Les TIC i l’atenció de l’alumnat amb NEE Joaquin Fonoll jfonoll@pie.xtec.es Tecnologia de la Informació Departament d’Ensenyament Generalitat de Catalunya
Informàtica i canvi social Les TIC són l’instrument que fan aparèixer noves formes socials modificant els procediments actuals fins a fer-los desaparèixer. La Revolució informàtica > Societat de la informació
La fractura digital Cada canvi tecnològic modifica l’entorn i pot generar nous grups d’exclusió social.
Societat de la informació 1. La tecnología és el nou alfabet de la societat de la informació. És imprescindible l’alfabetizació informàtica de totes les persones per evitar-ne la marginació. Cal treballar per eliminar les barreres d’accés a les TIC. 2. La tecnologia modifica els procediments (també a l’escola). Es poden utilitzar les TIC en l’atenció de l’alumnat amb NEE. Cal desenvolupar noves estratègies d’intervenció.
Alfabetització informàtica - Les TIC un contingut obligatori Cal formar a les persones per utilitzar aqueste eines. Capacitar-les per gaudir, en la mesura que els sigui possible, dels avantatges de les noves tecnologies i de la societat de la informació. Que la manca de formació no els impedeixi fer coses per les que estan capacitats.
El cas del PC & PC Quant una persona afectada de paràlisis cerebral (PC) utilitza l’ordinador (PC) possiblement trobarà dificultats per utilitzar el teclat o el ratolí. On és el problema? a l’ordinador que té un disseny inadequat? a la persona que té una disminució? Un bon disseny és el que té en compte a tots els usuaris.
Noves barreres d’accessibilitat accés als aparells utilització dels programes accés als continguts continguts significatius
Problemes on i per què? Discapacitat Entrada Procés Sortida Física Sensorial Cognitiva Caracterial Els problemes apareixen quan el disseny no ha previst les necessitats dels usuaris. Les solucions són sistemes flexibles i personalitzables.
Criteris d’intervenció Recursos del sistema Inclosos en l'ordinador. Sempre estan disponibles. Cost reduït. Opcions d’ accesibilitat Windosw Accessoris físics no informàtics Faciliten l'ús de l'ordinador. Solen estar fets a mida de l'usuari. Són menys fràgils que els recursos informàtics. Licornio Cobertor de teclat Programes externs Síntesi de veu Teclats virtuals Tpwin, Plaphoons Reconeixement de veu Afegeixen prestacions al sistema. Dependència de l'usuari amb l'equip. Perifèrics especials Tauleta Polzadors línea braille Accessori electrònic + programa no estan suficientment estandaritzats
Opcions d’accesibilitat / personalització Teclat Ratolí Pantalla Veu
Eines d'accessibilitat Teclat virtual Lupa Reconeixement de veu (XP) Icones, dreceres, macros Plantilles, barres d'eines Opcions de personalització / configuració dels programes
Pautes WAI (Iniciativa per l’Accessibilitat a la Web) www.w3c.org/WAI/ Accés a Internet Pautes WAI (Iniciativa per l’Accessibilitat a la Web) www.w3c.org/WAI/ Normes per a la creació de pàgines web accessibles T.A.W Test d’accessibilitat a la web www.tawdis.net Avalua l’accessibilitat de les pàgines i proposa solucions tècniques Configurar les eines de navegació Opcions d’accessibilitat dels Navegadors Continguts significatius Edu365.com, Xtec , altres
Alumnat amb NEE a l’escola 1974 informe Warrlock Secretariat d'Educació del Regne Unit el 20% dels alumnes presenten algun problema d'aprenentatge al llarg de la seva escolarització. en el 2 % dels alumnes les dificultats serien de tipus permanent.
L'educació especial a Catalunya Alumnat amb NEE CEE 36% Cognitius 57% Físics 13% Visuals 8% Auditius 8% Psicosi autisme 6% Altres 6%
L'educació especial a Catalunya Professorat per a les NEE Equips de professionals 79 EAP 426 8 CREDA auditius 286 1 CREDAV visuals 28 PEC 79 SEDEC Piscopedagogs dels IES Equips externs amb conveni UTAC, ASPACE, Estimulació precoç, CDIAP, CEE 45%
L'educació especial a Catalunya Centres EE Agrupaments alumnat UAC Unitats d'adaptació curricular en els IES UEC (Unitats d'escolarització compartida) UEE Unitats d'educació especial en centres ordinaris TAE - SEDEC (Tallers d'adaptació escolar i aprenentatges instrumentals bàsics) Agrupaments Centres ordinaris amb agrupament d'alumnat amb discapacitat Aules Hospitalàries Hospitals de dia (psiquiatria juvenil) Centres educatius de Justícia Juvenil
El repte és atendre a una població dispersa i fragmentada Proporcionar serveis mitjançant Internet per facilitar la proximitat i accesibilitat. Utilitzar un concepte ampli de necessitats educatives especials. Mantenir informats als professionals dels serveis educatius. Coordinar els esforços dels professors i centres educatius per ajudar a compartir el recursos.
D25 Informàtica i necessitats educatives especials Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Formació en TIC cursos presencials D25 Informàtica i necessitats educatives especials cursos telemàtics T107 Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d’aprenentatge. seminaris SATI NEE Seminari deTIC per a les Necessitats Educatives Especials. jornades tècnicas IV Jornada de creació de materials per a les nee 100 persones - 7 tallers TIC & NEE a Mataró 600 persones - 60 ponències
informàtica i educació especial www.xtec.es/ed_esp Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Serveis d’Internet XTEC www.xtec.es informàtica i educació especial www.xtec.es/ed_esp
Serveis d’Internet XTEC www.xtec.es SATI NEE Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Serveis d’Internet XTEC www.xtec.es SATI NEE 4 sessions a l’any dilluns tarda de 3 a 6 Intercanvi d’experiències Presentació de materials Solucionar dificultats
IVJornades Tècniques de creació de materials Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació IVJornades Tècniques de creació de materials Objectiu: Crear un material d’utilitat. Dedicació: 1 jornada de 7 hores. Tallers distribuïts en diferents centres.
Serveis d’Internet EDU365 edu365.com nens sords nens pc Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Serveis d’Internet EDU365 edu365.com nens sords nens pc
Mira què dic: diccionari de signes Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Serveis d’Internet EDU365 edu365.com Mira què dic: diccionari de signes
Diccionaris Català - Àrab i Català - Urdú Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Serveis d’Internet EDU365 edu365.com Diccionaris Català - Àrab i Català - Urdú
Serveis d’Internet EDU365 edu365.com SINERA 2000 Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Serveis d’Internet EDU365 edu365.com SINERA 2000
Veu comunicació: Síntesis de veu UPTV, Projecte Fressa, Parlador. Actuacions de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Desenvolupament de recursos d’interès per a múltiples col·lectius Veu comunicació: Síntesis de veu UPTV, Projecte Fressa, Parlador. Llenguatges pictogràfics MIC, SPC, Contes SPC. Llenguatge signat Signe, Lsc, Mira què dic. Teclats virtuals Tpwin. Exercitació Clic, Alfawin, Tocatoca. Tauleta sensible. Ull de color.
MIC Magatzem d’Icones Catalanes SINERA 2000 www.xtec.es/ed_esp/mic
Síntesi de veu UPTCV Parlador SINERA 2000
Projecte Fressa 2003 Globus Reconoixement de fonemes Control de l’ordenador per veu Plaphoons SINERA 2000 www.xtec.es/~jlagares
Signe 2 SINERA 2000 www.xtec.es/~vbidiell/signe
Tpwin SINERA 2000 www.xtec.es/~jfonoll/tpwin