Universitat de Barcelona Dpt. de Teoria i Història de l’Educació PEDAGOGIA SOCIAL: Impacte de les tecnologies de la informació i la comunicació en la socialització Miquel Gómez Serra mgomez@ub.edu
PEDAGOGIA SOCIAL: Impacte de les tecnologies de la informació i la comunicació en la socialització GÓMEZ SERRA, Miquel Departament de Teoria i Història de l’Educació (THE) Facultat de Pedagogia Universitat de Barcelona Aquest document està subjecte a una Llicència Creative Commons
IMPACTE DE LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ (Tic) EN LA SOCIALITZACIÓ
INTERNET I ELS PATRONS D’IN- TERACCIÓ SOCIAL Visió crítica inicial (Castells, 2001) Dissociació entre localitat i sociabilitat Trencament i fragmentació de les relacions (aillament social) Identitats virtuals simulades
Normalització dels usos i desdramatització dels impactes (Castells, 2001) Usos instrumentals relacionats amb treball, família, amics i vida quotidiana Interaccions i relacions afegides, no substitutives Comportaments socioculturals similars
La noció de virtualitat en el temps, l’espai, la identitat i les relacions (Shapiro, 2003) Nova concepció del temps: temps real i temps virtual Espai físic i ciberespai no són móns diferents, són dimensions interdependents d’un mateix món real. El ciberespai com espai a integrar en el nostre univers físic
Universalització comunicació, impacte cultures específiques Universalització comunicació, impacte cultures específiques. Globalització i homogeneització La interactivitat de molts a molts i de forma immediata (Shapiro, 2003) Diferències entre telèfon, televisió i Tic (mail, plana web, xat...) Integració Tic en vida quotidiana. Els inicis de la ràdio o del telèfon
Tic I IGUALTAT D’OPORTUNI- TATS (DELORS, 1996): Societat: entre grups de població Internacional: entre regions Les Tic, factor d’inclusió o d’exclusió?
FACTORS CANVI PAUTES INTER- ACCIÓ SOCIAL (Castells, 2001) Les Tic en són un. Internet com a mitjà i no com a causa Virtualitat versus territorialitat. Revisió concepte de proximitat Integració espais virtuals versus espais territorials Vincles socials febles i forts
Xarxes substitueixen comuni- tats Individualisme en xarxa DIVERSITAT CREIXENT DE MO- DELS SOCIABILITAT I DE PA- TRONS D’INTERACCIÓ SOCIAL CONCEPTE D’ÈTICA DEL NO PODER
IMPACTE Tic EN DISSONÀNCIA COGNITIVA (Shapiro, 2003) Conceptes dissonància cogniti- va i exposició i rebuig selectius Resolució tradicional de la dissonància cognitiva Les Tic com factor potenciador dels bucles de retroalimentació
Dialèctica caos / control. El valor educatiu del caos i de l’atzar Reflexions crítiques pel que fa a la personalització i discrimina- ció selectiva de la informació Privatització de l’experiència Fragmentació social Dialèctica caos / control. El valor educatiu del caos i de l’atzar
USOS SOCIALS DE LES Tic Relació entre biblioteca familiar, ordinadors i televisió (Pérez- Díaz et al., 2001) Identitats personals, xarxes socials i noves generacions (Rifkin, 2002)
INTERROGANTS DE FUTUR Temps real (Tic) versus temps diferit (Ed.) Valor educatiu del caos, de l’ atzar, del descontrol... Sobreestimulació sensorial Canvis ontogènics (Sartori)
Aquest document està subjecte a una Llicència Creative Commons