Viatgem a . . . L'Edat Antiga.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Advertisements

La Revolució Neolítica
LA CIUTAT I L’HABITATGE A ROMA
LA PREHISTÒRIA PREHISTÒRIA La història comença quan els 1rs humans
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
LA PENÍNSULA IBÈRICA A L’EDAT ANTIGA
L’EDAT ANTIGA 5è de primària.
Fet per Michelle Membrilla
L'EDAT MODERNA.
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
LES OBRES PÚBLIQUES DE ROMA
Monarquia Era el més elevat i no havia de donar explicacions a ningú. Quan deia una cosa tothom li donava el suport E L S C A N V I O Noblesa i clergat.
Entrevistem a Joaquín Castel Mas
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
ELS ROMANS.
JESÚS DE NATZARET.
LA TARDOR Cicle Inicial.
C I R C.
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
ELS ROMANS Alimentació Activitats Econòmiques:
Viatgem a L'Edat Antiga.
INDEX .Classes socials .Família .Educació jocs i joguines
Religió i els déus romans
CALES DE L’ESCALA.
L’EDAT MITJANA.
EDAT MITJANA.
CJE VISITA DE LA CJE AL CLAVEGUERAM DE BARCELONA 29/05/2010
EUROPA.
SANTA MARIA DEL MAR Es diu basílica de Santa Maria del Mar. És una catedral i és d’estil gòtic català. Es troba a la plaça de Santa Maria del Mar. S’hi.
Santa Coloma de Gramenet!
La Caseta - Serveis Educatius . Servei Municipal d’Educació
Les classes socials a l’antiga Roma i la vida a les ciutats
Taller de flotació 1.
L'EDAT MODERNA Gerard Guitart Raúl Valle Hamza Lemsidi.
La família de les tortugues
La seu vella La seu vella és una catedral romànica d’estil gòtic situada dalt d’un turó de Lleida que porta el mateix nom que la catedral. Es va començar.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
ULLASTRET.
Aquí tens alguns consells que Bill Gates recentment va fer durant una conferència en un IES sobre les 11 coses que els estudiants no aprenen a l’escola.
Una història de la tecnologia
SORTIM A EXPLICAR MITES
Dûna Petit i Júlia Cacho
ROMANS:OBRES PÚBLIQUES
Les ciutats Unitat 4.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
La prehistòria Prehistòria: Període extens. Quan apareix l’espècie humana a la Terra i acaba amb la invenció de l’escriptura (4000 aC)
Els primers en ser invadits i els últims en ser conquistats
-FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA DIMECRES 9 -FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA SOMRIU, JA QUEDA POC PER CELEBRAR EL NAIXEMENT DE NEN JESÚS.
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
PREHISTÒRIA.
La llegenda en el Poblat Ibèric
LA SOCIETAT , LA FAMÍLIA , L’EDUCACIÓ I LES JOGUINES
Excursió:Museu d’Arqueologia de Catalunya
XIII a Setmana de la solidaritat
Ciències socials, geografia i història Primer curs
Classes socials i la vida a les ciutats:Esclaus
Treball efectuat per GUILLEM BIRBA i MARIA JORDANA
LA PREHISTÒRIA PREHISTÒRIA La història comença quan els 1rs humans
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Cavall de Troia Marta Poveda 4rtB 6 juny de 2013.
BAIX EMPORDÀ.
Concurs bíblic: La Bíblia font de valors humans i socials.
BARRI SAGRADA FAMÍLIA.
HANSEL I GRETEL Hansel i Gretel vivien amb el seu pare un pobre llenyataire i la cruel madrastra. Eren tan pobres que gairebé ja no tenien ni menjar per.
El que ha passat està molt bé
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
EDAT ANTIGA L’Edat Antiga comença 4000 anys abans de Crist aproximadament. Forma part de la historia per que ja en tenim documents escrits.
Transcripción de la presentación:

Viatgem a . . . L'Edat Antiga

L´Edat Antiga és el període de temps que va des de l’aparició dels primers escrits fins a la caiguda de l’Imperi Romà al segle V d.c.

Era una època caracteritzada per l’esclavitud, la cultura clàssica de Grècia i Roma i una forma de vida basada en el comerç! ANEM A INVESTIGAR!

ELS IBERS Des del segle VII fins el III a.C, les terres que avui són Catalunya estaven ocupades per un seguit de pobles com els indigets, els ausetans, els laietans,... Els anomenem IBERS. Vivien de l’agricultura , la ramaderia, la mineria, l’elaboració de la ceràmica i dels teixits.

Tenien una activitat comercial important amb els pobles comerciants de la Mediterrània: els fenicis, els púnics i els grecs. Juntament amb els grecs van desenvolupar la moneda i van crear un sistema d’escriptura.

Aquesta tenia 28 signes i ha arribat fins a nosaltres en escripcions que van fer sobre pedra, ceràmica, làmines de plom i bronze, vaixelles de plata i monedes.

En els poblats, les cases s’agrupaven en barris (amb carrers enllosats, forns i cisternes) S’organitzaven en tribus governades per reietons (tenien el poder polític i les terres més bones). La resta de la població (camperols i artesans) hi estaven sotmesos.

BAIX EMPORDÀ EL PUIG DE SANT ANDREU, A ULLASTRET, ÉS UN DELS POBLATS FORTIFICATS MÉS CONEGUTS DE CATALUNYA. AL BAIX EMPORDÀ

LES COLÒNIES GREGUES Fa més de 2.500 anys, la població de Grècia va experimentar un gran creixement. Van haver d’expandir-se pel Mediterrani ja que no tothom podia viure del treball de la terra. Van arribar a les nostres terres, habitades pels ibers.

Van començar a aparèixer petits nuclis urbans habitades per grecs: les colònies gregues. A Catalunya, la més important és EMPÚRIES, a l’Escala. (Baix Empordà)

GRÈCIA Les ciutats gregues s’anomenaven POLIS. Hi havia espais públics i temples. I cada polis tenia la seva manera de governar-se. Edificades prop del mar, al peu d’un turó amb l’acròpolis. Al voltant de la polis hi havia camps de conreu i de pastura.

L’ACRÒPOLIS Acro (gran) Polis (ciutat) ... Gran ciutat! Inicialment era un refugi, també es van fer servir com a temples. Situada en un turó damunt de la polis

L’ART I EL PENSAMENT Els grecs donaven molta importància a l’art i al pensament De fet els grans pensadors de la història han sigut grecs: Homer, Pitàgores, Sòcrates, Plató, Aristòtil.... L’art grec és un referent per tothom!

HERÈNCIA DELS GRECS Ja veureu, dels grecs n’hem après molt: Vocabulari, democràcia, jocs olímpics, teatre...

VOCABULARI: matemàtica, radiografia,....són paraules gregues! ATMO = vapor --- atmosfera CRONO = temps --- cronometrar HIPNO = somni ----hipnotitzar PODO = peu --- podologia GINECO = dona ---- ginecologia

LA DEMOCRÀCIA Significa govern del poble i la van crear els grecs! Els romans la van rebutjar! Però nosaltres la vam recuperar!

ELS JOCS OLÍMPICS!

Eren unes festes gregues que se celebraven cada quatre anys a Olímpia, van durar més d’11segles! Tenien un caràcter religiós, cultural i esportiu Els atletes participants havien de ser homes, grecs, de condició lliure, no culpables de cap crim ni afectats per cap maledicció religiosa. Arribaven espectadors provinents de tota la Mediterrània i de totes les classes socials, des de prínceps fins a pobres….

Els qui practicaven l’esport anaven despullats (gymnos vol dir nu) i s’untaven el cos amb oli! Les dones tenien prohibida l’entrada! El primer dia feien juraments d’honor (no fer trampes), conferències i recital poètics! Només hi havia premi pel primer que era tractat amb tots els honors! A Atenes els guanyadors eren lliurats de pagar impostos o els donaven diners per tota la vida!

I....el TEATRE!!! Els grecs feien molts rituals per lloar els seus déus! Van anar evolucionant i va aparèixer el teatre! Feien tragèdia i comèdia, i totes estaven escrites en vers!

LA ROMANITZACIÓ Els grecs i els ibers es van entendre, però amb els romans no... Arriben l’any 218 abans de Crist a Empúries. Allà desembarquen i estableixen el seu camp militar just al costat de la ciutat grega. Els romans imposen la seva forma de vida, la seva llengua i la seva civilització!

A LES CIUTATS... La vida pública es feia al fòrum, una plaça al centre de la ciutat, on hi havia el mercat i la seu de l’administració pública. Les grans ciutats també tenien circ, i la resta de ciutat tenien amfiteatre i teatre. A Roma hi havia un gran afany per la guerra i per conquerir altres pobles, per això van crear un gran Imperi! Les ciutats de l’Imperi depenien de Roma

A CATALUNYA, les ciutats romanes més importants van ser: TÀRRACO EMPORIAE BEATULO BÀRCINO LLERDA AUSA SAPS A QUINS NOMS ACTUALS CORRESPONEN?

MOLT BÉ!!! TARRAGONA EMPÚRIES BADALONA BARCELONA LLEIDA VIC

Un cop a Catalunya els romans van fundar ciutats Van construir vies de comunicació. La Via Augusta era la més important i enllaçava Roma amb Cadis! Van fer aqüeductes, i d’altres innovadores construccions

L’ESCLAVITUD Els esclaus feien la feina que els romans o els grecs no volien fer... Solien ser presoners de guerra, o fills d’esclaus. Els venien al mercat i tenien molt pocs drets, els amos els podien maltractar! Si guanyaven diners podien comprar la seva llibertat!

Una família pobra podia tenir un esclau, en canvi els més rics tenien centenars d’esclaus. Podien fer tot tipus de feines: metges, massatgistes, caçadors d’ocells, gladiadors... Quantes més coses sabien fer, més cars eren!

Les grans civilitzacions eren Grècia i Roma Les grans civilitzacions eren Grècia i Roma! Amb una cultura molt especial que ens ha deixat moltes coses!

ROMA

EL FÒRUM

El Fòrum de la ciutat de Roma El Fòrum era com la plaça principal de la ciutat. Allà s’hi feien els negocis, els comerços, les xerrades entre savis, la religió... El Fòrum de la ciutat de Roma

El circ romà

És la construcció lúdica més important És la construcció lúdica més important! (després també hi havia el teatre i l’amfiteatre) Destinat a les carreres i a les representacions que escenificaven fets de l’Imperi (guerres, batalles, emperadors,...) Era un recinte allargat, de sorra, on corrien els cavalls i les quàdrigues, amb grades als voltants.

Carrera de quàdrigues

HERÈNCIA ROMANA La llengua! Els romans parlaven llatí, llengua de la qual deriva el català! Dúplex, carpe diem, campus, alias, a priori...són paraules llatines que encara utilitzem!

El dret romà! La llei romana permetia als ciutadans defensar-se i establia unes lleis comunes per tot l’Imperi.

Dels romans també hem heretat el morter, els maons i les teules de fang cuit per a la construcció!

MONUMENTS ARQUITECTÒNICS És la civilització que ha deixat més monuments arquitectònics arreu d’Europa

En QUÈ destacaven grecs i romans? Bàsicament amb l’agricultura i el comerç Conreaven l’anomenada trilogia mediterrània: blat, vinya i olivera. El vi i l’oli que produïen a Catalunya l’enviaven a tot l’Imperi.

Utilitzaven eines de ferro pel camp i també la força dels animals! Per produir el vi i l’oli van fer grans premses...

COINCIDÈNCIA Romans i grecs van crear les seves grans ciutats prop del mar per poder comerciar amb tota la Mediterrània! I ens han deixat una herència que encara ens dura!

ARA JA CONEIXEM L’EDAT ANTIGA! GRÀCIES, GRECS I ROMANS! ARA JA CONEIXEM L’EDAT ANTIGA!