Inauguració tram L9 Sud Aeroport T1- Zona Universitària Barcelona, 12 de febrer de 2016
Posada en servei tram L9 Sud Aeroport T1 – Zona Universitària Dades generals L9 Sud en servei: Febrer 2016 Inversió: 2.899 M€ Tram: Aeroport T1 – Zona Universitària En servei, 20 km de via i 15 estacions Ramal de via única, connexió a tallers o cotxeres A banda, es posaran en explotació (no en servei) 3 km de viaducte i 3,3 km de túnel del tram II per a l’accés a tallers i al dipòsit de trens de Zona Franca Es creen 6 nous intercanviadors Es preveuen 23 milions d’usuaris anuals 1
L9 Sud: algunes dades d’interès 11 estacions són del tipus convencional (andana central o dues andanes paral·leles) i 4 del tipus pou (andanes superposades, integrades en un túnel de dos nivells) Interestació mitjana: 1.416 metres Interestació màxima: 3,5 km entre Aeroport T1 i Aeroport T2 Accessibilitat: 100% d’estacions adaptades i espais reservats als trens per a persones amb mobilitat reduïda Ascensors: 50 Escales mecàniques: 133 Màquines de venda de bitllets: 74 Vies d'evacuació als túnels i sortides d'emergència en totes les estacions Velocitat comercial: 37 km/h 2
Nivells del servei L9 Sud Posada en servei tram L9 Sud Aeroport T1 – Zona Universitària Nivells del servei L9 Sud TMB disposarà de 14 trens: 9 trens per carrussel 4 trens de reserva 1 tren per manteniment en hora punta Freqüència de 7 minuts. Serà de 4 quan hi hagi esdeveniments que generin un gran impacte en la mobilitat Temps de recorregut: Aeroport T1 – Zona Universitària: 32 minuts 3
Característiques dels trens Dades generals Cotxes: 5 (4 motors i 1 remolc) interconnectats Longitud: 85,86 metres Estructura: alumini i acer Potència de tracció: 1.920 kW Velocitat màxima: 80 km/h Portes: 20 per costat, de doble full Capacitat de cada tren: 975 persones 4 places per a persones amb mobilitat reduïda Videovigilància, megafonia i interfonia de seguretat Porta i rampa d’evacuació d’emergència en els frontals Fabricació: Alstom 2006-2011 4
Horari de servei (comú a la resta de la xarxa) Dades De dilluns a dijous: de 5.00 a 24.00 h Divendres i vigílies de festiu: de 5.00 a 2.00 h Dissabtes i vigílies de Sant Joan, Cap d’Any i altres festius especials: a partir de les 5.00 h i servei continu tota la nit Diumenges: fins a les 24.00 h Festius entre setmana: de 5.00 a 24.00 h 5
Bitllet aeroport Consideracions generals Per accedir a qualsevol de les dues terminals de l’aeroport (T1-T2) amb l’L9 del metro caldrà adquirir un bitllet senzill de metro, anomenat bitllet aeroport, que incorpora un recàrrec en el preu per aquest servei, com acostumen a tenir els serveis de transport públic als aeroports. Aquest bitllet aeroport està pensat per als turistes i usuaris poc intensius del sistema de transport públic. Els usuaris recurrents, en canvi, podran arribar a les dues terminals amb qualsevol dels títols socials de l’àmbit integrat, sense cap recàrrec. És a dir, podran utilitzar la T-50/30, la T-Mes, la T-Jove, la T-Trimestre, la Targeta Rosa o la T-4, entre d’altres, sense cap canvi de preu en el títol ni necessitat d’adquirir el bitllet aeroport. Les estacions de metro de l’Aeroport T1 i T2 estaran tancades d’entrada i sortida, per la qual cosa s’haurà de validar el bitllet tant per accedir-hi com per sortir-ne. 6
Bitllet aeroport Característiques Preu del bitllet aeroport És un bitllet senzill no integrat de Metro específic per entrar i sortir de les estacions d’Aeroport T1 i T2 de l’L9. Es pot adquirir a totes les màquines de venda automàtica de Metro en el moment d’accedir a la xarxa de Metro. S’habilitaran màquines de venda a la sortida de les estacions d’Aeroport T1 i T2 de l’L9 per a aquells usuaris que arribin fins aquestes estacions amb la targeta T-10 o el bitllet senzill normal de Metro. Preu del bitllet aeroport El preu que abonarà l’usuari és de 4,50 €, que correspon a dos conceptes: bitllet senzill normal 2,15 € + recàrrec aeroport 2,35 € Els treballadors de l’aeroport disposen d’una targeta multiviatge a preu de T-10 per accedir al seu lloc de treball. 7
L9/L10. Cronologia Maig 2001 13 de desembre de 2009 18 d’abril de 2010 Aprovació inicial del Pla Director d'Infraestructures 2001-2010 (PDI) de la Generalitat de Catalunya, on apareix per 1a vegada l’L9. Una “línia perimetral que, a més de cobrir zones no servides al Barcelonès Nord i al corredor Hospitalet – Zona Franca – Aeroport, potenciï l’efecte xarxa en connectar amb totes les línies ferroviàries existents a través de potents intercanviadors” Entrada en servei tram Santa Coloma (5 estacions, 4 km): Can Zam, Singuerlín, Església Major, Fondo i Can Peixauet 18 d’abril de 2010 Entrada en servei del tram Bon Pastor – Gorg 26 de juny de 2010 2002 Entrada en servei del tram Sagrera – Bon Pastor Els consellers Felip Puig i Artur Mas col·loquen la primera pedra a Badalona i Santa Coloma. Inici de les obres Entrada en servei de l’estació de Santa Rosa, al tram de Santa Coloma, entre les estacions de Fondo i Can Peixauet Octubre 2005 Inici de les obres de l’L9 tram I 12 de febrer de 2016 Entrada en servei del tram Zona Universitària - Aeroport T1 8
Característiques de l’L9/L10 Nova infraestructura 50 km i 55 estacions (inclosa L4) L9: 38,1 km i 39 estacions L10: 26,1 km i 33 estacions L4: 2,8 km i 3 estacions 17 intercanviadors Pressupost: 5.942 M€ (IVA exclòs) Tram comú L9/L10: 16,4 km
Tipus d’infraestructura de via Solució convencional Solució L9 Túnel amb vies al mateix nivell 16,8 km Viaducte (inclou Polígon Pratenc) 4,2 km Túnel amb vies a diferent nivell 26,8 km Les dades no inclouen túnel executat L4
Execució dels túnels Túnel en mina Túnel de diàmetre 9,40 m. Superfície d’excavació :72 m2 Vies superposades a dos nivells en el Tram I Superfície d’excavació: 69 m2 Doble via a nivell en el Tram I Superfície d’excavació: 112 – 114 m2 Doble via a dos nivells en els Trams II, III i IV
Tipologies de les estacions Tipologia Estacions Tipologies de les estacions Pou o ‘L9’ 31 Convencionals 16 Viaducte 5 Total 52 Solució convencional Túnel Estació Solució L9
Tipologies de les estacions 13
Arquitectura i instal·lacions de les estacions Arquitectes de renom i prestigi han participat en el disseny de les estacions Objectius: construir estacions arquitectònicament modèliques i diverses, funcionals i fàcils de mantenir
L9/L10 Nord en servei Tram en servei Inversió: 1.470 M€ 11 km 12 estacions El túnel i estació de L9/L10 de la Sagrera discorre per la futura L4 L9 opera entre La Sagrera i Can Zam (Santa Coloma de Gramenet) L10 opera entre La Sagrera i Gorg (Badalona) 8,2 milions d’usuaris anuals