3a PART Interpretació de les experiències a partir del treball per al desenvolupament de les competències bàsiques Anàlisi de les experiències en clau.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències ètiques en la formación universitària
Advertisements

Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
El disseny curricular d’educació primària
Les competències i la coeducació
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Toca fusta FENT DECORATS
1 u n i t a t L’educador infantil.
El disseny curricular d’educació primària
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Reflexions al fil de l’Euneos
Estudi per a la identificació de
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs
PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA
Decret d’autonomia dels centres educatius
L’Expressió escrita.
El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’educació infantil
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Decret d’autonomia dels centres educatius
Les competències i la coeducació
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
ORGANITZACIÓ I PLANIFICACIÓ “Posem fil a l’agulla”
d'ensenyança-aprenentatge
El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
El desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES
EL PLA DE LECTURA DE CENTRE (PLEC)
Treball i aprenentatge en xarxa
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
LA PROGRAMACIÓ I LA GESTIÓ DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
El currículum a l’educació primària
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
INDICADORS El Sistema d´Indicadors i els factors de qualitat de centre
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
“Les Ciències de la naturalesa al Treball per Tasques”
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

3a PART Interpretació de les experiències a partir del treball per al desenvolupament de les competències bàsiques Anàlisi de les experiències en clau de competències Comparació d’ambdues experiències a partir del seu recorregut

IES Can Jofresa: Les tècniques d’estudi 1r a 4t d’ESO Visió des de totes les àrees curriculars: Competències transversals: competències comunicatives competències metodològiques competències personals

Competències transversals Temes relacionats amb les competències comunicatives: El resum, l’esquema i el subratllat La comprensió lectora Prendre apunts La presentació d’exercicis, treballs i dossiers L’elaboració de treballs Cerca d’informació

Competències transversals Temes relacionats amb les competències metodològiques: La interpretació de gràfics Cerca d’informació La memòria Organització del temps d’estudi L’ambient d’estudi Preparació d’un examen

Competències transversals Temes relacionats amb les competències personals: L’alimentació El descans La reflexió sobre l’autoestima

TRANSVERSALITAT: La selecció de continguts es fa en forma de determinades tècniques d’estudi per ser treballades des de totes les àrees. FUNCIONALITAT: Les tècniques d’estudi treballades en una determinada àrea es traslladen a la resta de les àrees i s’apliquen en contextos pràctics (des de la perspectiva escolar). AUTONOMIA DE L’ALUMNAT: Es desenvolupa amb la comunicació d’objectius a partir de bases d’orientació, que són eines adreçades a l’alumnat perquè les incorporin a la seva manera de treballar i d’aprendre.

IES Viladecavalls: Les TIC a les Ciències Socials (3r ESO) Visió des d’una àrea determinada: Competències pròpies de la matèria Competències transversals: competències comunicatives competències metodològiques competències personals

Continguts relacionats amb les competències pròpies de la matèria Comprensió i interpretació de l’espai real i virtual que envolta l’alumne Anàlisi i valoració de diferents sistemes d’organització (social, polític, econòmic…) Mobilització de recursos d’altres àrees curriculars per interpretar la realitat Reflexió sobre conceptes (valors democràtics, normes de convivència, llibertat, deures cívics…) que condueixen a l’exercici d’una ciutadania responsable Utilització dels coneixements sobre l’evolució i organització de les societats per aconseguir un sentiment de ciutadania global

Competències transversals Continguts relacionats amb les competències comunicatives: Elaboració d’un discurs propi Decodificació i utilització de diferents tipus de llenguatges per interpretar la realitat Construcció d’un discurs científic precís i rigorós Adquisició d’habilitats comunicatives (interacció oral, exposició, debat…) Desenvolupament d’una actitud activa en relació amb la temàtica de la matèria

Competències transversals Continguts relacionats amb les competències metodològiques: Recerca, obtenció i selecció de la informació a partir de fonts diverses i amb diferents suports i tipus de text Desenvolupament de pensament crític (contrast i/o comparació de la informació) Utilització de llenguatge matemàtic (proporcionalitat, formes, taules, gràfics…) Utilització de tècniques i estratègies per sistematitzar la informació (esquemes, resums…) Desenvolupament de la capacitat de previsió i adaptació als canvis i estratègies de millora Introducció treball cooperatiu

Competències transversals Continguts relacionats amb les competències personals: estímul de les facultats dels alumnes afirmació dels valors i l’autonomia foment de l’esperit crític adquisició de mètode per pronunciar-se sobre els debats socials desenvolupament d’estratègies de planificació i execució de les tasques quotidianes configuració de la pròpia identitat personal, social i cultural adquisició d’habilitats socials (cooperació, treball en equip...)

TRANSVERSALITAT: Els continguts de CCSS s’identifiquen en contextos globals i reals (els organismes internacionals, els problemes mediambientals...). A través de l’ús de determinades eines (TIC, eines matemàtiques, eines de comunicació lingüístiques i audiovisuals) es desenvolupen competències transversals aplicades a un centre d’interès. FUNCIONALITAT: S’utilitzen metodologies per cercar, seleccionar, interpretar i comunicar informació a la resta de companys, que s’apliquen en forma d’activitats d’aprenentatge. AUTONOMIA DE L’ALUMNAT: Tota l’activitat es basa a fomentar l’autonomia de l’alumnat en la mesura que decideix el tema, el contingut, la forma de presentació, les finalitats de l’activitat... L’alumnat s’ha d’autoregular els errors i es fa una coavaluació dels resultats.

Una gestió participativa dels projectes de centre cohesió dels equips i la coordinació en l’acció concepció institucional del centre la participació i la implicació de la comunitat resposta a les necessitats educatives de tot l’alumnat necessitats educatives de la comunitat facilita facilita la facilita la un PEC que sigui un projecte compartit la creativitat professional individual o col·lectiva generació de projectes de centre generació de projectes gestió de recursos i formació marc legal concrecions curriculars espais de coordinació formal (ED i dep.) i informal espais de coordinació institucional: CP, CAD i claustre espais de gestió col·legiada: consell escolar i altres oportunitats i amenaces del context local i global El responsable facilita el coneixement, la confiança i el suport mutu i dinamitza la cooperació, el lideratge didàctic i la implicació institucional dels professionals, en un marc de lleialtat crítica L’equip directiu facilita el coneixement, la confiança i el suport mutu, dinamitza la cooperació, el lideratge pedagògic i la implicació institucional dels ED, dels departaments i del claustre, en un marc de lleialtat crítica El director/a exerceix el lideratge institucional i facilita el coneixement i la confiança mútua, la implicació i la identificació de la comunitat educativa amb el PEC

La dinamització del debat en els centres i la presa de decisions en relació amb el desplegament del currículum

DEPARTAMENTS: contribució de les àrees a les CB a partir de la lectura del Decret 143/2007, fent atenció a: Annex I Competències Bàsiques Annex II Currículum àmbits/matèries: la contribució de les matèries a l’ensenyament/aprenentatge de les competències transversals Se seleccionen les competències transversals que ja s’estan treballant COMISSIO PEDAGÒGICA: presa de decisions. Selecciona per a quines competències es farà la supervisió o Competències lingüístiques Competència d’aprendre a aprendre Identificar les decisions preses en relació amb el treball per les competències seleccionades i en quins àmbits s’han adoptat Identificar quines decisions es prenen i on es prenen en relació amb el desplegament del currículum per a l´adquisició de competències Buscar coherència i lligam entre les decisions preses en diferents àmbits Triar un fil per descabdellar la troca (un punt de partida)

CONSELL ESCOLAR COMISSIÓ PEDAGÒGICA DEPARTAMENTS EQUIPS DOCENTS PROJECTE EDUCATIU COMISSIÓ PEDAGÒGICA > Caps departament Coordinadors nivell/cicle PROJECTE CURRICULAR PROGRAMACIÓ ANUAL CENTRE DEPARTAMENTS EQUIPS DOCENTS PROGRAMACIONS MATÈRIES/TREBALLS SÍNTESI ACORDS PER NIVELLS PROGRAMACIÓ D’AULA

CONCRECIÓ EN LES PROGRAMACIONS D’AULA DEL PROFESSORAT Detectar necessitats formatives / fer formació en centre a partir de la reflexió sobre la pràctica Departaments: concreció en les programacions de cada matèria COMISSIÓ PEDAGÒGICA: presa de decisions. Criteris per treballar les competències seleccionades Equips docents: acords sobre elements de programació a partir de les necessitats de l’alumnat CONCRECIÓ EN LES PROGRAMACIONS D’AULA DEL PROFESSORAT

Iniciar el treball per competències a partir del que el centre està fent... Formulant i aplicant plantejaments de centre en relació amb el treball de les competències seleccionades i avançant cap a La transversalitat dels continguts Identificant i treballant les connexions existents entre les diferents matèries Prenent decisions en relació amb els continguts comuns de diferents matèries La funcionalitat dels aprenentatges Fomentant l´aplicació dels aprenentatges en situacions pràctiques Contextualitzant l’aplicació dels continguts en relació amb els interessos de l’alumnat i la seva realitat L’autonomia en l’aprenentatge Fent propostes de treball cooperatiu i d’aprenentatge basat en la resolució de problemes Treballant procediments relacionats amb l’organització i síntesi de la informació com ara: elaboració de textos, esquemes, mapes conceptuals... Treballant la gestió dels encerts i els errors com una eina per aprendre