La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EAIA (Equip d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència)
Advertisements

Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Unitat de Suport a l’Educació Especial (U.S.E.E.)
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Recursos per atendre la diversitat Serveis i programes fora del centre
Projecte de Convivència (data límit: 24/3/2020)
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
INTERVENCIÓ DE L’EAP ALS CENTRES CONCERTATS
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
APRENENTATGE MULTINIVELL
El Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Inclusió dins l’aula. Una experiència institucional
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
TIPUS D’ALUMNAT.
Mesures organitzatives
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
SERVEIS SOCIALS BÀSICS
Treball col·laboratiu
Inclusió Escolar  Escoles Inclusives
EL PLA INDIVIDUALITZAT
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
QUI SOM? ASPAS, Associació de pares de persones amb discapacitat auditiva Missió: Defensar, reivindicar i garantitzar els drets e interessos de la persona.
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
XARXA INFÀNCIA ADOLESCÈNCIA I FAMÍLIA
Grups interactius a L’Esquitx
Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló.
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Seminari d’Educació Especial
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
GAMIN BCN COMISSIÓ INCLUSIVA COMISSIÓ INCLUSIVA
Presentació de 1r d’ESO Curs
“EL PALIC, un model per a les illes”
El repte d’incloure Recursos i estratègies
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Formació per als equips directius d’educació secundària
CEIP AINA MOLL I MARQUÈS
PRIMERES VISITES AMB PROCEDÈNCIA ENSENYAMENT
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
Pla Integral de Salut Mental
“SALUT MENTAL I EDUCACIÓ”
LES ESCOLES D’EDUCACIÓ ESPECIAL COM A CENTRES DE SUPORT PER A L’EDUCACIÓ INCLUSIVA Montserrat Montero 26 de novembre de 2009.
ALUMNAT ALTES CAPACITATS Pla Individualitzat
Serveis Socials Generals
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
Servei Educatiu Baix Llobregat 5 EAP B 07 Cornellà-St.J.Despí
Transcripción de la presentación:

La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària. Grup permanent d’educació / Federació Dincat

Un nou marc d’intervenció. El suport dels CEE a l’escola inclusiva: La funció dels CEE a l’escola ordinària Índex Una escola per a tots. Un nou marc d’intervenció. El suport dels CEE a l’escola inclusiva: Funcions. Conclusions

Donar resposta a les necessitats de tots els alumnes. La funció dels CEE a l’escola ordinària Una escola per a tots (1/2) En el marc de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) els Centres d’Educació Especial (CEE) i d’acord amb el que succeeix en els països del nostre entorn sociocultural, han de: Estructurar-se com organitzacions flexibles promovent pràctiques i experiències educatives dirigides a tot l’alumnat. Donar resposta a les necessitats de tots els alumnes. Garantir la provisió d’ajudes als alumnes amb discapacitat i de suport a la inclusió escolar. Impulsar noves formes d’intervenció adreçades a tot l’alumnat.

CENTRES D’EDUCACIÓ ESPECIAL La funció dels CEE a l’escola ordinària Una escola per a tots (2/2) Cal definir un nou model d‘intervenció a les escoles amb els professionals i els CENTRES D’EDUCACIÓ ESPECIAL i la resta de serveis existents que hi intervenen

aprenentatges acadèmics com La funció dels CEE a l’escola ordinària Un nou marc d’intervenció (1 / 4) El nou model d’intervenció i prevenció ha de recolzar tant els aprenentatges acadèmics com la conducta i la relació social, contribuint al desenvolupament emocional, afectiu, físic i motor, social i cognitiu dels infants en col·laboració amb les seves famílies, proporcionant-los un clima i entorn de confiança on tot l’alumnat se senti acollit amb expectatives d’aprenentatge

(escolarització completa, mixta o col·laboració entre centres) La funció dels CEE a l’escola ordinària Un nou marc d’intervenció (2 / 4) Dincat, per tal d’atendre les necessitats derivades de la LEC i les diferents legislacions i orientacions internacionals proposa que els CEE compleixin una doble funció: Centres d’escolarització d’alumnes amb necessitats educatives especials que no poden ser atesos en els centres ordinaris. (escolarització completa, mixta o col·laboració entre centres) Servei de provisió de suport a la inclusió. (centres de referència o proveïdors de serveis i programes de suport a la inclusió educativa. Es proposa estructurar tres nivells de suport) L’establiment de criteris clars de coordinació i de derivació amb els nous serveis i suports corresponen a cada zona educativa, tant la inspecció educativa com els EAP.

Intervenció primària o universal (80-90% de l’alumnat) La funció dels CEE a l’escola ordinària Un nou marc d’intervenció (3 / 4) Nivells d’intervenció com a servei de provisió de suport a la inclusió. Intervenció primària o universal (80-90% de l’alumnat) Intervenció secundaria o adreçada a grups d’alumnes (risc, intervenció flexible) Intervenció terciària o individualitzada (intensa i concreta)

La funció dels CEE a l’escola ordinària Un nou marc d’intervenció (4 / 4) Intervenció universal: A tota l’escola (tots els entorns, tots els alumnes i tot el professorat). Intervenció secundària: En grups d’alumnes que exigeixen suport addicional. Intervenció individualitzada: Es centra en els alumnes que exigeixen un suport individualitzat.

Nivell 3 Individualitzat La funció dels CEE a l’escola ordinària Funcions (1 / 5 ) Les funcions dels CEE s’estructuren tant a partir de la seva orientació, com vers el seu nivell d’intervenció com a servei de suport a la inclusió: Nivell 1 Universal Nivell 2 Grups alumnes Nivell 3 Individualitzat Dirigida a la comunitat educativa X Dirigida al claustre Dirigida a les famílies Dirigida a l’alumne

- Elaboració i servei de recursos materials i equipaments didàctics. La funció dels CEE a l’escola ordinària Funcions (2 / 5) Intervencions dirigides a la comunitat educativa. - Elaboració i servei de recursos materials i equipaments didàctics. - Assessorament sobre estratègies metodològiques i organitzatives. - Organització d’activitats. - Sensibilització a la comunitat educativa. - Foment de la participació social. - Formació i recerca i pràctiques a l’escola. - Treball en xarxa (educació, salut, serveis socials, altres).

- Assessorament per adaptacions curriculars. La funció dels CEE a l’escola ordinària Funcions (3 / 5) Intervencions dirigides al claustre (professionals del centre) - Assessorament per adaptacions curriculars. - Eliminació de barreres per a l’aprenentatge i la participació. - Orientació metodològica i organitzativa. - Avaluació potencialitats i necessitats alumnes. - Seguiment de l’alumne. - Assessorament en l’elaboració dels programes individuals. - Elaboració de materials específics i adaptacions. - Suport als professors que atenen alumnes amb TC. - Assessorament sobre discapacitats i trastorns. - Assessorament en inserció laboral i transició a la vida adulta. - Programes de comunicació i llenguatge. - Programes de fisioteràpia o psicomotricitat.

- Sensibilització vers la diversitat. La funció dels CEE a l’escola ordinària Funcions ( 4 / 5) Intervencions dirigides a famílies - Sensibilització vers la diversitat. - Promoure grups de famílies d’alumnes amb nee. - Sistemes d’avaluació de l’entorn familiar i d’identificació de necessitats. - Orientació a les famílies. - Programes de grups de suport familiar. - Informació sobre aspectes evolutius del nen/a o aspectes funcionals relacionats amb la discapacitat. - Mesures facilitadores de la inclusió escolar i social. - Estratègies que facilitin la regulació de la conducta o l’establiment de límits al nen o nena.

- Sensibilització vers els seus companys amb nee. La funció dels CEE a l’escola ordinària Funcions (5 / 5) Intervencions dirigides a l’alumne - Sensibilització vers els seus companys amb nee. - Suport directe als alumnes en situacions singulars o de petit grup, mitjançant programes específics: - Estimulació del llenguatge i comunicació alternativa. - Estimulació multisensorial i adaptacions en la mobilitat en l’entorn escolar. - Equilibri i autoregulació emocional. - Habilitats funcionals (mobilitat, alimentació, higiene, ...). - Fisioteràpia o psicomotricitat. - Desenvolupament d’objectius referents a altres àrees curriculars i d’interès pel desenvolupament de les capacitats dels alumnes.

La funció dels CEE a l’escola ordinària Conclusions (1 / 3) Implantar els serveis i programes que s’emmarquen en cada un dels tres nivells d’intervenció suposa consensuar amb el sector quins són els criteris per possibilitar l’accés dels CEE a cada nivell d’intervenció a partir de: - Criteris de valoració per determinar si un centre està en disposició de prestar determinats serveis (a partir de la seva experiència i els seus recursos disponibles). - Establiment d’un sistema d’acreditació públic i consensuat amb el sector.

- Dispersió territorial. - Número de centres ordinaris a atendre. La funció dels CEE a l’escola ordinària Conclusions (2 / 3) - Identificar els recursos assignats en el marc de la renovació i modificació dels concerts concretant els pertinents ratis de professionals i recursos en funció de: - Dispersió territorial. - Número de centres ordinaris a atendre. - Número i perfils d’alumnes amb nee a atendre.

Comissió Educació Dincat. La funció dels CEE a l’escola ordinària Conclusions (3 / 3) La finalitat d’aquesta proposta és la de proporcionar un ensenyament de qualitat per a tots els alumnes en el si d’un únic sistema educatiu sensible i interessat en el progrés de tots els alumnes per tal d’assolir l’èxit en la lluita contra el fracàs escolar. Aquest principi és un objectiu comú dels centres ordinaris i especials a partir del qual s’hauran de consolidar propostes de renovació del sistema educatiu català. Comissió Educació Dincat.

La funció dels CEE a l’escola ordinària Moltes gràcies www.dincat.cat