L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport Carles Ventura i Vall·llovera IES Celestí Bellera Universitat Autònoma de Barcelona Jornada “Desenvolupament personal i ciutadania” Barcelona, 24 d’octubre de 2007
SUMARI Educa en valors l’educació física i l’esport? Projectes pel desenvolupament dels valors cívics a través de l’educació física i l’esport a l’IES Celestí Bellera: Àrea d’educació física Esport al Pati: “Juguem per divertir-nos” Associació Esportiva Escolar Celestí Bellera Conclusions
Quins valors es treballen mitjançant l’Educació Física i l’Esport? TOLERÀNCIA COL·LABORACIÓ RESPECTE AJUDA SOLIDARITAT RESPONSABILITAT PARTICIPACIÓ ESFORÇ
A partir de quins projectes es treballen els Valors a l’IES Celestí Bellera? PRÒPIA ÀREA D’ED. FÍSICA ESPORT AL PATI “JUGUEM PER DIVERTIR-NOS” ACTIVITATS ESPORTIVES EXTRAESCOLARS FINALITAT Desenvolupament integral, autònom i crític de l’alumnat mitjançant l’educació física i l’esport per tal d’assolir un esperit cooperatiu, col·laborador, participatiu i respectuós vers els altres
ÀREA D’EDUCACIÓ FÍSICA TEMES CONSUMISME ESTÈTICA I SALUT MULTICULTURALITAT VIOLÈNCIA I FAIR-PLAY GÈNERE POLÍTICA FINALITAT MATERIALS DE TREBALL Desenvolupar un pensament crític i reflexiu entre l’alumnat ACTIVITATS NOTÍCIES ANUNCIS PEL·LÍCULES ALTRES (programes TV..) DEBATS REFLEXIONS ESCRITES POWERPOINTS FITXES DE TREBALL PÒSTERS NTIC ETC…
ESPORT AL PATI: “JUGUEM PER DIVERTIR-NOS” Objectius Potenciar l’autoorganització. Fomentar la responsabilitat. Facilitar la relació i comunicació. Desenvolupar la col·laboració. Incrementar la pràctica esportiva. Disminuir els índexs de conflictivitat.
ESPORT AL PATI: “JUGUEM PER DIVERTIR-NOS” Cada grup-classe fa diferents equips esportius (mixtes a ser possible) A cada equip hi ha un capità/na. Aquest és el màxim responsable del seu equip (arbitratge, recordatori de partits als jugadors/es) El professor d’educació física fa un reglament i un calendari esportiu i organitza reunions periòdiques amb els capitans/nes. L’arbitratge dels partits és a càrrec d’un capità/ana d’un equip diferent als dos equips que competeixen en un dia concret. Davant qualsevol discussió, problemàtica són els capitans dels equips i l’àrbitre els responsables de trobar-hi una solució.
ACTIVITATS ESPORTIVES EXTRAESCOLARS ASSOCIACIÓ ESPORTIVA ESCOLAR CELESTÍ BELLERA OBJECTIUS IMPLICAR ALUMNAT EN L’ORGANITZACIÓ I DESENVOLUPAMENT D’UNA ASSOCIACIÓ ESPORTIVA AUGMENTAR ELS ÍNDEXS DE PRÀCTICA ESPORTIVA EXTRAESCOLAR (PRINCIPALMENT EN LES NOIES I ALUMNAT IMMIGRANT) DESENVOLUPAR VALORS CÍVICS I DE PARTICIPACIÓ
ACTIVITATS ESPORTIVES EXTRAESCOLARS FASES DE TREBALL 1. CONÈIXER MOTIVACIÓ RESULTATS 2. JUNTA DIRECTIVA (professorat/pares-mares/alumnat) L’alumnat: S’implica i participa activament en les tasques organitzatives de l’associació. Realitza una major pràctica esportiva fora de l’horari lectiu (principalment les noies i l’alumnat immigrant). Adopta els valors positius de l’esport (respecte, tolerància, fair-play, etc.) 3. MÀRQUETING 4. LOGOTIP 5. LOGÍSTICA PERSONAL 6. PREMI FAIR-PLAY 7. ALTRES
QUO VADIS, EDUCACIÓ FÍSICA? CONCLUSIONS L’esport com a referent de valors cívics (vivència). És possible desenvolupar els valors cívics positius mitjançant l’educació física i l’esport: respecte, participació, igualtat, tolerància, …. Es fa necessari d’un treball d’àrea i a nivell extraescolar. Importància de la implicació de l’alumnat i del professorat. QUO VADIS, EDUCACIÓ FÍSICA?