PLA DE MOBILITAT Sostenible Segur, i Integrador

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Advertisements

AGENTS CÍVICS TORELLÓ GENER - JUNY 2012.
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
ESTUDI DE MOBILITAT URBANA SOSTENIBLE DE CALDES DE MONTBUI
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
i el que no es pot avaluar
LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS VIARIS
EL DESPLAÇAMENT EN BICICLETA NO ÉS UN EXOTISME
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
Generalitat de Catalunya
Aportacions de les enquestes de camp
III Jornada de transport sanitari
I transforma un llibre en un nou lector
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
de qualitat a l’administració local
Recordem què vol dir ser adolescent
El Pla d’autropotecció
Creació d’un mapa personalitzat
I ARA, QUÈ PUC FER?.
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
CJE VISITA DE LA CJE AL CLAVEGUERAM DE BARCELONA 29/05/2010
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
Barris al dia 2014 I Comissió Cívica 1 d’abril de 2014.
Programa BIBE: perspectives de futur
Assemblea informativa 8 de gener de 2010
Projecte d’Itineraris Formatius
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
PLA DE MOBILITAT URBANA DE GIRONA
Jornada Cloenda Esports
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Aparcaments de rotació a Sabadell
PERQUÈ NO ENS FOTIN EL TREN La Garriga, 14 de desembre de 2015
III Jornada de transport sanitari
La gestió per processos
Les ciutats Unitat 4.
Objectiu Educatiu Trienni
Presentació BATXILLERAT
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Com preparar una unitat per a l’avaluació
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
Global Cook Service.
PRESENTACIÓ DEL PROJECTE GESMOPOLI
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
OFICINES FACILITADORES DE LA MOBILITAT A LES COMARQUES DE GIRONA
L’ ESPÒNSOR QUÍ QUÉ COM.
Continuació: el temps II
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Nou Hospital. Fundació Hospital de l’Esperit Sant Gestió de Facturació a Tercers 1 de desembre de 2009.
Els “trapicheos” d’uns quants socialistes al nostre poble Palau-solità i Plegamans $
1r. BLOC. INTRODUCCIÓ ALS CONCEPTES COMPTABLES BÀSICS.
La vulneració dels drets socials
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Màster d’Aplicacions Multimèdia
II JORNADA de SALUT MENTAL
Plans d’igualtat d’oportunitats Plans d’igualtat d’oportunitats
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
CAMPANYA PER A L’ESTALVI DE PAPER
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Aquí hi va el títol del pòster: representatiu de les conclusions,i que generi interès, sient seriós i exacte Pérez, J., Rodríguez, P., Casal, J. Institut.
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Transcripción de la presentación:

PLA DE MOBILITAT Sostenible Segur, i Integrador HOSPITAL UNIVERSITARI ARNAU DE VILANOVA DE LLEIDA Bon dia, En primer lloc dona gràcies als organitzadors d’aquest acte per permetre explicar i difondre quin ha estat el procés de implantació del Pla de mobilitat que hem iniciat a l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova. Dir que la presentació que a continuació exposaré, és el treball d’un grup de persones unides per aquesta estranya i gratificant afinitat : la mobilitat sostenible, segura i integradora. Convençudes, de que aquest camí que encetem a l’Arnau no té marxa enrere i representa sense cap mena de dubte un guany pels pacients, pels treballadors i la societat lleidatana en el seu conjunt.

Mobilitat sostenible, segura i integradora ? Aquella que satisfà les nostres necessitats de mobilitat per qüestions de treball,de comerç, de formació, de relació i d’oci, sense comprometre aquestes mateixes necessitats en el futur, amb la màxima garantia de seguretat, i a l’abast de tot hom. Amb el risc de ser reiteratiu, voldria exposar una definició d’aquest concepte de mobilitat sostenible, segura i integradora : Que es vol dir quan parlem de mobilitat a les empreses, que sigui sostenible, segura i integradora ? Mobilitat : Parlem de moviment de persones i mercaderies, en el nostre cas : de treballadors, pacients i ususaris, d’ambulàncies i proveïdors. Sostenible : Els recursos que invertim ara, en aquesta mobilitat, no quedin compromesos en un futur. Segura : La meitat dels accidents de treball mortals al nostre país són per accidents a la via pública. Si gestionem bé aquesta mobilitat, baixaran els accidents de treball. Integradora : L’accés al lloc de treball o als llocs d’oci han de ser accessibles a tot hom. El vehicle privat no pot de cap de les maneres ser un element d’exclusió social o laboral. Garantir el transport públic serà doncs, un compromís de justícia social.

Les fases d’un Pla de Mobilitat Anamnesi (conèixer la realitat present): Les infraestructures d’accés al centre. La mobilitat dels treballadors La mobilitat dels pacients Diagnòstic (Analitzar les deficiències) : Transport públic Transport privat Transports especials Alternatius Tractament (Proposar actuacions de millora. (Llei 9/2003 de mobilitat) Propostes de millora per línies de treball Seguint el símil d’un metge davant del seu pacient... Bàsicament un Pla de mobilitat consta de tres parts...

El Pla de mobilitat, és cosa de tots Empresa ICS Direcció Sindicats Treballadors Usuaris - Pacients Paeria ATM El Pla de mobilitat és un instrument, que cal treballar dia a dia, i requereix que tots els agents implicats se’n responsabilitzin i se’l facin seu. l’empresa : Ha de ser la primera interessada. Per seguretat de treballadors i clients. Per eficiència : Menys baixes laborals Millor accés a la qualificació professional : Perquè és més important el coneixement que disposar d’un carnet de conducció. Perquè la humanitza i la integra a la trama social: Obre el negoci a tot el mercat. A nostre centre i des d’un primer moment, la gerència territorial i la direcció del centre s’hi van implicar. Sindicats Com no podia ser d’altra manera, aquesta aposta de futur neix de la ma d’un sindicat, CCOO. La seva visió i constància seran claus perquè la mobilitat esdevingui ben aviat una “condició laboral” a tenir en conte. A l’Arnau, la junta de personal, on estan integrats tots els sindicats, van aprovar per unanimitat l’endegament del Pla de Mobilitat. Treballadors Els s’hi vat tot. Seguretat, Salut i Benestar. L’èxit del Pla està a les seves mans. La seva predisposició cap a una mobilitat més responsable, manifestada a l’enquesta de l’hospital, és la garant de l’èxit. Pacients A l’hospital (i a qualsevol centre de serveis), el pacient i l’usuari han de tenir garantida l’accessibilitat amb independència del : lloc de procedència, nivell social, o grau de minusvalia. I ho ha de fer amb Seguretat, Comoditat i des de la Equitat. PAERIA L’Arnau és una empresa plenament integrada a la trama de la ciutat. M’atreveixo a dir en un símil anatòmic, que si la Paeria és el cervell de la ciutat, l’Arnau n’és el cor. I batega. Pel que fa a la mobilitat, tots dos s’han d’entendre, perquè es necessiten. Tan necessari és el Pla de mobilitat de l’hospital, com urgent el Pla de mobilitat Urbana a la ciutat. ATM No cal dir que l’Autoritat territorial de la mobilitat és l’agent principal en aquest procés. La seva sensibilitat i celeritat en aplicar i adaptar la llei de mobilitat al territori ens obriran les portes a un futur integrador.

Els primers passos L’equip Enquestes de mobilitat Sensibilització Recollides de dades Elaborar un “Pla” Aprovar-lo Executar-lo Seguiment i Avaluació Com dèiem, el primer que varem fer és constituir un grup de treball interdisciplinar, amb personal de diferents àmbits de l’atenció, i diferents afinitats pel que fa a la mobilitat. Una de les primeres accions del grup va ser l’enquesta de mobilitat adreçada a tots els treballadors que desenvolupen la seva activitat al centre, a la vegada que servia per a presentar-nos com a grup de mobilitat. Posteriorment hem anat recollint informació sobre els hàbits de mobilitat del pacient, així com les dades de infraestructures, i serveis de transport. El Pla està en aquest moment en fase d’esborrany, acabant d’implementar les darreres intervencions, que superaran el centenar. Un cop enllestit caldrà que sigui consensuat amb la junta de personal, aprovat per la direcció, presentat als treballadors i finalment executar-lo i fer-ne el seguiment.

L’Hospital com a centre generador de mobilitat Treballadors 1.850 (ICS i no ICS) Activitat Ingressos 22.000 Urgències 90.000 C. Externes 290.000 Mercaderies 2.000 Tones / any Ambulàncies 40.000 serveis / any Arreu del mon, els centres hospitalaris, són empreses generadores de mobilitat : Plantilles grans Accés de clients important, d’una area de referència de prop de 500.000 habitants Transport de mercaderies moderat Al marge de les xifres, les fotos mostren el que tots estem habituats a veure, quan anem a l’hospital : Impossibilitat d’aparcar. Carrers veïnals plens de gom a gom.

Resum de la mobilitat generada, per dia Pacients i treballadors 5.000 Transport Sanitari Programat 120 Transport Sanitari Urgent +20 Transport de Mercaderies 20 Vehicles Privats (07:00 a 22:00 hores) 1.700 – 2.000 La mobilitat diària quedaria resumida així :

Procedència dels treballadors Si ens concentrem en els treballadors : Les distàncies des del seu lloc d’origen, ens donaran una idea de les possibilitat de mobilitat i les estratègies de millora. Destaca que un 70% dels treballadors són a Lleida ciutat. Un 85% estan a menys de 6 Km del centre de treball. El 92 % dels treballadors estarien vivint dins del que és a l’actualitat, les dues zones d’integració tarifària de l’ATM.

La mobilitat dels treballadors. “Present” Aquí s’entreveuen els primers contrasentits. Perquè, si dèiem que el 70 % de treballadors viuen a Lleida ciutat, només el 33% va ha treballar amb BUS, a peu o en bici ? La resposta és múltiple i són el mateixos treballadors que la manifesten : Transport públic coordinat amb els horaris laborals, Seguretat viària. Accessos millorats I alguna cosa més...

Mobilitat dels treballadors. “El compromís” I si les condicions de mobilitat, fossin unes altres ? És a dir, un transport públic més eficient, carrils bici, etc. Els resultats són diferents : El transport públic és el gran guanyador, amb un 35% de quota. Els que van a peu perden adeptes, que passen al BUS Les bicis passen de l’1 al 9% El cotxe particular no compartit és el gran perdedor i cau al 27 %.

Procedència dels pacients Pel que fa als usuaris, pràcticament es distribueixen al 50% entre fora ciutat i Lleida

Mobilitat generada pel pacient de consulta externa Tot vostès, quan es lleven al matí, de forma automàtica i amb una dificultat afegida segons el grau de minusvalia que hom pugui tenir, elabora el seu pla de mobilitat. Les decisions que prendran des d’anar a la dutxa, a la cuina, l’ascensor, el pàrquing, la parada de BUS o a peu. On menjaran,on compraran, etc. A cada acció li correspon una decisió, i té una repercussió sobre mobilitat, el medi ambient, la seguretat, els costos. Com veuen tot té la seva transcendència. Per exemple en aquests gràfics, es veuen les diferències entre el pacient de consulta externa que ve de Lleida ciutat i el que ho fa de comarques : Pel que fa als usuaris de consultes externes, és interessant observar com la meitat dels pacients de Lleida ciutat venent sense acompanyant, i un 39% ho fan amb un. A comarques, només un 17 % venent sense acompanyants. La distància marca diferències en els nostres plans de mobilitat. Això condiciona moltes externalitats, per ex. El fill que demana festa al treball per acompanyar al familiar a l’hospital.

L’accés dels pacients a consulta externa I aquests mateixos pacients, com venent a consultes ? A Lleida la meitat ho fan de manera sostenible, i la meitat en cotxe. A comarques, la distribució modal és diferent. La distància fa prendre decisions diferents de mobilitat. La extensió difusió de la xarxa d’integració tarifària serà clau.

Línies estratègiques del “Pla de mobilitat” Accés en transport públic Accés ecomobible (peu, bici) Millora de la mobilitat a l’interior del recinte Accés en vehicle privat El Pla de mobilitat ordena i prioritza un seguit d’intervencions o propostes al voltant d’aquestes línies estratègiques. Cada línia estratègica aporta intervencions concretes, en total més de cent intervencions de millora, definides, mesurables i prioritzades en el temps. Aquestes línies estratègiques és regeixen per aquests criteris...

Accés en transport públic BUS urbà Connexió amb tots el barris Línies directes. Mínims transbordaments Horaris, freqüències i torns Interconnexió modal Autobusos Tren BUS interurbà Estendre la integració tarifària Coordinació horaris BUS urbà Ferrocarril Implementar les rodalies Integració tarifària Promoció del transport públic En el transport públic cal garantir els horaris en les franges comercials i d’oci, però també a les franges escolars i laborals. Quan el client és a la vegada pacient, caldrà evitar transbordaments innecessaris. La puntualitat i la informació a temps real a les parades de transport públic, més que necessària, és obligada. L’eix de mobilitat Comarcal – nus intermodal – hospital, a de ser continuo. La promoció del transport públic és cosa de tots. No tan sols de l’ATM i els municipis. Les empreses també l’han de promocionar. És un objectiu principal dins d’un Pla de Mobilitat.

Accés ecomobible A peu En bicicleta Millora d’accessos Seguretat Promocionar la intermodalitat (Peu-Bus) En bicicleta Promoció de vies ciclables Seguretat ciclista Seguretat vehicle Pàrquing - Ride Ho diu l’enquesta de mobilitat quotidiana de Catalunya. La major part dels viatges (obligats o no) en una ciutat, és fan a peu. Tenir cura de les voreres, la il·luminació dels carrers i zones de pas de vianants, evitar punts negres d’enfrontament entre vianants i conductors, etc. No només són importants, sinó que endemés emmarquen clarament la posició dels governants en front la mobilitat.

Millora de la mobilitat a l’interior del recinte Accessos i senyalització Accessos interiors i propers al recinte Senyalització interior Processos i circuits Ordenació de les activitats assistencials Normalització de les visites a pacients del centre. Ho dèiem al principi, la mobilitat és cosa de tots. Tan cert és que la Paeria ha de millorar la via pública, com que l’hospital ha de millorar els circuits interns. No podem esperar que el transport públic s’adapti a tots els fluxos de mobilitat generats per les diferents empreses i tipus d’activitat. l’hospital haurà de ser capaç de reorganitzar la seva activitat per tal de modular la mobilitat que generi. Ex. Si el tren de la Pobla arriba a Lleida Pirineus a les 8:30, el pacient no s’hauria de programar en consulta abans de les 9:00 hores Normalitzar l’accés de visites a pacients ingressats ajudarà a gestionar els fluxos de ciutadans, tan a l’interior com a l’exterior de l’hospital.

Accés en vehicle privat Gestió de l’accés de vehicles privats Optimitzar l’ús de les places assignades a treballadors. Afavorir l’ús racional del vehicle privat. Carpooling Potenciar i promocionar el cotxe compartit. Aparcaments dissuasoris Punts de trobada Facilitar intermodalitat entre vehicle privat i T. Públic. Del vehicle privat : Cal racionalitzar-ne el seu ús. Amb això tot hom hi està d’acord, però com ho fem ? Quant sigui possible, utilitzant els modes ecomobibles, a peu i en bici. Amb la millora del transport públic Compartint un mateix vehicle amb els companys de feina Amb una gestió de les places d’aparcament que sigui justa i equitativa. L’aparcament ha de donar servei a pacients – usuaris i a treballadors. És una eina per gestionar la mobilitat, no ha de crear caos ni greuges comparatius. Cal treballar per que l’accés al centre per part dels treballadors-res sigui segur, sostenible i integrador. En aquest sentit les places de pàrquing han de promocionar el transport públic i les formules ecomobibles.

Enric Martí Suau. Gestor de la mobilitat Moltes gràcies El Pla de mobilitat facilita i prioritza intervencions de millora, les fa participatives, les promociona i les executa. Empreses, sindicats, treballadors i institucions, s’hi han d’involucrar. Moltes gràcies Enric Martí Suau. Gestor de la mobilitat enricmarti@arnau.scs.es