UNITAT 1 INTRODUCCIÓ A LES CIÈNCIES DE LA TERRA.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Advertisements

objectiu de la Tecnologia
FONTS D’ENERGIA APROFITABLES
Química: Ciència que estudia la matèria i les seues transformacions
Unitat 1: Una nova ciència
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
Introducció a les Ciències de la Terra i del Medi Ambient
L'ELECTRICITAT I CIRCUIT ELÈCTRIC.
El canvi climàtic i la humanitat al segle XXI
LA FAENA.
Cinètica química 1.- Velocitat de reacció
Seminari de Física i Química
Unitat 1: Una nova ciència
Víctor Orellana Iván de los ríos José David carranza
Tema 10: Dinàmica.
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
LA PETJADA ECOLOGICA DE SANT BOI DE LLOBREGAT
Tema 6: L’ENERGIA.
Energia solar Núria.J i Alexia.
UNITAT 2 L’ATMOSFERA I ELS CLIMES.
LA PLUJA ÀCIDA.
UNITAT 8 TELEDETECCIÓ. EL MAPA GEOLÒGIC.
UNITAT 8 TELEDETECCIÓ. EL MAPA GEOLÒGIC.
UD 7 EL MEDI NATURAL.
Prova pilot sensor de control volumètric a 4 municipis de la província de Barcelona Conchita Vicaria
1. La Segona Revolució Industrial
UNITAT 1 UNA NOVA CIÈNCIA.
Tecnologia i Medi Ambient
Sector secundari a) Definició de sector secundari.
El NOSTRE PROJECTE CONTRUIR UNA CENTRAL HIDROELECTRICA
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
UNITAT 1 INTRODUCCIÓ A LES CIÈNCIES DE LA TERRA.
Energia magnètica Judit i Marc.
TEMA 7.CIÈNCIES NATURALS LES FORCES I L’ENERGIA
LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL
Coneixement del Medi Social i Cultural
COMENTARI DE GRÀFICS.
Éssers vius i éssers inerts
Energia i velocitat de les reaccions químiques
UNITAT 5 RISCOS CAUSATS PER FENÒMENS GEOLÒGICS EXTERNS.
DE LA DURADA AL RITME.
Una història de la tecnologia
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Som nois i noies de 5è de l’escola Seat
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
Un territori equilibrat i ben connectat Política territorial Un territori equilibrat i ben connectat La República Catalana és l’oportunitat per redissenyar.
Situacions creades a partir dels materials naturals
LES CIMERES MEDIAMBIENTALS
TEMA 5: VIVIM EN ECOSISTEMES
Són realment paràboles? Nivell: 3r d’ESO
Ciència, tècnica i societat
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
Repàs control matemàtiques
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
L’electricitat i el circuit elèctric
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
EXPLOTACIÓ INFANTIL?.
1.2.2 Fonts d’energia renovables Energia eòlica El Sol, en escalfar la Terra, origina el vent, la força ha aprofitat l'home des de l'antiguitat.
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
Principi del canvi (immanent)
Tindrem prou energia?.
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Pluja àcida.
R ECICLATGE Lucia Sánchez Aragón [26] Raquel Carrasco Medialdea [23]
Transcripción de la presentación:

UNITAT 1 INTRODUCCIÓ A LES CIÈNCIES DE LA TERRA

ÍNDEX Unitat 1. Introducció a les ciències de la Terra SISTEMES OBERTS I SISTEMES TANCATS RELACIONS CAUSALS LA TERRA COM A SISTEMA L’EXPLORACIÓ DELS RECURSOS NATURALS AL LLARG DE LA HISTÒRIA RELACIÓ DE L’ÉSSER HUMÀ AMB EL MEDI: RECURSOS RELACIÓ DE L’ÉSSER HUMÀ AMB EL MEDI: RESIDUS RELACIÓ DE L’ÉSSER HUMÀ AMB EL MEDI: RISCOS NATURALS RELACIÓ DE L’ÉSSER HUMÀ AMB EL MEDI: IMPACTES LES CIÈNCIES DE LA TERRA I LA GEOLOGIA ENLLAÇOS

SISTEMES OBERTS I SISTEMES TANCATS Unitat 1. Introducció a les ciències de la Terra SISTEMES OBERTS I SISTEMES TANCATS Sistema obert: matèria sistema obert matèria energia energia Sistema tancat: sistema tancat (reciclatge de la matèria) energia energia

RELACIONS CAUSALS Unitat 1. Introducció a les ciències de la Terra Una variable és un aspecte mesurable en un sistema. Les relacions causals són les relacions causa-efecte entre les variables d’un sistema. Les relacions causals poden ser simples, encadenades o compostes. Simples Es donen quan es relacionen dues variables. Poden ser de dos tipus: Compostes Encadenades Es donen quan es relacionen més de dues variables, sense que l’última es relacioni amb la primera. És una seqüència de variables oberta. Es donen quan dues o més variables es relacionen de manera que l’última es connecta amb la primera (realimentació o feedback). És una seqüència de variables tancada. Poden ser: Bucles de realimentació positiva Bucles de realimentació negativa

LA TERRA COM A SISTEMA Unitat 1. Introducció a les ciències de la Terra LA TERRA COM A SISTEMA La Terra és un sistema tancat en què es produeix una entrada d’energia molt important procedent del Sol. La transformació d’aquesta energia genera pràcticament tota la dinàmica externa terrestre. Podem dividir la Terra en diversos subsistemes en què l’energia circula de manera complexa i que interaccionen entre ells: geosfera pedosfera biosfera atmosfera hidrosfera

L’EXPLORACIÓ DELS RECURSOS NATURALS AL LLARG DE LA HISTÒRIA Unitat 1. Introducció a les ciències de la Terra L’EXPLORACIÓ DELS RECURSOS NATURALS AL LLARG DE LA HISTÒRIA Els impactes sobre el medi evolucionen de manera paral·lela al desenvolupament dels sistemes socioeconòmics, i sembla que amb el pas del temps tendeixen a agreujar-se. Podem parlar de tres etapes: edat de la pedra edat del ferro fins a la Revolució Industrial a partir de la Revolució Industrial La metal·lúrgia va permetre el desenvolupament de l’agricultura i la ramaderia. Els homes i les dones depenien menys dels canvis que es produïen en el medi, i això va repercutir en un increment demogràfic. Podríem considerar un bucle de realimentació en què les relacions entre variables són totes positives. La població depenia absolutament del que caçava i recol·lectava. Un bucle de realimentació negatiu entre aliments i població donava lloc a una situació de desequilibri constant. La manca de tecnologia avançada comportava un baix impacte en el medi. La màquina de vapor va marcar l’inici de l’aprofitament dels combustibles fòssils a escala industrial i de la sobreexplotació dels recursos. Es produeix, així, un bucle de realimentació positiu. Els problemes van aparèixer en fer-se paleses noves variables que no s’havien considerat en principi. El model de relació entre l’ésser humà i el medi pren un caràcter autoregulador. És necessari, doncs, un model de gestió sostenible. Fes clic per canviar d’època

RELACIÓ DE L’ÉSSER HUMÀ AMB EL MEDI: RECURSOS Unitat 1. Introducció a les ciències de la Terra RELACIÓ DE L’ÉSSER HUMÀ AMB EL MEDI: RECURSOS Els recursos són un bé natural que pot presentar algun interès per l’ésser humà. Poden ser: Renovables No renovables Són els recursos que es renoven ràpidament, de manera que la demanda sempre és menor que la disponibilitat. Són els recursos que es renoven a una velocitat menor que la seva demanda. Energètics No energètics Són els recursos dels quals aprofitem l’energia. Són els recursos dels quals aprofitem una altra propietat.

RELACIÓ DE L’ÉSSER HUMÀ AMB EL MEDI: RESIDUS Unitat 1. Introducció a les ciències de la Terra RELACIÓ DE L’ÉSSER HUMÀ AMB EL MEDI: RESIDUS Qualsevol activitat humana genera residus. La concentració de la població, el desenvolupament econòmic, les noves pautes de comportament i el canvi en la composició dels residus, han fet que els residus hagin esdevingut un dels principals problemes ambientals de la nostra societat. Segons l’origen, els residus es classifiquen en: Residus urbans Són objecte de la recollida ordinària d’escombraries. Residus industrials L’especialització de la indústria en sectors (químic, metal·lúrgic, alimentari, etc.) origina residus potencialment contaminants. Altres residus Provenen de diverses fonts: runes i materials de construcció dejeccions ramaderes, bàsicament purins i fems residus sanitaris generats per activitats mèdiques

RELACIÓ DE L’ÉSSER HUMÀ AMB EL MEDI: RISCOS NATURALS Unitat 1. Introducció a les ciències de la Terra RELACIÓ DE L’ÉSSER HUMÀ AMB EL MEDI: RISCOS NATURALS Es produeix risc ambiental per la interacció dels processos del medi amb l’ésser humà o els seus béns o recursos. Hi ha una sèrie de conceptes relacionats amb el risc: Risc induït És el risc desencadenat per l’acció antròpica. Perillositat És la probabilitat que es produeixi un fenomen. Depèn de la ciclicitat. Dany Inclou l’exposició (víctimes i béns potencials) i la vulnerabilitat (proporció de persones i béns afectats, respecte del total exposat).

RELACIÓ DE L’ÉSSER HUMÀ AMB EL MEDI: IMPACTES Unitat 1. Introducció a les ciències de la Terra RELACIÓ DE L’ÉSSER HUMÀ AMB EL MEDI: IMPACTES L’impacte mediambiental és la interacció de l’ésser humà amb el medi, que, sovint, genera riscos induïts. També es pot parlar d’impacte induït quan ens referim al que ha estat causat per altres impactes.

LES CIÈNCIES DE LA TERRA I LA GEOLOGIA Unitat 1. Introducció a les ciències de la Terra LES CIÈNCIES DE LA TERRA I LA GEOLOGIA Unidad 3. La Psicología dinámica Ciències de la Terra meteorologia hidrologia geologia edafologia biologia mineralogia petralogia sismologia vulcanologia estratigrafia paleontologia geodinàmica geomorfologia tectònica

ENLLAÇOS Unitat 1. Introducció a les ciències de la Terra Diccionari de geologia Teoria de sistemes Riscos naturals Els residus

CRÈDITS Unitat 1. Introducció a les ciències de la Terra Direcció editorial Dolors Rius Coordinació d’àrea Isaac Camps Coordinació i continguts multimèdia Oriol de Bolós Elena Vinent Guions de les unitats digitals Fotografies Arxiu Hermes Hermes Editora General, S. A. Castellnou Edicions, 2008. Castellnou Edicions Pau Claris, 184 08037 Barcelona http://www.castellnoudigital.com Telèfon d’atenció al professorat: 902 90 36 46