Experiències en la tutorització d'habilitats transversals

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
Advertisements

CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
Xarxa Productes de la terra
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Estudi per a la identificació de
ELS PLANS D’ACCIÓ TUTORIAL A LA UNIVERSITAT DE BARCELONA
AVALUACIÓ DE L’ASSIGNATURA DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, 1
Recursos Informàtics en Història
LA VIDA A LES COLÒNIES INDUSTRIALS
JORNADA D’INTERCANVI D’EXPERIÈNCIES
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
OPOSICIONS Pas del cos B a l’A
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
Eines per avaluar centres educatius
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
1 organització, 3 estudis, 1600 aprenentatges
Measurar el valor (economic) de les titulacions universitàries online
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Validació de l’experiència professional
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
UVic i Rosa Sensat Maig de 2013
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Com introduir les Guies Docents
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Recollida i ús de dades per al suport conductual en una escola
Introducció i objectius
Presentació de la Guia per a la identificació i
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Grups interactius a L’Esquitx
Equips docents: Una forma diferent de fer docència
Seminari d’Educació Especial
Treball DE SÍNTESI 1r ESO
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
Presentació Cadena de Valor
“Modelització d’un treball interdisciplinari amb la utilització de les TIC tenint com un dels elements de referència competències transversals i amb una.
Francesc J. Sànchez, Josep Jordana
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
PROCÉS DE SEGUIMENT DE LES TITULACIONS UNIVERSITÀRIES
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
“El perfil de mestre i professor”
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
Resultats de l’Estudi 1Q 1R ESCOLA TÈCNICA SUPERIOR D’ENGINYERIA Curs Grau d’Eng.Elèctrica Grau d’Eng.Electrònica Ind. i Automàtica Grau d’Eng.Informàtica.
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PROGRAMA ELECTORAL FeSP-UGT Universitat de València
VIOLÈNCIA I VIH Margarita Sentís i Carmen Borreguero
Departamento de Pedagogia Aplicada
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Les Franqueses, setembre 2007
CRAI: definició i estructura
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
COLÒNIES- TREBALL DE SÍNTESI Del 15 al 19 de juny
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
ORGANITZACIÓ ACCIÓ TUTORIAL
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
L’AVALUACIÓ DE LA CARPETA DE LABORATORI EN UNA ASSIGNATURA DE SEGON CURS D’ENGINYERIA TÈCNICA DE TELECOMUNICACIÓ Josep Jordana, Francesc J. Sànchez Departament.
Transcripción de la presentación:

Experiències en la tutorització d'habilitats transversals en Química Analítica Gemma Fonrodona 4 de juny de 2004

48 estats 31 estats 4 estats

Propiciar la mobilitat d’estudiants i professors Crear un sistema clar i comparable entre països Dissenyar un sistema de titulacions que permetin un mercat laboral europeu TITULACIONS: Grau : competències laborals. Post Grau: Master Doctorat

Competències Transversals Continguts específics Àmbit Intel·lectual Àmbit dels valors ètics Àmbit de gestió Àmbit Interpersonal Àmbit de comunicació Fonaments Científics Àmbit professional Àmbit Acadèmic Perfil formatiu

Competències Transversals Solució de problemes Raonament Sentit crític Competències Transversals Àmbit Intel·lectual Àmbit dels valors ètics Àmbit de gestió Àmbit Interpersonal Àmbit de comunicació Treball en equip Lideratge Oral i escrita Gestió de la informació Gestió de temps Organització del treball Ètica professional Confidencialitat

L'ESPAI EUROPEU D'EDUCACIÓ SUPERIOR POT SER L'EXCUSA PER AFAVORIR UN CANVI EN EL PROFESSORAT I LA MILLORA DE LA QUALITAT DE L'APRENENTATGE

Metodologia de l'aprenentatge ESCOLTAR ESCRIURE ESTUDIAR EL QUE S'HA ESCRIT APRENENTATGE vs MOTIVACIÓ

SABER PROJECTAR SABER FER RESPONSABILITZAR CONEIXEMENTS COMUNICACIÓ FORMACIÓ SABER PROJECTAR SABER FER RESPONSABILITZAR CONEIXEMENTS COMUNICACIÓ HABILITATS COMPROMÍS SOCIAL APRENENTAGE

Perfils professionals del Químic Perfil Indústrial Perfil Aplicat Perfil Docent Perfil en Camps d’Activitat Relacionats Perfil Investigador

HABILITATS DE COMUNICACIÓ: Oral i escrita Gestió Comercial Docència Recerca

Habilitat personal Habilitat adquirida Habilitat a millorar o potenciar des de les titulacions

Inconvenients per a la realització d'experiències per a promoure habilitats transversals de comunicació Aules amb un gran nombre d'estudiants Programes docents molt ajustats en temps real Manca de recolçament

Disseny de la experiència: aplicació a una assignatura teòrica Tasca del professor: Disseny de l’experiència Gestió dels grups d’estudiants (2-4 persones Selecció de les preguntes (problemes) a resoldre. Assignació de una pregunta (problema) a cada un dels grups formats. Revisió i correcció, si s’escau, del problema. valoració objectiva del resultat i la feina feta 1ª part: Treball en equip Tasca dels estudiants Resoldre conjuntament la pregunta assignada. Un cop resolta, entrevista amb el professor.

2ona part: Exposició oral Els alumnes expliquen als seus companys el problema resolt en grup previament, en horari de classe. El temps de l’exposició es va limitar a uns 10-15 minuts. Els estudiants van utilitzar medis audiovisuals per fer la seva exposició. 2ona part: Exposició oral

Objectius a assolir 1ª part: Treball en equip Desenvolupament del treball en equip Posar de manifest la capacitat d’algun dels components del grup d’actuar com a líder o coordinador (capacitat d’escoltar, valorar les diferents aportacions i de decisió) Demostrar la necessitat d’obtenir informació rellevant abans d’iniciar la resolució del problema. Afavorir la discussió tant dels diversos procediments com dels resultats obtinguts amb esperit crític. Ka= ([A-][H3O+])/[HA] Objectius a assolir 2ona part: Exposició oral Capacitat de síntesi Habilitat en la comunicació oral Utilització de recursos

Disseny de la experiència: aplicació a una assignatura experimental Determinació de Coure: Volumetries Gravimetries Colorimetries Absorció atòmica TASCA DEL PROFESSOR: Disseny de l’activitat Formes de participació: Exposició oral (individual) Grup Crític (2 persones) Selecció del tema. Elaboració d’un qüestionari d’avaluació. TASCA DELS ESTUDIANTS: Els estudiants trien un dels temes proposats i fan una recerca bibliogràfica sobre ell. Han de triar justificadament quin dels procediments els hi sembla el més adient. Exposició oral A partir de la informació obtinguda fan una presentació oral d’uns 10 minuts del tema, on han d’explicar de forma abreujada , tots els procediments que han trobat i explicar amb més detall el que considerant més rellevant.

Grup Crític Comunicació oral Grup crític Als que formen part del grup, seleccionat un tema, l’estudien i hauran d'escoltar l’exposició d’un company i fer un judici crític tant del fons com de la forma de la presentació. Disposen d’un qüestionari per a l’avaluació, que hauran de retornar al professor complimentat i signat Els objectius a assolir són: Capacitat de síntesis Esperit crític Esperit crític Capacitat de valoració Comunicació oral Presa de decisions Utilització de recursos Grup Crític Comunicació oral

Model de qüestionari d'avaluació

Avaluació dels estudiants: Exposició oral: avaluació segons qüestionari emplenat pel professor. Grup Crític: avaluació per coincidències entre el qüestionari dels estudiants i el del professor.

Problemes a superar: Resistències de l’alumnat ………….. Compensacions Manca de temps per a l’execució …. Selecció crítica de continguts del programa. Temps de professor dedicat a disseny, execució i avaluació de l’experiència …………………………Reconeixement institucional

La valoració de l’experiència es positiva en ambdós modalitats assajades. La pràctica de les habilitats de comunicació oral juntament amb d’altres de interrelació personals, haurien de ser potenciades dins de les titulacions. El disseny d’experiències proposat pot ser adaptat fàcilment, amb algunes modificacions, a d’altres assignatures i a d’altres ensenyaments.

Moltes gràcies per la vostre atenció