Les proves PAU de física i la seva possible relació

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
TECNOLÓGIC-CIENTÍFIC
Advertisements

AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
Sistema de gestió APPCC
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
MOBILITAT D’ESTUDIANTS ERASMUS
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria a Catalunya
UniTAT DIDÀCTICA EL PES DE LES MOTXILLES
Seminari de Física i Química
Experiències en la tutorització d'habilitats transversals
Introducció a la Geografia del Turisme
Projecte de Convivència (data límit: 24/3/2020)
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Estudi per a la identificació de
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
SELECTIVITAT 2013.
Recursos Informàtics en Història
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
L’informe de laboratori
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Disseny i implementació d’una base de dades relacional
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
El viatge de Primària a Secundària
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Matèries de modalitat i optatives de 2n de batxillerat
UD1- L’activitat científica
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Recollida i ús de dades per al suport conductual en una escola
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
Presentació de la Guia per a la identificació i
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
RACONS RECURS PEDAGÒGIC QUE PERMET CREAR ESPAIS DE JOC ORGANITZATS A L’AULA Amb els racons es simbolitza la realitat exterior i es recrea un escenari.
PSICOLOGIA I SOCIOLOGIA
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Repàs control matemàtiques
Repàs control matemàtiques
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
les competències bàsiques
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
Proves de competències bàsiques als 14 anys
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
SELECTIVITAT 2011.
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
EL TRIANGLE EXERGÈTIC: REPRESENTACIÓ ACTUAL I PROPERS DESENVOLUPAMENTS
Ciències naturals tema 1
Organització i creixement
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
Sistema de descàrrega d’aplicacions per a mòbils intel·ligents
Formació per a equips directius
CEIP “MESTRE AGUSTÍ BARBERÀ” - AMPOSTA
El Treball de Recerca.
Els contextos: ús didàctic, tipologia, inconvenients i avantatges
AL RIU NOMÉS HI HA AIGUA? UN CONTEXT PER TREBALLAR BIODIVERSITAT, ESTADÍSTICA I ÚS DE LES TIC A 1r D’ESO.
ITINERARIS 4t d’ESO.
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
L’AVALUACIÓ DE LA CARPETA DE LABORATORI EN UNA ASSIGNATURA DE SEGON CURS D’ENGINYERIA TÈCNICA DE TELECOMUNICACIÓ Josep Jordana, Francesc J. Sànchez Departament.
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

Les proves PAU de física i la seva possible relació Jornada sobre “Competències bàsiques i científics competents” IEC, 25 d’octubre de 2006 Les proves PAU de física i la seva possible relació amb les competències científiques Jordi Ortín Coordinador de física de les PAU Universitat de Barcelona

La física a les PAU: estructura de la prova Part obligatòria: 1 problema (3 punts) 2 qüestions en format obert (1 punt/qüestió) Opció A: Opció B: 2 qüestions en format objectiu (1 punt/qüestió)

punts forts i punts febles de la prova La física a les PAU: punts forts i punts febles de la prova Punts forts: Diversitat de preguntes, que permeten abastar el temari en el seu conjunt Ben ajustada als continguts de 2n de batxillerat Ben ajustada al temps disponible Molt estable en el temps (en tipologia i en resultats) Punts febles: Poc grata a l’estudiant, “calculística” en excés Feble incidència dels continguts experimentals Resultats baixos (al voltant de 4,6 de mitjana)

tipologia de les preguntes La física a les PAU: tipologia de les preguntes

tipologia de les preguntes La física a les PAU: tipologia de les preguntes

tipologia de les preguntes La física a les PAU: tipologia de les preguntes

tipologia de les preguntes La física a les PAU: tipologia de les preguntes

tipologia de les preguntes La física a les PAU: tipologia de les preguntes

tipologia de les preguntes La física a les PAU: tipologia de les preguntes

tipologia de les preguntes La física a les PAU: tipologia de les preguntes

La física en el batxillerat La finalitat educativa bàsica de l’ensenyament de la física al batxillerat: que l’alumnat adquireixi els continguts conceptuals bàsics de manera qualitativa i que els arreli en el seu bagatge conceptual general. que aquesta adquisició de continguts conceptuals vagi acompanyada d’un reconeixement de determinats valors que s’espera que progressivament vagi afermant. que continuï consolidant un seguit de procediments (estratègies de resolució de problemes, utilització de material experimental elemental, lectura comprensiva de les indicacions dels aparells de mesura) l’aprenentatge dels quals es va iniciar a l’ensenyament obligatori.

La física en el batxillerat: aparell matemàtic i sentit físic Tant l’adquisició de conceptes com la consolidació de determinats procediments comporta la utilització d’un cert aparell matemàtic, no necessàriament complex, però que s’ha de conèixer i usar bé. L’ús dels recursos del càlcul o de les representacions gràfiques no haurà d’emmascarar el sentit físic dels problemes i qüestions que l’estudiant estigui considerant, i en això caldrà que el professorat hi pari particular atenció.

La física en el batxillerat: objectius generals 1.  Comprendre els principals fets, lleis, principis i teories relatives als fenòmens físics. 2.  Utilitzar els coneixements físics i la metodologia científica per entendre millor la realitat immediata i poder opinar, assenyadament, sobre temes d’actualitat relacionats amb la física i la ciència en general. 3.  Adquirir els recursos i el formalisme matemàtic necessaris per comprendre els conceptes que es treballen, per resoldre les qüestions i problemes pertinents a les matèries estudiades, i per completar el treball experimental que li és associat. 4.  Familiaritzar-se amb el maneig de material de laboratori i progressar en l’habilitat manual que permeti la realització de muntatges pràctics i la recollida de dades amb vista a la comprovació experimental d’alguna llei física o a la contrastació d’hipòtesis.

La física en el batxillerat: objectius generals 5.  Adquirir un hàbit de treball autònom pel que fa a la recerca d’informació bibliogràfica, al disseny de treballs experimentals i a l’elaboració d’hipòtesis per explicar alguns fenòmens físics. 6.  Adquirir una visió de la física, dinàmica, canviant i sotmesa a revisió contínua en el decurs de la història. 7.  Reflexionar sobre la interrelació ciència-tecnologia-societat, valorant la influència de cadascuna en el desenvolupament i progrés de les altres i la seva incidència en el medi ambient. 8.  Comprendre la terminologia científica per usar-la amb propietat en els àmbits especialitzats i poder-la explicar en el llenguatge quotidià.

La física en el batxillerat: Procediments 1. Utilització del llenguatge matemàtic i del llenguatge gràfic en la definició de magnituds i en la formulació de lleis Expressió de conceptes físics de manera matemàtica Interpretació del significat físic d’una fórmula matemàtica Representació gràfica de les relacions entre els valors de dues variables físiques en un mateix procés Descripció, en llenguatge corrent o en llenguatge matemàtic, de la situació física representada en una gràfica

La física en el batxillerat: Procediments

La física en el batxillerat: Procediments 2. Resolució de problemes Esquematització de la situació física i identificació de les lleis i principis que s’hi relacionen  Plantejament del problema  Realització d’operacions matemàtiques  Ús i canvi d’unitats Estimació del nombre de xifres significatives Anàlisi dels resultats

La física en el batxillerat: Procediments

La física en el batxillerat: Procediments 3. Realització d’experiències Manipulació i lectura d’aparells de mesura. Sensibilitat i precisió Utilització de guions de pràctiques  Recollida de dades  Organització de les dades en taules i gràfics  Estimació dels errors  Confecció d’informes escrits  Ús de mitjans informàtics per organitzar dades, representar-les i elaborar informes  Ús de sistemes d’experimentació assistida per ordinador

La física en el batxillerat: Procediments 4. Elaboració de petites investigacions Treball bibliogràfic de recopilació i estudi de la informació disponible sobre el tema a investigar  Enunciat precís del problema  Emissió d’hipòtesis  Disseny i realització de muntatges experimentals o simulats amb ordinador que permetin contrastar directament les hipòtesis o algunes de les seves conseqüències lògiques  Comunicació dels resultats

Competències dels físics La situació a la universitat europea:

Conclusions La prova de física a les PAU, actualment: Està orientada a avaluar els procediments Avalua adequadament si s’han assolit els objectius següents: comprensió dels fenòmens físics, lleis, principis i teories ús del formalisme matemàtic i la terminologia científica capacitat de resolució de problemes No contempla prou adequadament l’avaluació de: la capacitat d’entendre millor la realitat immediata i poder opinar sobre temes d’actualitat la comprovació experimental de les lleis físiques i el treball de laboratori l’adquisició d’una visió de la física, dinàmica, canviant i sotmesa a revisió contínua la interrelació ciència-tecnologia-societat

Competències dels físics