SERVEI D’ATENCIÓ INTEGRAL

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
e-health i terciarisme
Advertisements

Les Emergències Mèdiques Vitals a l’Atenció Primària.
SITUACIÓ DE LA VENTILACIÓ MECÀNICA PERLLONGADA A CATALUNYA
Direcció per projectes (Organizació Sanitària Integral)
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
Intercanvi terapèutic en atenció primària.
Servei d’Urgències de l’Hospital de Sabadell i Centre Sociosanitari Albada Unitat de psicogeriatria Novembre 2013.
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
“MESURES PENALS ALTERNATIVES EN LA COMUNITAT” Pilar Casaus
i el que no es pot avaluar
La Consolidació de la Infermera com a Gestora de Casos
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
ISABEL RABASSEDA FERRER Infermeres d’Enllaç SAP Muntanya
III Jornada de transport sanitari
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Estudi per a la identificació de
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
II SIMPOSI “COMERÇ I CIUTAT”
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
Tinc una urgència On m’adreço?.
La teva contribució 1.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
GESTIÓ PER PROCESSOS.
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
“…acompanyem al ciutadà en el decurs de la seva vida…”
Plantilles complexes i la gestió del temps de les persones.
La Unitat d’Hospitalització d’Aguts de la UIPA (VH - Sant Rafael) es fa càrrec de la hospitalització de salut mental de la Barcelona Nord Anteriorment.
PROCÉS D’ALTA PRECOÇ.
Per realitzar la inscripció de forma gratuïta
“The new reading room : anywhere, anytime”
Programa BIBE: perspectives de futur
Projecte d’Itineraris Formatius
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
CSMIJ Sarrià-Sant Gervasi
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
JORNADA DE TREBALL L’ATENCIÓ INTEGRADA SOCIAL I SANITARIA
SALUT MENTAL.
Model de gestió assistencial: innovació i integració. Montse Cervera
Oferiment per a l’Associació amics de l’UAB
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
PRESTACIO PER ATENDRE NECESSITATS BÀSIQUES
Com preparar una unitat per a l’avaluació
“Benchmarking en Innovació”
Serveis de Formació.
Treball i aprenentatge en xarxa
Per què les aliançes estratègiques entre institucions sanitàries
SALUT MENTAL.
INSTRUCCIONS: Un cop elaborat, cal enviar el pòster a Delfí Cosialls
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
ALIANCES ESTRATÈGIQUES
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PROGRAMA AL COSTAT DE QUI CUIDA
Anàlisi crítica de la transversalitat
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
L’ atenció domiciliaria dels equips d’atenció primària catalans
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Pla Integral de Salut Mental
II JORNADA de SALUT MENTAL
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Serveis Socials Generals
Transcripción de la presentación:

SERVEI D’ATENCIÓ INTEGRAL A DOMICILI (SAID)

Badalona Serveis Assistencials (BSA) Organització sanitària integral de titularitat municipal. Activitat concertada: CatSalut i Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS). Quatre nivells assistencials: atenció especialitzada, atenció sociosanitària, atenció primària i atenció domiciliària. Formada per: un hospital comarcal d’aguts, un centre sociosanitari, set àrees bàsiques de salut i un servei d’atenció integral a domicili. Població de referència: 229.734 ciutadans. (encomana gestió SAD) Presentació del servei i de la organització: som una organització sanitària integral de titularitat municipal formada per un conjunt de centres que presten serveis sanitaris, socials i sociosanitaris, en regim de concertació amb el Catsalut i l’ICASS, a la ciutat de Badalona i altres municipis limitant en l’àmbit del Barcelonès Nord. Fins l’any 04 cobríem 3 nivells assistencials: primària, hospitalària i sociosanitaria, recordem que BSA compren: un hosp d’aguts, un centre sociosanitaria i set ABS i un centre de planificació familiar. Des del mes de maig del 05 posem en marxa un quart nivell d’atenció amb la creació del SAID El Said es un recurs pioner combina en un sol servei l’atenció domiciliaria a la salut i a la dependència, partint d’una visió integral de la persona i oferint una resposta adaptada a les seves necessitats en cada cas i en cada moment. El Said disposa de la gestió unificada dels recursos sanitaris com socials, compta amb un equip multidisciplinar de professionals i l'ús de tecnologia puntera en el tractament de la informació. S’ha concebut com uns servei de caràcter transversal dins de BSA, en un entorn de canvi organitzatiu en el qual s’ha passat d’una estructura vertical per centres a una orientació horitzontal per àmbits i processos. “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

Entorn Augment de l’esperança de vida Progressiu envelliment de la població Incorporació de la dona al mercat laboral Increment del sobre-envelliment i, per tant, del col·lectiu de persones amb nivells més significatius de dependència Canvi de la tipologia i la dimensió de les estructures familiars Manteniment de les persones amb disminució psíquica i física El desig de les persones a viure en el propi entorn social a la pròpia llar durant tant de temps com sigui possible i, si pot ser, fins a la fi de la vida. En els darrers anys hem vist com l’entorn social anava canviant amb:.......tot plegat fa necessari l’existencia d’un servei per tal de donar resposta al desig de ....... “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

Necessitats En molts casos una mateixa persona, habitualment amb perfil geriàtric, requereix simultàniament de serveis d’ajuda a la dependència i de cura de la salut. La manca de coordinació entre els prestadors d’aquests serveis provoca ineficiències i absència d’una visió integral de la persona. L’atenció a la dependència en el domicili és responsabilitat de les administracions locals. En canvi, la cura de la salut és responsabilitat dels governs autonòmics. El que tot sovint succeeix es que,........la novetat que aporta el SAID es precisament la unificació d’aquestes dues prestacions en un sol servei, el que permet millorar la coordinació entre els diferents dispositius dedicats a l’atenció domiciliaria. “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

Servei d’ Atenció Integral a Domicili (SAID): definició Conjunt de serveis o recursos assistencials presencials o telemàtics Prestat al domicili de l’usuari Destinat a millorar la salut o la situació de dependència de les persones Integra serveis sanitaris, socials i sociosanitaris El SAID engloba tota l’activitat domiciliària que es duu a terme a BSA Esdevé un quart nivell assistencial a BSA: atenció especialitzada, sociosanitària, primària i domiciliària El SAID es defineix com:...... “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

Said: objectius Establir un model d’atenció domiciliària que ofereixi una resposta integrada de serveis a les necessitats de les persones. Mantenir la salut i la independència de la persona en el seu entorn immediat: la llar. Augmentar el nivell de satisfacció dels usuaris amb els serveis que reben. Garantir un ús eficient i equitatiu dels recursos destinats als serveis domiciliaris. Els objectius que pretén:....... “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

Said: condicions Facilitar el desenvolupament dels professionals que participen en el serveis d’atenció domiciliària, integrant aquells que ja realitzaven tasques d’atenció domiciliària com a activitat principal: ATDOM, PADES, CMA. El SAID disposa d’un equip propi que creixerà de forma paral·lela a l’activitat. Alguns dels serveis poden ser realitzats per professionals d’altres àrees de BSA. Mantenir la coordinació d’aquests serveis amb altres serveis i recursos de Badalona Serveis Assistencials. Promoure l’atenció domiciliària com a una línia d’innovació de BSA que sigui considerada una àrea d'excel·lència en el sector Mes que condicions son valors del model:.....Integració, eficiencia equitat i innovació “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

SAID: model d’atenció ACTIVACIÓ RECURS Prestacions sanitàries Hospitalització a domicili Atenció a pal·liatius Atenció a geriàtrics complexes Atenció a crònics complexes Atenció a crònics de baixa complexitat Rehabilitació a domicili Proves i tractaments especials Prestacions socials d’atenció a la dependència Servei d’ajuda domiciliària (SAD) Telealarma Àpats a domicili Bugaderia Neteges Arranjaments de la llar Ajudes tècniques i adaptacions domiciliàries Equips Atenció Primària Empreses externes ACTIVACIÓ RECURS Atenció Especialitzada HMB Equip Assistencial propi SAID Etc. Dins del Said s’agrupa tota l’activitat domiciliaria no urgent que es realitza a BSA, incloent tasques que es duien a terme prèviament en altres nivells assistencials (ATDOM, PADES, CMA). El SAID contempla les diferents línies de servei:...........activant els diferents recursos, equips, prestacions “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

Said: cobertura POBLACIÓ A QUI S’ADREÇA: Atenció sanitària a tota la població BSA de Badalona, Montgat i Tiana, que no pot acudir als centres de salut, per la seva condició física o per la seva situació social, tant de forma temporal com permanent. Atenció a la dependència a tots els ciutadans del municipi de Badalona, siguin o no de cobertura sanitària de Badalona Serveis Assistencials. HORARI DE COBERTURA: Horari presencial de dilluns a diumenge de 8 a 21 hores. Fora d’aquest horari, la continuïtat en l’assistència queda garantida a través del Servei Integral d’Urgències i Emergències (SINUE) Pel que fa a la cobertura territorial:.... El finançament del SAID es públic, tot i que en els casos d’atenció a la dependència s'estan començant a aplicar mecanismes de copagament. Abans parlàvem de atenció diürna, la nocturna urgent queda a càrrec d’un altre dispositiu.... “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

CRITERIS D’INTERVENCIÓ D’EQUIPS SAID: circuit PORTA ÚNICA D’ENTRADA Empreses externes Equips Atenció Primària Socio Sanitari Aguts Equip Assistencial propi SAID ASSIGNACIÓ DE RECURS (gestor de casos SAID) VALORACIÓ (gestor de casos SAID) PETICIÓ AL SAID Altres àmbits no BSA Atenció Primària Per accedir al servei s’ha dissenyat un circuit de PORTA UNICA D’ENTRADA, totes les sol·licituds de servei han de passar per la figura del gestor de casos. El gestor de casos disposa d’una visió integral de la persona i de les seves necessitats i es qui efectua la valoració del cas i assigna els recursos mes adients per a cadascú, comptem amb dues infermeres i un treballador social que treballen conjuntament. També en fa el seguiment periòdic a fi d’anar adequant la prestació del servei a la situació de l’usuari en cada moment. El model de gestió de casos proporciona una millora en la qualitat assistencial, ja que permet plantejar els problemes de l’usuari des de un punt de vista global, buscant solucions amb perspectiva multidisciplinar i coordinant les actuacions dels professionals sanitàries i socials que intervenen a fi de optimitzar el recursos existents. S’han establerts uns Criteris d’intervenció d’equips, elaborats i consensuat amb professionals provenint dels diferents àmbits que intervenen. Explicar un exemple de cas.......amb els canvis de línies i serveis. Atenció Especialitzada HMB Serveis Socials Ajunt. Altres etc. CRITERIS D’INTERVENCIÓ D’EQUIPS Etc. “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

Recursos humans Estructura de gestió: Cap del servei Coordinació administrativa Gestors de cas: sanitaris i socials Equips assistencials: Primària: ATDOM (atenció domiciliària malalts crònics) PADES ( atenció malalts pal·liatius) Hospitalització a domicili AGD Crònics complexes Serveis d’atenció social a domicili: SAD Externs: àpats, teleassistencia,... El Said està format d’una banda per una estructura de gestió...... Un equip assistencial propi format per professionals de diversos perfils: metges, infermeres, amb diferents especialitzacions i amb adscripció exclusiva al SAID. Aquest equip es multidisciplinar i combina la presencia de professionals polivalents amb personal especialitzat en aspectes concrets de l’atenció, pe: un cirurgia a Hospital a dom. A mes el SAID coordina un conjunt de professionals procedents de diferents àmbits de BSA que realitzen tasques de atenció domiciliaria per encàrrec del SAID durant una part de la seva jornada. Aquests depenen funcionalment del SAID en el moment en que estan realitzant l’activitat domiciliaria. Per a la prestació de determinats serveis comptem amb la col·laboració d’empreses externes El SAID disposa del suport dels serveis centrals de BSA “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

Recursos materials i Tecnologies de la informació Ubicació física en el Ctre. Socios. el Carme i reserva d’un espai per l’estacionament dels vehicles propis del SAID Tablet PC Mòdem GPRS Telèfons mòbils ... VEHICLES DE TRANSPORT EQUIPAMENT INFORMÀTIC ESPAI FÍSIC PER AL SAID ECG portàtil Bombes d’infusió portàtils Monitor de constants Pulsioxímetre Nebulitzadors Aspiradors portàtils Desfibrilador portàtil Aparell per determinació d-INR en sang capil.lar Laringoescopi Otoscopi Oftalmoescopi ... ALTRES EQUIPAMENT DE DIAGNÒSTIC I ELECTROMEDICINA MATERIAL FUNGIBLE Llits hospitalaris Matalassos especials Cadires de rodes ... El SAID disposa a banda del material habitual necessari per a l’atenció sanitària: Equipament portàtil: ECG, bombes de infusió, pulsioximetres, que permeten realitzar tract i proves complementaries a casa Vehicles de transport, GPS, ... Un element fonamental es l’aplicació de tecnologia puntera que permet l’accés on line des del domicili a la història clínica electrònica del malalt, podent accedir a resultats de radiodiagnóstic, laboratori i proves complementaries. Els professionals del SAID disposen de tablets PC equipades amb targeta UMTS. Cal destacar el fet de que BSDA treballa amb historia clínica compartida amb els diferents nivells assitencials, Podeu veure unes imatges com exemple...... “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

Desplegament Les línies de servei actualment en funcionament són: LÍNIA DE SERVEI EQUIP QUE FA L'ATENCIÓ Prestacions sanitàries   Hospitalització a Domicili Equip HD Atenció a pal·liatius Equip PADES Atenció a geriàtrics complexes i fràgils Equip AGD Atenció a crònics complexes Gestora de casos Atenció a crònics de baixa complexitat Equips atenció primària Proves i tractaments especials Equip HD  Prestacions socials Servei d’ajuda domiciliària (SAD) Empresa externa Teleassistencia i + SIMAP Àpats a Domicili Neteges de la llar Enumera cada un quan es posa en marxa: HD abril 2005 PADES setembre 2005 – la integració dins del said ja que treballen des de 2001 Crònics: posem en marxa com línia diferenciada el març del 2006 Els equips de primària des de octubre 2006 en prova pilot amb una ABS, en el 2008 una ABS amb 1 inferm només x domiciliaria SAD: desembre del 2004 Teleassistencia: juliol del 2005 Àpats a domicili: Abril del 2006 Neteges: octubre - novembre del 2006 Pendent de posta en marxa: rehabilitació a domicili, bugaderia, arranjaments de la llar, ajudes tècniques i adaptacions domiciliàries “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

Un dia qualsevol en el SAID 18 visites d’hospitalització a domicili. 9 visites a malalts pal·liatius. 3 a 4 visites a malalts crònics complexes. 8 visites a malalts geriàtrics i/o fràgils 41 visites a malalts crònics de baixa complexitat (ATDOM). 440 serveis d’ajuda domiciliària 1679 casos actius de telealarmes 100 serveis d'àpats a domicili 40 serveis de neteja de la llar 6 PREALTS diaris Resultats: actualment aquesta es l’activitat d’un dia en el SAID, degut al temps de l’any anem increixendo com ja us podeu imaginar, l'hivern també ha arribat a Badalona, tard però ha arribat. “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

SAID: millores que aporta Per a l’usuari: Millora la seva qualitat de vida i la dels seus cuidadors. Presta una assistència integral i personalitzada. Proporciona un únic referent per a totes les prestacions. Permet mantenir al pacient en el seu entorn sociofamiliar. Evita desplaçaments i ingressos no desitjats (realització de proves i tècniques diagnòstiques a domicili en connexió amb la història clínica electrònica). Per als professionals: Afavoreix la intervenció coordinada dels diferents equips assistencials, a través del gestor de casos. Facilita l’accés a la informació: història clínica compartida on-line i ús de dispositius informàtics mòbils d’última generació (tablets PC). Efectua un retorn constant d’informació als professionals de referència. Per al sistema sanitari: Garanteix l’eficiència i l’equitat en l’ús dels recursos domiciliaris Millora la qualitat assistencial Afavoreix el continuum entre nivells Evita l’ús de recursos d’institucionalització, atenent al pacient en aquell nivell on resulti més cost-eficient Aquesta es la nostre valoració: nosaltres creiem que.......el SAID aporta millores a...... “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

Hospitalització a domicili en el SAID: l’opinió dels usuaris Confiança en el servei / El recomanaria? I la opinió que van manifestar els nostres clients (de HD) en una enquesta que vam realitzar el mes de gener passat, he triat el mes significatiu per mi: que diuen que confien en nosaltres i ens recomanen a familiars i amics.....Que mes volem “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009

Moltes gràcies per la vostra atenció!!!! “Experiències Infermeres en la Millora de l’eficiència i la qualitat dels processos assistencials” 11/11/2009