L’ACP, una qüestió de Drets Humans

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Centre d'Hàbits Saludables
Advertisements

PERSONES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL QUALITAT DE VIDA
L’ESTATUT DEL TREBALLADOR AUTÒNOM Dra. Esther Sànchez
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
i el que no es pot avaluar
Salut mental i prevenció
En aquest tema veurem els apartats següents:
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
TEMA 13.- DESCOLONITZACIÓ I TERCER MÓN.
I transforma un llibre en un nou lector
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
FORMES JURÍDIQUES D’EMPRESES
Societats d’Interès Social:
Recordem què vol dir ser adolescent
ELS DRETS DELS INFANTS.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Estem on estem perquè és on hem arribat (no on ens han portat)
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
I ARA, QUÈ PUC FER?.
PER A ALUMNES ESPORTISTES D’ELIT
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
PONÈNCIA. Denuncies associades a PRL (psicosocials).
Una visió des de la família. Delegació de Família i Vida
Integració europea i gènere Centre de Documentació Europea de la URV
EL PLA INDIVIDUALITZAT
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
La Cigarreta Electrònica: Què en sabem?
ELS DRETS DE L’INFANT 1959, Nacions Unides: «Declaració dels Drets del Nen», 10 principis, caràcter no obligatori. 1978, Polònia presenta la versió provisional.
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
La gestió per processos
JORNADA DE TREBALL L’ATENCIÓ INTEGRADA SOCIAL I SANITARIA
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
Grups interactius a L’Esquitx
Quines necessitats i oportunitats es deriven de la nostra realitat social i laboral? DONES CUIDADORES Solsona,
Objectiu Educatiu Trienni
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
PRESTACIO PER ATENDRE NECESSITATS BÀSIQUES
Com preparar una unitat per a l’avaluació
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Serveis de Formació.
EL NOU REGLAMENT EUROPEU DE PROTECCIÓ DE DADES
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Anàlisi crítica de la transversalitat
Gestió participativa dels projectes de centre
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Drets Socials.
Estat del benestar per a tots o privilegis per a uns quants?
En aquest tema veurem els apartats següents:
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
La vulneració dels drets socials
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Màster d’Aplicacions Multimèdia
Quines actuacions duem a terme per prevenir riscos?
Serveis Socials Generals
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Transcripción de la presentación:

L’ACP, una qüestió de Drets Humans Josep M. Solé Director de la Fundació Tutelar de les Comarques Gironines _________________________________________________________

Drets Humans Des de la seva concepció, els Drets Humans corresponen a totes les persones pel simple fet de la seva condició humana, són universals i indivisibles. TOTS TENIM ELS MATEIXOS DRETS! Tanmateix, algunes condicions de la persona, depenent de contextos polítics, socials, culturals i econòmics, suposen dificultats addicionals per possibilitar-ne el gaudiment (raça, gènere, capacitat, pobresa...). L’edat i les conseqüències generalment associades a l’envelliment, o la discapacitat, també poden suposar un obstacle.

No hi ha cap instrument de DDHH i Persones Gran Instruments de Drets Humans de les NACIONS UNIDES: 1945 Declaració Universal dels Drets Humans 1965 Convenció internacional sobre l'eliminació de totes les formes de discriminació racial 1966 Pacte Internacional de Drets Civils i Polítics 1966 Pacte Internacional de Drets Econòmics, Socials i Culturals 1979 Convenció sobre l'eliminació de totes les formes de discriminació contra la dona 1984 Convenció contra la tortura i altres tractes o penes cruels, inhumans o degradants 1989 Convenció sobre els drets del nen 1990 Convenció internacional sobre la protecció dels drets de tots els treballadors migrants i dels seus familiars 2006 Convenció internacional per a la protecció de totes les persones contra les desaparicions forçades 2006 Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat

No hi ha cap instrument de DDHH i Persones Gran El Consell d’Europa va promoure la Convenció Europea de Drets Humans el 1950 i la va dotar d’un control judicial internacional, vinculant pels estats membres: el TRIBUNAL EUROPEU DELS DRETS HUMANS, amb seu a Estrasburg; La Unió Europea, al seu torn, es va dotar el 2007 d’una CARTA DE DRETS FONAMENTALS DE LA UNIÓ EUROPEA, que també és vinculant pels Estats membres. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea pot conèixer de la vulneració d’aquests drets. -Art 25, reconeix el dret de les persones grans a portar una vida digna i independent, i a participar en la vida social i cultural; -Art 26 reconeix i respecta el dret de les persones amb discapacitat a beneficiar-se de mesures que garanteixin autonomia, la integració social i professional i la participació en la vida de la comunitat

No hi ha cap instrument de DDHH i Persones Gran El 2002, buscant millorar la cobertura dels drets de les persones grans, però sense dotar-lo de força vinculant (Soft Human Rights), es va aprovar el PLA D’ACCIÓ INTERNACIONAL DE MADRID SOBRE L’ENVELLIMENT. Aquest document internacional sobre envelliment. Preveia accions en 3 àmbits: -Envelliment i desenvolupament; -Foment de la salut i el benestar; -Entorns propicis i favorables. També apostava per involucrar més les persones grans i les seves organitzacions en la presa de decisions que els afecten. El seguiment dels acords ha estat molt feble i, generalment, no s’ha tingut en compte PER AQUEST MOTIU, MOLTA GENT PLANTEJA UNA CONVENCIÓ VINCULANT

Drets humans i ACP Alguns estàndards de DRETS HUMANS rellevants en ATENCIÓ CENTRADA EN LA PERSONA: Dret a la vida: Comporta el deure d’establir mesures per salvaguardar aquest dret, del qual en són garants els gestors de serveis residencials, per exemple; Suposa, per exemple, evitar riscos en l’entorn, i comporta el deure de millorar progressivament les mesures de seguretat, sense restringir altres drets. Prohibició de la tortura i tractes inhumans i degradants: Inclou qualsevol tracte que produeixi mal o patiment, produeixi por, angoixa o es fa sentir a la persona inferior o humiliada. Les situacions d’institucionalització són vistes com a situacions on potencialment es poden donar algunes d’aquestes conductes, sobretot quan no hi ha el personal adequat, aquest no està suficientment format, falla la supervisió… Els problemes de comportament d’algunes persones poden incrementar el risc de vulneració;

Drets humans i ACP Dret a la Llibertat (i a no ser-ne privat arbitràriament): Hi ha situacions en les que hi ha un alt potencial de vulneració d’aquest dret. Des de les restriccions mecàniques o químiques, com la reclusió en espais tancats o l’internament involuntari en institucions… Algunes vulneracions poden ser de baixa intensitat, però amb els mateixos efectes (Per exemple: ignorar la voluntat i les peticions de la persona que precisa suports per desplaçar-se i negar-los-hi); En l’àmbit del Consell d’Europa i la jurisprudència del Tribunal Europeu de Drets Humans, contemplen justificacions a la limitació d’aquest dret: el risc per la pròpia persona o pels altres; que no hi hagi mesures menys restrictives; en el marc d’un pla terapèutic; amb supervisió judicial… però la visió del Comitè de Drets de les Persones amb Discapacitat de Nacions Unides és molt més explícita: MAI SENSE EL CONSENTIMENT DE LA PERSONA… Queda clar que, avui no sabem fer-ho, aquest MAI ens supera, però sabem que hi ha pràctiques que minimitzen les restriccions: millores en l’entorn; formació; més personal…

Drets humans i ACP Dret a l’Autonomia i a la capacitat jurídica en igualtat de condicions: La Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat ha col·lidit amb els estàndards europeus, que contemplen la possibilitat de la decisió substitutiva en algunes situacions (quan es pot acreditar que la persona no pot comprendre adequadament el significat i les implicacions de l’específica decisió que desitja prendre). Tanmateix, aquest dret no només s’ha de tenir compte en qüestions com la incapacitació ó la participació en actes jurídics d’especial rellevància, sinó també en la capacitat de ser informat sobre opcions, escollir i intervenir de forma decisiva en els Plans d’Intervenció Dret a la Privacitat: el dret a que ningú s’immiscueixi en els propis assumptes, a tenir els propis espais, a no ser observat quan no es vol o no és necessari… a la sexualitat. El TEDH l’utilitza moltíssim per evitar altres abusos (quan ha intervingut en matèria de capacitat jurídica, per exemple)

Drets humans i ACP Dret a la participació social i la inclusió Dret al més alt nivell possible de salut Dret a un adequat nivell de vida i a la protecció social Dret a la no discriminació i a la igualtat Dret d’accés a la Justícia i als ajustaments del procediments Dret a la igualtat d’accés als serveis d’atenció. Art. 19 CDPD ha suposat una innovació que ha de transformar el conjunt dels nostres serveis socials. Obliga a processos de DESINSTITUCIONALITZACIÓ i a una major PERSONALITZACIÓ dels serveis, que hauran de ser de base comunitària i evitar l'aïllament social

Drets humans i ACP: ALGUNES CONCLUSIONS Cal integrar la visió dels DRETS HUMANS en el disseny de polítiques i de serveis; Des de la planificació, a la pràctica cal posar els drets i la visió de les persones en el centre. Participació de les persones ateses en el disseny de la seva atenció, no només en l’inici, sinó en el desenvolupament de les mateixes. Cal donar a conèixer les opcions i permetre triar i controlar; Possibilitar la canalització de les queixes, amb mecanismes accessibles i confortables per la persona, amb els suports adequats, arribant a la justícia si cal; No hi ha ACP ni Drets sense recursos adequats, personal d’atenció suficient i format Cal avaluar, a cada servei i de forma general, el compliment dels drets en les atencions de llarga durada. Ens cal major consciència i més formació en DDHH, com en cal en ACP

www.fundaciotutelar.org www.fundaciotutelar.org