Les TIC i l’atenció de l’alumnat amb NEE

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Advertisements

El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
POLIMÈDIA I ALTRES RECURSOS PER A L’ELABORACIÓ DE MATERIALS EN LÍNIA
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
L’ordinador i els Sistemes Operatius(S.O)
Recursos per atendre la diversitat Serveis i programes fora del centre
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Programa de Transició Escola Treball
i el que no es pot avaluar
Toca fusta FENT DECORATS
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
Elena Prieto Amengual Marina Reus Busquets Maria Roig Paredes
INTERVENCIÓ DE L’EAP ALS CENTRES CONCERTATS
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
TEXT I CONTEXT DE LES CONDUCTES PROBLEMÀTIQUES
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
Els sons del català i les Guies de pronunciació del català: de la descripció fonètica a l’aplicació d’eines per a l’aprenentatge del català Josefina Carrera.
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
TIPUS D’ALUMNAT.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
Barcelona, 2 de desembre de 2.002
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
Les TIC i les Aules Obertes
Experiència de formació conjunta. Dep. Ensenyament i AEST
EL PLA INDIVIDUALITZAT
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Model de gestió assistencial: innovació i integració. Montse Cervera
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
Seminari d’Educació Especial
MODIFICACIÓ DE LES DADES DE LA BORSA DE TREBALL
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Presentació de 1r d’ESO Curs
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Hi ha altres persones i factors implicats:
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Accessibilitat web per a discapacitats visuals
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
“SALUT MENTAL I EDUCACIÓ”
Opcions d’accessibilitat en Linux
Convivència i Mediació Escolar
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
ASSESSORAMENT TIC CURS Departament d’Educació
Jornada Tècnica per a Coordinadors d’informàtica CEE
Servei Educatiu Baix Llobregat 5 EAP B 07 Cornellà-St.J.Despí
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Les TIC i l’atenció de l’alumnat amb NEE Joaquin Fonoll jfonoll@pie.xtec.es Tecnologia de la Informació Departament d’Ensenyament Generalitat de Catalunya

Informàtica i canvi social Les TIC són l’instrument que fan aparèixer noves formes socials modificant els procediments actuals fins a fer-los desaparèixer. La Revolució informàtica > Societat de la informació

La fractura digital Cada canvi tecnològic modifica l’entorn i pot generar nous grups d’exclusió social.

Societat de la informació 1. La tecnología és el nou alfabet de la societat de la informació. És imprescindible l’alfabetizació informàtica de totes les persones per evitar-ne la marginació. Cal treballar per eliminar les barreres d’accés a les TIC. 2. La tecnologia modifica els procediments (també a l’escola). Es poden utilitzar les TIC en l’atenció de l’alumnat amb NEE. Cal desenvolupar noves estratègies d’intervenció.

Alfabetització informàtica - Les TIC un contingut obligatori Cal formar a les persones per utilitzar aqueste eines. Capacitar-les per gaudir, en la mesura que els sigui possible, dels avantatges de les noves tecnologies i de la societat de la informació. Que la manca de formació no els impedeixi fer coses per les que estan capacitats.

El cas del PC & PC Quant una persona afectada de paràlisis cerebral (PC) utilitza l’ordinador (PC) possiblement trobarà dificultats per utilitzar el teclat o el ratolí. On és el problema? a l’ordinador que té un disseny inadequat? a la persona que té una disminució? Un bon disseny és el que té en compte a tots els usuaris.

Noves barreres d’accessibilitat accés als aparells utilització dels programes accés als continguts continguts significatius

Problemes on i per què? Discapacitat Entrada Procés Sortida Física Sensorial Cognitiva Caracterial Els problemes apareixen quan el disseny no ha previst les necessitats dels usuaris. Les solucions són sistemes flexibles i personalitzables.

Criteris d’intervenció Recursos del sistema Inclosos en l'ordinador. Sempre estan disponibles. Cost reduït. Opcions d’ accesibilitat Windosw Accessoris físics no informàtics Faciliten l'ús de l'ordinador. Solen estar fets a mida de l'usuari. Són menys fràgils que els recursos informàtics. Licornio Cobertor de teclat Programes externs Síntesi de veu Teclats virtuals Tpwin, Plaphoons Reconeixement de veu Afegeixen prestacions al sistema. Dependència de l'usuari amb l'equip. Perifèrics especials Tauleta Polzadors línea braille Accessori electrònic + programa no estan suficientment estandaritzats

Opcions d’accesibilitat / personalització Teclat Ratolí Pantalla Veu

Eines d'accessibilitat Teclat virtual Lupa Reconeixement de veu (XP) Icones, dreceres, macros Plantilles, barres d'eines Opcions de personalització / configuració dels programes

Pautes WAI (Iniciativa per l’Accessibilitat a la Web) www.w3c.org/WAI/ Accés a Internet Pautes WAI (Iniciativa per l’Accessibilitat a la Web) www.w3c.org/WAI/ Normes per a la creació de pàgines web accessibles T.A.W Test d’accessibilitat a la web www.tawdis.net Avalua l’accessibilitat de les pàgines i proposa solucions tècniques Configurar les eines de navegació Opcions d’accessibilitat dels Navegadors Continguts significatius Edu365.com, Xtec , altres

Alumnat amb NEE a l’escola 1974 informe Warrlock Secretariat d'Educació del Regne Unit el 20% dels alumnes presenten algun problema d'aprenentatge al llarg de la seva escolarització. en el 2 % dels alumnes les dificultats serien de tipus permanent.

L'educació especial a Catalunya Alumnat amb NEE CEE 36% Cognitius 57% Físics 13% Visuals 8% Auditius 8% Psicosi autisme 6% Altres 6%

L'educació especial a Catalunya Professorat per a les NEE Equips de professionals 79 EAP 426 8 CREDA auditius 286 1 CREDAV visuals 28 PEC 79 SEDEC Piscopedagogs dels IES Equips externs amb conveni UTAC, ASPACE, Estimulació precoç, CDIAP, CEE 45%

L'educació especial a Catalunya Centres EE Agrupaments alumnat UAC Unitats d'adaptació curricular en els IES UEC (Unitats d'escolarització compartida) UEE Unitats d'educació especial en centres ordinaris TAE - SEDEC (Tallers d'adaptació escolar i aprenentatges instrumentals bàsics) Agrupaments Centres ordinaris amb agrupament d'alumnat amb discapacitat Aules Hospitalàries Hospitals de dia (psiquiatria juvenil) Centres educatius de Justícia Juvenil

El repte és atendre a una població dispersa i fragmentada Proporcionar serveis mitjançant Internet per facilitar la proximitat i accesibilitat. Utilitzar un concepte ampli de necessitats educatives especials. Mantenir informats als professionals dels serveis educatius. Coordinar els esforços dels professors i centres educatius per ajudar a compartir el recursos.

D25 Informàtica i necessitats educatives especials Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Formació en TIC cursos presencials D25 Informàtica i necessitats educatives especials cursos telemàtics T107 Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d’aprenentatge. seminaris SATI NEE Seminari deTIC per a les Necessitats Educatives Especials. jornades tècnicas IV Jornada de creació de materials per a les nee 100 persones - 7 tallers TIC & NEE a Mataró 600 persones - 60 ponències

informàtica i educació especial www.xtec.es/ed_esp Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Serveis d’Internet XTEC www.xtec.es informàtica i educació especial www.xtec.es/ed_esp

Serveis d’Internet XTEC www.xtec.es SATI NEE Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Serveis d’Internet XTEC www.xtec.es SATI NEE 4 sessions a l’any dilluns tarda de 3 a 6 Intercanvi d’experiències Presentació de materials Solucionar dificultats

IVJornades Tècniques de creació de materials Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació IVJornades Tècniques de creació de materials Objectiu: Crear un material d’utilitat. Dedicació: 1 jornada de 7 hores. Tallers distribuïts en diferents centres.

Serveis d’Internet EDU365 edu365.com nens sords nens pc Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Serveis d’Internet EDU365 edu365.com nens sords nens pc

Mira què dic: diccionari de signes Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Serveis d’Internet EDU365 edu365.com Mira què dic: diccionari de signes

Diccionaris Català - Àrab i Català - Urdú Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Serveis d’Internet EDU365 edu365.com Diccionaris Català - Àrab i Català - Urdú

Serveis d’Internet EDU365 edu365.com SINERA 2000 Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Serveis d’Internet EDU365 edu365.com SINERA 2000

Veu comunicació: Síntesis de veu UPTV, Projecte Fressa, Parlador. Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Desenvolupament de recursos d’interès per a múltiples col·lectius Veu comunicació: Síntesis de veu UPTV, Projecte Fressa, Parlador. Llenguatges pictogràfics MIC, SPC, Contes SPC. Llenguatge signat Signe, Lsc, Mira què dic. Teclats virtuals Tpwin. Exercitació Clic, Alfawin, Tocatoca. Tauleta sensible. Ull de color.

MIC Magatzem d’Icones Catalanes SINERA 2000 www.xtec.es/ed_esp/mic

Síntesi de veu UPTCV Parlador SINERA 2000

Projecte Fressa 2003 Globus Reconoixement de fonemes Control de l’ordenador per veu Plaphoons SINERA 2000 www.xtec.es/~jlagares

Signe 2 SINERA 2000 www.xtec.es/~vbidiell/signe

Tpwin SINERA 2000 www.xtec.es/~jfonoll/tpwin