PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS curs 2011-2012
LA FORMACIÓ PERMANENT DEL PROFESSORAT
OBJECTIUS GENERALS PER AL CURS 2011-2012 Promoure l’èxit escolar (diagnosi i detecció precoç de les dificultats d’aprenentatge i potencialitats de l’alumnat) Millorar les didàctiques específiques per l’assoliment de competències bàsiques. Especial incidència en: Comprensió i expressió oral i escrita Competències matemàtiques Potenciar formació per a l’escola inclusiva (atenció a la diversitat, tutoria i orientació de l’alumnat). Desenvolupar competències professionals clau de les direccions dels centres educatius. Promoure l’actualització científica i didàctica del professorat, afavorint la incorporació de noves formes de treball l’aula i l’aprofundiment de coneixements per part de l’alumnat. Impulsar el coneixement i el domini de les llengües estrangeres, especialment, de l’anglès.
Criteris específics segons etapes educatives Educació infantil i primer cicle de Primària: Correcta adquisició del procés de lectoescriptura com a procés global Detecció precoç i establiment de pautes d’intervenció i compensació (alumnat amb problemes d’aprenentatge) Cicle mitjà i superior de Primària: Competència lectora, el gust per la lectura i l’ús de la llengua en diferents àmbits de l’aprenentage Competències matemàtiques
Criteris específics segons etapes educatives Educació Secundària Obligatòria: Desenvolupament competencial del currículum ( projectes i treballs de recerca, millora curricular en els àmbits científic, tecnològic i matemàtic, itineraris curriculars personalitzats, avaluació competencial de l’alumnat i propostes de diversificació curricular). Reducció de l’abandonament escolar prematur (eines d’orientació i tutoria ) Integració de les noves tecnologies (difusió de bones pràctiques i anàlisi de noves possibilitats de dinàmiques amb l’alumnat per l’aprofitament dels recursos d’aula)
ÀMBIT DE LES ACTIVITATS Activitats en centre (adreçades a professorat d’un sol centre), planificades per la Comissió del PFZ Activitats en zona (adreçades a professorat d’una zona) planificades per la Comissió del PFZ Activitats en territori (Interzonals, adreçades a professorat de Barcelona-ciutat) planificades pel CEB Activitats de sistema, planificades pel Departament d’Ensenyament
PLANIFICACIÓ D’ACTIVITATS DE CENTRE I DE ZONA (PFZ) A proposta: Dels centres docents, d’acord amb el pla de formació de centre o de la planificació estratègica del centre. De la Inspecció, dels Serveis Educatius, del Consorci d’Educació de Barcelona
FORMACIÓ EN CENTRE Demanda de l’Equip directiu i vist-i-plau de la Inspecció
LES ACTIVITATS DE FORMACIÓ EN CENTRE Equip directiu Vistiplau Inspecció Acord Assessors/es de formació SE-CRP Formadors i formadores
FORMACIÓ ENTRE CENTRES MODALITAT DURADA REQUISITS Grup de Treball Mínim 40 hores (sessions de grup i treball individual) Projecte de treball Producte elaborat i difusió Coordinació interna Mínim 5 participants Seminari de coordinació Variable Documentació de l'activitat Mínim 15 participants Seminari (part de les hores pot ser de treball intern) Coordinació especialista extern Mínim 20 participants Curs presencial o semipresencial Formador/a Taller Màxim 10/12 hores Continguts específics i pràctics Trobades i conferències Certificació a partir de 5 hores
AVALUACIÓ I CERTIFICACIÓ DE LA FORMACIÓ L’avaluació de l’aprofitament és responsabilitat del formador/a L’avaluació de la transferència als centres és responsabilitat de l’equip directiu amb la col·laboració del SEZ-CRP i el lideratge de la Inspecció. El SEZ-CRP facilitarà protocols de valoració adequats per cada modalitat, que poden ser: Individuals ( per cada assistent) Per a l’equip directiu Per al formador/a Requisits per a la certificació: 80% de l’assistència. Justificació del treball intern, si és el cas.
COM FER LA DEMANDA DE FORMACIÓ FORMACIÓ EN CENTRE FORMULARI A FORMACIÓ ENTRE CENTRES FORMULARI B Al formulari B trobareu informació de les activitats de continuïtat i altres d’especial interès. Igualment permet fer demandes de proposta pròpia.