Programa metropolità d’educació ambiental

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
ESTUDI DE MOBILITAT URBANA SOSTENIBLE DE CALDES DE MONTBUI
Jornada Cloenda Esports
JUNTA LOCAL DE SEGURETAT DE MATARÓ
Diputació de Barcelona
Mapa sonor del Delta del Llobregat
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
1er FÒRUM DE LA XESVIC.
Prova pilot sensor de control volumètric a 4 municipis de la província de Barcelona Conchita Vicaria
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Catàleg de béns homologats i de compra centralitzada
Anàlisi del Cicle de Vida
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
INDICADORS DE SOSTENIBILITAT DE L’HOSPITALET DE LLOBREGAT
ACTIVITATS EXTRAESCOLARS
GRUP PARLAMENTARI D’ERC
Presentació de Kickoff
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
DGCEC - ICEC SERVEI DE DESENVOLUPAMENT EMPRESARIAL (SDE)
Per un món sostenible Un projecte d’.
Gestió de la qualitat en el litoral.
Projecte d’Itineraris Formatius
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Jornada Cloenda Esports
20 anys de Ciències Ambientals a la UAB
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
La gestió per processos
Projecte d’estalvi energètic
Reptes i oportunitats per a l'estalvi i l’eficiència energètica en els equipaments de Granollers Barcelona, 10 de març de 2015.
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
Seminari d’Educació Especial
Implantació d'un sistema de gestió EMAS a la UPC.
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
Com preparar una unitat per a l’avaluació
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
Catàleg de llocs de treball del CPNL
BALANÇ DE LA LLEI DE BARRIS
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
Taula sectorial de Diversitat funcional Avaluació i línies de treball
Gestió participativa dels projectes de centre
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
Resum de resultats Enquesta als participants en els Cercles de comparació intermunicipals Octubre de 2018 Grandària del municipi 503 Fins a habitants.
COMUNICACIÓ AMBIENTAL PROMOCIÓ DE LA SALUT PÚBLICA
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
SERVEIS CARTA DE SANTA COLOMA DE FARNERS
Albert Barceló Masdéu Grau d’Enginyeria Informàtica
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
CAMPANYA PER A L’ESTALVI DE PAPER
70º JORNADA DIM DE TARDOR –
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Programa metropolità d’educació ambiental Compartim un futur (EMA-AMB)

DE QUÈ PARLAREM? Tipus d’accions Objectius del programa Participants Qui fa les activitats Seguiment Ambientalització Descripció de les accions Participació 2008 Conclusions - futur

TIPUS D’ACCIONS Visites guiades a instal·lacions Activitats a l’aula Tallers per actes – escolar i familiar Xerrades temàtiques per adults Tallers participatius per immigrants

OBJECTIUS COMPARTIM UN FUTUR Fomentar la sostenibilitat en l’àmbit competencial de l’EMA-AMB: residus i aigua Comunicar: transparència informativa Capacitar per a la participació ciutadana en el medi ambient

PARTICIPANTS Edat escolar provinents, educació formal (el sistema educatiu institucionalitzat) educació no formal (activitat educativa, organitzada i sistemàtica fora de l’àmbit oficial) educació informal (casals, esplais, fundacions del lleure...)

Adults – majors 18 anys-, Familiar Públic general organitzat (associacions, fundacions...) Col·lectius específics (treballadors, immigrants...) Educació formal (universitari, cicle FGP...) i no formal (cursos de formació, gent gran...) Familiar Persones amb necessitats educatives especials i amb mobilitat reduïda Àmbit: 33 municipis EMA-AMB. 5% altres

QUI FA LES ACTIVITATS 5 educadors ambientals: 4 visites i 4 activitats a l’aula i 2 resta d’activitats 2 persones per informar del programa i gestionar les reserves – Montse/Núria Servei d’informació i reserves: dl. a dj. de 8 a 14h i de 15 a 17h i dv. de 9 a 15h. Llengües: català, castellà, anglès i francès Telf. 93 851 51 58 email: compartim@amb.cat

Continuat, trimestral i anual SEGUIMENT Dades de les entitats i dels participants Fulls d’avaluació del responsable/grup i adults Fulls d’avaluació de l’educador ambiental Altres: entrevistes personals amb usuaris, observacions in situ, reunions mensuals amb el coordinador i trimestrals amb tot l’equip d’educadors Continuat, trimestral i anual

Tipus de dades: Responsable del grup i adults: contingut, metodologia pedagògica, capacitat comunicativa, recursos educatius utilitzats, temporalització de l’activitat, propostes de millora Educador ambiental: grau de participació dels participants, grau de participació del responsable, grau de coneixement de la matèria ... Consultes/propostes dels tècnics municipals: necessitats del territori

AMBIENTALITZACIÓ EMAS i ISO A14.001 Criteris ambientals integrats - gabinet i feina de camp-: disseny de les activitats, execució, seguiment i gestió Minimitzar l’impacte ambiental - priorització dels mitjans electrònics, ambientalització de les instal·lacions...- Seguiment trimestral Compromís de compensació de les emissions relacionades amb els desplaçaments

DESCRIPCIÓ accions Visites guiades a instal·lacions Activitats a l’aula Tallers per actes – escolar i familiar Xerrades temàtiques per adults Tallers participatius per immigrants

VISITES GUIADES Què? Conèixer les funcions i competències d’EMA- AMB Apropar les instal·lacions al ciutadà: context, funcions principals, diagrama de fluxos i tipus de tractament Sensibilització ambiental: foment d’hàbits sostenibles Per a qui? Grups organitzats i grups d’individus

VISITES RESIDUS

VISITES DEIXALLERIES

VISITES AIGUA

Educador per grup (15 - 30 pers.). 1’30h Sala d’educació ambiental Com? Educador per grup (15 - 30 pers.). 1’30h Sala d’educació ambiental Circuit de visites Recursos educatius: mostres,dossiers educatius,fitxes descriptives, audiovisual, plànol Protocol d’actuació Quan? Dl. a dv. 10h, 11.30h i 16h i Ds. 10h i 11.30h Compatibilitat amb la funció explotadora Variants: temps, manteniment, obres i imprevistos

VISITES 2008 - PARTICIPACIÓ Total visites: 458 Visites a les plantes tractament de residus Visites a les estacions depuradores Total visites: 238 Font: Dades ambientals metropolitanes 2008

ACTIVITATS A L’AULA Què i per a qui? Coneix millor els residus!: tipus i % residus generats, camí de cada fracció i estratègies quotidianes de prevenció – a partir 6 anys Coneix millor l’aigua!: tipus d’aigua (potable, depurada, dessalada i regenerada), procés de tractament, foment de l’ús responsable de l’aigua – a partir 6 anys Consum responsable: anàlisi del cicle de vida de productes d’ús quotidià, compra i consum responsable – a partir 12 anys Realitat dels escolars: casa, escola, oci

Dinàmica - Coneix millor els residus! Com? Educador per grup ( 25 – 30 pers.) 1h.: 40’ teoria (pwp) + 20’ dinàmica powerpoint i material de suport Quan? Dl. a dv. 9 - 20h i ds. 9 -14h i 16 - 20h Dinàmica - Coneix millor els residus! 3 espais amb cartells a l’aula ( 3R) i desplaçar-se Concurs: residu – contenidor - instal·lació – producte final - instal·lació i acció (3R) Joc de rol: municipi imaginari

Anàlisi cicle vida de productes utilitzats pels alumnes: Dinàmica - Coneix millor l’aigua! mots encreuats, sopa de lletres, joc vertader - fals observació de dissolucions i reproducció filtració joc d’ús-despesa-estalvi i factura de l’aigua Consum responsable Anàlisi cicle vida de productes utilitzats pels alumnes: producció – consum – gestió residu. Alternatives als criteris habituals de compra

EL CAMÍ DELS RESIDUS MATÈRIA ORGÀNICA PAPER I CARTRÓ ENVASOS VIDRE FRACCIÓ RESTA RESIDUS ESPECIALS

TALLERS PER ACTES Què i per a qui? On, quan i com? Hàbits de consum - us, tipus de productes, cicle de vida dels productes quotidians i criteris compra Consum responsable – escolar – 1h ( joc de l’oca...) Consum responsable: estratègia de prevenció – familiar- 30’ On, quan i com? Campanyes de sensibilització, setmana de..., dia de... Dl. a dv. 9 - 20h, ds. 9 - 14h i 16 - 20h i , dg. 9 - 14h. 30’ - 1h. Material lleuger. Repetible al llarg de l’acte

Organitzacions i empreses XERRADES - ADULTS Organitzacions i empreses La generació de residus a una institució: prevenció i selecció Consum responsable, compres i contractació a l’empresa Públic general La gestió dels residus: el cicle de vida dels residus El tractament de residus: tipus i instal·lacions De les restes de menjar i jardineria en podem fer adob Consum responsable

Com? Educador per grup ( 30 - 50 pers.) 1h: 40’ teoria + 20’ dinàmica Powerpoint i material de suport Adaptable - necessitats i expectatives particulars Grups - nivell similar coneixement de la matèria On? Local del sol·licitant Quan? Dl. a dv. 9 - 20h i Ds. 9 - 14h i 16 - 20h.

TALLERS PARTICIPATIUS Què i per a qui? Què hi pots fer tu?: prevenció i recollida selectiva, col·lectius immigrants Com? Educador per grup – 30 pers.- 1h. Dinàmica grup Powerpoint, material de mostra Adaptable - necessitats i expectatives particulars Grups - nivell similar coneixement de la matèria i capacitat de comprensió

PARTICIPACIÓ COMPARTIM UN FUTUR - 2008 Visita guiada: municipi de procedència Total participants: 12.644 Total visites: 696 Font: Dades ambientals metropolitanes 2008

ACTIVITATS RESERVADES Municipi Barcelona 164 Badalona 18 Cornellà de Llobregat L‘ Hospitalet de Llobregat 17 Sta. Coloma de Gramenet 16 Sant Feliu de Llobregat 15 Esplugues de Llobregat 12 Castellbisbal 11 Cerdanyola del Vallès 10 Sant Cugat del Vallès 6 Sant Vicenç dels Horts 4 Sant Boi de Llobregat Viladecans Sant Andreu de la Barca Gavà 2 Altres 63 Total 368 ACTIVITATS RESERVADES Activitat Visita Residus 170 Visita Aigua 155 Act. aula: Residus 12 Act. aula: Aigua 15 Act. aula: Consum responsable 10 Xerrada temàtica - adults 6 Total 368 29 set. 2009

COMPARTIM UN FUTUR,09-10 VISITES GUIADES Instal·lacions de tractament de residus i d’aigua Set. - Jul. ACTIVITATS A L’AULA Residus Oct. - Jul. Aigua Consum responsable TALLERS PER ACTES Consum responsable: estratègia de prevenció Nov.- Jul. XERRADES ADULTS La generació de residus a la vostra institució/organització: prevenció i selecció Consum responsable, compres i contractació La gestió dels residus: el cicle de la vida dels residus El tractament dels residus: tipus i instal·lacions De les restes del menjar i jardineria podem fer adob TALLERS PARTIC. PER IMMIGRANTS Què pots fer tu? Prevenció i recollida selectiva Tel. 93 851 51 58 // email: compartim@amb.cat

CONCLUSIONS – futur Sugerències municipals i experiència d’EMA-AMB Inversió en Educació Ambiental 2010 - Execució del programa: 100.000 euros - Equipar instal·lacions i recursos educatius: 130.000 euros Compartim un futur: continuar fomentant la sostenibilitat en l’àmbit dels residus i de l’aigua, comunicant i capacitant per a la participació ciutadana en el medi ambient

GRÀCIES Teresa López telf. 93 223 51 51 i tlopezg@amb.cat