Les causes poc conegudes de la crisi actual i les seves conseqüències

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Comissió d’estudi sobre l’Economia Col·laborativa
Advertisements

La qualitat, garantia de millora.
L’ÈPOCA DE L’IMPERIALISME
La Guerra del Francès: resistint en nom de qui?
L’Assemblea de Sarrià - Sant Gervasi del 15-M et desitja unes bones festes i t’envia el millor regal en temps de crisi i incertesa: informació i.
3.- LES EIXIDES A LA CRISI (I): LA DOCTRINA DE KEYNES.
SEGONA GUERRA MUNDIAL ( 3 de setembre 1939 – 2 de setembre 1945 )
i el que no es pot avaluar
EL DINER, ELS BANCS I LA POLÍTICA MONETÀRIA
EL DESPLAÇAMENT EN BICICLETA NO ÉS UN EXOTISME
ESTRATÈGIES DELS HOTELS URBANS ESPANYOLS I EUROPEUS DAVANT EL LOW COST Evolució Autors: Dra. Mar Vila, professora del Departament de Control.
Història del Món Contemporani 1r de Batxillerat
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
la depressió dels anys trenta
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Fons Estructurals.
PRESSUPOST MUNICIPAL AJUNTAMENT SANT HILARI SACALM REGIDORIA D’HISENDA
9 Els problemes econòmics d’entreguerres ESQUEMA RECURSOS INTERNET.
Què és Càritas Dijous, 29 de gener de 2015.
Panel de Famílies i d’Infància
Sector secundari a) Definició de sector secundari.
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
Realitzat per l’Associació Progressista de Catalunya
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
La Nòmina Catalana.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
El que cal saber sobre el dèficit fiscal
la depressió dels anys trenta
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
NO A LA REFORMA LABORAL.
Internet HISTORIA INTERNET I SOCIETAT. INTERNET I LA SEVA EVOLUCIÓ.
Catalunya, nou estat d’Europa?
COM FER FRONT A LA MANCA D’HABITATGE SOCIAL
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
LA REVOLUCIÓ RUSSA Antecedents
Guerra del Marroc
Estat de benestar i drets socials
la depressió dels anys trenta
Necessita Catalunya un nou finançament?
Amics de la ciutat de Granollers Granollers, 26 de gener 2011
6.- CONTRASTOS I DESIGUALTATS EN EL MÓN ACTUAL.
Creixement Econòmic: Fets importants
La formació professional, una opció de futur i amb futur
Preinscripció a la UPF Curs 2017/18
Sectors culturals a la Comunitat Valenciana
Com preparar una unitat per a l’avaluació
Creixement econòmic de Liquats Vegetals: Presència als lineals de les grans distribuidores d’alimentació. Núria Arimany Anna Sabata Xavier Ferràs Petra.
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
Grup 2: Conseqüències de la vulneració dels drets humanas.
Un animal en perill d’extinció
Consum per substàncies per any (últim mes)
Drets Socials.
Els “trapicheos” d’uns quants socialistes al nostre poble Palau-solità i Plegamans $
Estat del benestar per a tots o privilegis per a uns quants?
Beatriz Guzmán Jun Hui Chen David de la Ossa Sergi Gontaler
En aquest tema veurem els apartats següents:
Grup 3: Polítiques públiques i desigualtat social.

la depressió dels anys trenta
Jornada sobre el Projecte de reforma de l’Estatut d’autonomia de Catalunya Finançament de la Generalitat i aportació catalana a les finances de l’Estat.
VALORACIÓ D’EMPRESES PEL DESCOMPTE DE FLUXES DE CAIXA
la depressió dels anys trenta
La vulneració dels drets socials
PF expansiva amb canvi flotant
Estudi de la demografia i l’economia a la ciutat de Barcelona (2017)
PERSONAL DOCENT I INVESTIGADOR (PDI)
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
3.- LA GLOBALITZACIÓ És una acceleració de la interdependència de les economies nacionals, provocada pels canvis tecnològics i la reducció de les barreres.
Transcripción de la presentación:

Les causes poc conegudes de la crisi actual i les seves conseqüències Per Vicenç Navarro Catedràtic de Polítiques Públiques, Universitat Pompeu Fabra Professor of Public Policy, The Johns Hopkins University Ex-Catedràtic d’Economia Aplicada, Universitat de Barcelona Director de l’Observatori Social d’Espanya 1

Símptomes d’aquest atac: Què està passant a Catalunya i a Espanya? Disminució dels salaris Augment de l’atur Descens de l’ocupació Dilució de la protecció social Reducció de la despesa pública social Privatització de les transferències i dels serveis de l’estat del benestar Reducció dels drets laborals i socials Debilitament de la negociació col·lectiva i dels sindicats Reducció i privatització de les pensions públiques 2

Per què les crisis? La resposta de la saviesa convencional de l’establishment europeu, espanyol i català Declaracions del Sr. Mario Draghi, president del Banc Central Europeu en la seva entrevista al Wall Street Journal (24.02.12): “el model social europeu és insostenible” Declaracions de la cancellera Angela Merkel a la televisió pública alemanya (16.05.12) “La crisi de l’euro està causada per una falta de disciplina fiscal de varis països dels quals els dirigents van actuar irresponsablement” Declaracions del Sr. Mariano Rajoy, president del govern espanyol. Conferència de premsa del 04.06.12: “Ens hem gastat per sobre de les nostres possibilitats. Fins que això es corregeixi no podrem sortir de la crisi” Declaracions del Sr. Artur Mas, President de la Generalitat de Catalunya (08.06.12): “Hem de seguir unes polítiques d’austeritat que ens faran forts en el futur” 3

Aquest atac està tenint lloc a tota la Unió Europea però molt especialment als països “perifèrics” de l’eurozona: Catalunya, Espanya, Grècia, Portugal i Irlanda. Què tenen aquests països en comú? Han estat governats per dictadures d’ultradreta (Catalunya, Espanya, Portugal i Grècia) o governs conservadors autoritaris (Irlanda) en la majoria del període post II Guerra Mundial fins als anys vuitanta 4

Conseqüències d’aquesta realitat política Tenen Estats repressius, poc redistributius i escassament socials Aquests països tenen el número de policies per 10.000 habitants major de la UE-15 i el menor percentatge de la població adulta treballant en el seu estat del benestar. Tenen també les majors desigualtats de la UE. Vegem les dades. 5

Ingressos a l’Estat com a percentatge del PIB (2009) UE-15 44% Espanya 34% Grècia 37% Portugal 39% Irlanda 34% Suècia 54% Font: Eurostat Espanya, incloent Catalunya, té un dels percentatges d’ingressos a l’estat més baixos de la UE-15 6

Despesa social com a percentatge del PIB (2008) UE-15 27.6% Catalunya 19.9% Espanya 22.1% Grècia 26.2% Portugal 24.3% Irlanda 22.3% Suècia 29.5% Font: Idescat Els percentatges de despesa social de Catalunya i Espanya són dels més baixos de la UE-15 7

Treballadors públics com a percentatge de la població adulta (2008) UE-15 15% Catalunya 9% Espanya 10% Grècia 14%* Portugal 7% Irlanda 12% Suècia 25% * El 30% dels treballadors públics a Grècia treballen en el sector de l’Administració Pública i defensa. Font: Eurostat i Idescat Els percentatges de treballadors públics (incloent els dels serveis públic de l’estat del benestar) de Catalunya i Espanya són dels més baixos de la UE-15 8

I la política fiscal és molt regressiva I la política fiscal és molt regressiva. Són països de grans desigualtats socials i d’estats molt poc redistributius 2009 Percentatge de la població que viu en la pobresa abans de transferències socials Percentatge de la població que viu en la pobresa després de transferències socials CATALUNYA 24 20 ESPANYA EU-15 25 16 SUÈCIA 27 13 Espanya i Catalunya són dels països amb major taxa de pobresa després de transferències socials i amb una taxa de reducció de la pobresa menor que a la resta de la UE-15. Font: Eurostat 9

Qui paga impostos a Catalunya i Espanya? UE-15 Suècia Ingressos a l’Estat 34% PIB 44% PIB 52% PIB Treballadors de la manufactura (Percentatge que els impostos representen del que paga un treballador de la manufactura suec en impostos) 74% 88% 100% 1% de renda superior, que deriva els seus ingressos de les rendes del capital 20% 70% 10 10 10

Context Polític: Per què tenen uns estats socials tan febles Dictadures ultraconservadores Com la seva integració a l’euro es va dur a terme. L’euro es va establir a costa d’afeblir els seus estats del benestar (ja molt febles). Com l’estat està responent a la crisi. De nou, reduint la despesa pública social i limitant els drets socials, laborals i polítics. 11

La més baixa de la UE (després d’Irlanda i Luxemburg) Evolució de la despesa social com a percentatge del PIB a la Unió Europea-15 i a Espanya UE-15 Espanya La més baixa de la UE (després d’Irlanda i Luxemburg) 12

Dèficit de despesa pública social per càpita entre Espanya i la mitjana de la UE-15, en unitats de poder de compra. 1995-2007 Font: Eurostat La reducció del dèficit de l’estat per aconseguir la integració d’Espanya a l’Eurozona es va fer a base d’augmentar el dèficit social d’Espanya 13

“Abaixar impostos és d’esquerres” President Zapatero Aquesta baixada d’impostos va crear un dèficit públic estructural, que apareix clarament quan la crisi s’inicia 2007 2008 Els ingressos cauen en 27.223 milions degut a la reforma tributària de 2006 72% degut a retallades d’impostos 28% decreixement de l’activitat econòmica Font: Informe sobre els ingressos fiscals de 2008 del Servei d’Estudis i Estadístiques Fiscals del Ministerio de Economía y Finanzas 14

On van tenir lloc les retallades d’impostos? Els impostos sobre el capital es van reduir el 39% I l’impost sobre la renda personal (rendes altes) es va reduir un 11% 15

Hi ha alternatives a les polítiques d’austeritat Hi ha alternatives a les polítiques d’austeritat. D’on vindrien els diners? Per cada retallada hi ha una alternativa Congelar les pensions (1.200 milions d’euros) Alternatives: Mantenir l’impost de patrimoni (2.100 milions d’euros) Anular les rebaixes de l’impost de successions (2.552 milions d’euros) Revertir la baixada d’impostos de les persones que ingressen més de 120.000 euros a l’any (2.500 milions) 2. Retallada en sanitat: 6.000 milions d’euros Anular la baixada de l’impost de societats de les grans empreses que facturen més de 150 milions d’euros a l’any (que representen només el 0.12% de totes les empreses) (5.300 milions d’euros) Retallades en Sanitat, Educació i Serveis Socials: 25.000 milions d’euros Corregir el frau fiscal de les grans fortunes, la banca i les grans empreses que representen el 71% de tot el frau fiscal (44.000 milions) 4. Retallades en els serveis d’ajuda a les persones amb dependència: 600 milions d’euros - Reduir el subsidi de l’Estat a l’església catòlica per ensenyar religió a les escoles públiques o reduir la inversió en equipament militar (650 milions cada una) 16 16 16

Per cada retallada hi ha alternatives, a CATALUNYA Es podrien recollir 2.788 milions d’euros mitjançant les següents mesures: 1.000 milions mitjançant un impost finalista (que anés a la sanitat) de caràcter progressista 600 milions d’euros a base de gravar els beneficis exuberants del capital financer, tal com va suggerir el mateix Fons Monetari Internacional; 400 milions d’euros, resultat de mantenir i no eliminar l’impost de successions; 538 milions de euros com a conseqüència de recuperar l’impost del patrimoni, modificat per centrar-se en les grans fortunes; 150 milions d’euros mitjançant la modificació de les multes i sancions per fer-les més progressives (tal com passa en els països nòrdics) 150 milions d’euros d’un impost ecològic que consistiria en un impost de cinc euros per cada vol que surti de l’Aeroport del Prat. Proposta de David Lizoain 17

Hem viscut per sobre de les nostres possibilitats? NO Espanya: PIB per càpita: 94% PIB de la UE-15 Despesa social per càpita: 74% de la despesa social de la UE-15 Si en comptes del 74%, la despesa social fos el 94%, Espanya tindria 66.000 milions d’euros per finançar el seu subfinançat estat del benestar. 18

Hem viscut per sobre de les nostres possibilitats? NO Catalunya: PIB per càpita: 110% PIB de la UE-15 Despesa social per càpita : 73% de la despesa social de la UE-15 Si en comptes del 73%, la despesa social fos el 110%, Catalunya tindria 19.600 milions d’euros per finançar el seu subfinançat estat del benestar. 19

IMPACTE SOCIAL DEL DÉFICIT FISCAL (segons diu el propi partit governant a Catalunya i considerant que el 4% del PIB queda a nivell de l’Estat, tal com proposa aquest partit) Despesa social com a percentatge del PIB, 2007 20 © Vicenç Navarro. OBSERVATORIO SOCIAL DE ESPAÑA

IMPACTE SOCIAL DEL DÈFICIT FISCAL

Rendes del treball % de la renda nacional Font: AMECO 22

Són les pensions viables? Comitè d’Experts sobre les Pensions Alarma! “l’esperança de vida dels espanyols amb 65 anys era d’uns 10 anys; avui esperen viure vint anys més” 2. Informe sobre les pensions. Comissió Europea 2008 “Espanya, que avui gasta un 8% del PIB en pensions, gastarà un 15% al 2060”

L’error dels supòsits d’alarma “L’esperança de vida de les persones de més de 65 anys ha doblat des de 1900” Però el que el comitè no diu és que el PIB ha crescut 24 vegades (en monedes constants) des de 1900

La suposada inviabilitat de les pensions 2007 2060 Inversió en prestacions 8% PIB 15% PIB per a la vellesa D’aquestes dades la Comissió Europea conclou que el 15% és un percentatge massa elevat NO HI HAURÀ RECURSOS PER ALS NO PENSIONISTES ERROR! IGNORA LA PRODUCTIVITAT 25

. Si la productivitat creix un 1,5% per any, llavors el PIB al 2060 serà 2,25 vegades més gran que al 2007: al 2007: 100 – 8 = 92 per als no pensionistes al 2060: 225 – 33 = 192 per als no pensionistes Fa cinquanta anys Espanya (i Catalunya) es gastava en pensions el 3% del PIB. Ara es gasta el 8% del PIB. Això no vol dir que els no pensionistes tinguin menys recursos ara que fa cinquanta anys. 26

Com es calcula l’esperança de vida? El fet de que l’esperança de vida hagi augmentat quatre anys des de 1990 no vol dir que una persona gran visqui quatre anys més. Com es calcula l’esperança de vida? Situació 1: Espanya té dos ciutadans, el Pepito i la Sra. Garcia El Pepito viu: 0 anys Esperança de vida La Sra. Garcia viu: 80 anys promig:(0+80)/2 = 40 Situació 2: País imaginari té dos ciutadans: el Juanito i la Sra. Pérez El Juanito viu: 20 anys Esperança de vida La Sra. Pérez viu: 80 anys promig: (20+80)/2 = 50 Això no vol dir que la Sra. Pérez visqui deu anys més que la Sra. Garcia. ESPERANÇA DE VIDA ≠ LONGEVITAT L’augment de l’esperança de vida a Espanya i Catalunya es deu al descens de la mortalitat infantil. 27

. Conseqüències per classe social d’endarrerir obligatòriament l’edat de jubilació. La senyora de la neteja de la Universitat viurà set anys menys que el catedràtic. No és just que treballi dos anys més (alguns demanen cinc) per pagar les pensions del catedràtic. 28

Però, quin és el punt més dèbil de la suposada insostenibilitat de les pensions i de l’estat del benestar? L’evolució de les rendes del capital versus les rendes del treball

Si la taxa d’ocupació d’Espanya fos el 70% (com la d’alguns països nòrdics d’Europa), actualment hi hauria uns 10 milions de persones més treballant i cotitzant. I, en el futur, aplicant una aproximació de l’evolució prevista de l’estructura de la població, un augment de la taxa d’ocupació permetria tenir uns set milions més de persones treballant i cotitzant.

Per a més informació veure www.vnavarro.org 32