APUNTS D’HABITATGE OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Núm.5 ÍNDEX

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Pla de Recursos Humans per al mandat
Advertisements

ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Marta Damunt Meritxell Esquius Núria Puigivila Sonia Sánchez
EVOLUCIÓ DE LA SENSIBILITAT AL PREU DELS TURISTES ESPANYOLS
APUNTS D’HABITATGE OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Núm.11 ÍNDEX
L’HABITATGE COL·LECTIU: Nous conceptes per a l’habitatge del s.XXI
En aquest tema veurem els apartats següents:
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
Xarxa Productes de la terra
Jornada Cloenda Esports
ACCÉS A L’EDUCACIÓ: TAXES I BEQUES.
IMPLANTACIÓ DE LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I COMUNICACIÓ A LA CIUTAT DE LLEIDA Anàlisi estadística - desembre 2000 IMPLANTACIÓ DE LES TIC A LA CIUTAT.
APUNTS D’HABITATGE OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Núm.1 ÍNDEX
Polítiques d’Ordenació Comercial
APUNTS D’HABITATGE OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Núm.2 ÍNDEX
CONSULTA POPULAR OLESANA
L’activitat econòmica i el patrimoni empresarial
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
APUNTS D’HABITATGE OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Núm.3 ÍNDEX
Objectius Disposar d’informació que ens aproximi a estimar el cost mitjà i la seva variabilitat en relació amb les diferents línies d’activitat i sobre.
El Pla d’autropotecció
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Promoció de la cooperació cultural mitjançant els EEA Grants ( )
XARXA D’HORTS SOCIALS programa
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
COMENTARI DE GRÀFICS.
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
Jornada Consell Comarcal del Maresme:
Jornada Cloenda Esports
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Capitalisme i liberalisme
El marc normatiu La Llei 12/2007, d/11 d’octubre, de Serveis Socials i el Decret 202/2009, de 22 de desembre estableixen la creació d’òrgans de participació.
LA SOSTENIBILITAT DEL MODEL DE CREIXEMENT DE BALEARS: NOVES APORTACIONS PER AL DEBAT JORNADES DE REFLEXIÓ ESTRATÈGICA DINS EL MARC DE LA “RECERCA I INNOVACIÓ.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
COM FER FRONT A LA MANCA D’HABITATGE SOCIAL
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
Informe trimestral de conjuntura. Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre. 1TRIMESTRE 2014.
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Estat de benestar i drets socials
Necessita Catalunya un nou finançament?
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
RYT a matrícula (MAT) reunió de centres 21/05/2015.
Un territori equilibrat i ben connectat Política territorial Un territori equilibrat i ben connectat La República Catalana és l’oportunitat per redissenyar.
Perspectives econòmiques i reptes del sector de la salut
El sector terciari. Concepte de sector terciari
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL I PRESSUPOST 2010
Pressupost municipal 2017 Liquidació Figueres, març de 2018.
La Cigarreta Electrònica: Què en sabem?
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
Participació electrònica a:
Com preparar una unitat per a l’avaluació
Nou reglament del Programa RENOVA
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
Pere Antoni Mas Cladera
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
Ajuntament de Faura PRESSUPOST 2008 Novembre 2007.
Serveis de Consultoria
EL SISTEMA ECONÒMIC.
Sistema de descàrrega d’aplicacions per a mòbils intel·ligents
Propostes de millora en el GIR
Jornada sobre el Projecte de reforma de l’Estatut d’autonomia de Catalunya Finançament de la Generalitat i aportació catalana a les finances de l’Estat.
la cohesió social va per barris
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
Promoció de la salut i programació sanitària
L’EXCLUSIÓ RESIDENCIAL EN DADES
DA46: PROCÉS D’ADAPTACIÓ FINAL 01/01/2013 Subdirecció Màrqueting MUTUALISTES EN OPCIÓ ALTERNATIVA AL RETA.
UN ENTORN PRIVILEGIAT AL PEU DEL MONTNEGRE…
Transcripción de la presentación:

APUNTS D’HABITATGE OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Núm.5 ÍNDEX 4art. trimestre 2013 OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge ÍNDEX Presentació Breus Dades complertes Cens 2011 Pobresa energètica Puja el preu de l’habitatge? Execucions hipotecàries per partit judicial Actualitat normativa Indicadors Context general Sector de l’habitatge Polítiques d’habitatge Anàlisi Els espais buits en l’àmbit de l’habitatge: problemàtica i usos temporals OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE APUNTS D’HABITATGE Coordinació: Sònia Ballester Redactors: Núria Alonso Antonio Bleda Sara Espinosa Albert Terrones Lena Vidal Disseny i maquetació: c Diputació de Barcelona 2014 o.pgh@diba.cat http://www.diba.cat/web/hua/observatori-local-d-habitatge

OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge PRESENTACIÓ “Apunts d’habitatge” us proposa una aproximació a la conjuntura del sector de l’habitatge pensada des de l’òptica de les polítiques locals d’habitatge. Es divideix en tres apartats: Breus, Indicadors i Anàlisi. A Breus es destaquen aquelles informacions d’especial rellevància per a il·lustrar la situació actual del sector. En l’apartat d’Indicadors, es troba informació estadística detallada sobre un total de 66 indicadors d’àmbit provincial. I, finalment, l’Anàlisi proposa una discussió en major profunditat i perspectiva temporal. En aquesta cinquena edició, destaca la publicació per part de l’Institut Nacional d'Estadística de les dades complertes sobre el cens de població i habitatges 2011 de la que es troba més informació als Breus. Per apartats, l’anàlisi planteja els reptes i oportunitats dels espais buits en l’àmbit de l’habitatge com a conseqüència de la crisi dels últims anys. Els breus, a banda de la notícia del Cens 2011, posen atenció a les noves dades sobre pobresa energètica que s’extreuen de l’enquesta de condicions de vida, s’analitza i es planteja si pugen els preus de l’habitatge, es mostren les xifres d’execucions hipotecàries per partits judicials i es fa el repàs a l’actualitat normativa. Actualitzats els indicadors, tot i l’estancament de la caiguda del PIB i la forta pujada de les rendibilitats del mercat, el sector de la construcció i el mercat de l’habitatge continuen amb indicadors a la baixa o estancats. A més a més, a nivell familiar, continua creixent la taxa de morositat així com el número de llars que no poden arribar a final de mes. Finalment, i seguint aquesta línia, els indicadors de les polítiques públiques no mostren cap millora excepte en el cas de les ajudes d’especial urgència. Apunts d’habitatge

OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Breus L'INE PUBLICA LES DADES COMPLERTES DEL CENS DE POBLACIÓ I HABITATGES 2011 Com a darrera fase del calendari de publicació, l'Institut Nacional d’Estadística (INE) ha publicat les dades complertes del Cens de Població i Habitatges 2011. Com en la passada edició, la web permet realitzar consultes a mida de diversos indicadors i, com a novetat, generar mapes temàtics. Les dades es poden extreure amb un nivell de desagregació inframunicipal (per cada secció censal del municipi). Algunes de les noves dades disponibles són: Dades relatives a la relació amb l’activitat i amb l’ocupació. Dades sobre disponibilitat i utilització de segones residències. Dades sobre la realització de tasques no remunerades. Exemple d’accés a les dades Dades sobre les característiques dels habitatges (règim de tinença, nombre d’habitacions, superfície, problemes, etc.) Dades dels edificis (any de construcció, instal·lacions, estat, accessibilitat, etc.) Dades sobre la composició i les característiques de les llars Dades sobre canvis de residència Dades detallades sobre els estudis de la població Font: Institut Nacional d’Estadística (INE)

OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Breus S’INCREMENTA LA POBRESA ENERGÈTICA L’Institut Nacional d’Estadística (INE) ha publicat recentment les dades definitives de 2012 i les provisionals de 2013 referents a l’Enquesta de Condicions de Vida (ECV). Amb les dades del cens 2011, s’han recalculant els resultats des de l’any 2004. La taxa de risc de pobresa(*), que indica el percentatge de persones els ingressos de les quals l’any anterior estan per sota del llindar de pobresa, s’ha mantingut al 2012 pràcticament igual a Catalunya i a l’Estat.. Malgrat aquesta tendència, la renda mitjana per llar a nivell estatal s’ha disminuït en un 3,5% al 2012. de l’habitatge. Destaca la reducció en 2,6 punts (del 2012 al 2013) del número de llars que mostren retard en el pagament de despeses relacionades amb l’habitatge (lloguer, hipoteca, subministraments, comunitat, etc..) tot i que creixen el nombre de llars que arriba amb cert grau de dificultat a final de mes, situant-se, al 2013, en el 62,8% del total. L’ECV és la font a la que habitualment es remet per conèixer del tema de la pobresa energètica. Les llars que no poden mantenir l’habitatge amb una temperatura adequada han augmentat i mostren una tendència creixent des del 2009, amb una forta pujada de 3,3 punts al 2012 arribant al 10,9%. També resulten d’interès les dades de la carència material de les llars ja que algunes es troben estretament vinculades amb problemes Aquest problema afecta més a les llars amb menors ingressos. En el gràfic adjunt s’observa com a menor nivell de renda, augmenta el % de llars amb pobresa energètica. A més a més, l’increment de les llars afectades per aquesta (*) Taxa de risc de pobresa amb lloguer imputat: s’aplica a les llars que no paguen un lloguer complert per ser propietaris o per ocupar un habitatge llogat a un preu inferior al de mercat o a títol gratuït. El valor que s’imputa és equivalent al lloguer que es pagaria en el mercat per un habitatge semblant a l’ocupat.

Breus OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Breus situació guarda relació amb l’increment dels costos dels subministraments energètics, en particular, el de l’electricitat. Segons l’Enquesta de Pressupostos familiars del propi INE, el cost mitjà d’una llar en electricitat a Catalunya ha passat de 463,41€ anuals al 2006 a 799,48€ anuals al 2012, fet que suposa un increment del 72,52% en 6 anys. Evolució pobresa energètica i cost mitjà de l’electricitat per llar . Catalunya. 2006-2012. Llars amb pobresa energètica per decil de renda . Catalunya. 2012. Font: Elaboració pròpia a partir de les dades de l’INE. Font: Elaboració pròpia a partir de les dades de l’INE.

OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Breus PUJA EL PREU DE L’HABITATGE? Recentment, els mitjans de comunicació s’han fet ressò del fet que les dades del tercer trimestre de 2013 de l’Índex de Preus de l’Habitatge ofereixen valors positius d’increment trimestral (+0,7 a Espanya i +0,8% a Catalunya). L’ Índex de Preus de l’Habitatge és una estadística regulada per la UE que a Espanya es calcula a partir de valors registrals de l’obra nova i la segona mà (valors declarats en transaccions efectivament realitzades). Com a indicador de recuperació del sector, aquesta dada ha de ser analitzada amb cautela com a mínim pels següent motius: increment dels preus en l’últim trimestre. De fet, persisteixen en la seva caiguda. 3) L’increment no es pot considerar inèdit en el comportament de l’índex durant la crisi: ja el segon trimestre de 2010 va mostrar valor positius que no van tenir continuïtat en els mesos següents. 4) L’augment dels preus es produeix únicament en l’habitatge d’obra nova (2,3% a Espanya i 5,7% a Catalunya). Per contra, l’habitatge usat no experimenta variacions significatives (0,1% a Espanya i –0,3% a Catalunya). Cal tenir en compte que aquest segment de mercat – l’obra nova - mostra un elevat nivell de volatilitat en les sèries trimestrals (per exemple, el primer trimestre de 2013 mostrava per Catalunya un descens del -6,8%). 5) Tot i l’augment del preu de l’obra nova, cauen les transaccions d’habitatge d’obra nova en el tercer trimestre de 2013. Les 1) La variació interanual segueix sent negativa (-7,9% a Espanya i -8,1% a Catalunya) tot i que modera el seu decreixement. 2) La dada no es veu ratificada per cap altra font. Les dades sobre el preu de l’habitatge del Ministeri de Foment o dels diferents portals immobiliaris no mostren cap

Índex de Preus de l’Habitatge. Països Europeus. 2007-2013. OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Breus 1.281 transaccions d’habitatge d’obra a Catalunya per a aquest període són el valor més baix de la sèrie (que s’inicia el 2004) i suposen un descens del -48% respecte el mateix trimestre de l’any anterior i d’un -23% interanual. 6) Segons l’ Índex de Preus de l’Habitatge, Espanya és el país de la UE on l’habitatge ha perdut més valor des de l’any 2010 (-28,7%) per sobre d’Irlanda (-23,8%) o de Croàcia (-19,9%) i d’altres països del sud d’Europa com Itàlia (-12,7%) o Portugal (-6,7%) - no es disposa de dades per Grècia -. En el conjunt de la UE el descens ha estat del -2,5% si bé hi ha països on els preus de l’habitatge ha augmentat com seria el cas de – de més a menys - Estònia, Noruega, Letònia, Islàndia, Luxemburg, Lituania, Suècia, Finlàndia, Bèlgica, França o Regne Unit. Índex de Preus de l’Habitatge. Països Europeus. 2007-2013. Base 100=2010. Font: Eurostat

OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Breus TERRASSA, ARENYS DE MAR I VILANOVA I LA GELTRÚ, ELS PARTITS JUDICIALS AMB MÉS INCIDÈNCIA D’EXECUCIONS HIPOTECÀRIES ENTRE EL 2007 I 2012 El Consell General del Poder Judicial presenta les dades dels jutjats de primera instància i instrucció sobre les execucions hipotecàries per partits judicials. Tot i que no es disposa de dades per municipis, amb aquestes es pot fer una aproximació a la incidència en el territori respecte d’aquesta problemàtica. A la província de Barcelona hi ha un total de 25 partits judicials. El total de procediments judicials d’execucions hipotecàries iniciats a la província des del 2007 fins el 2012 ha estat de 49.987. A nivell territorial, en termes absoluts els partits judicials que mostren més execucions hipotecàries (2007-2012) són el de Barcelona, el de Sabadell i el de Terrassa amb un total de 7.458, 3.963 i 3.868, respectivament. Ara bé, en relació a la població, els partits judicials amb una xifra superior són (de més a menys) Terrassa, Arenys de Mar i Vilanova i la Geltrú, situant-se per sobre de les 13 execucions per cada 1.000 habitants. Contràriament, per la banda baixa, es troben els partits judicials (de menys a més) de El Prat de Llobregat, Barcelona i Esplugues de Llobregat, amb xifres al voltant de les 5 execucions per cada 1.000 habitants. Procediments judicials d’execucions hipotecàries iniciats per cada 1.000 habitants. Partits judicials Província de Barcelona. 2007-2012. Font: Elaboració pròpia a partir de les dades del Banc d’Espanya

OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Breus ACTUALITAT NORMATIVA Transparència, Informació Pública i Bon Govern, els Pressupostos de l’Estat aprovats per Llei 22/2013; i la Llei 27/2013 de Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local. De les disposicions normatives aprovades en matèria d’habitatge durant el darrer trimestre del 2013 destaca el següent: A nivell europeu la Directiva sobre els contractes de crèdit celebrats amb els consumidors per a béns immobles d’ús residencial amb l’objectiu de suprimir els abusos en la concessió de crèdits hipotecaris i millorar la protecció dels consumidors d’aquests productes. En l’àmbit autonòmic català, sobretot destaquen disposicions adoptades en matèria de foment, subvencions i ajuts, concretament la Resolució EMO/2112/2013 per la qual s’obre la convocatòria per a la concessió de subvencions destinades al programa de suport i acompanyament a la planificació estratègica en el marc dels programes de suport i desenvolupament local; la Resolució TES/2631/2013 que amplia en 4.400.000 euros de la dotació inicial destinada a les prestacions per al pagament del lloguer; i la Resolució GRI/2715/2013 que publica la distribució entre els municipis de la participació en el Fons de Cooperació local de Catalunya. Podeu consultar el document Habitatge i Món Local - Actualitat Normativa – Octubre-Desembre 2013 al següent enllaç: (http://www.diba.cat/web/hua/124) A nivell estatal, destaca el RDL 1/2013 pel qual s’aprova el text refós de la Llei General de Drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, en el qual es fixa en el 4% la reserva mínima d’habitatges per a persones amb discapacitat en les promocions d’habitatges protegits; la LLei 16/2013 per la qual s’estableixen determinades mesures en matèria de fiscalitat mediambiental i s’adopten altres mesures tributàries i financeres que modifica l’IIVTNU i l’IBI. Altra normativa d’àmbit més general són la Llei 19/2013 de

Indicadors CONTEXT GENERAL OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge CONTEXT GENERAL Indicadors

Indicadors CONTEXT GENERAL OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge CONTEXT GENERAL Indicadors *E indica dades que són Estatals

Indicadors SECTOR DE L’HABITATGE OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge SECTOR DE L’HABITATGE Indicadors *E indica dades que són Estatals

Indicadors SECTOR DE L’HABITATGE OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge SECTOR DE L’HABITATGE Indicadors

Indicadors SECTOR DE L’HABITATGE OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge SECTOR DE L’HABITATGE Indicadors *E indica dades que són Estatals

Indicadors SECTOR DE L’HABITATGE OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge SECTOR DE L’HABITATGE Indicadors *E indica dades que són Estatals

Indicadors POLÍTIQUES D’HABITATGE OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge POLÍTIQUES D’HABITATGE Indicadors

Indicadors POLÍTIQUES D’HABITATGE OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge POLÍTIQUES D’HABITATGE Indicadors Les fonts i metodologia dels indicadors es poden consultar al següent enllaç: www.diba.cat/hua www.diba.cat/web/hua/observatori-local-d-habitatge

OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge ELS ESPAIS BUITS EN L’ÀMBIT DE L’HABITATGE. PROBLEMÀTICA I USOS TEMPORALS Anàlisi La paralització del sector de la construcció degut a la crisis i el col·lapse del mercat immobiliari, ha deixat una sèrie d’espais buits a les nostres ciutats: solars, equipaments i recintes industrials, locals i habitatges. De ser un problema, aquests espais poden ser una oportunitat de dinamització de la nostra societat si se’ls dóna un ús temporal mentre no és puguin destinar a l’ús que tenien previst . La paralització del sector de la construcció ha deixat una sèrie d’espais buits a les nostres ciutats. Aquests espais poden ser una oportunitat de dinamització de la nostra societat Però l’àmbit de l’habitatge, un dels grans generadors d’espais buits, presenta controvèrsia tan per les limitacions en la implantació d’usos temporals i en la mobilització i absorció de l’estoc immobiliari com per la demanda d’una part de la població en risc d’exclusió. L’efecte de la crisis sobre la transformació del sòl La construcció d’habitatge ha estat el motor econòmic més important del creixement desmesurat dels darrers anys. El “totxo”, com a valor especulatiu d’inversió, ha mobilitzat nous terrenys urbanitzables i ha protagonitzat expansions urbanes. D’altra banda, s’ha afavorit la construcció d’obra nova en detriment de la rehabilitació ja que el desenvolupament de nous

OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Anàlisi L’urbanisme és un procés que necessita temps per a la seva tramitació i consolidació terrenys urbanitzables no presentava els condicionants i dificultats de la trama urbana consolidada. L’urbanisme és un procés que necessita temps per a la seva tramitació i consolidació. Inclou la redacció del pla parcial, el projecte de reparcel·lació i d’urbanització, la tramitació i aprovació de tots aquests documents i, posteriorment, la realització de les obres d’urbanització. El llarg període que necessita aquest procés ha causat que, en el moment que va punxar la bombolla immobiliària, moltes actuacions hagin quedat aturades sense finalitzar-se. El sòl transformat a nivell urbanístic que no s’ha construït comporta una despesa de redacció i tramitació de documents que en el millor dels casos es portaran a terme a mig – llarg termini, i en el pitjor hauran comportat un cost inútil. Ara bé, les obres d’urbanització acabades o per acabar presenten una problemàtica diferent. Els terrenys ja estan en procés de transformació i aquest no es pot revertir amb facilitat. Com a resultat queden carrers asfaltats i voreres, però els solars són una barreja d’extensions de terra erma, edificis ocupats, desocupats o a mig construir. Els cascs urbans presenten una casuística molt diferent i aquest fenomen s’ha produït en menor mesura. Una part important dels solars buits són equipaments que no s’han arribat a consolidar. Respecte a l’edificació, predominen els recintes industrials que han quedat embeguts per la ciutat i els equipaments vells i nous que s’han quedat sense pressupost per desenvolupar l’activitat per la qual s’han construït.

Anàlisi Parc desocupat versus necessitat d’habitatge OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Parc desocupat versus necessitat d’habitatge Les polítiques públiques de nova construcció d’habitatge protegit pràcticament s’han extingit per falta de finançament i subvencions. D’altra banda, a causa de la quantitat de parc deshabitat, sembla que la prioritat no ha de ser construir. La paradoxa apareix quan es constata que la necessitat d’habitatge persisteix. Les polítiques públiques cada cop més s’adrecen a una població en estat d’emergència social que no pot afrontar un lloguer o hipoteca a causa de l’atur i necessita ajudes en un moment en que les administracions tampoc les poden afrontar. Anàlisi Tot i els recursos que ja funcionen com les borses d’habitatge de lloguer social, s’han de buscar alternatives. S’està apostant per la rehabilitació tot i que el cost pot arribar a ser superior que el de la construcció d’una obra nova. Els factors que condicionen la viabilitat de la intervenció estan marcats per la normativa vigent que pràcticament no contempla la diferència entre obra nova i rehabilitació. En la situació actual, per donar resposta a les necessitats d’habitatge, les polítiques públiques es centren en dos eixos: evitar que la ciutadania perdi el seu habitatge i facilitar una alternativa social a aquells que ho necessitin. (...) sembla que la prioritat no ha de ser construir. La paradoxa apareix quan es constata que la necessitat d’habitatge persisteix.

Anàlisi Potencialitats de l’edificació buida OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Potencialitats de l’edificació buida Les dificultats per emprendre noves edificacions han derivat en la recerca de noves vies d’obtenció d’habitatge: Anàlisi Allotjaments temporals per necessitats d’emergència social, aprofitant construccions existents sempre que s’aconsegueixi salvar el cost de la infraestructura bàsica i el marc normatiu. En aquest cas s’han d’estudiar les possibilitats que presenta l’edifici segons el seu ús original. Aquests condicionants fan que la transformació de l’ús degut a la inversió sigui definitiu. L’ocupació d’aquests espais, sense l’adequació necessària, desembocaria en situacions de barraquisme i d’infrahabitatge. S’estan obrint vies a noves formes de tinença i accés a l’habitatge com poden ser la constitució de Drets de Superfície o de cessions d’ús, permutes o masoveria urbana. Mobilització de parc buit existent. Evidentment, representa un recurs a baix cost sempre que s’aconsegueixi superar les resistències del petit propietari privat. Dins d’aquesta casuística, també s’estan obrint vies a noves formes de tinença i accés a l’habitatge com poden ser la constitució de Drets de Superfície o de cessions d’ús, permutes o masoveria urbana. Els programes que inclouen alguna forma de cessió, estableixen una relació on es posa en contacte a un propietari d’un habitatge en mal estat i un particular que el rehabilita per habitar-hi (com en el cas de la masoveria urbana) o l’administració a través d’escoles taller o brigades municipals. En aquest cas, l’administració a part de donar confiança al propietari, també pot dinamitzar professionalment a aturats, estudiants etc... per realitzar les reformes i posteriorment gestionar-lo.

Anàlisi Polítiques públiques per l’activació del parc d’habitatge OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Anàlisi Polítiques públiques per l’activació del parc d’habitatge És un dels recursos existents més vigents i més actius dins de les polítiques públiques actuals. Les borses de mediació de lloguer social són una estratègia de mobilització del parc privat per destinar-los a un lloguer per sota del preu de mercat. Per aconseguir-ho l’administració, a través dels serveis locals d’habitatge, ofereix garanties al propietari a canvi de rebaixar el preu del lloguer. Tot i que les borses no són una alternativa de reallotjament per a les persones amb un alt risc d’exclusió residencial (cal tenir uns ingressos mínims que garanteixin el pagament de la renda al propietari), s’estan aconseguint unes rendes un 26% inferiors al mercat privat. Les formes d’obtenció d’aquests habitatges són diverses: Les borses de mediació de lloguer social són una estratègia de mobilització del parc privat per destinar-los a un lloguer per sota del preu de mercat. Habilitació d’habitatges del patrimoni municipal, ja sigui del propi ajuntament o d’un ens dependent, amortitzats o no. Cessió per part d’una altra administració. En relació a aquesta opció l’Agència de l’Habitatge de Catalunya està oberta a la realitzar convenis per a la cessió temporal als municipis d’habitatges per a ser destinats a aquest tipus de necessitats. Obtenció en el mercat privat, per exemple, per mitjà de programes de mediació. Altres, com el programa de rehabilitació de Vilafranca del Penedès que obté cessions de llarga durada a canvi de realitzar obres d’adequació i rehabilitació o esforços des de diferents municipis per a obtenir habitatges d’entitats financeres amb condicions favorables.

Anàlisi Els agents en l’àmbit de l’habitatge OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Els agents en l’àmbit de l’habitatge L’Administració local és el motor més important en la creació d’habitatge social ja sigui a través de la gestió pública i adequació directa del patrimoni com sobre la intervenció del parc privat. Anàlisi Per altra banda, en els darrers anys i dins la voràgine constructiva de la bombolla immobiliària, van sorgir una sèrie de cooperatives que apostaven per no considerar l’habitatge com un bé de consum. Algunes aposten per un habitatge de venda convencional amb la diferència que és a preu de cost, desapareix el benefici del promotor i per tant l’especulació. Altres formes de cooperativa aposten pel model de cessió d’ús, una forma de tinença entre la venda i el lloguer. La propietat sempre la manté la cooperativa que cedeix l’habitatge indefinidament al cooperativista, i aquest a canvi, paga una quota social d’amortització de la construcció que va decreixent amb el temps. A més a més, s’ha de considerar el paper que protagonitzen algunes organitzacions sense ànim de lucre, que han creat parcs d’habitatge social que gestionen directament i presten suport integral als seus ocupants. Aquests parcs s’han creat en gran mesura amb donacions privades o cessions de l’administració, i donen cobertura a població amb risc d’exclusió. L’administració local és el motor més important en la creació d’habitatge social ja sigui a través de la gestió pública i adequació directa del patrimoni com sobre la intervenció del parc privat.

Anàlisi OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Anàlisi D’altra banda, s’ha de considerar el paper que protagonitzen algunes organitzacions sense ànim de lucre, amb parcs d’habitatge social que gestionen directament i presten suport integral als seus ocupants. Aquests parcs s’han creat en gran mesura amb donacions privades o cessions de l’administració, i donen cobertura a població amb risc d’exclusió. D’una forma més espontània s’han anat creant organitzacions ciutadanes particulars amb necessitat d’habitatge. Són moviment socials que han sorgit en defensa del dret a l’habitatge universal i a la utilització pública del patrimoni infrautilitzat. Des de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca fins a iniciatives menys organitzades com el moviment ocupa o formes de masoveria urbana recollides a la Llei pel dret a l’Habitatge, aquests moviments representen formes diferents de defensa, apropiació i utilització de l’espai buit dins i fora de la normativa vigent. I per acabar, donada l’aglutinació de parc d’habitatge que tenen, s’han de considerar tant les entitats bancàries com el SAREB, encara que sigui com a agents passius. Tot i que els seus interessos disten molt de la creació d’habitatge social, el manteniment del seu patrimoni sense cap ús també els representa un problema, d’aquesta manera, s’obren ponts de negociació amb altres administracions i entitats.

Anàlisi Conclusions i reflexions OBSERVATORI LOCAL D’HABITATGE Revista digital Apunts d’Habitatge Anàlisi Conclusions i reflexions Tot i la quantitat de parc buit d’habitatge existent, hi continua havent una gran necessitat de provisió d’habitatge encara que el perfil del demandant ha canviat. L’existència d’espais buits i necessitat d’habitatge en situacions socials molt desafavorides, no ha d’obrir les portes al barraquisme ni a l’infrahabitatge. Les polítiques d’habitatge de més baix cost es focalitzen en la mobilització del parc buit existent. L’administració, sobretot la local, ha de ser el gran motor de les polítiques socials d’habitatge, tot i que estan sorgint nous agents que també tenen un paper important. La crisis també està facilitant l’evolució i implantació de noves formes de tinença i construcció basades en formes menys mercantilistes. Lena Vidal