PARLAR DE LA MORT A L’AULA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Ria Slides Automàtic o al vostre gust amb el  Amb so  Us proposem no tocar el ratolí i gaudir-ne.
Advertisements

DESCOBREIX EL TRESOR DEL NADAL CELEBREM L’ANIVERSARI DE JESÚS.
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
Il·lustracions : Paloma Marchesi
Un conte de Shel Silverstein Traducció, Xesco Boix
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
Hola em dic Joan, ja tinc 1 any i tres mesos, encara que no entenc molt bé què vol dir això. El que em preocupa de veritat és quan se’m cau el xumet o.
Al vostre gust amb el  Amb so  CONTE PER A UNA NIT D’ESTELS.
El pes de la responsabilitat. Guillermo Mordillo és un dibuixant argentí que utilitza molt sovint el món de l’esport en les seves creacions gràfiques.Aquí.
Sabeu qui és Josep de Calassanç?
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
Preparats per marxar?. Doncs anem a facturar!! No sabem si ho portem tot!
LA CASTANYERA.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Una experiència amb La Gallina Lina Rosalia Muñiz Sánchez CEIP MONTSENY DE BREDA CURS
“EL MAR A L’AULA” 3r de Primària Curs Escola Eduard Marquina.
ELS DINOSAURES Projecte realitzat pels alumnes de P.4. Els esquirols i els conills el curs
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
SALUT I ESCOLA IES LLANÇÀ Josep Santos Infermer ABS Llançà.
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
Deixar de fumar, tota una aventura!. Fumar és una complexa conducta en la què intervenen aspectes bioquímics, psicològics i socials.
Una experiència amb PÈBILI PROJECTE FILOSOFIA 3/18
El coratge: la valentia i la por El coratge: la valentia i la por Valentia Valentia "El hombre que no teme a nada no ama nada." d'un amic d'un amic.
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
Els bebes Tothom diu que son molt bufons però quant es fan grans son molt pesats.
Il·lustracions : Paloma Marchesi
EL PROCÉS DE DOL EN ELS INFANTS
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
VIVIM AMB TOTS ELS SENTITS L’ESPERA DE JESÚS
MARIA VIU AMB TOTS ELS SENTITS L’ESPERA DE JESÚS
Alimenta el teu cos.
La Terra.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
Hi havia una vegada un lloc màgic, ple de color i aromes on vivia un drac panxa contenta. Era molt simpàtic, rialler i un enamorat del seu país, El Jardí.
3a PART Els nens i nenes de P- 4
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
CALES DE L’ESCALA.
OMBRES I LLUMS Escola Antoni Gaudí Sta Coloma de Gramenet
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
DIADA DE La pau i la no violència.
QUÈ FA EL NOSTRE COS AMB L’AIRE QUE AGAFA QUAN INSPIREM?
Som nois i noies de 5è de l’escola Seat
Un test per pensar... Materials de
ORGANITZACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA I ESPANYA
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Activitat d’autoconeixement
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
COM ENTENEN LA MORT I EL DOL EN ELS INFANTS
L’AIGUA A LA NATURA.
Objectiu Educatiu Trienni
QUARESMA UN TEMPS IMPORTANT, PER PREPARAR LA GRAN FESTA
El petit príncep
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
Quina emoció! Què ens voldran dir?
Els animals s’assemblen moltes vegades a les persones...
QUAN FAS EQUIP, ETS FAN ÀSTIC!
Projecte de P-3: Som fotògrafs!!
Saber Viure és no estar sol.   .
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
HABILITATS COMUNICATIVES
Cant espiritual Joan Maragall.
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
(Fes clic per entrar en el quadre i poder escriure) NOM DELS PERSONATGE (Per canviar la lletra i la mida ho pots fer des de FORMATO-FUENTE) Escriviu els.
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
Transició de diapositives manual
Transcripción de la presentación:

PARLAR DE LA MORT A L’AULA UNA PROPOSTA DES DE FILOSOFIA 3/18

Per què parlar de la mort a l’aula? Facilitar un context on puguin expressar el que s’imaginen, el que senten, els dubtes... Propiciar la reflexió sobre la finitud i el que comporta Adquirir destreses i habilitats de pensament que els puguin ajudar davant d’un succés traumàtic

Què em vaig proposar amb aquest treball? Trobar una eina per apropar el tema de la mort a l’escola. Fer-ho de manera que els i les alumnes puguin manifestar la seva curiositat natural i les inquietuds respecte a la mort. Donar a les educadores i educadors uns materials que els hi facilitin l’entrada en aquesta tasca.

Material de treball Conte: “La seva olor...” Explica la situació que viu una família davant la mort per accident de la mare. La narradora és la germana mitjana que té vuit anys. Manual: Consta de cinc sessions, treballant en diferents matèries, es practiquen les habilitats de pensament a partir dels suggeriments de plans de diàleg i exercicis

Proposta de treball Cada sessió comença per la lectura i la atenta observació (pot ser en un canó, el conte o fotocòpies) dels dibuixos dels episodis corresponents En cada sessió es proposen uns temes concrets (haurem d’estar oberts als suggeriments del grup), que es podran aprofundir en els plans de diàleg i en els exercicis.

A qui va dirigit? Educació Infantil: A P-4 i P-5 es podrà utilitzar la lectura del conte i algun diàleg o activitat adaptant-la al grup. Primària: Els alumnes dels tres cicles tenen l’edat adient per treballar les propostes. ESO: Al haver-hi la figura d’una adolescent, els i les alumnes d’ESO es poden sentir identificats i motivats.

Sessió 2, episodi 1 Aquests dies estan passant moltes coses. Ara som al cementiri. És un lloc estrany, no hi havia estat mai. El papa no volia que vinguéssim, però la tata, que té setze anys, va dir que sí, que hi volia anar, que quan va morir la iaia no li van dir res de l’enterrament i encara li sembla que no se’n va acomiadar. Si ella hi venia, nosaltres també. La peque, que només té tres anys, sempre vol fer el que jo faig.

Pla de diàleg: la mort   Comprensió lectora -         Qui ens està explicant la història? Què t’ho fa pensar? -         Qui t’imagines que s’ha mort? Què t’ho fa pensar? Reflexió -         Quina edat pot tenir la nena que ens explica la història? -         S’ha mort algú a qui estimaves? Com et vas sentir? -         Per quines causes ens podem morir? -         Has pensat mai què passa després de morir-se? -         Et sembla que tots ens podem morir? O uns més que d’altres? -         Que passaria si no ens moríssim mai? Podem fer referència al conte “El cavaller de mil anys” -         Si vols saber alguna cosa sobre la mort, a qui li preguntes? -         Quin color relaciones amb la mort? Per què? -         Què en penses tu de la mort? -        Hi ha alguna cosa que vulguis preguntar sobre aquest tema? (Podem recollir a la pissarra les preguntes o suggeriments)

Exercicis: la mort   -         “Que hi ha després?” Cada nena i nen explicarà per escrit o en activitat plàstica el que s’imagina que passa després de la mort. -         “Titelles” Les nenes i nens representaran amb titelles una història inventada. La consigna és un dels personatges mor d’una manera o d’altre. -         Escollir les tres coses que més t’agraden de la vida. Explicar-les al grup donant-ne les raons.

Sessió 4 episodi 9 Ara ja som a casa. El papa s’ha quedat adormit al llit de la peque, que, com que no volia sopar, ha fet una rebequeria i després no hi havia manera que s’adormís. Demanava la mama. Jo tenia ganes de parlar amb la tata. Estic una mica enfadada amb la mama perquè s’ha mort. Qui m’ajudarà a fer la motxilla per anar a les colònies? De tota manera ja no sé si tinc ganes d’anar-hi, ni de veure les amigues del cole, ni que em preguntin coses de la mama. Ho he explicat a la tata i m’ha dit que demà ella i el papa m’ajudaran a fer la motxilla. M’ha abraçat molt fort i ha plorat.  

Pla de diàleg: l’abraçada Reflexió      Pla de diàleg: l’abraçada   Reflexió -         Quina sensació et produeix l’abraçada que veus en el dibuix? -         Què et sembla que li vol dir la nena gran a la germana amb aquesta abraçada? -         T’agrada que t’abracin? Com et sents quan t’abracen? -         Quin sentiment et porta a fer una abraçada? -         De quina altra manera pots mostrar que estimes a algú? -         És com dir alguna cosa quan abraces? Quina? -         I quan et fan un petó? Què et volen dir? -         Hi ha gestos amb els que no cal dir paraules? Quins? -         Una trucada de telèfon d’un amic/ga et pot fer sentir estimat/da? -         Tens alguna pregunta a fer?

Exercicis: l’abraçada   -         “Ens abracem” Cadascú tria una parella per fer-se una llarga abraçada. Comentar com ens sentim després. -         Amb els nens i nenes estirats al terra amb els ulls tancats farem una audició de violoncel de Yo-yoma (Yo-yoma sings Morricone). Mentre l’escolten passarem un moment per cada alumne per fer-li una petita carícia a la mà. Explicar com ens hem sentit. -         Tria un animal que tinguis o voldries tenir i escriu el que fas o faries perquè es senti estimat. -         “Abraçada en grup” Tots els alumnes s’uneixen fent una pinya i es fan una abraçada entre tots.