Èxit i fracàs a l’educació obligatòria Miquel Martínez. Universitat de Barcelona Direcció d’Ensenyament Ajuntament de Mataró Mataró, 26 de febrer de 2013.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LOS LÍMITES DE LA EDUCACIÓN Alba Sánchez Canal Capítol 4: La paternidad responsable.
Advertisements

El desplegament de la Xarxa de Fibra Òptica de Catalunya
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
BATXILLERAT 34R/1I/1P-212. EL BATXILLERAT LOE EL BATXILLERAT ÉS UNA ETAPA FORMATIVA Durada: 2 ANYS Titulació: BATXILLER SORTIDES: a)Estudis universitaris.
L’IMPULS DE LA LECTURA: UNA ESTRATÈGIA PER A L’ÈXIT ESCOLAR PLA NACIONAL DE LECTURA.
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
2014 Perspectives Internacionals d’Educació TALIS: Enquesta Internacional sobre Ensenyament i Aprenentatge.
LA PREVENCIÓ I LA REDUCCIÓ DE RISCOS EN EL CONSUM DE DROGUES Presentació Cocaonline 2008.
Posicionament estratègic del SEA Nous reptes, noves oportunitats Llorenç Badiella Director Servei d’Estadística Aplicada Universitat Autònoma de Barcelona.
CONTEXTUALITZACIÓ I GESTIÓ DE L’AULA DIGITAL Román Rodríguez Cap de projectes del CETEI 30 de juny de 2010.
REUNIÓ DE PARES I MARES C.P. L’HORTA Catarroja Curs Tutora: Teresa Luz Pitarch.
Página 1 Creade - LHH, Programes d´Outplacement. Página 2 Què és Creade - LHH ? Context Com ho fem Components bàsics Consultoría Visió Global Consultoría.
Catalunya escola d’emprenedors Mesures per fomentar l’esperit emprenedor Barcelona, 8 de novembre de 2011.
COMISSIÓ MIXTA DE SEGUIMENT DEL DESPLEGAMENT DE LA LLEI 39/ de desembre del 2009.
Aquesta presentació forma part de les activitats del projecte de R+D, finançat pel Ministeri d'Economia i Competitividad, titulat "Itineraris d'èxit i.
SOLICITUDES Situación a 1 de marzo ÁMBITO TERRITORIALNº solicitudes % sobre el total de solicitudes Nº de habitantes (1) % sobre el total de habitantes.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
TIPOLOGIA D’INDICADORS
Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar Social El treball socioeducatiu en xarxa Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar.
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Projecte Èxit L’ÈXIT ESCOLAR PER A TOTHOM, un objectiu de la ciutat Reforç escolar Per alumnat de 5è i 6è de primària i 1r i 2n d’ESO febrer 2009.
Impulso del aprendizaje servicio en España Panorama 2012 Roser Batlle marzo 2012.
Webs d’interès: PER TREBALLAR L’AUTOCONEIXEMENT:
SERVEI D’ORIENTACIÓ I ACOMPANYAMENT A LATRANSICIÓ. ESCOLA-TREBALL
Diagnòstic del sistema educatiu PISA-2003 Factors de l’èxit escolar
La universitat catalana avui
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
II Congrés de TREBALLADORS/ES FAMILIARS de Catalunya
Repercussions socials dels problemes educatius
Programa del Dr. Joan-Francesc Pont per a la Direcció de l’Escola Universitària d’Estudis Empresarials JUNTA D’ESCOLA 1 d’abril de 2004 “El dubte no és.
Jornada Cloenda Esports
Projectes d’atenció a la diversitat: Tallers de diversitat i Punt de partida Situa’t Barcelona, 4 d’octubre de 2012.
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
El mercat de treball a la ciutat de Girona
Mercat de treball Resultats de l’Enquesta de població activa
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
Xarxa Transició Escola Treball del Maresme
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
La immigració és un problema educatiu ?
Jornada de portes obertes
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
REPTES DE L’FP DUAL APORTACIONS PER A LA REFLEXIÓ JESUS MARTIN.
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
JOVE, PARTICIPA A SANTA EULÀLIA
Perspectives econòmiques i reptes del sector de la salut
Dispositiu Local d’Inserció
Sinergies i oportunitats de col·laboració entre els centres de recerca i les entitats socials en el marc del programa europeu Horizon de Març de.
Grups interactius a L’Esquitx
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Equips docents: Una forma diferent de fer docència
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
La formació professional, una opció de futur i amb futur
ESTAT DE LA COEDUCACIÓ EN ELS CURRÍCULUMS EDUCATIUS
Coneixements i idees previs
Polítiques Actives d’Ocupació (PAO)
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Comerç mundial (saldo comercial de béns i serveis)
Consum per substàncies per any (últim mes)
Recurs educatiu Europa
Informe Observatori Barcelona 2016
Riquesa sense treball Plaer sense consciència Ciència sense humanitat Política sense principis Comerç sense moral Devoció sense sacrifici Mahatma Ghandi.
DINÀMICA DELS FACTORS BIOLÒGICS
DINÀMICA DELS FACTORS SOCIOECONÒMICS
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Transcripción de la presentación:

Èxit i fracàs a l’educació obligatòria Miquel Martínez. Universitat de Barcelona Direcció d’Ensenyament Ajuntament de Mataró Mataró, 26 de febrer de 2013

Fracàs escolar, abandonament prematur, èxit educatiu Resultat o procés Bé particular o bé comú

L’èxit educatiu com a prioritat social i política El paper de l’escola La corresponsabilitat dels diferents agents educatius, socials i econòmics L’equitat com a estratègia principal per a la millora de l'èxit educatiu

L’educació en clau de sistema Què fem i com ho fem?: agents formals i no formals Què passa fora?: agents no formals i informals

Dimensions de l’èxit educatiu Rendiment acadèmic Equitat educativa Adhesió educativa Transició educativa Impacte i retorn de la inversió en educació Referència: ALBAIGÉS, B. (coord.) (2008). “Cap a la promoció de polítiques integrades de millora de l’èxit escolar”. Barcelona: Diputació de Barcelona. Document inèdit.

Catalunya en el marc de l’Estratègia europea I L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2011 Taula 1. Indicadors de referència de l’Estratègia de Lisboa 2010 i de l’Estratègia Europa 2020 en educació i formació per àmbit territorial. Catalunya, Espanya i UE-27, 2009, 2010 i 2011 Font: Elaboració amb dades d’Eurostat, de l’Institut d’Estadística de Catalunya, de l’Institut Nacional d’Estadística i del Ministeri d’Educació. Taxa d'escolarit zació als 4 anys (2010) % nivell 1 o inferior PISA (compren sió lectora) (2009) Abandona ment educatiu prematur (2011) Població de 24 anys amb estudis secundari s postobliga toris assolits (2011) Població de 34 anys amb estudis superiors (2011) Nombre de titulats de matemàti ques, ciències i tecnologia (per hab. de 29 anys) (2010) Participac ió de la població de 64 anys en la formació al llarg de la vida (2011) Catalunya102,213,526,062,741,314,49,3 Espanya99,419,626,561,740,613,910,8 UE-2792,42013,579,534,612,58,9 Objectiu UE ,6 (14,7% Cat) 12,5 Objectiu UE (15% Esp) - 40 (44% Esp) -15

Catalunya en el marc de l’Estratègia europea II L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2011 Gràfic 1. Abandonament educatiu prematur i població jove amb estudis superiors per països europeus, 2011 Font: Elaboració amb dades d’Eurostat, de l’Institut d’Estadística de Catalunya, de l’Institut Nacional d’Estadística i del Ministeri d’Educació.

Evolució dels indicadors d’èxit educatiu a Catalunya, Taula 2. Evolució dels indicadors d’èxit educatiu a Catalunya, Taxa d’idoneïtat als 15 anys82,983,582,982,180,970,368,568,469,469,570,4: % nivell 1 o inferior PISA (comprensió lectora):::19,2::21,2::13,5:: Taxa de graduació en ESO68,269,070,969,6 75,9 76,777,278,778,2: Escolarització als 17 anys68,168,869,270,469,570,571,572,173,477,882,783,7 Abandonament educatiu prematur29,729,628,133,334,233,128,631,633,231,929,026,0 Font: Elaboraci ó amb dades d ’ Eurostat, de l ’ Institut d ’ Estad í stica de Catalunya, de l ’ Institut Nacional d ’ Estad í stica i del Ministeri d ’ Educaci ó.

La debilitat de les transicions educatives L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2011 Gràfic 6. Evolució de la taxa de graduació en ESO i de la taxa d’idoneïtat als 15 anys. Catalunya Font: Elaboració amb dades del Departament d’Ensenyament.

Els joves que ni estudien ni treballen I L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2011 Gràfic 7. Població de 18 a 24 anys que ni treballa ni estudia (NEET) per països europeus, 2011 Font: Elaboració amb dades d’Eurostat i de l’Institut Nacional d’Estadística.

Els joves que ni estudien ni treballen II L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2011 Gràfic 8. Evolució de la població de 16 a 24 anys que ni treballa ni estudia (NEET) i de la taxa d’atur d’aquest grup d’edat. Catalunya, Font: Elaboració amb dades de l’Enquesta de Població Activa.

Invertir en adhesió i transició educatives com a estratègia Insuficiència formativa als 15 anys: 15% No es graduen a quart d’ESO: 21,8% No assoleixen ensenyaments secundaris postobligatoris: 26% de joves de 18 a 24 anys

Reducció d’abandonament i de la proporció de ni-nis i escolaritat equilibrada en el territori Lluitar contra la segregació escolar Lideratge des de l’administració local per millorar escolarització equilibrada Concepció territorial de la planificació educativa i absència de distinció entre centres públics i concertats Política d’informació a les famílies sobre l’acció educativa municipal Un bon exemple: la política de distribució d’alumnes amb NEE a Mataró. Ref: Bonal, X. ( 2013) Municipis contra la segregació escolar. Sis experiències de política educativa local

Accions sobre l’adhesió educativa Detecció primerenca de dificultats bàsiques d’aprenentatge Anticipació de possibles trajectòries escolars de risc Seguiment, suport i acompanyament a l’escolaritat Implicació i participació de les famílies Els centres i el professorat Innovacions per la millora de la qualitat de l'aprenentatge Iniciatives per atraure població atípica a algunes escoles

Família i èxit educatiu Relacions positives de les famílies amb l’escola Temps familiar per educar Lleure actiu i cooperatiu

Benestar als centres i èxit educatiu Benestar als centres Enfortiment de l’escola Qualitat dels docents

La relació i el vincle educatiu Davant discontinuïtats educatives En una societat diversa Amb “valors tous” i en “temps difícils”...

La política escolar sola no pot. Cal política educativa, econòmica, laboral i social Estructura de qualificació de l’ocupació Estructura formativa i l’estructura ocupacional Retorn de la inversió en educació es baix Model de creixement econòmic Participació a la formació al llarg de la vida Flexibilitat laboral per la conciliació Beques i ajuts Servei públic d’educació

Vectors per orientar l’acció L’equitat com a estratègia El territori com a espai de planificació educativa Un model de creixement econòmic basat en la qualificació de l’ocupació Un accés equitatiu a la formació al llarg de la vida El paper clau de la família i el lleure de qualitat La priorització i l’esforç en el finançament

Estructura formativa i estructura ocupacional L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2011 Gràfic 13. Estructura de l’ocupació per nivell de qualificació per països europeus, 2010 Font: Elaboració amb dades d’Eurostat i de l’Institut Nacional d’Estadística (Enquesta de Població Activa).

El finançament de l’educació L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2011 Font: Elaboració amb dades del Ministeri d’Educació i l’Institut Nacional d’Estadística. Taula 3. Indicadors de despesa pública en l'educació per comunitats autònomes, 2009 Comunitats autònomes Despesa pública en educació no univ./ PIB Despesa pública en educació univ./ PIB Despesa pública en educació (total)/ PIB Despesa pública en educació no univ. per estudiant Despesa pública en educació no universitària per estudiant en relació amb el PIB per càpita Despesa pública en ensenyament concerts/ despesa pública en educació no universitària Estudiants centres concertats no univ./ estudiants no universitaris Despesa pública en centres concertats/ estudiants en centres concertats Andalusia4,481,125, ,524,412,620,52.621,4 Aragó2,980,803, ,319,715,126,72.798,5 Astúries3,310,844, ,027,711,625,42.684,2 Balears3,390,323, ,222,618,831,53.259,2 Canàries3,930,724, ,124,38,116,72.265,9 Cantàbria3,700,804, ,726,016,130,03.076,3 Castella i Lleó3,500,914, ,725,115,729,72.904,5 Castella - la Manxa4,990,655, ,630,37,815,52.824,7 Catalunya3,240,653, ,919,718,030,13.121,2 Comunitat Valenciana3,931,185, ,625,217,026,03.306,6 Extremadura5,740,816, ,534,68,619,02.490,7 Galícia3,890,934, ,528,811,524,12.815,7 Madrid2,070,792, ,612,522,328,52.943,5 Múrcia4,630,945, ,825,413,723,52.842,3 Navarra3,830,414, ,223,318,333,83.631,2 País Basc3,870,664, ,825,026,749,54.010,6 La Rioja3,230,533, ,221,816,130,62.866,9 Espanya3,780,865, ,523,314,926,23.026,2

Prioritats per a la política educativa Actuar sobre l’equitat educativa com a estratègia necessària per millorar l’èxit educatiu Acompanyar les transicions en educació i invertir en adhesió educativa Invertir en la qualitat dels usos dels temps familiars i de lleure Reforçar el retorn de la inversió en educació a través del mercat de treball Optimitzar la governabilitat en matèria d’educació L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2011