La cultura del Treball Educatiu en Xarxa (TX) El rol dels PEE

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
JOC I APRENENTATGE El joc és la disfressa de l'aprenentatge perquè motiva, emociona, fomenta la curiositat, fa que les experiències siguin significatives,
Advertisements

El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
Valorem el que mengem! Disseny de projectes de comunicació, i educació ambiental.
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Programa de Transició Escola Treball
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
El PEC de Girona: la participació com a eix central
Reflexions al fil de l’Euneos
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
CONSULTA OBERTA LA CONSULTA OBERTA COM A REPTE PERSONAL I PROFESSIONAL. AJUDAT A VALORAR ELS ADOLESCENTS D’UNA ALTRA MANERA, FINS ARA, AL MENYS PER MI.
SESSIONS DE REFLEXIÓ PRÀCTICA PER A DIRECTORS I DIRECTORES
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Una visió des de la família. Delegació de Família i Vida
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
Jornada Cloenda Esports
PROJECTE D’INNOVACIÓ TOTS FEM SALUT PERIODE 2006/09
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
Objectiu Educatiu Trienni
ENS TROBEM DE NOU.
“El perfil de mestre i professor”
Com preparar una unitat per a l’avaluació
TECNOLOGIA.
PROGRAMA EDUCATIU DE MEDI AMBIENT VIC
Treball i aprenentatge en xarxa
SALUT MENTAL.
Responsables del projecte Ferran Tolosa. Edicions Cort
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
Xarxa de Custòdia del Territori
Introducció Al posicionament Web.
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
Formació per als equips directius d’educació secundària
Gestió participativa dels projectes de centre
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
Plans d’igualtat d’oportunitats Plans d’igualtat d’oportunitats
un camí cap a la convivència i el diàleg
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

La cultura del Treball Educatiu en Xarxa (TX) El rol dels PEE PEE Granollers. Jornada d’intercanvi d’experiències Jordi Collet Coordinador de l’àrea d’educació i territori (IGOP) Professor de sociologia. Universitat de Vic 18 de març de 2009

Índex: 2. El treball educatiu en xarxa 1. Elements de context social 2. El treball educatiu en xarxa 3. Perquè i per a què TX? 4. Què TX? 5. Com TX? 6. Quan? 7. Algunes conclusions ...

1. Elements de context social

Època de canvis ... o canvi d’època Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Època de canvis ... o canvi d’època Fragmentació i diversificació dels espais de socialització Noves i velles desigualtats (educatives) Respostes educatives tradicionals en fort qüestionament: - Homogènies - Descontextualitzades - Segmentades - Acumulatives - Especialitzades

Entenent que educació no és només escola Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions L’educació juga un paper central en la preocupació col·lectiva sobre com millorem la qualitat de vida Entenent que educació no és només escola Tot el que fa referència a educació (escola, famílies, lleure, etc.) està cada vegada més pressionat i tensionat (taula de nàufrag). Els problemes socials estan cada vegada més presents dins del sistema educatiu i dins de l’aula, així com els problemes escolars dins la societat

Cert enfrontament entre famílies i escola Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Davant d’aquest context social i educatiu complex, i d’una realitat escolar amb fortes dificultats: Fracàs escolar del 30% Cert enfrontament entre famílies i escola Altres agents que influeixen en educació (publicitat, consum, grup iguals, ..) Des del Departament d’educació es planteja dins del Pla LIC un projecte (PEE) per abordar conjuntament l’educació d’infants i joves on tothom suma: escola + famílies + entorn (entitats, barri, ajuntament, ...) PEE com a projecte educatiu que busca un canvi cultural: avançar cap al Treball Educatiu en Xarxa

2. El treball educatiu en xarxa

A problemes complexos, respostes complexes Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Fonaments del Treball educatiu en xarxa o Treball integrat (ex. PEE, PEC, CA, ...): A problemes complexos, respostes complexes Construir i assolir UN projecte educatiu compartit Objectiu d’igualtat, respostes diverses Respostes contextualitzades: “sense context no hi ha text” Respostes educatives integrals, interdisciplinàries i per tant, objectius i projectes compartits.

Els principis del treball educatiu en xarxa (TX): Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Els principis del treball educatiu en xarxa (TX): Coresponsabilitat i compromís compartit (projecte educatiu compartit) Participació. Concurrència o cooperació / nous i vells agents, estructures i nivells Relacions de poder Pluralitat d’agents – unitat de projecte Interdependència: en educació “tothom és necessari alhora que necessitat” Confiança i capital social Proactivitat i estratègia Proximitat – Territori – comunitat: sostenibilitat

Polítiques educatives tradicionals TX Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Polítiques educatives tradicionals TX Focus d’atenció Individual Context - Comunitari Finalitat Assistencialista / compensatòria Transformadora -educativa Posició davant del problema Reactiva - visió Estratègica - preventiva Forma d’intervenció Sectorial Transversal – global Subjecte de les polítiques Monocèntric (escola) Policèntric (escola, família, comunitat, ...)

Els estadis del TX (gradació): Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Objectiu: Avançar en el canvi cultural cap a un treball educatiu en xarxa permanent. Els estadis del TX (gradació): 1. (re)coneixement dels diferents actors interns i externs del context 2. Obrir els espais propis a l’entorn (extraescolars, escola estiu, ...) 3. Coordinació: trobada dels diferents agents per posar en comú pràctiques i estratègies 4. Cooperació - Participació mútua en les activitats, pràctiques, quotidianitat... 5. Projecte educatiu compartit – coresponsabilitat en objectius / processos / resultats 6. Projecte educatiu compartit: aprenentatge en xarxa

PEE/TX: voluntarisme vs projecte - canvi cultural Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Objectiu: Avançar en el canvi cultural cap a un treball educatiu en xarxa permanent Condicions de possibilitat del TX: Temps: condicions garantides + flexibilitat pactada Temps: hores per al TX (LIC, mestres, aj., EAP, esplai ...) PEE/TX que formin part del projecte global Formació Espais d’intercanvi Una eina a internet (xarxa, informació, contacte...): moodle, intranet, grup al facebook, ... PEE/TX: voluntarisme vs projecte - canvi cultural

3. Perquè i per a què el TX?

Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions PER QUÈ TX? Per què reconeixem que sols/es no podem educar (necessaris i necessitats). Que en molts aspectes estem desconcertats, hi ha dificultats importants, i a tothom li és difícil educar. Per què les estructures i les relacions sectorials, indiferenciades i homogènies queden superades davant els reptes actuals Per què el principi de la igualtat, si no va acompanyat de la diversitat, i de l’autonomia individual, pot ser fal·laç.

Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions PER A QUÈ TX? Per a treballar des de la proximitat, malgrat les dificultats de recursos i competències, en un projecte educatiu conjunt i més coherent Per a treballar en educació, de la qual tothom n’és coresponsable (participació real vs clients) Per entendre que escola, famílies, lleure, esport, etc. malgrat les divergències, compartim objectius. I estem al mateix cantó de la “trinxera”. Per què la comunitat col·labori AMB l’escola per assolir junts uns objectius compartits per als nois/es

4. Què és TX (PEE)?

Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions QUÈ ÉS TX (I)? El TX (PEE) no és un projecte neutre (no és una metodologia, unes tècniques, uns recursos, ... sense més, sense projecte) EL TX és un projecte polític (no partidista) que aposta per uns objectius (què - PEE) i per unes maneres de fer (com) El TX és un projecte que sorgeix d’una incomoditat (necessitat?) de tots els agents educatius. Especialment els més febles: família, comunitat, ... El TX és un projecte que intenta pensar, veure, sentir i practicar una certa globalitat (xarxa) educativa en correspondència a la globalitat dels reptes.

TX com a element constructor i clau d’un projecte educatiu compartit: Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions QUÈ ÉS TX (II)? TX com a element constructor i clau d’un projecte educatiu compartit: Zonificació – OME – repartiment equitatiu de la complexitat educativa (NEE i matrícula viva) Projecte Educatiu de Ciutat Projecte Educatiu de Centre Projectes de l’ajuntament: transversalitat i participació Educació al llarg del cicle vital 0-100 Zona Educativa Etc.

5. Com es treballa des del TX?

Com treballa el Model Educació en Xarxa? Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Com treballa el Model Educació en Xarxa? Si no podem educar sols/es (necessitats i necessaris): ens calen aliances. TX i PEE com a “conspiració educativa” al barri, poble o ciutat. TX i PEE com a projecte participatiu TX i PEE com a canvi en les relacions de poder 2 col·lectius amb dificultat per arribar-hi (PEE) Què es demana als/les mestres i professors/es? Implicació “egoista” Què es demana a les famílies? Implicació “egoista”

Com treballa el Model Educació en Xarxa? Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Com treballa el Model Educació en Xarxa? Relacions horitzontals: contra la expertocràcia Organitzar, enfortir i diversificar lideratges (contra el col·lapse del/a LIC, de l’escola, del tècnic/a municipal..) Partir dels conflictes i els somnis (identitat real del territori urbà i humà) Fomentar voluntats compartides i relacions de confiança (capital social: relacions de confiança i obligacions mútues) Importància del territori, la proximitat i la confiança

6. Quan: els temps del TX i del PEE?

Quan: els temps del TX i del PEE Context social / Què és un PEE/ Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Quan: els temps del TX i del PEE Idea de projecte: pensar també a mitjà i llarg termini des del principi. Recordar que és l’objectiu del PEE el canvi cultural, de relacions, de mirada... sobre l’educació dels diferents agents, d’actituds, de relacions, etc. Sostenibilitat del projecte. Pregunta que ens podem fer és: si demà traguessin els diners del PEE, la xarxa muntada, el treball educatiu que fem, ... Es podrien mantenir? **Debat: model TX i PEE activisme vs model TX i PEE estructurador i estructurat – sostenibilitat **Debat: mercantilització (Vidreres)

7. Algunes conclusions...

Conclusions: les tres idees més importants Context social / Què és un PEE/ Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Conclusions: les tres idees més importants No podem educar sols/es: aliances i complicitats. En educació tots/es som necessaris i necessitats. Joc de suma positiva. TX i PEE = Projecte. Volem assolir uns objectius i treballem per aquests. La manera de treballa integrada o en xarxa és imprescindible per assolir-los (estratègia proactiva i preventiva) Sostenibilitat: aquest projecte és vostre i quan s’acabi el PEE com a tal hauria de poder seguir la MANERA de treballar educativament (canvi cultura educativa - TX). Una manera (TX) que hauria de ser útil, pràctica i eficaç

http://igop.uab.cat Moltes gràcies !! jordi.collet@uab.cat