La LOE i el nou currículum a l’educació primària

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Advertisements

Eavaluado PROPOSTA D’ADAPTACIÓ DEL GAME PERFORMANCE ASSESSMENT INSTRUMENT (GPAI) PER AVALUAR LA IMPLICACIÓ I LA COOPERACIÓ EN ELS JOCS DE COL·LABORACIÓ-OPOSICIÓ.
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
Elaboració de Plans Individualitzats
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Què és un pla Individualitzat ?
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
LÍNIES DE TREBALL EN ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
El currículum de l’ESO Novembre 2007.
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
PETITS REPORTERS Títol.
APRENENT JUNTS.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
PROCÉS FINAL FCT amb qBid
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
LOE Una oportunitat per a la millora Educativa Francesc Segura.
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’educació infantil
La LOE i el nou currículum a l’educació primària
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
El viatge de Primària a Secundària
UVic i Rosa Sensat Maig de 2013
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
D'AUTONOMIA DE CENTRES (DOGC 5/08)
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
La LOE i el nou currículum a l’educació primària
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Grups interactius a L’Esquitx
Seminari d’Educació Especial
III. El servei públic educatiu
Distribució de les hores del currículum
Presentació de 1r d’ESO Curs
“EL PALIC, un model per a les illes”
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
les competències bàsiques
Característiques  L'Educació Secundària Obligatòria o ESO dura quatre anys i està dividida en dos cicles: el primer (1r i 2n d'ESO), per a l'alumnat de.
ITINERARIS EDUCATIUS Marc Escalé, Bruna Riera i Marta Arumí.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Elaboració de Plans Individualitzats
Decrets pels quals s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i de l’educació secundària obligatòria Ponent: Joaquim Costa Inspector.
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Passes a seguir per iniciar un nou curs acadèmic en el GestIB
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
El currículum a l’educació primària
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
CEIP “MESTRE AGUSTÍ BARBERÀ” - AMPOSTA
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Convivència i Mediació Escolar
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Transcripción de la presentación:

La LOE i el nou currículum a l’educació primària Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

Índex MARC NORMATIU L’ENFOCAMENT COMPENTENCIAL DEL CURRÍCULUM ÀREES DE CONEIXEMENT INFORMACIÓ DE CADA ÀREA ÀREA DE LLENGUA EL QUE CAL TREBALLAR DES DE TOTES LES ÀREES L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT: L’ESCOLA INCLUSIVA L’ACCIÓ TUTORIAL L’AVALUACIÓ CALENDARI D’APLICACIÓ ANNEXOS Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

I. DE QUIN MARC NORMATIU PARLEM? LO 2/2006, de 3 de maig d’Educació: cicle inicial de l’educació primària. Decret 142/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària. Ordre EDU/221/2007, de 29 de juny, per la qual s’estableixen els principis generals que s’han de tenir en compte per a l’aplicació de l’article 4.4 del Decret 142/2007 Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

II. L’ENFOCAMENT COMPETENCIAL DEL CURRÍCULUM Finalitat de l’educació primària Què entenem per currículum Què entenem per competència A quins 4 grans eixos fa referència Què comporta aquest enfocament Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

1. Finalitat de l’educació primària ...“proporcionar a tots els nens i les nenes les competències que els permeten assegurar el seu desenvolupament personal i social...” Torna Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

2. Què entenem per currículum? Art 6. LOE i art 7 Decret 142/2007: S'entén per currículum de l'educació primària “el conjunt de competències bàsiques, objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació”. Torna Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

3. Què entenem per competència? Art 8 Decret 142/2007 S'entén per competència “la capacitat d'utilitzar els coneixements (sabers) i habilitats (procediments), de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació” (actituds i valors). Torna Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

Les 8 Cb que cal desenvolupar en l’alumnat a l’ensenyament obligatori Comunicatives Competència comunicativa lingüística i audiovisual. Competència artística i cultural. Metodològiques Competència en el tractament de la informació i competència digital. Competència matemàtica. Competència d’aprendre a aprendre. Personals Autonomia i iniciativa personal. Conviure i habitar el món Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic. Competència social i ciutadana. Torna Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

4. A quins grans eixos fa referència? Es consideren 4 grans eixos en la formació integral de l’alumnat”: Aprendre a ser i actuar de manera autònoma. Aprendre a pensar i a comunicar. Aprendre a descobrir i a tenir iniciativa. Aprendre a conviure i habitar el món. La nova cultura centrada en l’aprenentatge: J. Delors Parla dels 4 pilars entorn dels quals s’ha d’estructurar l’ed. escolar per complir amb les missions que li són pròpies: aprendre a conèixer (instruments de comprensió) saber  FC aprendre a fer (a influir en l’entorn) saber fer  P aprendre a viure junts (cooperar...) saber estar  AVN aprendre a ser (recull dels 3 anteriors) Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Torna

5. Què comporta aquest enfocament? Plantejar l’aplicació de coneixements i habilitats a situacions de la vida quotidiana i la capacitat per a utilitzar-los en contextos i situacions complexes. Integrar els diferents aprenentatges: tractament més transversal dels coneixements. Impulsar metodologies més interactives que prioritzin la reflexió, la interpretació, la construcció de coneixement i la presa de consciència en el procés d’aprenentatge. Fomentar la participació de l’alumnat en la dinàmica del centre i en el seu procés d’aprenentatge. ... Ep! Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Índex

... Ep! Es realitzarà, com a mínim, un treball o projecte interdisciplinari de caire competencial sobre un aspecte de la realitat, amb activitats que requereixin l’aplicació de coneixements de diverses àrees. Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

III. ÀREES DE CONEIXEMENT LOGSE LOE Llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura i aranès, a la Val d'Aran Llengües estrangeres Matemàtiques Coneixement del medi: Social i cultural Coneixement del medi natural, social i cultural Coneixement del medi: Natural Educació física Educació artística: Música Educació artística Educació artística: visual i plàstica Ed per la ciutadania i els drets humans Religió (voluntària)/Alternativa (hores d’estudi a l’àrea de Coneix del medi Social i cultural) Religió (voluntària) /Atenció educativa Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

IV. QUINA INFORMACIÓ CONTÉ DE CADA ÀREA? Al Decret 142/2007, a part d’identificar les CB generals de l’etapa, valora també el següent: De cada àrea: Competències pròpies de l’àrea Aportació de l’àrea a l’adquisició de les CB Estructura dels continguts Consideracions sobre el desenvolupament del currículum Objectius Especificant, per cada cicle: Continguts: organitzats en blocs Connexions amb altres àrees Criteris d’avaluació Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

V. L’ÀREA DE LLENGUA (1/4) Ordre EDU/221/2007 (principis aplicació art. 4.4 Decret 142/2007) El català i el castellà es configuren en una sola àrea. Les estructures lingüístiques comuns es faran en català. L’aprenentatge de la lectura i l’escriptura al CI es farà en català. El castellà s’introduirà al primer curs de CI a nivell oral. A final de CI s’hauran transferit al castellà els aprenentatges lingüístics assolits. El Projecte Lingüístic establirà criteris d’etapa per reforçar i no repetir els elements comuns entre les llengües. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Cont.

V. L’ÀREA DE LLENGUA (2/4) Ordre EDU/221/2007 (principis aplicació art. 4.4 Decret 142/2007) Per fer possible el PL el centre disposa d’autonomia per distribuir les hores de les àrees de llengua entre els cicles respectant l’assignació horària global (annex 3 Decret 142/2007). Es podran impartir continguts d’àrees no lingüístiques en castellà o en llengua estrangera, o alternativament en activitats previstes en franges horàries de lliure disposició: compten com a curriculars de les àrees lingüístiques. En ambdós casos, els llibres de text i el material didàctic seran en català. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Cont.

V. L’ÀREA DE LLENGUA (3/4) Ordre EDU/221/2007 (principis aplicació art. 4.4 Decret 142/2007) El Departament d’Educació ha d’autoritzar el Projecte Lingüístic de cada centre. L’autorització la realitzarà la inspectora o l’inspector del centre: el PL s’ha d’adaptar als principis general derivats del Decret 142/2007 i Ordre EDU/221/2007. L’aprovació del PL per al curs 2007-2008 s’efectuarà mitjançant una addenda de modificació, si escau, de la distribució horària de les àrees lingüístiques per al CI. El PL haurà d’estar formulat i autoritzat abans del 30 d’abril de 2008. Cont. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

V. L’ÀREA DE LLENGUA (4/4) Instruccions inici de curs - El centre que opti per l’inici de la llengua estrangera a l’ed. infantil, preferentment a partir de P4, haurà de contemplar una dedicació mínima d’1 hora setmanal. El centre que opti per impartir blocs de continguts d’àrees no lingüístiques en llengua estrangera, preferentment al cicle superior, haurà de justificar la selecció dels blocs de continguts i contemplar una dedicació mínima d’1 hora setmanal. - Per tal de poder oferir una segona llengua estrangera en el cicle superior, el centre ha de disposar del professorat amb l’especialitat, la titulació o els coneixements adients i amb les degudes garanties de continuïtat en la seva plantilla, i assignar-hi una dedicació mínima d’1 hora i 1/2 setmanal. Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

VI. QUÈ CAL TREBALLAR DES DE TOTES LES ÀREES AL LLARG DE L’ETAPA? ... Ep! La comprensió lectora (....) L’expressió oral i escrita. La comunicació audiovisual. Les tecnologies de la informació i la comunicació. L’educació en valors Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

Importància de la lectura Importància de la lectura ... com a factor fonamental per al desenvolupament de les Cb ... Ep! Els centres, en organitzar la seva pràctica docent, han de garantir una mitjana mínima de 30 minuts diaris destinats a la lectura. Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

VII. L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT 1/2 Mesures organitzatives, curriculars i metodològiques. Adaptacions del currículum significatives per l'alumnat amb NEE que ho requereixi. Els objectius i criteris d'avaluació fixats en les programacions adaptades seran el referent en l'avaluació i la promoció de l'alumnat. Possibilitat d’ampliar la permanència en l'etapa d’aquests alumnes a un curs més, sens perjudi de la permanència d’un curs més en un cicle, sempre que això afavoreixi la seva integració socioeducativa. Acollida personalitzada i mesures per afavorir la integració escolar i l'aprofitament dels seus estudis, per a l'alumnat d'incorporació tardana. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Cont.

VII. L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT 2/2 Possibilitat d’escolaritzar en un curs inferior al que li correspondria per edat, a l'alumnat que presenti un desfasament de més d'un cicle en el seu nivell de competència curricular. En cas que superi aquest desfasament s'incorporarà al curs que el pertoqui per edat. Possibilitat d’adaptació curricular i flexibilització de la permanència en un curs, en un cicle o en tota l'etapa, en l'alumnat amb altes capacitats intel·lectuals. El Departament d'Educació establirà els requisits de diagnòstic i informe per als diferents casos. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Índex

VIII. L’ACCIÓ TUTORIAL “el conjunt d’accions educatives i dels processos individuals i de grup que contribueixen al desenvolupament personal i a l’orientació de l’alumnat per assolir un millor creixement personal i integració social”. Art 12 Decret 142/2007 Ha de contribuir a crear una dinàmica positiva en el grup classe i a implicar l’alumnat i les seves famílies en la dinàmica del centre. Integrarà les funcions del tutor o tutora i les actuacions dels i de les mestres i d'altres professionals que puguin intervenir en el grup classe. Ha de preveure els procediments de treball conjunt amb les famílies per a la coordinació i seguiment tant del procés d’aprenentatge com dels aspectes de desenvolupament personal, orientació escolar i de convivència i cooperació. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Índex

IX. L’AVALUACIÓ 1/3 Serà contínua i global. Es durà a terme tenint en compte els diferents elements del currículum.  Especial cura en l’avaluació formativa i l’assoliment de les cb. En qualsevol moment del cicle s’establiran mesures de suport quant el progrés de l’alumne no sigui l’adequat. Els criteris d’avaluació de les àrees seran referents fonamentals per valorar el grau d’assoliment de les CB. L’accés al cicle o etapa següent es valorarà en funció de l’assoliment de les CB i el grau de maduresa. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Cont.

IX. L’AVALUACIÓ 2/3 Possibilitat de promocionar de curs encara que no s’hagin assolit els objectius d’alguna de les àrees, sempre que no impedeixi seguir amb aprofitament el curs. Quan no es donin les condicions es romandrà un any més en el mateix cicle. Aquesta mesura es podrà adoptar un sol cop per etapa i els centres establiran un pla específic de recuperació que permeti l’alumne/a incorporar-se al més aviat possible al curs que li correspondria. Per garantir la continuïtat en el procés de formació de l’alumnat, en acabar l’etapa, cada alumne disposarà d’un informe global individualitzat del procés seguit i del nivell d’aquisició dels aprenentatges i de les CB. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Cont.

IX. L’AVALUACIÓ 3/3 En acabar el cicle mitjà es realitzarà una avaluació diagnòstica: No tindrà efectes en l'expedient acadèmic individual Caràcter orientador i formatiu per al centre Caràcter informatiu per a les famílies i per al conjunt de la comunitat educativa. Ús dels resultats: per prendre les mesures oportunes i garantir que tot l'alumnat assoleixi les cb previstes per a aquest nivell d'escolaritat. En particular, per: Organitzar, en el tercer cicle de l'educació primària, les mesures de reforç per a l'alumnat que les requereixi. Analitzar, valorar i reorientar, si cal, els dos primers cicles de l'educació primària per aconseguir la formació i els aprenentatges previstos. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Índex

X. CALENDARI D’APLICACIÓ Any acadèmic Implantació de la nova ordenació dels ensenyaments 2007-2008 CICLE INICIAL 2008-2009 CICLE MITJÀ 2009-2010 CICLE SUPERIOR Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

Annexos Horaris mínims per cicles i globals d’etapa, de les àrees de coneixement dels ensenyaments LOE /comparativa LOGSE. Possible proposta d’assignació d’hores de lliure disposició tenint en compte l’assignació horària global per àrees en l’etapa (Annex 3 Decret 142/2007) Cont. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

CI CM CS LOGSE LOE Llengua catalana i literatura i ETAPA h x cicle h set. ∑ Mínims etapa h que manquen Llengua catalana i literatura i 140 4 420 llengua castellana i literatura Estructures lingüístiques comuns 105 3 70 2 245 Llengua estrangera 175 5 350 315 -105 Matemàtiques 210 6 630 525 665 -140 CM Sòcio Cultural i Art (*) Coneixement del medi natural, social i cultural 455 -175 Coneix. del medi Nat Educació física 385 Música Educació artística -280 8 Ed visual i plàstica Ed per la ciutadania i els drets humans 35 1 Religió/Alternativa (*) Religió/Atenció educativa alternativa Esbarjo 44 46 36 Lliure disposició 15 490 14 1505 -840 TOTAL 1750 50 5250

Llengua catalana i literatura i CI CM CS ETAPA PER NIVELL PER CICLE H/Set 1r 2n h x cicle h set. 3r 4t 5è 6è ∑ Mínims etapa Llengua catalana i literatura i 6 2 140 4 420 llengua castellana i literatura Estructures lingüístiques comuns 1,5 105 3 1 70 245 Llengua estrangera 1 / 2 70 +70 2 +2 1,5 / 2 105 +35 3 +1 315 +105 Matemàtiques 2,5 / 3 175 +35 5 +1 2,5 / 4 175 +70 5 +2 525 +140 665 Coneixement del medi natural, social i cultural 2 / 3 140 +70 4 +2 455 +175 630 Educació física 70 +35 2 +1 245 +140 385 Educació artística 1 / 2,5 70 +105 2 +3 1,5 / 2,5 105 +70 3 +2 245 +280 525 Ed per la ciutadania i els drets humans 35 Religió/Atenció educativa alternativa 315 Esbarjo 2,5 175 5 35 /44 36 /43 36/44 Lliure disposició 525 /210 15 /6 3,5 490 14 /7 14/6 1505/665 TOTAL 25 1750 50 5250

BON CURS 2007-08 I aneu en compte... No quedéssiu atrapats Generalitat de Catalunya Departament d’Educació