Llengua i societat: les llengües romàniques

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Llegir amb lectura ràpida el text (30 segons)
Advertisements

DESCOBREIX EL TRESOR DEL NADAL CELEBREM L’ANIVERSARI DE JESÚS.
Els surfistes van utilitzar la cooperació per fer públic el seu desacord amb el projecte d’espigons. En primer lloc van utilitzar les seves planxes per.
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
Un conte de Shel Silverstein Traducció, Xesco Boix
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat
Al vostre gust amb el  Amb so  CONTE PER A UNA NIT D’ESTELS.
El pes de la responsabilitat. Guillermo Mordillo és un dibuixant argentí que utilitza molt sovint el món de l’esport en les seves creacions gràfiques.Aquí.
Sabeu qui és Josep de Calassanç?
RESUM.
LA CASTANYERA.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Antologia de Poesia Catalana.
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
SALUT I ESCOLA IES LLANÇÀ Josep Santos Infermer ABS Llançà.
Deixar de fumar, tota una aventura!. Fumar és una complexa conducta en la què intervenen aspectes bioquímics, psicològics i socials.
EL DIFTONG I LA DIÈRESI.
Practica….
Els determinants.
CORAL DEL PARE CLARET.
NOSALTRES, AVUI, COM CLARET
LES CATEGORIES GRAMATICALS
LES CATEGORIES GRAMATICALS
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
BAUHAUS, una escola d’art
Ortografia. Les vocals o/u àtones
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
23 de l’any cB Regina Escoltant “M’ha estimat” de T. LL. de Victoria, sentim-nos “tocats” per Jesús, com el sordmut de l’evangeli.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Llengua i societat: les llengües del món
Hi havia una vegada un lloc màgic, ple de color i aromes on vivia un drac panxa contenta. Era molt simpàtic, rialler i un enamorat del seu país, El Jardí.
LA MENTIDA DESCOBERTA.
Present and past simple
Un animal en perill d’extinció
Activitats quotidianes, temps lliure i vacances
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Lingua e cultura catalana Unitat 2: ciutats i gent
La veu passiva Tema de present.
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
COMBINACIÓ DE PRONOMS FEBLES
ORGANITZACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA I ESPANYA
ORIOL JA NO VOL JUGAR.
Somnis d'Infant.
Els primers en ser invadits i els últims en ser conquistats
Objectiu Educatiu Trienni
QUARESMA UN TEMPS IMPORTANT, PER PREPARAR LA GRAN FESTA
El petit príncep
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
Les llengües del món.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
DALI ESPAI FEM CULTURA.
Les taules de multiplicar
Somnis d‘infant.
Cant espiritual Joan Maragall.
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
EL TEATRE Per començar aquest projecte ens hem de situar. Què és això del teatre? Quan es va inventar? Quina ha estat la seva evolució al llarg de la.
La formació de mots.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
CELEBRACIÓ DEL DIA DE LA PAU.
Preferències.
Transcripción de la presentación:

Llengua i societat: les llengües romàniques Índex Llengua i societat: les llengües romàniques Lèxic: Les paraules derivades Gramàtica: Els determinants demostratius, possessius i interrogatius Ortografia: Els emmudiments vocàlics Temps verbals: El condicional © Barcanova Autors del contingut del llibre de text: Lluís Homs i Josep Rosell

1. Les llengües romàniques Índex

1. Les llengües romàniques Quan es va constituir la república romana (segle VI aC), els seus ciutadans parlaven llatí, una de les llengües de la família indoeuropea. Roma, a partir del segle IV aC, va formar un gran imperi i va conquerir tots els territoris de l’àrea mediterrània. En alguns d’aquests territoris la cultura i la llengua romanes s’hi van implantar de manera definitiva i, per tant, s’hi han mantingut fins als nostres dies.

1. Les llengües romàniques La romanització* dels països de parla catalana va començar l’any 218 aC. Els ibers que poblaven la zona oriental de la Península Ibèrica van sentir la necessitat d’integrar-se a la civilització romana i d’adoptar-ne també la llengua. Així va ser com el llatí va passar a ser la nostra llengua. El llatí, com que es va estendre per molts països Amb el pas dels segles, les seves variants van evolucionar i es van convertir en modalitats ben diferenciades: així van néixer, derivades del llatí, les llengües romàniques o neollatines.

1. Les llengües romàniques 1.1. La Romània La paraula Romània es refereix al conjunt de països on es parla alguna de les llengües romàniques. Tenen la consideració de llengües romàniques el galaicoportuguès (el gallec i el portuguès), el castellà, el català, l’occità (o provençal), el francès, el retoromànic, el sard, l’italià i el romanès.

2. Les paraules derivades Índex

2. Les paraules derivades Les paraules derivades són aquelles que estan formades per un morfema lèxic i un morfema derivatiu com, per exemple, carn-isser (paraula derivada de carn) o en-llest-ir (paraula derivada de llest).

2. Les paraules derivades 2.1. Els sufixos Un sufix és un morfema derivatiu (o afix) que va darrere del morfema lèxic. Per exemple: carn-isser, pian-ista, hàbil-ment. A continuació estudiarem algunes paraules derivades mitjançant la incorporació de sufixos. 1. Paraules que indiquen grau (més gran o més petit) o tendència

2. Les paraules derivades 2.1. Els sufixos 2. Paraules que indiquen ofici o botiga 3. Paraules que expressen el gentilici (d’on és una persona o una cosa) 4. Paraules que indiquen plantacions o boscos

2. Les paraules derivades 2.1. Els sufixos 5. Paraules que indiquen una característica 6. Paraules que indiquen la manera de fer una cosa

2. Les paraules derivades 2.2. Els prefixos Un prefix és un morfema derivatiu (o afix) que va davant del morfema lèxic. Per exemple: dis-continu, bes-nét, re-caure. Paraules que veuen el sentit modificat per un prefix:

3. Els determinants demostratius, possessius i interrogatius

3. Els determinants demostratius, possessius i interrogatius 3.1. Els demostratius Els determinants demostratius solen anar davant d’un nom per determinar si l’objecte es troba a prop o lluny de la persona que parla.

3. Els determinants demostratius, possessius i interrogatius 3.2. Els demostratius i els temps verbals La utilització dels demostratius manté una estreta relació amb els temps verbals.

3. Els determinants demostratius, possessius i interrogatius 3.3. Els possessius Els determinants possessius solen anar davant un nom per indicar de qui és l’objecte enunciat.

3. Els determinants demostratius, possessius i interrogatius 3.3. Els possessius Generalment el possessiu porta article quan va davant el nom: El nostre autobús passa a les set. En canvi, quan va darrere el nom, l’article desapareix: En Carles vindrà a viure un temps a casa nostra. Dóna-li això de part meva.

3. Els determinants demostratius, possessius i interrogatius 3.3. Els possessius No hem d’abusar dels possessius quan el que indiquen ja és evident. Així doncs, no direm: Li van saltar les seves llàgrimes dels seus ulls. Es va ficar les seves mans a les seves butxaques. En aquests exemples els possessius són innecessaris i cal evitar-los: Li van saltar les llàgrimes dels ulls. Es va ficar les mans a les butxaques.

3. Els determinants demostratius, possessius i interrogatius 3.3. Els possessius Davant els noms que indiquen relacions de parentiu es poden utilitzar els possessius àtons. Per exemple: mon pare ma mare mos cosins mes cosines ton germà ta germana tos oncles tes ties son cunyat sa cunyada sos nebots ses nebodes També es poden utilitzar en algunes frases fetes i en tractaments: Cada terra fa sa guerra. Sa Majestat / Sa Santedat

3. Els determinants demostratius, possessius i interrogatius 3.4. L’interrogatiu i l’exclamatiu Els determinants interrogatius ens permeten preguntar per alguna cosa concreta. El determinant interrogatiu té quatre formes: quin, quina, quins, quines. Quin diari vols? Per quina carretera has passat? Aquestes formes també serveixen per fer exclamacions: Quin ensurt! Quines sabates més netes que portes! En aquests últims casos diem que es tracta d’un exclamatiu.

4. Els emmudiments vocàlics

4. Els emmudiments vocàlics Quan una paraula acabada en vocal va davant d’una altra que comença també en vocal, es poden produir quatre fenòmens: • Apostrofació: una vocal s’emmudeix i en el seu lloc s’escriu un apòstrof. de + estiu > Sol d’estiu. • Contracció: les dues paraules es contreuen en una. de + els La velocitat dels vaixells. • Elisió: s’escriuen les dues paraules separadament però una de les vocals en contacte no es pronuncia. no + em No em sembla gens bé. • Sinalefa: s’escriuen les dues paraules separadament i es pronuncien les dues vocals en contacte formant una sola síl·laba. no + ho No ho sé pas!

4. Els emmudiments vocàlics 4.1. L’apostrofació dels pronoms febles Alguns dels pronoms febles s’apostrofen davant d’un verb que comenci en vocal o h, i darrere d’un verb que acabi en vocal (però no darrere els diftongs au, eu, iu): em + he perdut > M’he perdut. agafa + em > Agafa’m fort! Però el pronom la no s’apostrofa davant de i o u àtones: la + informarem > La informarem de tot. També s’apostrofen algunes combinacions de pronoms febles. En aquest cas, l’apòstrof ha d’anar tan a la dreta com sigui possible: se + en > No se’n surt. me + ho > M’ho han dit. se + el > Se l’emporta? te + els > Te’ls deixo.

El condicional

El condicional Utilitzem el temps condicional per referir-nos a un fet o una acció futura vista des del passat El temps condicional també s’utilitza quan volem referir-nos a:

El condicional El condicional es conjuga d’acord amb el model a què pertany cada verb.