Comunicació i Audiovisuals a Internet 29 de gener de 2007
“L’escola actual inverteix un temps desproporcionat i preciós a donar lliçons de fets i conceptes acadèmics, quan el fonamental és desenvolupar i consolidar les capacitats de les persones, estimular la curiositat i la cooperació, fomentar la creativitat i la investigació com a vies de generació d’estructures de pensament pròpies i d’esquemes d’interpretació de l’entorn d’informació. “ Ferran Ruiz Tarragó
“ Potser allò que ens permet entendre les coses globalment i classificar-les no és amb quin material estan fetes, ja siguin imatges o paraules, sinó amb quina funció estan fetes, per a què estan fetes. “ Vicenç Villatoro
“ Tú ” ets els personatge de l’any 2006, segons la revista “Time”, en un homenatge a milions de ciutadans i ciutadanes anònims,per la seva influència en la era global de la informació com a usuaris d’Internet
Fomenten l’aprenentatge actiu i el treball en xarxes col·laboratives PER QUÈ AMB LES TIC? Són eines de renovació metodològica que integren diversos mitjans Fomenten l’aprenentatge actiu i el treball en xarxes col·laboratives Són aplicables a totes les àrees i nivells educatius i s’adapten a la heterogeneïtat Són atractives per a l’alumnat, que les integra al seu entorn
PER QUÈ ELS AUDIOVISUALS? PART ESQUERRA LÒGICA Anàlisi Verbalitat Seqüencialitat Simbòlica Lineal PART DRETA CREATIVA Imaginació Visualització Creativitat Intuició Sentiments L’audiovisual, un pont de comunicació
PODCAST És una emissió formada per un conjunt de fitxers de so integrats en un bloc que es difonen per subscripció
PODCAST Organització del discurs oral: és a dir, del pensament Fonamenta el debat, l’esperit crític: la comunicació Crea comunitat d’aprenentatge Fomenta el compromís i la responsabilitat.
FOTOBLOC I VIDEOBLOC Són blocs que contenen imatges fixes o en moviment que poden incloure comentaris dels autors i visitants. Poden descriure des d’un itinerari pedagògic fins a una experiència didàctica.
FOTOBLOC I VIDEOBLOC Alfabetitza audiovisualment: frena l’impacte quotidià dels mitjans Cada cop més, les informacions es vehiculen a través de la imatge i el so: textos impresos, materials d’ensenyament, nous entorns d’aprenentatge (tablet pc , pissarra digital), nous entorns lúdics (consoles),recursos web... La lectura i la presència del text a les pantalles han de ser compensades amb imatges cada cop més interactives
Bloc Presentada com a pàgina web interactiva està formada per articles classificats per temes (a través d’etiquetes o “tags”) o dates i que admet comentaris. Cada nou article escrit el podem compartir a través de les subscripcions o RSS.
BLOC Combina la tècnica amb la creació Ensenya a planificar el discurs escrit Propicia la integració de recursos molt variats Ajuda a treballar col·laborativament Facilita el pas de la formació com a receptor a la de productor de missatges a través de les fases: reflexió estructura i planificació recerca de recursos execució creació de xarxes de comunicació
CONSIDERACIONS GENERALS IMPORTANTS SOBRE LA JORNADA I EL SEU CONTINGUT La major part dels recursos i pràctiques depenen de la disponibilitat d’Internet Convé vigilar els continguts i drets de les imatges, perquè són espais oberts a tot el món i mentalitats Moltes de les webs que farem servir estan encara en versió Beta, però totalment funcionals Depenent de la demanda, algun servidor pot experimentar deficiències de servei, però sempre teniu planes alternatives Cal disposar de compte de correu electrònic per fer algunes de les pràctiques.
Durant la Jornada es proposa un itinerari a través d’unes pràctiques enllaçades que ofereixen una panoràmica global del tema de la publicació de so, imatge i vídeo als blocs Tot i això, a la plana de suport de la Jornada trobareu tota una sèrie de pràctiques i explicacions complementàries que van molt més enllà del temps disponible avui http://www.xtec.cat/audiovisuals/sav/jtec0607
Característiques comunes dels materials que treballarem Recursos fàcils i intuïtius, que tenen el grau de dificultat que s’adapta als nostres coneixements previs En xarxa o amb reforç de programari molt petit Adaptats a les demandes habituals Faciliten la comunicació i la relació entre comunitats d’aprenentatge S’adapten al maquinari dels centres El seu ús no implica despesa econòmica
Horari de la Jornada 9,30 – Presentació 10,30 – Descans 11,00 – Podcast 11,45 – Fotobloc 12,30 – Videobloc 13,30 – Dinar 15,30 – Blocs 16,30 – Pràctiques complementàries
PODCAST 1 Intro Itinerari 2 Materials 3 Editors so Podproducer 2,5 MB SpliceMusic 4 Editors Podcast Clickcaster Podomatic Razz 5 Complements Divicast
FOTOBLOC 1 Intro Itinerari 2 Bancs imatges Flickr Morguefile, Stock.xchng.... 3 Editors imatges Picasa Fastone, Snipshot, Pixer... 4 Complements Bubbleshare.... 5 Classificadors Col·lex
Videobloc Youtube Itinerari Bloc Blogger.com Sindicació Reader