La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Universitat de Barcelona Dpt. de Teoria i Història de l’Educació

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Universitat de Barcelona Dpt. de Teoria i Història de l’Educació"— Transcripción de la presentación:

1 Universitat de Barcelona Dpt. de Teoria i Història de l’Educació
PEDAGOGIA SOCIAL: El concepte d’educació social Miquel Gómez Serra

2 PEDAGOGIA SOCIAL: El concepte d’educació social
GÓMEZ SERRA, Miquel Departament de Teoria i Història de l’Educació (THE) Facultat de Pedagogia Universitat de Barcelona Aquest document està subjecte a una Llicència Creative Commons



3 Tema FONAMENTS DE L’EDUCACIÓ SOCIAL

4 La dimensió social de l'ésser humà i del fet educatiu com fonaments de l'educació social
Dimensió social del fet educatiu. Factors explicatius associats Diverses interpretacions de la relació entre subjecte i societat

5 DIMENSIÓ SOCIAL PERSONA Naturalesa social ésser humà
Evolució i selecció; els humans, especie cooperativa i societal L’organització social com cons- tant històrica i geogràfica (diver- sitat) Sociabilitat i socialitat Reflexions pedagògiques asso- ciades (Quintana, 1988)

6 DIMENSIÓ SOCIAL DEL FET EDUCATIU
Text Meirieu (2001) sobre educa- bilitat (e.dossier; anàlisi propera classe) DIMENSIÓ SOCIAL DEL FET EDUCATIU Factors justificatius (Quintana, ): Medi, continguts, finalitats, fun- cions, factors possibilitadors i condicionants

7 RELACIÓ SUBJECTE-SOCIETAT Triple perspectiva (Quintana, 1988):
Individualisme Sociologisme Personalisme Cada posició determina un mo- del concret d’educació social

8 Tema CONCEPTE D’EDUCACIÓ SOCIAL

9 Reflexions introductòries
El desenvolupament i l’expansió de l’univers de l’educació social Accepcions d’educació social Pedagogia social i modalitats educatives: relacions entre ed. social i ed. no formal Cap a una nova Pedagogia social: els nous espais d’acció

10

11 PED. SOCIAL (DISCURS) I ED. SOCIAL (PRAXI)
L’Ed. social com realitat i pràc- tica educativa (tant específica com inespecífica) La PS com reflexió, estudi, anà- lisi, teoria... d’aquesta realitat i pràctica educatives La interrelació dinàmica entre teoria i pràctica socioeducatives

12 Pedagogia social Educació social
Disciplina Teoria Discurs Objecte Realitat Praxi Estudi, anàlisi, reflexió de Pedagogia social Educació social Diverses accepcions i significats Condicionen models i accepcions

13

14 Els subjectes principals de l’acte educatiu
Els subjectes principals de l’acte educatiu. Llibertat, res- ponsabilitat, decisió... “El elefante encadenado” (Bucay, 2004). Relacions amb la rata de Seligman Univers Ed. social versus galaxia pràctica professional específica

15 reflexió, teoria... Discurs
PS: Anàlisi,estudi, reflexió, teoria... Discurs PS PS UNIVERS EDUCACCIÓ SOCIAL Realitat, Exercici, Praxi Professional No professional Educador Altres social profesionals Galaxia PS PS PS Unió entre teoria i pràctica

16 EL DOBLE CAMP DE REFLEXIÓ I DE CONSTRUCCIÓ DE SABERS DE LA PS:
«La pedagogía social debe pro- ducir conocimiento útil en rela- ción con los retos de nuestro tiempo y a la vez debe conseguir ser una disciplina significativa para los profesionales que deben usar ese conocimiento.» (Vilar Martín, 2006: 166)

17 UNIVERS EDUCACCIÓ SOCIAL
Socialització persones/grups amb necessitats específiques + específic, diferenciat, especialitzat ... Proximitat pràctica professional Teoria hcament desenvolupada Galaxia UNIVERS EDUCACCIÓ SOCIAL Nova PS Apertura nous camps + inespecífic, genèric, indiferenciat ... Socialització

18 DESENVOLUPAMENT I EXPAN- SIÓ UNIVERS Ed. SOCIAL
Increment reflexió epistemolò- gica sobre el seu concepte Visibilitat social de la seva realitat i de la seva pràctica Generalització pràctiques específiques Reconeixement i consolidació espais professionals

19 EXPANSIÓ I CONSOLIDACIÓ DE
L'EDUCACIÓ SOCIAL REFLEXIÓ EPISTE- MOLÒGICA I CONS- CIENCIACIÓ SOCIAL SOBRE EL SEU CONCEPTE I LA SEVA REALITAT I PRÀCTICA (en sentit ampli i restringit) EXTENSIÓ I GENE- RALITZACIÓ DE LA SEVA PRÀCTICA (específica i diferenciada) PROFESSIONALITZA- CIÓ DE LA SEVA PRÀC- TICA (especialment l’específica i diferen ciada Crisi dels sistemes escolars ????? Transformacions en el món del treball El valor social de l’educació Moviments migratoris ????? Crisi de les agències clàssiques de socialització i l’aparició d'agències emergents Estructura demogràfica (envelliment) Nous valors socials Consolidació d'una societat dual Processos de transformació social i econòmica que afecten l'educació i la socialització ????? Canvi del concepte d'educació i la seva ampliació vertical i horitzontal Reconeixement (i consciència subjectiva) drets socials Transformacions en les estructures familiars ?????

20

21

22

23 Accepcions clàssiques d'Educació social
A1: Socialització A2: Intervenció grups específics B2:Educació social Com intervenció profes- sional específica B1: Educació social Com dinàmica implícita en tot procés educatiu Té lloc en espais socioeducatius especí- fics i es correspon bàsicament, encara que no únicament, a la modalitat d’ENF Mes A2 que A1 Per exemple: un projecte d’ASC, un CRAE, etc. Té lloc en qualsevol espai socioedu- catiu i en qualsevol dimensio educa- tiva (EF+ENF+EINF) Mes A1 que A2 Per exemple: jocs infantils, interaccions en una aula, etc. Pedagogia social Com teoria de l'educació social (B1+B2) La reflexió sobre B1 efecta La reflexió sobre B2 afecta tota la xarxa i a totes les dinàmiques i institucions intervinent, etc. especialment a l'ENF i a unes determinades institucions educatives. Interessa a tot socioeducatives i figures professional, expert, agent professionals

24 Tres criteris demarcació Accepcions derivades:
TREBALLS TRILLA (1996; 2000) Tres criteris demarcació Accepcions derivades: Essencialistes Precises Borroses Intersecció criteris demarcació i àmbits intervenció

25 teoria de l’ed. social des d’una doble dimensió:
DEFINICIÓ NÚÑEZ (1990) teoria de l’ed. social des d’una doble dimensió: Els processos de socialització (en diferents espais socials no esco- lars) de subjectes normalitzats Els processos de socialització (en diferents espais socials no esco- lars) de subjectes que presenten problemes en el processos d'inte- gració social

26 APORTACIÓ GARCIA MOLINA (2003)
PRINCIPIS BÀSICS DE VALOR UNIVERSAL (Marí, 2002) Drets humans Democracia Ciutadania política Pluralitat (diversitat)

27 DEFINICIÓ INTEGRATIVA DE PS
Aquella part de la Pedagogia que té per objecte d’estudi l’educació social Tant des d'una PERSPECTIVA INESPECÍFICA...

28 Com des d'una PERSPECTIVA ESPECÍFICA...
aquells processos i aquelles dinàmiques socioeducatives que presenten caràcter inespe- cífic i indiferenciat i que afec- ten a qualsevol persona en qualsevol espai socioeducatiu Com des d'una PERSPECTIVA ESPECÍFICA...

29 aquells processos i aquelles dinàmiques socioeducatives que presenten caràcter espe- cífic i diferenciat, que tenen lloc principalment dintre de la modalitat de l’ENF i que afecten principalment, però no exclusivament, a les persones que presenten necessitats particulars pel que fa als seus processos d'integració social

30 Sempre sota el prisma d'una mateixa finalitat o funció social i educativa:
Possibilitar i facilitar l'òptim desenvolupament dels processos de socialització

31 Ampliació vertical i horitzontal del concepte d’educació

32 Modalitats univers educatiu

33

34 Tema FACTORS EXPLICATIUS EXPANSIÓ EDUCACIÓ SOCIAL

35 Relació entre context d'època i configuració processos i pràcti- ques socioeducatives
Factors que expliquen el desen- volupament de l'ed. social en la societat occidental contemporà- nia

36 CANVI CONCEPTE EDUCACIÓ Ampliació vertical: etapes vida
Ampliació horitzontal: institu- cions i espais socials Aportacions Delors (1996) Contraposició amb la imatge de les claus i els panys de Börjeson (1995)

37 CRISI AGÈNCIES CLÀSSIQUES I APARICIÓ DE NOUS ESPAIS I AGENTS DE SOCIALITZACIÓ
TRANSFORMACIÓ ESTRUCTU- RES FAMILIARS CRISI INSTITUCIÓ ESCOLAR Factors crisi escola i Crisi con- fiança en escola (Coombs, i 1985)

38 ALTRES FACTORS EXPLICATIUS
Processos de transformació social i econòmica Envelliment demogràfic Desenvolupament Estat benestar Socialització virtual

39 Drets socials: reconeixement objectiu i subjectiu
Diversitat, Pluralitat, Intercultu- ralitat Moviments migratoris .....

40 Aquest document està subjecte a una Llicència Creative Commons




Descargar ppt "Universitat de Barcelona Dpt. de Teoria i Història de l’Educació"

Presentaciones similares


Anuncios Google