La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

La universitat catalana avui

Presentaciones similares


Presentación del tema: "La universitat catalana avui"— Transcripción de la presentación:

1 La universitat catalana avui
Antoni Gonzàlez Senmartí Institut d’Estudis Catalans, 9 de maig de 2014 1

2 La universitat catalana avui: dos documents de referència
Juny 2011 Novembre 2011 2

3 La universitat catalana avui : trencant tòpics i identificant reptes
CONTINGUTS La universitat catalana avui: Dades principals Dimensió, eficàcia i eficiència: Docència Recerca Finançament La universitat catalana avui: Consideracions i reptes Estratègia: La investigació, eix de l’economia basada en el coneixement CONCLUSIÓ. DECÀLEG DE PROPOSTES 3 3

4 La universitat catalana avui: dades principals
Nombre d’estudiants matriculats a les universitats catalanes 71% 19% 10% 84% 7% 9% Font: Elaboració pròpia a partir dades del Departament d’Economia i Coneixement. Generalitat de Catalunya. Nota: Inclou cicles, graus i màsters universitaris, centres propis i adscrits. 4 4

5 Sexe dels estudiants matriculats a les universitats catalanes
La universitat catalana avui: dades principals Sexe dels estudiants matriculats a les universitats catalanes Curs = Curs 71% 19% 10% 84% 7% 9% Font: Elaboració pròpia a partir dades del Departament d’Economia i Coneixement. Generalitat de Catalunya. Nota: Inclou cicles, graus i màsters universitaris, centres propis i adscrits. 5 5

6 Nombre d’estudiants titulats a les universitats catalanes. 2000 - 2011
La universitat catalana avui: dades principals Nombre d’estudiants titulats a les universitats catalanes 71% 19% 10% 84% 7% 9% 75% 13% 12% 87% 1% 13% Font: Elaboració pròpia a partir dades del Departament d’Economia i Coneixement. Generalitat de Catalunya. Nota: Inclou cicles, graus i màsters universitaris, centres propis i adscrits. 6 6

7 Nombre de professorat (ETC) a les universitats catalanes. 2000 - 2011
La universitat catalana avui: dades principals Nombre de professorat (ETC) a les universitats catalanes 87% 5% 8% 93% 1% 6% Font: Elaboració pròpia a partir dades del Departament d’Economia i Coneixement. Generalitat de Catalunya. Nota: Centres propis 7 7

8 La universitat catalana avui: dades principals
Nombre de publicacions indexades en revistes internacionals de les universitats catalanes. 71% 19% 10% 96% 1% 3% 97% 1% 2% 75% 13% 12% 87% 5% 8% 87% 5% 8% 97% 1% 2% 98% 1% Font: Elaboració pròpia a partir SIR Iberoamérica 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 i Dades de cinc anys. 8 8

9 La universitat catalana avui: dades principals
Impacte total de les publicacions indexades en revistes internacionals de les universitats catalanes. 71% 19% 10% 97% 1% 2% 75% 13% 12% 87% 5% 8% 87% 5% 8% 98% 1% Font: Elaboració pròpia a partir SIR Iberoamàerica 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 i Dades de cinc anys. Nota: Impacte total = Nombre publicacions x Impacte normalitzat. 9 9

10 NO SI La universitat catalana avui: dos documents de referència
Es pot millorar el nivell de confiança que la societat catalana té en la seva universitat? Es pot millorar l’eficàcia i l’eficiència de la universitat mitjançant la reforma del sistema de governança? Es pot millorar l’eficàcia i l’eficiència del sistema de recerca de Catalunya en un context de restricció pressupostària? Es pot afavorir la transformació de nou coneixement en innovació en productes i processos i millorar la competitivitat del país a mitjà termini? Disposa el país de les eines per fer possibles els canvis? Hi ha massa universitats a Catalunya? S’ha anat massa lluny amb l’esforç d’extensió del sistema universitari arreu de Catalunya? És massa cara la universitat catalana per als recursos públics que tenim? És ineficaç (no fa prou o prou bé la seva feina) la universitat catalana? És ineficient en l’ús dels recursos públics? NO SI Font: Francesc Xavier Grau Vidal. “La universitat pública catalana d’avui: Dimensió, eficàcia i eficiència” i “Propostes per a la universitat pública i el sistema d’innovació i recerca”. 10

11 Hi ha massa universitats públiques a Catalunya?
Dimensió, eficàcia i eficiència: docència Hi ha massa universitats públiques a Catalunya? Dimensió dels sistemes universitaris de la UE-15 Font: Francesc Xavier Grau Vidal. “La universitat pública catalana d’avui: Dimensió, eficàcia i eficiència”. (Les dades de població del Regne Unit corresponen a 2008 – Eurostat.)

12 Hi ha massa estudiants universitaris a Catalunya?
Dimensió, eficàcia i eficiència: docència Hi ha massa estudiants universitaris a Catalunya? Proporció d’estudiants universitaris per cada habitants de la franja de 20 a 24 anys en diferents països de la UE-15 Total 20-24 de Recerca Aplicades Catalunya - 410,8 Espanya 429,0 Finlàndia 431,7 348,5 780,2 França(1) 311,7 549,2 Holanda 207,5 367,3 574,7 Alemanya 294,2 117,3 411,5 Irlanda 69.489 345,7 222,7 568,4 País Estudiants Universitats Públiques Ràtios Estudiants/1000 habitants 20-24 Població (1) El total de estudiants de França correspon a tota l’educació superior universitària, en una gran varietat d’establiments. Font: Francesc Xavier Grau Vidal. “La universitat pública catalana d’avui: Dimensió, eficàcia i eficiència”.

13 Hi ha massa titulacions a Catalunya?
Dimensió, eficàcia i eficiència: docència Hi ha massa titulacions a Catalunya? Nombre titulacions per estudiants (ISCED 5-6). Unió Europea - 15 Font: Estudiants: OCDE. Catalunya: DGU inferida a partir dada Espanya. Nombre de titulacions a través informació disponible. 13 13

14 La universitat catalana és una fàbrica d’aturats?
Dimensió, eficàcia i eficiència: docència La universitat catalana és una fàbrica d’aturats? Situació laboral dels titulats universitaris després de tres anys de la finalització dels estudis Taxa d’atur Espanya 25-29 anys (%) Taxa d’atur titulats Catalunya tres anys després de finalitzats els estudis (%) 2001 12,8 6,0 2005 11,2 4,8 2008 13,6 3,1 2011 26,9 7,6 Font: AQU-Catalunya: Estudi Inserció Laboral 2001, 2005, 2008 i 2011; i Eurostat.

15 La universitat catalana compleix la funció d’”ascensor social”?
Dimensió, eficàcia i eficiència: docència La universitat catalana compleix la funció d’”ascensor social”? Nivell d’estudis dels pares dels titulats universitaris (2010) Màxim nivell d’estudis Universitats Públiques Catalunya Fins a estudis primaris 40% Amb estudis mitjans 31% Amb estudis superiors 29% Font: AQU-Catalunya: Les universitats catalanes, factor d'equitat i de mobilitat professional (2010).

16 Dimensió, eficàcia i eficiència: recerca
Quin pes té la producció científica catalana en el context mundial? En termes absoluts ocupa la 23a posició mundial Amb relació a la població i al PIB ocupa una posició capdavantera

17 Total de producció científica per països
Dimensió, eficàcia i eficiència: recerca Total de producció científica per països Font: Scimago Institutions Rankings 2013.

18 Dimensió, eficàcia i eficiència: recerca
Producció científica de l’educació superior amb relació a la població i al PIB als països de la UE Font: Eurostat i SIR Global 2013

19 Notable tant en termes quantitatius com qualitatius
Dimensió, eficàcia i eficiència: recerca Quin posicionament mundial tenen les publicacions científiques de les universitats catalanes? Notable tant en termes quantitatius com qualitatius

20 Dimensió, eficàcia i eficiència: recerca
Mapa mundial de les publicacions científiques de les universitats Font: SIR Global 2013

21 Dimensió, eficàcia i eficiència: recerca
Mapa mundial de les publicacions científiques de les universitats Font: SIR Global 2013

22 Dimensió, eficàcia i eficiència: recerca
Mapa mundial de les publicacions científiques de les universitats Font: SIR Global 2013

23 Dimensió, eficàcia i eficiència: recerca
Mapa mundial de les publicacions científiques de les universitats Font: SIR Global 2013

24 Dimensió, eficàcia i eficiència: recerca
Mapa mundial de les publicacions científiques de les universitats Font: SIR Global 2013

25 Dimensió, eficàcia i eficiència: recerca
Com és la producció científica del ens públics amb relació a la inversió? Molt eficient

26 Dimensió, eficàcia i eficiència: recerca
Despesa en R+D respecte al PIB i impacte de la producció científica (educació superior, hospitals i centres de recerca) als països de la UE Font: Eurostat i SIR Global 2013

27 Dimensió, eficàcia i eficiència: finançament
Quants recursos públics s’hi dediquen? Pocs, tant per estudiant com per habitant

28 Comparativa de transferències corrents. Any 2008.
Dimensió, eficàcia i eficiència: finançament Comparativa de transferències corrents. Any 2008. Font: Francesc Xavier Grau Vidal. “La universitat pública catalana d’avui: Dimensió, eficàcia i eficiència”.

29 Inversions de les universitats públiques catalanes (1996 – 2011)
Dimensió, eficàcia i eficiència: finançament Inversions de les universitats públiques catalanes (1996 – 2011) Font: Elaboració pròpia a partir de dades reals del Departament d’Economia i Coneixement. Dada nominal a partir IPC Harmonitzat d’Espanya. (Eurostat)

30 Dimensió, eficàcia i eficiència: finançament
Transferències corrents universitats catalanes i model de finançament

31 La universitat catalana avui: consideracions i reptes
Falta de convicció en el discurs oficial. La universitat no es troba entre les prioritats polítiques reals. Tendència del responsable polític a “governar” les universitats atesa la dificultat d’entendre la necessitat del seu caràcter autònom. Absència de pressió social sobre la decisió política. Només les universitats reclamen el manteniment (i la millora futura) del finançament públic. El discurs dominant reflecteix desconeixement i desconfiança cap a la universitat. La universitat, percebuda com a servei públic essencial, té una gran consideració social per la seva missió docent (dipòsit d’esperança de millora), però és una gran desconeguda per la seva feina de base en la generació de coneixement. Font: Francesc Xavier Grau Vidal. “La universitat pública catalana d’avui: Dimensió, eficàcia i eficiència”. 31 31

32 La universitat catalana avui: consideracions i reptes
Governança Transferència de coneixement Relació universitat – empresa 32 32

33 La universitat catalana avui: consideracions i reptes
Governança: Espanya ocupa les darreres posicions de la Unió Europea quant a autonomia de les seves universitats Estat Aut. Organitzativa Aut. Financera Aut.Personal Aut. Acadèmica Índex Global Ordre UK 100% 90% 96% 97% 100,00 1 EE 82% 93% 92% 95,82 2 IE 80% 73% 87,47 3 FI 91% 42% 88% 81,72 4 LV 62% 85% 59% 78,07 5 LU 31% 87% 83% 76,76 6 CH 56% 95% 75% 75,20 7 DK 94% 53% 86% 55% 8 NL 76% 78% 72% 57% 73,89 9 NO 77% 33% 66% 98% 71,54 10 SE 44% 69,71 11 AT 69,19 12 PT 74% 52% 68,67 13 LT 68,41 14 PL 64% 47% 70% 68,15 15 NRW (DE) 45% 60% 68% 67,36 16 HU 63% 65% 43% 64,23 17 IT 48% 58% 60,31 18 CZ 51% 35% 49% 60,05 19 HE (DE) 24% 59,79 20 IS 67% 59,53 21 SK 55,61 22 BB (DE) 54% 54,05 23 ES 40% 53,52 24 TR 29% 47,78 25 CY 18% 46% 69% 47,52 26 FR 39% 44,39 27 GR 13% 34% 30,29 28 Font: University Autonomy in Europe II. The Scorecard. 33 33

34 La universitat catalana avui: consideracions i reptes
Transferència de coneixement: Desequilibri entre publicacions i patents Font: Dades d’OMPI, excepte Catalunya, dades de PCT de l’OEPM inferides a PCT per país d’origen. Publicacions SIR 2012. 34

35 La universitat catalana avui: consideracions i reptes
Espanya és percentualment el segon estat del món en patents registrades per universitats Font: World Intellectual Property Indicators WIPO 35

36 La universitat catalana avui: consideracions i reptes
Relació Universitat - Empresa Poques empreses innovadores Font: Scoreboard UE i SIR. 36

37 La universitat catalana avui: consideracions i reptes
Relació Universitat – Empresa: pocs doctors a les empreses Sector d’ocupació dels doctors Font: OECD UK 2004 Analysis of first destinations for PhD graduates. INE 2010

38 quina estratègia caldria adoptar?
Estratègia: la investigació, eix de l’economia basada en el coneixement quina estratègia caldria adoptar? La que assenyala la Unió Europea des de fa anys i ara amb la 2020 L’estratègia de Lisboa, Barcelona i 2020 col·loca les universitats en el centre, punt de confluència de la formació superior, la investigació i la innovació. Algunes concrecions Europa 2020: Creixement intel·ligent: Desenvolupament d’una economia basada en el coneixement Inversió del 3% del PIB en R+D. Un mínim del 40% del joves titulats universitaris.

39 Estratègia: la investigació, eix de l’economia basada en el coneixement
Veniem de molt enrere i progressàvem, però avui la crisi ens torna a allunyar … Per què Catalunya, no aposta avui decididament per les seves universitats, base de qualsevol sistema d’R+D? Despesa en R+D (% PIB) Font: Eurostat. Catalunya 2012: Idescat. 39 39

40 I més quan és clara la correlació entre riquesa i inversió en R+D.
Estratègia: la investigació, eix de l’economia basada en el coneixement I més quan és clara la correlació entre riquesa i inversió en R+D. Font: Elaboració pròpia a partir d’Eurostat. Dada Corea: OCDE. 40 40

41 al sistema universitari
CONCLUSIÓ. DECÀLEG DE PROPOSTES 10 propostes 5 internes 5 externes al sistema universitari Font: Francesc Xavier Grau Vidal. “La universitat pública catalana d’avui: Dimensió, eficàcia i eficiència” i “Propostes per a la universitat pública i el sistema d’innovació i recerca”. 41 41

42 Internes: CONCLUSIÓ. DECÀLEG DE PROPOSTES
Desenvolupar una oferta d’estudis de grau, màster i doctorat ben inserida en l’EEES i atractiva i competitiva internacionalment. Promoure activament la formació doctoral i l’atracció de talent. Millorar l’intercanvi d’informació amb la societat i tots els agents socials. Millorar la governança del sistema. Millorar la integració científica de les institucions públiques d’investigació (universitats, hospitals i centres d’investigació). Font: Francesc Xavier Grau Vidal. “La universitat pública catalana d’avui: Dimensió, eficàcia i eficiència” i “Propostes per a la universitat pública i el sistema d’innovació i recerca”. 42 42

43 Externes: CONCLUSIÓ. DECÀLEG DE PROPOSTES
Establir un sistema integrat de finançament de la recerca. Desenvolupar una política de suport a la innovació en la empresa que es concentri en promoure inversions reals en projectes d’investigació i desenvolupament. Incentivar la reinversió de beneficis en projectes d’R+D+I. Promoure la contractació estable de doctors a la empresa (i a l’administració) per desenvolupar i/o dirigir projectes R+D, dins de l’empresa o en col·laboració amb institucions d’investigació i/o centres tecnològics. Consolidar una xarxa de centres tecnològics especialitzats en sectors productius i de suport a activitats d’R+D+I a petites i mitjanes empreses. Definir un model de finançament basat en objectius de formació, investigació i servei a la societat, amb un dimensionament adequat a les necessitats i capacitats del país en el context de la UE15. Font: Francesc Xavier Grau Vidal. “La universitat pública catalana d’avui: Dimensió, eficàcia i eficiència” i “Propostes per a la universitat pública i el sistema d’innovació i recerca”. 43 43

44 CONCLUSIÓ. DECÀLEG DE PROPOSTES

45 Moltes gràcies


Descargar ppt "La universitat catalana avui"

Presentaciones similares


Anuncios Google