TÈCNIQUES ESPORTIVES Berta Ballarà Espuga Eva Campos Valverde

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
e-health i terciarisme
Advertisements

PRÀCTICA ESPORTIVA EN EDAT ESCOLAR A VILANOVA I LA GELTRÚ
ASSOCIACIÓ DEMANOENMANO
L’ENTRENAMENT ESPORTIU
Tècniques per a l’animació d’ambients
CURS DE MONITORS 2010 ANNA TORT
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
1 u n i t a t L’educador infantil.
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
PEDAGOGIA DE LA COOPERACIÓ EN EDUCACIÓ FÍSICA
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
APRENENTATGE MULTINIVELL
Què és Càritas Dijous, 29 de gener de 2015.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
PETITS REPORTERS Títol.
PSICOMOTRICITAT.
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
PROPOSTA DE PROJECTE INTERDISCIPLINARI A TRAVÉS
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Competències bàsiques en Educació Física
El catecisme Testimonis del Senyor
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Presentació projecte interdisciplinari M’ORGANITZO LES COLÒNIES.
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
Escola Sant Sant Josep Oriol
Jornada Cloenda Esports
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Principis de l’entrenament
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
TROBADA D’ESPORTS d’octubre de 2016.
VIII Primavera Pedagògica Institut d’Estudis Catalans
SALUT MENTAL.
L'ANIMADOR QUÈ ÉS UN ANIMADOR?.
L’handbol a l’escola - Jornada de formació -
Grups interactius a L’Esquitx
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
ESTRATÈGIES D’ÈXIT EDUCATIU GRUPS INTERACTIUS CEIP DR. ALEMANY.
d'ensenyança-aprenentatge
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
Casal i estades de Nadal Torrefarrera 2016
ASSAMBLEA GENERAL ASSOCIACIÓ DE FAMÍLIES D’ALUMNES CURS 17/18
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Marcos Escolano, Carles Casamiquela i Adrià Doménech
Serveis de Consultoria
Qui som? El Dr. Jordi Julvez, investigador principal del projecte, treballa al Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL, ubicat.
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
APRENDRE A NEDAR . Les activitats aquàtiques estan classificades per plantejaments de tipus: -UTILITARI: s’obté un aprenentatge útil -HIGIÈNIC: millora.
Promoció de la salut i programació sanitària
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
ATLETISME A L’ESCOLA Albert Batalla Flores Universitat de Barcelona.
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Transport Porta a Porta
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Knowing by sharing ( Ens coneixem compartint)
Transcripción de la presentación:

TÈCNIQUES ESPORTIVES Berta Ballarà Espuga Eva Campos Valverde Cristina Casamitjana Blanes Paula Martinez Rodriguez Marta Moya Casanovas Sara Moya Martín Roser Mur Valls Núria Salas Sellarès

Definició Tema ampli Instrument al servei de l’activitat física i la recreació esportiva Busca la promoció i l’hàbit de l’activitat física i l’esport Intenta respondre a necessitats o aspiracions de la persona Acció de donar moviment a un grup de gent mitjançant la pràctica física i esportiva

Característiques Àmbit de l’animació sociocultural Adaptació al canvi, recerca de noves experiències, estimulació, imaginació, participació, cooperació… Metodologies lúdiques i efectives Tècniques transversals Però s’adapten a les necessitats del grup Vivencials Diversió i satisfacció personal immediata, integració i autoconfiança

Necessària participació dels membres Foment del treball simbòlic Instrument d’educació en valors Treball en grup; interaccions Caràcter crític Creació d’una imatge física pròpia Desenvolpament físic, psicològic, social i afectiu Vessant socialitzadora Aprenentatge de normes i tasques

Història De l’animació sociocultural a l’esport: Evolució esport lligada a evolució política i cultural Anys 60: cultura patrimonial. No hi hi ha polítiques culturals ni esportives, i per això la cultura de l’esport és d’èlit. Anys 70: Procés de democratització i difusió cultural, alhora que una promoció de l’esport. Esport com a espectacle de masses. Anys 80: Democràcia cultural a partir de l’animació sociocultural i esportiva. Cultura i esport popular. De l’animació cultural a l’esport: animadors fan intervencions de caire sociocultural

En els últims temps… De l’esport a l’animació sociocultural Increment oferta d’activitats esportives per a la població de totes les edats Polítiques que es basen en els beneficis de l’esport Esport popularitzat per dues raons: Missatge de vida saludable Assentament en l’educació formal i no formal; extraescolars de caire esportiu “L’animació esportiva persegueix la mateixa finalitat que l’animació sociocultural: “millorar el benestar de tota la població a partir d’una democratització de la cultura, entenent que l’esport també forma part de la cultura”

Relació de tècniques Jocs tradicionals i/o populars Es transmeten de pares a fills oralment Ex; el mocador, l’arrencacebes Jocs i esports alternatius No es practiquen habitualment, o són variacions dels clàssics Materials es poden crear fàcilment Ex; indíaca, frisbee Jocs cooperatius Promouen valors de solidaritat, col·laboració, imaginació, etc, i alhora incrementen l’autoestima i l’autoconfiança Persones com a protagonistes dels processos a l’hora de resoldre conflictes Tothom guanya Increment el grau d’acceptació en el grup Ex; la sardina

Jocs d’expressió corporal Ús del llenguatge corporal com a forma de comunicació Jocs de moviment que permeten treballar l’esquema corporal, l’autoimatge, la imaginació i la creativitat Interpretació i expressió emocional Ex; bola energètica Balls i danses populars Gimcames i pistes americanes

Condicions Estratègia global en quant a la planificació, execució i avaluació Preparació de la tècnica Adequació al medi Explicació de la tècnica: material, objectius Col·laboració amb tots els agents Principis Totalitat, Utilitat, Participació, Individualització, Progressió, Integració, Esforç, Activitat, Flexibilitat, Eficiència

Limitacions Insuficiència de recursos Inadaptació del medi Sostenibilitat

Situacions d’aplicació Evolució: Inicialment, té un caire lúdic competitiu (Sectors més elitistes) A partir de la II GM, es relaciona esport i qualitat de vida (Estat del Benestar) Es plasma en les lleis i en les majors infraestructures. Actualment, l’esport permet l’ocupació activa del temps lliure

Oferta: Problemes comuns A tenir en compte: Oferta del temps lliure Pràctica escolar Esport espectacle Problemes comuns Les estructures del moviment esportiu associat (desfasades i obsoletes) Les limitacions urbanístiques de les ciutats. A tenir en compte: Anàlisi de la realitat, de la situació ambiental…

Punts forts i punts febles Dinàmiques flexibles i adaptables Treball cooperatiu, no competitiu Eines de treball transversal Molt dinàmiques i creatives, eviten la repetició. Serveixen d’animació i per gaudir. No sempre es té en compte les discapacitats físiques En certs jocs, es reprodueixen estereotips Es necessiten alternatives segons la meteorologia. Importància de la vergonya i la desconeixença.

Paper de l’educador/a Definició: “ Treballador i dinamitzador de grups, ajudant al desenvolupament d’aquest i dels seus components” Agent de  desenvolupament (Viché, Quintana i Bernard) Potenciador del canvi social (Martín) Objectius: Intervenir en el teixit social per promoure o modificar hàbits i actituds socials. Acompanyar en la construcció de l’individu en el desenvolupament del seu talent Transmissió de valors: voluntat, col·lectivisme, cooperació, superació, honestedat i disciplina.

Tipus d’educador/a: (M. Imhof) L’animador difusor: És aquell que facilita els continguts culturals i la seva assimilació crítica. L’animador monitor: Centra la seva atenció als continguts concrets i afavoreix el desenvolupament per a l’expressió personal L’animador centrat en el grup: Centra la seva atenció en el grup i està a la seva disposició per atendre les necessitats. Animador coordinador: Es situa en una institució gran o zona extensa.

Bibliografia i webgrafia Pedagogia del ocio y actividades deportivas La alternativa del juego II. Juegos y dinámicas de educación para la paz CAMERINO, O. i MIRANDA, J; (1996) La recreación y la animación deportiva. Salamanca, Amarú. CAÑELLAS, A; SORIA, M; (1991) La animación deportiva. Barcelona. Inde, Barcelona. HERNÁNDEZ MORENO,J ; (1994) Análisis de las estructuras del juego deportivo. Barcelona. Inde http://www.ajciutadella.org/WebEditor/Pagines/file/Educacio/juganet/Els%20jocs%20cooperatius.pdf Fons Menorquí de Cooperació Internacional 2006-2007