La internacionalització de la distribució com a estratègia d’ especialització i modernització del comerç
Programa de la jornada 09:00 Lliurament de la documentació 09:15 Presentació de la jornada Marià Galí President de la Cambra de Comerç de Terrassa. Rafael Casulleras, Director de zona de Caixa Terrassa Maria Costa, Tinent d’ Alcalde i Regidora de Comerç, Mercats i Fires. 09:30 Expansió de conceptes en retail: factors d’ èxit, oportunitats i tendències. Montse Tarridas. Màster Esade. Experta en distribució comercial. 10:30 Pausa – cafè 10:50 Presentació experiència: Sra. Glòria Canals, CASA REX. Tradició i evolució d'una empresa familiar. 11:20 Els dilemes de la internacionalització. Enrique Clarós, Ex-directiu de Tea Shop, Pans & Company, Sophie Noël, Purificación Garcia. 12:05 Expectatives per al segon semestre en el comerç al detall. Jordi Goula, Economista. Periodista de La Vanguardia i col.laborador de RAC 1. 12:50 Debat entre tots els ponents 13:15 Cloenda Sr. Jordi Torredemer, President de la Comissió de Comerç, Serveis i Turisme de la Cambra de Terrassa. Sr. Enric Aloy, Secretari General del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya. 13:30 Finalització de la jornada
Conclusions de la jornada Expansió de conceptes en retail: factors d’ èxit, oportunitats i tendències. (I) L’ activitat comercial, actualment, està internacionalitzada. Als carrers de les diferents ciutats, hi ha botigues que tenen presència internacional. Es tracta principalment de grans cadenes de distribució comercial i de franquícies de diferents sectors. També el consumidor s’ ha internacionalitzat, donat el fenomen de la immigració, per una banda, i el turisme, per una altre.
Conclusions de la jornada Expansió de conceptes en retail: factors d’ èxit, oportunitats i tendències. (II) La internacionalització de l’ activitat comercial pot ser: Comprar a altres països, per tal de diferenciar el producte a oferir. Processos: Per la subcontractació d’ una part del procés de venda a països estrangers. (Contractació de tele-venedors a països amb menor cost de personal) Proveïdors: Per la recerca d’ alternatives en el subministrament i/o per aconseguir eliminar intermediaris. Per suposat, la implantació a l’ estranger.
Conclusions de la jornada Expansió de conceptes en retail: factors d’ èxit, oportunitats i tendències. (III) El procés d’ expansió nacional d’ un negoci és molt similar al procés d’ expansió internacional. En els dos casos s’ ha de tenir en compte: El públic al qual va dirigit el producte. Oferir solucions que cobreixin necessitats no cobertes o parcialment cobertes. Saber la percepció que el públic objectiu té del que s’ ofereix i del concepte d’ establiment.
Conclusions de la jornada Expansió de conceptes en retail: factors d’ èxit, oportunitats i tendències. (IV) El procés d’ internacionalització s’ ha d’ iniciar després d’ un procés de reflexió previ en el que s’ analitzi: Quin concepte de botiga/negoci es té? És exportable, aquest concepte? Saber el concepte de botiga/negoci es té, vol dir que es coneix el públic objectiu, que s’ ofereixen solucions que cobreixen necessitats reals i que la imatge que s’ ofereix de l’ establiment és la adequada i s’ adapta a les expectatives del públic objectiu del lloc de destinació.
Conclusions de la jornada Expansió de conceptes en retail: factors d’ èxit, oportunitats i tendències. (V) És exportable, aquest concepte? Per saber si un concepte de botiga/establiment és exportable, cal saber prèviament si al lloc de destinació existeix el segment de públic objectiu al que ens dirigim i si hi ha massa crítica suficient d’ aquest públic objectiu. També cal aportar un tret diferencial a la oferta que existeix en el moment de la implantació. En qualsevol cas, és important adaptar-se a la realitat local, ja sigui en el territori nacional o a l’ estranger.
Conclusions de la jornada Presentació experiència: CASA REX. Tradició i evolució d'una empresa familiar. (I) Empresa fundada l’ any 1973, dedicada a la comercialització d’articles generals per a la llar. L’ any 1984, s’ especialitza en la venda d’ articles de cuina. Actualment té dues botigues, 9 treballadors contractats i s’ ha incorporat la tercera generació a la gestió de l’ empresa.
Conclusions de la jornada Presentació experiència: CASA REX. Tradició i evolució d'una empresa familiar. (II) Després de 15 anys, neix la inquietud pels mercats internacionals. S’ inicia la visita a fires internacionals, a més de les fires nacionals que ja es visitaven. La implantació de grans superfícies obren la necessitat de oferir la millor qualitat al millor preu i fomentar l’ atenció personalitzada al client.
Conclusions de la jornada Presentació experiència: CASA REX. Tradició i evolució d'una empresa familiar. (III) Per seguir millorant el preu dels articles, es fa necessari suprimir intermediaris i, per tant, realitzar les compres directament als fabricants. Per negociar amb fabricants, era necessari tenir volum de compres. Per això es va contactar amb altres comerços del mateix sector per proposar-li crear una central de compres.
Conclusions de la jornada Presentació experiència: CASA REX. Tradició i evolució d'una empresa familiar. (IV) La central de compres es va crear amb 4 socis. Un cop creada i després de les primeres operacions (principalment amb Corea), s’ inicien contactes amb altres països. Actualment les operacions d’ importació d’ articles són habituals, no exemptes de riscos, i s’ ha aconseguit oferir qualitat al millor preu.
Conclusions de la jornada Els dilemes de la internacionalització. (I) El creixement d’ una empresa ha de ser el motor de la seva expansió, ja sigui nacional o internacional. La internacionalització és una estratègia de creixement. El creixement és una estratègia de supervivència. Tot el que no creix, acaba per desaparèixer. El creixement ha de ser sostenible, el que vol dir fer-ho amb una actitud positiva, amb ambició i valentia. Fer-ho amb una perspectiva amplia –saber què s’ està fent afora–, observant l’ entorn per identificar noves oportunitats i, un cop decidit, provar. Malgrat tot, les proves no estan exemptes de riscos.
Conclusions de la jornada Els dilemes de la internacionalització. (II) Fases de l’ estratègia de creixement: Planificar les diferents etapes d’ evolució. Planificar els nous horitzons del negoci. És important l’ ordre. Sense una adequada planificació, el procés de creixement pot ser un caos i pot esdevenir el fracàs. Desenvolupar capacitats per les noves iniciatives de forma escalonada. Aplicar a cada etapa els recursos i els coneixements necessaris. Valorar la massa crítica necessària per a que el procés d’ expansió tingui èxit. Valorar la necessitat de tenir un soci local.
Conclusions de la jornada Els dilemes de la internacionalització. (III) Malgrat tot, existeixen molts exemples d’ empreses de reconegut prestigi amb experiències negatives de creixement i expansió internacional. Els fracassos van ser conseqüència, principalment, de no comptar amb la planificació necessària per afrontar el procés de creixement.
Conclusions de la jornada Expectatives per al segon semestre en el comerç al detall. (I) Evolució fins a l’ actualitat 10 últims anys d’ alt creixement del consum. Evolució dels tipus d’ interès a la baixa. Les famílies han gaudir d’ efectiu, gràcies a la capacitat d’ endeutament. Alt creixement del sector de la construcció. Evolució que és difícilment repetible.
Conclusions de la jornada Expectatives per al segon semestre en el comerç al detall. (II) Situació actual Evolució a la baixa del creixement del consum. Això no afecta al creixement de l’ economia, per la bona evolució del sector exterior. Perill actual: La disminució del ritme de creació de llocs de treball. És important que la renda familiar disponible es mantingui i que aquesta segueixi sent motor del consum actual.
Conclusions de la jornada Expectatives per al segon semestre en el comerç al detall. (III) Per que la renda familiar disponible es converteixi en consum ha d’ haver-hi “ganes de comprar”. Per això és necessari que hi hagi seguretat i estabilitat laboral. Per tenir “ganes de comprar” és important “sentir-se ric”. L’ evolució del mercat immobiliari ha ajudat a “sentir-se ric” ja que ha donat poder d’ endeutament.
Conclusions de la jornada Expectatives per al segon semestre en el comerç al detall. (IV) Evolució del mercat immobiliari S’ allarguen els terminis de venda. Disminueix el volum de contractació d’ hipoteques. Els preus tendeixen a estabilitzar-se. Els preus dels habitatges (als centres de les ciutats) difícilment baixaran. Les segones residències poden baixar de preu. Això pot fer que l’ efecte riquesa disminueixi i, per tant, tingui efectes a la baixa sobre l’ evolució del consum.