Eduard Aibar Estudis d’Arts i Humanitats

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La Biblioteca de Ciències Socials presenta:
Advertisements

La qualitat, garantia de millora.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
ARCA (Arxiu de Revistes Catalanes Antigues)
SEGONA AVALUACIÓ Treball i energia. Potència. Calor.
DIFUSIÓ DE LA CULTURA, BIBLIOTEQUES I PROPIETAT INTEL•LECTUAL
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
Comunicació dels resultats Autoritats públiques i empreses
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
i el que no es pot avaluar
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
Infosalut.com El Butlletí de Gestió del Coneixement del Sistema Sanitari Públic de les Illes Balears Virgili Páez.
Característiques i classificació.
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Presentació de la base de dades
Estratègia de Xarxes Socials
FORMES JURÍDIQUES D’EMPRESES
Recordem què vol dir ser adolescent
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
REUNIÓ AMB PARES I MARES DE 3r I 4t D’ESO
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
Els sofistes i Sòcrates
Uptodate®.
La igualtat dona/home a la universitat
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
Integració europea i gènere Centre de Documentació Europea de la URV
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
Alexandre López-Borrull
L´assaig de postguerra
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Publicar articles de recerca al
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Tesis Doctorals en Xarxa
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Publicació de la recerca al Dipòsit Digital de la UB
Docublog El blog del Programa de Documentació dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya Núria Ferran.
Presentació BATXILLERAT
SCOPUSxxxxxxxxxxxxxxxx
Tendencias en revistas de CyT de interés para las de CS
SCIENCE OF SYNTHESIS.
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
Departamento de Pedagogia Aplicada
Conclusions 14 desembre Acadèmia
Les Franqueses, setembre 2007
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Índex Introducció Qui som? D’on venim? Cap a on anem? Què hem fet?
CRAI: Unitat de Recerca
Palataforma web per a músics amateurs i semi-professionals
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
BATXILLERAT Promoció
Projecte: Videojocs.cat
CEDRO denúncia a les UNIVERSITATS
Convivència i Mediació Escolar
un camí cap a la convivència i el diàleg
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
PERIODISME INDEPENDENT I MOVIMENTS SOCIALS
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
CICLES FORMATIUS.
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

El tractament del coneixement expert en el contingut científic de la Viquipèdia Eduard Aibar eaibar@uoc.edu Estudis d’Arts i Humanitats Internet Interdisciplinary Institute Universitat Oberta de Catalunya Experts: entre sabers i poders Presentació del projecte de recerca La producció de saber expert a l’Espanya contemporània (segles XIX-XX) Institut d’Història de la Medicina i de la Ciència López Piñero València, 30 de gener de 2015.

Què és Viquipèdia? 7a Web més visitada Pertany al procomú: llicència Creative Commons La versió anglesa té més de 4M d’articles, 1,15 l’espanyola i 450k la catalana Molt més que una enciclopèdia virtual: el moviment social més gran del planeta (22M d’usuaris registrats, 300k que fan més de 10 edicions/mes) Internet: primera font d’informació científica per als ciutadans Wikipedia.es: uns 80.000 articles sobre ciència/tecnologia Wikipedia és avui el canal més important de comunicació pública de la ciència

Viquipèdia i ciència Poc científics/acadèmics hi contribueixen Està feta majorment per amateurs Deliberadament dissenyada perquè qualsevol pugui editar Qualitat?

Similituds entre ciència i Viquipèdia Revisió per pars Referències Meritocràcia Creació col·lectiva Comunicació/accés obert als resultats Orientació al consens El conflicte no es resolt amb votacions

Diferències No cal acreditació prèvia – tothom pot editar No original research (coneixement solidificat/estable) Revisió post-publicació Referees: qualsevol pot revisar Tot és obert (i registrat!): el procés de revisió i les versions (no només els resultats) Veritat = verificabilitat (amb fonts) Jerarquia plana / gestió democràtica [organització sofisticada i complexa, però; no anàrquica]

Viquipèdia i coneixement expert Crítica des del món acadèmic: “el culte a l'amateurisme de w porta a la informació inútil” Contribucions anònimes i manca d’acreditació d’expertesa Però: Els professors universitaris en són usuaris freqüents Valoren positivament la seva qualitat No en parlen, però: porno acadèmic? Coneixement deficient del funcionament de Viquipèdia Diferències per disciplines

Expertesa i credencials El crèdit o reputació a W es construeix internament Les credencials externes no hi compten Gran discussió a la comunitat Similar a cultura hacker Principi d’universalisme de Merton? La confiança entre les persones es trasllada a la confiança en els procediments Neix un altre tipus d’expertesa: la burocràtica! Desafiament a l’hegemonia sobre el coneixement expert de les elits?

Objectius 1) Estudi de la qualitat dels articles de CiT de la Vquipèdia, en base a referències i extensió 2) Correspondència entre àmbits més representats i a) interès social, b) producció científica 3) Estudi sobre els editors de temes CiT 4) Controvèrsies: reflex del consens científic?, reflex de preocupacions socials?, presència de punts de vista divergents?, tractament de les fonts, etc.