats 31 estats 4 estats
Propiciar la mobilitat d’estudiants i professors Crear un sistema clar i comparable entre països Dissenyar un sistema de titulacions que permetin un mercat laboral europeu TITULACIONS: Grau : competències laborals. Post Grau: Master Doctorat
Competències Transversals Continguts específics Àmbit Intel·lectual Àmbit dels valors ètics Àmbit de gestió Àmbit Interpersonal Àmbit de comunicació Fonaments Científics Àmbit professional Àmbit Acadèmic Perfil formatiu
Competències Transversals Solució de problemes Raonament Sentit crític Competències Transversals Àmbit Intel·lectual Àmbit dels valors ètics Àmbit de gestió Àmbit Interpersonal Àmbit de comunicació Treball en equip Lideratge Oral i escrita Gestió de la informació Gestió de temps Organització del treball Ètica professional Confidencialitat
L'ESPAI EUROPEU D'EDUCACIÓ SUPERIOR POT SER L'EXCUSA PER AFAVORIR UN CANVI EN EL PROFESSORAT I LA MILLORA DE LA QUALITAT DE L'APRENENTATGE
Metodologia de l'aprenentatge ESCOLTAR ESCRIURE ESTUDIAR EL QUE S'HA ESCRIT APRENENTATGE vs MOTIVACIÓ
SABER PROJECTAR SABER FER RESPONSABILITZAR CONEIXEMENTS COMUNICACIÓ FORMACIÓ SABER PROJECTAR SABER FER RESPONSABILITZAR CONEIXEMENTS COMUNICACIÓ HABILITATS COMPROMÍS SOCIAL APRENENTAGE
Perfils professionals del Químic Perfil Indústrial Perfil Aplicat Perfil Docent Perfil en Camps d’Activitat Relacionats Perfil Investigador
HABILITATS DE COMUNICACIÓ: Oral i escrita Gestió Comercial Docència Recerca
Habilitat personal Habilitat adquirida Habilitat a millorar o potenciar des de les titulacions
Inconvenients per a la realització d'experiències per a promoure habilitats transversals de comunicació Aules amb un gran nombre d'estudiants Programes docents molt ajustats en temps real Manca de recolçament
Disseny de la experiència: aplicació a una assignatura teòrica Tasca del professor: Disseny de l’experiència Gestió dels grups d’estudiants (2-4 persones Selecció de les preguntes (problemes) a resoldre. Assignació de una pregunta (problema) a cada un dels grups formats. Revisió i correcció, si s’escau, del problema. valoració objectiva del resultat i la feina feta 1ª part: Treball en equip Tasca dels estudiants Resoldre conjuntament la pregunta assignada. Un cop resolta, entrevista amb el professor.
2ona part: Exposició oral Els alumnes expliquen als seus companys el problema resolt en grup previament, en horari de classe. El temps de l’exposició es va limitar a uns 10-15 minuts. Els estudiants van utilitzar medis audiovisuals per fer la seva exposició. 2ona part: Exposició oral
Objectius a assolir 1ª part: Treball en equip Desenvolupament del treball en equip Posar de manifest la capacitat d’algun dels components del grup d’actuar com a líder o coordinador (capacitat d’escoltar, valorar les diferents aportacions i de decisió) Demostrar la necessitat d’obtenir informació rellevant abans d’iniciar la resolució del problema. Afavorir la discussió tant dels diversos procediments com dels resultats obtinguts amb esperit crític. Ka= ([A-][H3O+])/[HA] Objectius a assolir 2ona part: Exposició oral Capacitat de síntesi Habilitat en la comunicació oral Utilització de recursos
Disseny de la experiència: aplicació a una assignatura experimental Determinació de Coure: Volumetries Gravimetries Colorimetries Absorció atòmica TASCA DEL PROFESSOR: Disseny de l’activitat Formes de participació: Exposició oral (individual) Grup Crític (2 persones) Selecció del tema. Elaboració d’un qüestionari d’avaluació. TASCA DELS ESTUDIANTS: Els estudiants trien un dels temes proposats i fan una recerca bibliogràfica sobre ell. Han de triar justificadament quin dels procediments els hi sembla el més adient. Exposició oral A partir de la informació obtinguda fan una presentació oral d’uns 10 minuts del tema, on han d’explicar de forma abreujada , tots els procediments que han trobat i explicar amb més detall el que considerant més rellevant.
Grup Crític Comunicació oral Grup crític Als que formen part del grup, seleccionat un tema, l’estudien i hauran d'escoltar l’exposició d’un company i fer un judici crític tant del fons com de la forma de la presentació. Disposen d’un qüestionari per a l’avaluació, que hauran de retornar al professor complimentat i signat Els objectius a assolir són: Capacitat de síntesis Esperit crític Esperit crític Capacitat de valoració Comunicació oral Presa de decisions Utilització de recursos Grup Crític Comunicació oral
Model de qüestionari d'avaluació
Avaluació dels estudiants: Exposició oral: avaluació segons qüestionari emplenat pel professor. Grup Crític: avaluació per coincidències entre el qüestionari dels estudiants i el del professor.
Problemes a superar: Resistències de l’alumnat ………….. Compensacions Manca de temps per a l’execució …. Selecció crítica de continguts del programa. Temps de professor dedicat a disseny, execució i avaluació de l’experiència …………………………Reconeixement institucional
La valoració de l’experiència es positiva en ambdós modalitats assajades. La pràctica de les habilitats de comunicació oral juntament amb d’altres de interrelació personals, haurien de ser potenciades dins de les titulacions. El disseny d’experiències proposat pot ser adaptat fàcilment, amb algunes modificacions, a d’altres assignatures i a d’altres ensenyaments.
Moltes gràcies per la vostre atenció