Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Anàlisi del Cicle de Vida
Jornada “Competències” IEC, Claudi Mans Departament d’Enginyeria Química Universitat de Barcelona
2
pV = nRT pressió arterial agitació mental temps disponible constant
vital nombre de feines a fer
3
Per què les ciències al curriculum
És una forma de cultura Adquisició de la lògica, la metodologia i la objectivitat de la ciència Despertar curiositat del per què de les coses Adquisició d'idees quantitatives Avaluar informació en llenguatge tècnic Alfabetització científico-tecnològica Competències profanes per a la participació en les decisions polítiques de les tecnociències
4
és la millor?” Una competència transversal: saber avaluar missatges
amb contingut científic o tècnic. “Quina energia és la millor?”
5
Què vol dir “millor” ? la més barata? la més segura?
la de menys residus? la més renovable? la més constant? la més fiable?
6
Per què l’ACV Per comparar allò incomparable
7
ACV: (Life Cycle Assessment)
Comparació de l’impacte ambiental de dos productes (o dues tecnologies, o dos processos)
8
Metodologia ACV Recopilació i avaluació d’entrades i sortides
de matèria i energia i dels impactes ambientals potencials directament atribuïbles, al llarg del seu cicle de vida (1969, envasos de Coca Cola)
10
Exemple 1 Comparació d’energies per fer 1kWh elèctric energia eòlica E
energia nuclear N energia tèrmica fòssil T energia hidràulica H energia solar S
11
E N T H S 2 12 3 PRODUCCIÓ XX XXX X 1 kWh elèctric consum pr. mat.
consum aigua residu sòlid residu líquid gas TOTAL E 2 N XX XXX X 12 T H 3 S
12
E N T H S 11 8 7 13 INSTAL·LACIÓ XXX X XX 1 kWh elèctric
consum pr. mat. consum aigua residu sòlid residu líquid gas TOTAL E XXX X 11 N XX 8 T H 7 S 13
15
Com incloure-hi: constància de producció flexibilitat i adaptabilitat
producció descentralitzada paisatge i territori distància al consum - línies MHT turisme greuges territorials seguretat
16
Exemple 2 Comparació de tres productes: tàmpaxs compreses panyos
17
T C P 10 13 4 COMPARACIÓ 1 ÚS X XXX XX cel·lu-losa prod. quim. aigua
fabr. ús-tr. energia etc TOTAL T X XXX XX 10 C 13 P 4
18
Com incloure-hi emocions satisfaccions expectatives etc...?
19
Més exemples automòbil propi o tramvia ampolla de vidre o plàstic
menjar vegetals o animals menjar preparat o de casa TV catòdica o de plasma PVC o PET casa de pisos o unifamiliar no viatjar o viatjar informació o no
20
Cal educar en la ciència i la tecnologia incloent-hi
emocions i satisfaccions qualitat de vida expectatives personals valors explicitació discussió valoració personal
Presentaciones similares
© 2024 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.