DEPENDÈNCIA I ACTIVITATS DE LA VIDA DIÀRIA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Advertisements

L´energia.
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
Campus Virtual.
Campus Virtual.
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
Prevenció de riscos laborals i tractament de residus
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
L’ENTRENAMENT ESPORTIU
El pare i la mare estaven mirant la televisió quan la mare va dir: “estic cansada, és tard, me’n vaig al llit”.
Com fer una presentació de diapositives
Pèrdues de memòria: de l’envelliment a la malaltia
ELS OFICIS DELS PARES I MARES
La Condició Física i les Qualitats Físiques Bàsiques
IES PUIG DE SA FONT “NECESSITATS CENTRE”
Què és un pla Individualitzat ?
TUTORIAL PER TREBALLAR AMB EL MOODLE
PREZI Primers passos Davinia Alfonsin 4rt C Info. Tecnològica
La Terra.
Noms: Franco i Julio Grup i nivell: 5è B Escola: CEIP Anselm Clavé
Que es un bacteri? Els bacteris són éssers unicel·lulars. Són tan petits que per poder-los observar cal un microscopi especial,anomenat microscopi electrònic.
La Càmera C A R L I È.
EL NEN/A AMB TDAH “ORIENTACIONS PER A LES FAMÍLIES”
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
3a PART Els nens i nenes de P- 4
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
PETITS REPORTERS Títol.
Valors/virtuts per a créixer com a persones.
Recordem què vol dir ser adolescent
2ª Qüestió: Quin tipus de mesures cal distingir
GESTIÓ PER PROCESSOS.
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
EDUCACIÓ FARMACÈUTICA EN LA CRONOTERÀPIA
GRANJA ESCOLA.
OMBRES I LLUMS Escola Antoni Gaudí Sta Coloma de Gramenet
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
▬ El salmista, un ministre de la casa de Déu, assisteix a la intriga d’un rival sense escrúpols, que vol suplantar-lo en les seves funcions dins el.
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
15 de novembre Dia sense alcohol
Son mamífers, vertebrats i herbívors.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Un test per pensar... Materials de
Llei 5/2003, de 22 d’abril, de mesures de prevenció dels incendis forestals en les urbanitzacions, els nuclis de població, les edificacions i les instal·lacions.
NUTRICIÓ I PREVENCIÓ DEL CÀNCER DE MAMA
AMOR.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
I tu, com estudies?.
LA DISTRIBUCIÓ DE TASQUES DE NETEJA DINS DE LA LLAR
Objectiu Educatiu Trienni
Gèneres Musicals.
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
TECNOLOGIA.
EDUCACIÓ INFANTIL CURS
XIII a Setmana de la solidaritat
Les taules de multiplicar
PRIMERS AUXILIS OBJECTIU PRINCIPIS D’ACTUACIÓ EN PRIMERS AUXILIS (PAS)
Continuació: el temps II
LES ITS: Mecanismes de transmissió i prevenció
Barcelona, 23 de novembre de 2.009
Propostes de millora en el GIR
Als de la Bisbal tan els fots quedar bé com mal.
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
NORMES DE CONVIVÈNCIA INSTITUT DE DELTEBRE Generalitat de Catalunya
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
Transcripción de la presentación:

DEPENDÈNCIA I ACTIVITATS DE LA VIDA DIÀRIA LAURA FERNANDEZ ORTIZ NÚRIA PÉREZ FUENTES

CONTINGUTS DEPENDÈNCIA ACTIVITATS DE LA VIDA DIÀRIA SEGURETAT: Què entenem per dependència? Quan és depenent una persona? ACTIVITATS DE LA VIDA DIÀRIA Què són les Activitats de la Vida Diària? Com millorar i /o mantenir l’autonomia a les Activitats de la Vida Diària? SEGURETAT: Adaptacions de l’entorn Ajudes tècniques.

DEPENDÈNCIA Què entenem per dependència? DEFINICIÓ Estat de caràcter permanent en la qual es troben les persones que, per raons derivades de l’edat, la malaltia o la discapacitat, i lligades a la falta o pèrdua d’autonomia física, mental, intel·lectual o sensorial, precisen de l’atenció d’una altra o altres persones o ajudes importants per realitzar activitats bàsiques de la vida diària o, en el cas de les persones amb discapacitat intel·lectual o malaltia mental, d’altres recolzaments per la seva autonomia personal. Definició publicada al BOE dins de la “Llei d’autonomia personal i atenció a la dependència”

DEPENDÈNCIA Quan és depenent una persona? Quan necessita suport físic o verbal per desenvolupar qualsevol activitat,i no te un entorn adient. En definitiva, quan per realitzar la seva rutina diària necessita ajuda dels altres.

ACTIVITAT DE LA VIDA DIÀRIA Què són les Activitats de la Vida Diària (AVD’s)? DEFINICIÓ: Activitats que estan orientades a la cura d’un mateix, a la cura del propi cos. També són conegudes com Activitats bàsiques de la vida diària. (AbVD).

ACTIVITAT DE LA VIDA DIÀRIA Què són les Activitats de la Vida Diària (AVD’s)? Bany i dutxa Cura de la vejiga i intestins (control esfínters) Vestit Menjar /alimentació Mobilitat funcional Cura d’ajudes tècniques personals Higiene personal Activitat sexual Dormir/ descans

ACTIVITAT DE LA VIDA DIÀRIA Com millorar i /o mantenir l’autonomia a les Activitats de la Vida Diària? BANY I DUTXA/ HIGIENE PERSONAL Activitat que cal realitzar-la com una rutina diària. El matí és un bon moment. Cal donar pautes verbals, explicar en tot moment lo que s’està fent. Cal posar a l’abast de la persones només allò que sigui imprescindible. Si la persona està molt agitada o confosa es pot deixar l’activitat per un altre moment. Cal planificar bé la tasca. Preparar abans tot allò que ens farà falta.

ACTIVITAT DE LA VIDA DIÀRIA Com millorar i /o mantenir l’autonomia a les Activitats de la Vida Diària? VESTIT Cal donar pautes verbals, explicar en tot moment lo que s’està fent. Preparar la roba en l’ordre que se la posarà. Que la persona tingui prou espai per fer-ho i pugui seure. Mantenir la manera de vestir-se de la persona, no ensenyar coses noves.

ACTIVITAT DE LA VIDA DIÀRIA Com millorar i /o mantenir l’autonomia a les Activitats de la Vida Diària? CURA DE LA VEJIGA I INTESTINS: Establir rutines per anar al bany. Considerar la possibilitat que un home segui per orinar. Assegurar-se que la persona sap on es troba el bany. Mantenir, en la mesura de lo possible, la intimitat de l’activitat. Establir control de deposicions. Donar el temps necessari per realitzar l’activitat.

ACTIVITAT DE LA VIDA DIÀRIA Com millorar i /o mantenir l’autonomia a les Activitats de la Vida Diària? MENJAR /ALIMENTACIÓ: Mantenir gustos i hàbits alimentaris de la persona (en la mesura de lo possible) Control de la ingesta (ràpid, lent, temperatura, si amaga aliments, si te problemes per empassar...) Adaptació de l’activitat: Posar només les coses imprescindibles a la taula, evitar distraccions.

ACTIVITAT DE LA VIDA DIÀRIA Com millorar i /o mantenir l’autonomia a les Activitats de la Vida Diària? MOBILITAT FUNCIONAL: A CASA: Mantenir activitats quotidianes (netejar, fer el llit, escombrar, etc) Assegurar-se d’un bon ús de l’ajuda tècnica, si en fa servir. FORA DE CASA: Passejar: Sortir acompanyat, llocs amb poca gent i coneguts per a la persona. OCI I TEMPS LLIURE Mantenir, sempre que es pugui, les activitats d’oci de la persona

ACTIVITAT DE LA VIDA DIÀRIA Com millorar i /o mantenir l’autonomia a les Activitats de la Vida Diària? DORMIR/ DESCANS Establir rutines per l’activitat. Entorn tranquil i sense sorolls. Evitar menjars copiosos i begudes estimulants. Evitar que la persona dormi durant el dia. Si cal, consultar amb el metge ajudes farmacològiques.

SEGURETAT: ADAPTACIONS DE L’ENTORN MESURES GENERALS Vigilar que els medicaments i productes tòxics no estiguin a l’abast de la persona malalta. Tancar amb clau les habitacions de la casa més perilloses (cuina, traster, etc.) No deixar les claus (casa, cotxe) a l’abast de la persona. Placa identificativa amb dades personals (per quan surt a l’exterior)

SEGURETAT: ADAPTACIONS DE L’ENTORN HABITACIÓ: El terra ha d’estar lliure de cables, catifes i altres objectes que poden provocar accidents MOBILIARI: Pocs armaris. Les tauletes de nit han de ser fixes i molt resistents. Les calaixeres transparents faciliten el reconeixement de la roba als armaris. Només cal tenir la roba de temporada. LLIT: Ha de trobar-se a una alçada que faciliti el jeure i aixecar-se del llit. LLUMS: Petita llum pilot per si la persona es desperta en plena nit.

SEGURETAT: ADAPTACIONS DE L’ENTORN BANY: Evitar els pestells . Si cal, posar adaptacions al bany , per facilitar l’autonomia i evitar caigudes. Baranes Dutxa d’obra Terra antilliscant

SEGURETAT: ADAPTACIONS DE L’ENTORN ORIENTAR-SE A CASA Posar imatges, dibuixos o fotografies a les portes facilita la identificació de les diferents habitacions. Tenir calendaris a totes les habitacions prou visibles. Que puguin trobar rellotges a totes les habitacions. Calendaris setmanals recordant les tasques que ha de fer cada dia.

SEGURETAT: AJUDES TÈCNIQUES DIFICULTATS PEL CONTROL DE LA MEDICACIÓ: Hi han un tipus de “pastilleros” on es pot guardar la medicació diària que faciliten el fet de no descuidar-se de prendre-se-la. DIFICULTARTS PER MENJAR: Tapets antilliscants. Engrosadors per a coberts. Plats especials

SEGURETAT: AJUDES TÈCNIQUES DIFICULTATS PER DESPLAÇAR-SE: Assistència personal Bastó Caminador Cadira de rodes Grues

SEGURETAT: AJUDES TÈCNIQUES DIFICULTATS PER COMUNICAR-SE: Telèfons: Números més grans, que memoritzen números de telèfon, que sonen més forts o tenen senyals visuals, etc. DIFICULTATS PER VESTIR-SE: Allargadors, pinces d’abastament. Calçadors Ganxos No es positiu introduir un excés d’aquest tipus d’ajudes tècniques.

SEGURETAT: AJUDES TÈCNIQUES DIFICULTATS PER DUTXA-SE I FER-SE LA HIGIENE PERSONAL: El bany: Terra antilliscant. Dutxa de obra, plat de dutxa, banyera amb seient Baranes. Alces de WC

MOLTES GRÀCIES PER LA VOSTRA ATENCIÓ

ADAPTACIONS DE L’ENTORN

ADAPTACIONS DE L’ENTORN

ADAPTACIONS DE L’ENTORN

CUINA DORMITORI