L’ENERGIA, TAN QUOTIDIANA I TAN DESCONEGUDA. L'ÚS DE L'ENERGIA L’ENERGIA, TAN QUOTIDIANA I TAN DESCONEGUDA.
En un inici era el sol … … la font de la vida.
Seguint la cadena … fotosíntesi … … foc … aigua … … aliments …
… energia motriu animal... … i humana.
… solar tèrmica i fotovoltaica… … geotèrmica… Mareomotriu… … biomassa i biocombustibles... … solar tèrmica i fotovoltaica… ...l’eòlica: la més estesa de les alternatives.
… nuclear: la més cara i la més perillosa. Hidràulica, carbó, petroli, gas… … nuclear: la més cara i la més perillosa.
Ús insostenible de l’energia
EL MODUS DE VIDA A LES CIUTATS: altera el clima del planeta.
En el tercer món el consum per persona és mínim....
... i necessita de grans quantitats d’energia. … en el primer món es multiplica… ... i necessita de grans quantitats d’energia.
Un hindú produeix 1 tona de CO2 a l’any… … un nordamericà 12.4 tones. I un europeu?
El model socioeconòmic del món desenvolupat i l’activitat industrial, ESCALFEN EL PLANETA…
INEVITABLE. … I emeten gasos d’efecte hivernacle… … que provoquen un CANVI CLIMÀTIC: INEVITABLE.
L’escalfament global… … es manifesta… … en qualsevol zona de la terra…
… amb sequeres, manca d’accés a l’aigua potable… … i afecta, sobretot, a les zones més pobres… … amb sequeres, manca d’accés a l’aigua potable… … i migracions a la desesperada.
La deforestació massiva acaba amb els pulmons del planeta… … la pujada del nivell de la mar i els fenòmens atmosfèrics violents tenen efectes que són percebuts en nombroses zones i espècies.
els conflictes socials … Malalties tropicals podrien arribar a Europa… … perdríem qualitat de vida i augmentarien els conflictes socials … … que provocarien destrucció i guerres… … per al control de l’energia
Hem d’exigir als poders econòmics…. … i polítics que agafin mesures reals per frenar el consum i la degradació del medi ambient.
Cada europeu és responsable de l’emissió d’11 tones de gasos d’efecte hivernacle.
I mentre el 74% de les subvencions se’n van cap a les energies més contaminants… ·Combustibles fòssils ·Nuclear.
… només el 26% va cap a les renovables.
I això ens hauria de fer qüestionar el nostre model de vida…
… Som realment conscients que quan encenem el llum…
… les xemeneies no callen?
Ús SOStenible de l’energia
Desenvolupament sostenible: desenvolupament respectuós amb les persones i el medi ambient…
…sense posar en perill la capacitat de les generacions futures.
Què puc fer jo a nivell col·lectiu?
Estalviar: l’energia millor emprada.
Hem de canviar el nostre model de vida per un altre que no necessiti tant de consum d’energia.
Utilitzar les energies netes i sistemes eficients: Solar, eòlica… Elements de baix consum.
Usar més el transport col·lectiu, la bici o caminar. Usar menys el cotxe. Usar més el transport col·lectiu, la bici o caminar.
Els biocombustibles per a un… ...transport públic i ecològic.
La construcció bioclimàtica per a un… …estalvi energètic eficient.
Carrils bici i una ciutat pensada per a les persones.
un sol arbre absorbeix una tona de CO2 durant la seva vida. Reforestar: un sol arbre absorbeix una tona de CO2 durant la seva vida.
Per què no se subvencionen? Els biocarburants. La construcció bioclimàtica. Els mitjans de transport ecològics col·lectius i individuals.
Què puc fer jo al centre educatiu?
Instal·lar aparcaments de bicicletes als centres i fomentar-ne l’ús. La bicicleta: el transport escolar... ...ideal. Instal·lar aparcaments de bicicletes als centres i fomentar-ne l’ús.
Implantar sistemes eficients d’il·luminació: bombetes de baix consum.
Usar bé l’energia: apagar els llums que no s’estiguin utilitzant.
Utilització d’energies renovables i criteris bioclimàtics als edificis.
L’educació ambiental… …és fonamental per a la solució…
…i com a mesura immediata biodiesel per a la calefacció del centre.
No generar residus: (paper d’alumini, envasos de plàstic…) i…
... reciclar els que es produixen.
Compartir cotxe: Cada litre de benzina cremada emet a l’atmosfera 2’5 quilos de CO2.
Per què no portar l’ecologia de l’escola a casa?
Per què no s’implanten? Les energies renovables als centres. Les bombetes de baix consum. La construcció bioclimàtica. Els biocarburants per a transport escolar i calefacció.
Què puc fer jo a casa?
Regula el termostat dels aparells de fred/calor: baixa el termostat 2 graus a l’hivern i augmenta’l 2 graus a l’estiu i … … evitaràs l’emissió de 900 quilos de CO2 a l’any.
Apaga els aparells electrònics que no estiguis utilitzant, estalviaràs l’emissió de milers de quilos de CO2 a l’any.
Empra menys aigua calenta, estalviaràs l’emissió de 225 quilos de CO2 a l’any.
Ús d’energies renovables: - Solar fotovoltaica. - Solar tèrmica.
Utilitza electrodomèstics eficients tipus A.
“Precicla:” *Preciclar: “reduir els residus abans de comprar.” Evita comprar productes amb molt d’embolcall. Reduint un 10% el teu fems pots estalviar 545 quilos de CO2 a l’any.
Canvia a bombetes de baix consum i… …apaga les que no utilitzis. El canvi d’una sola bombeta estalvia l’emissió de 400 quilos de CO2 a any.
Por què no se subvencionen? La construcció bioclimàtica. Els electrodomèstics eficients. Les bombetes de baix consum.
A mode d’epíleg:
Només tenim una terra …
… hem d’actuar avui per no perdre…
… les meravelles que ens ofereix…
… la naturalesa …
… en definitiva,el planeta.
FI
AGRAÏMENTS: BIEL MARTORELL PERE PAU SINTES ANDREU LOZANO VICTOR CASTELL DAMIÀ TIMONER
REALITZAT PEL SEMINARI D’AMBIENTALITZACIÓ DE CENTRES ESCOLARS
MÚSICA: “EL FUNÀMBUL” DE DAMIÀ TIMONER.