La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn"— Transcripción de la presentación:

1 Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn

2 Inspecció i Serveis educatius Centres educatius
Projecte educatiu de ciutat ZONA EDUCATIVA Pla educatiu d’entorn Ajuntament Inspecció i Serveis educatius Centres educatius Inspecció i Serveis educatius Centres educatius Entitats i Associacions En la primera part de les jornades s’ha desenvolupat un primer nivell de concreció dels Plans educatius d’entorn que ens en dona una visió global. Es tracta ara de fer un segon nivell de concreció, centrant-nos en els agents del Departament d’educació, per definir: 1- la zona d’actuació ( zona educativa) 2- la metodologia de treball: desenvolupament del treball en xarxa 3- els recursos 4- l’adequació del model als diferents escenaris inicials existents 5- les funcions: com nosaltres podem col.laborar, implicar-nos des de les nostres competències.

3 mínim 1 Zona Educativa (0/18)
Zona d’actuació mínim Zona Educativa (0/18) IES CEIP EAP CdA CREDA CEIP centre Concertat Inspecció LIC CRP CRDV Zona d’actuació d’un Pla educatiu d’entorn: Zona que com a mínim comprengui una 0/18 Centres d’educació infantil Centres d’educació primària Centres d’educació secundària Centres d’adults Per garantir la coherència educativa i l’optimització organitzativa seria convenient fer coincidir, en la mesura del possible, aquesta zona d’actuació amb el radi d’acció dels agents educatius que intervenen en el Pla educatiu d’entorn. Per exemple: zona d’escolarització (això potenciaria aspectes com la distribució equitativa de l'alumnat …) zona dels serveis educatius integrats (coincidir en zona permetria compartir un projecte i per tant millorar els resultats vers els objectius pretesos) ... Llar d’infants Adults

4 Plans educatius d’entorn un treball de col.laboració
Treball en xarxa Característiques Actituds Compartir un projecte Dialogant Positiva Amb voluntat de compartir Implicació Coresponsabilització Passar d’uns interessos particulars a uns objectius comuns Crear un espai d’intercanvi La metodologia d’una pla d’educatiu d’entorn és “el treball en xarxa” La finalitat que hem de compartir tots és la de crear una xarxa ben intercomunicada i de participació. CARACTERÍSTIQUES D’UN TREBALL EN XARXA 1- Projecte comú 2- Passar dels interessos particulars als objectius compartits 3- Espai d’intercanvi: Anar més enllà dels límits de les competències professionals per aconseguir un espai d’intercanvi creatiu. Aprendre de l’experiència de l’altre, creixer a partir de les diferents mirades... 4- Decisió per acord ( Tal se val anar anar pas a pas, el que importa és anar tots alhora..) 5- Acció-reflexió constant per a la millora.( permet una millora constant del projecte) ACTITUDS PER A UN TREBALL EN XARXA: Cal una actitud dialogant, positiva, amb voluntat de compartir, d’implicació i de coresponsabilització. Entendre l’acord com a eina de decisió Establir una millora constant a partir de l’acció i la reflexió

5 Garantir la xarxa interna
Escenaris de la xarxa: xarxa de centre Professorat Alumnat PAS Famílies DESTINATARIS DEL TREBALL EN XARXA El destinatari d’aquest treball en xarxa és l’alumnat. Cal entendre les necessitats d’aquest alumnat i de les seves famílies d’una manera global; per això cal una resposta integral i no parcel·lada que doni una resposta educativa coherent. ESCENARIS DE LA XARXA 1. La xarxa del propi centre professorat, famílies, personal educatiu dels diferents temps i espais altres persones que treballen pel centre: LIC, EAP, CRP, Inspecció Cal garantir la xarxa interna del centre per assegurar la coherència educativa. Altres Garantir la xarxa interna per assegurar la coherència educativa

6 Garantir la xarxa escolar coherent, integral i contínua
Escenaris de la xarxa: xarxa escolar Garantir la xarxa escolar per a una educació coherent, integral i contínua Alumnat Professorat PAS Famílies Altres Professorat Professorat Alumnat PAS Famílies Alumnat EAP PAS Famílies Altres Altres Inspecció LIC CRP Professorat Professorat ESCENARIS DE LA XARXA 2. Xarxa escolar Xarxa de centres: entre centres del mateix nivell entre centres de diferent nivell/etapa: infantil/primària i primària/secundària Xarxa de serveis educatius: serveis educatius integrats Interrelació entre els centres, la inspecció i els serveis educatius Cal garantir la xarxa escolar per contribuir als Plans educatius d’entorn amb una educació escolar coherent, integral i contínua. Alumnat PAS Famílies Alumnat PAS Famílies Professorat Altres Altres Alumnat PAS Famílies Altres

7 Garantir la xarxa local continuïtat educativa
Escenaris de la xarxa: xarxa local Teixit social Xarxa administració local Comissió local ESCENARIS DE LA XARXA 3. La xarxa local Articulació de la xarxa escolar amb l’entorn a partir de les iniciatives locals a través d’un lideratge compartit amb l’Ajuntament amb la implicació de totes les entitats que s’hi vulguin afegir El treball d’aquesta xarxa s’articula a través d’una comissió on hi ha d’haver la implicació de tothom i tothom s’hi ha de sentir representat (clicar sobre de comissió local per recordar qui la forma) Cal garantir un treball en xarxa a la zona per assegurar la continuïtat educativa. Xarxa escolar Garantir la xarxa local per assegurar la continuïtat educativa

8 Suport institucional Xarxa institucional Garantir els mitjans
administració local Teixit social Comissió local SUPORT INSTITUCIONAL Necessitat d’un marc institucional global que doni suport, aixoplugui i potenciï el treball de la xarxa local Aquest suport institucional no deixa de ser també un treball en xarxa interdepartamental o bé entre regidories si parlem d’Ajuntament) El suport institucional garanteix els mitjans per atendre les necessitats existents. Xarxa escolar Garantir els mitjans amb el suport institucional

9 Recursos Blocs Humans d'actuació Professionals amb Recursos per donar
El suport institucional es materialitza en forma de recursos. (Explicat en el 1r nivell de concreció) Professionals amb coneixement del territori, amb implicació i formació Recursos per donar resposta a les diferents necessitats dels Plans

10 Departament d’Educació coresponsabilització
Recursos Humans Departament d’Educació EAP Inspecció CRP LIC RECURSOS HUMANS Per part del Departament d’educació: Inspecció, LIC, EAP, CRP Equip de professionals, amb funcions ben definides i complementàries, als quals se’ls demana implicació i coresponsabilització per afavorir la implantació dels Plans educatius d’entorn. (clicar als globus per veure les funcions) Implicació i coresponsabilització

11 recursos BLOCS D’ACTUACIÓ Necessitats Objectius Pla d’actuació local
Resposta demandes socials Incentivació Convivència Orientació Necessitats Acollida Escolarització Activitats Objectius Sensibilització i formació BLOCS D’ACTUACIÓ Els recursos institucionals s’articulen en blocs d’actuació per donar resposta a les diferents necessitats dels Plans educatius d’entorn concrets. Cada un dels blocs respon a uns objectius concrets que en conjunt formen el ventall d’actuacions necessari per aconseguir la cohesió social basada en la igualtat d’oportunitats, el respecte a la diversitat i l’ús de la llengua catalana en un marc plurilingüe. Tot i que les necessitats són diverses aquests blocs d’actuació ofereixen un ventall de possibilitats suficientment ampli per poder cobrir les prioritats establertes a cada Pla educatiu d’entorn segons el seu projecte específic. Pla d’actuació local

12 Alumnat amb risc de marginació
Necessitats de l’alumnat Per a tot l’alumnat Alumnat nouvingut Alumnat amb risc de marginació BLOCS D’ACTUACIÓ: RECURSOS PER ATENDRE LES NECESSITATS específiques de l’alumnat Els blocs d’actuació responen a un conjunt de necessitats comunes a tot l’alumnat però també contemplen actuacions específiques per a l’alumnat nouvingut i l’alumnat amb risc de marginació.

13 Necessitats de centre 8 1 7 6 2 5 3 4 Sensibilització I formació
Espais de trobada Escolarització òptima i 1 i convivència equilibrada 7 Professorat Orientació professional Acollida Alumnat 6 PAS Famílies 2 i extraescolars Altres escolar BLOCS D’ACTUACIÓ: RECURSOS PER ATENDRE LES NECESSITATS de Centre El centre no pot afrontar sol els reptes que suposen l’educació integral de tot l’alumnat. Necessita de la intervenció externa per oferir als seus alumnes una resposta coherent pel que fa a: (clicar a cada globus per veure explicació) Escolarització Acollida Incentivació escolar Demandes socials Activitats complementàries i extraescolars Espais de trobada i convivència Orientació professional Sensibilització i formació per implicar a tota la comunitat. És evident doncs que el centre necessita “obrir-se a l’entorn”, necessita els “recursos de l’entorn” però també és ben cert que, en aquests mateixos aspectes, el centre pot aportar molt a l’entorn, perquè en el fons el centre l’únic que fa es voler donar una resposta coherent a les “necessitats” del seu entorn social concret . Es tracta doncs d’una interacció fecunda i eficaç que suposa un benefici mútu evident. complementàries Activitats Incentivació socials demandes Resposta a les 5 3 4

14 Necessitats socials Cohesió social Ús de la llengua catalana
Dret a la diferència BLOCS D’ACTUACIÓ: RECURSOS PER ATENDRE LES NECESSITATS socials L‘objectiu final és aconseguir la cohesió social. Una cohesió social que deriva de l’interacció cultural, basada en la igualtat d’oportunitats i el dret a la diferència, i de l’ús de la llengua catalana com a mitjà de comunicació i element d’identitat del país. Aquestes tres coordenades, igualtat d’oportunitats, dret a a l a diferència i ús de la llengua catalana, constitueixen els eixos transversals de tots els blocs d’actuació. Igualtat d’oportunitats

15 Pla d’actuació local Comissió local Programa Programa Programa
Sensibilització i formació Escolarització Orientació Incentivació Espais de trobada i convivència Activitats Acollida Resposta a les demandes socials Pla d’actuació local Comissió local Programa Programa Programa Programa Dins de cada bloc d’actuació els recursos institucionals s’articulen a partir dels programes i actuacions que faciliten cada un dels departaments de la Generalitat i dels que existeixen a nivell local, aplegats en un catàleg que anirà recollint totes les possibilitats de suport institucional. Aquest catàleg és flexible i obert ja que la especificitat dels dels diferents projectes, pot comportar necessitats de recursos diferents. IMPORTÀNCIA DE LA COMISSIÓ QUE SOSTÉ I DÓNA SENTIT A AQUEST SUPORT INSTITUCIONAL Cada comissió, en funció de les seves necessitats, de la seva diagnosi, dels objectius del seu pla d’actuació, prioritzarà aquells recursos que li calguin per, mitjançant un treball en xarxa, poder assolir els objectius marcats. Es tractarà de sumar tots els esforços, desenvolupar totes les línies de col·laboració mútua i tractar de cercar la resposta més adient. Els criteris de priorització de recursos haurien de tenir en compte: La Xarxa d’actuacions locals existent Els Programes implementats La Necessitat de promoure noves actuacions per cobrir els dèficits existents Actuació Actuació Actuació Actuació Actuació

16 Situació inicial dels Plans educatius d’entorn
La situació inicial de cada un dels Plans d’entorn és molt diversa, i és aquesta diversitat un dels seus potencials, ja que les situacions, les necessitats i les persones que en formen part també ho son.

17 Manlleu Banyoles Vic Salt Girona Sant Pere de Ribes Mataró Cervera
Badalona l l l l Lleida Sant Adrià de B. Terrassa Barberà del Vallès l l l Badia del Vallès l l l El Vendrell l l l Ripollet Reus l l l l Cerdanyola l l l Tarragona l Viladecans Tortosa Cornellà de L. l Barcelona El Prat de L. l Amposta

18 Situació Inicial dels Plans educatius d’entorn
Teixit social Xarxa administració local Variable 2 Xarxa escolar La diversitat de cada zona educativa fa necessàri un diagnòstic de la situació inicial per poder donar la resposta més adequada i definir les línies de treball per desenvolupar la xarxa de relacions. En funció d’aquesta diversitat s’han establert dues variables que defineixen, individualment o en conjunt, la diversitat de situacions: Variable 1: Desenvolupament de la xarxa escolar Variable 2: Desenvolupament de la xarxa local 2a. Existència d’un treball en xarxa amb la implicació de l’ajuntament 2b. Existència d’un Projecte educatiu de ciutat 2c. Existència d’un treball en xarxa sense implicació instiucional Variable 1

19 Inici dels Plans educatius d’entorn
variable 1: coordinació de la xarxa escolar Sensibilització Coordinació de la xarxa: Unitat educativa Serveis educatius integrats Coordinació centres Xarxa escolar sense coordinació Variable 1: Existència o no de coordinació entre els diferents agents del Departament d’Educació: Si no existeix, la línia de treball prioritària ha de ser: Sensibilització Desenvolupament de la coordinació dels serveis educatius integrats i treball de cohesió entre els centres.

20 Inici dels Plans educatius d’entorn
variable 2a: existència del treball en xarxa amb l’implicació o dinamització de l’Ajuntament Teixit social Xarxa administració local Coordinació amb l’Ajuntament Mapa recursos Contacte entitats Xarxa escolar Variable 2a: Existència d’un treball en xarxa amb la implicació de l’ajuntament Situació 1: Ens podem trobar que aquest treball en xarxa estigui en una fase incipient (hi ha un treball en xarxa en algun àmbit molt específic (comissió d’escolarització, d’absentisme, etc) La línia de treball prioritària ha de ser: Prendre aquesta comissió com epicentre del treball coordinat Treball de coordinació amb l’Ajuntament Elaboració d’un mapa de recursos de la zona Inici de contactes amb les entitats més destacades Situació 2: Existència d’una xarxa més àmplia i cohesionada Sumar-se al treball que s’està fent Col·laborar (paper prudent, resoldre conflictes) Ajudar a despertar noves necessitats en relació als eixos del Pla educatiu d’entorn

21 Inici dels Plans educatius d’entorn:
variable 2b Hi ha un Projecte educatiu de ciutat Teixit social Xarxa administració local Sumar-se al treball fet Dissenyar els objectius i el Pla d’actuació de manera coordinada Aportar noves necessitats Xarxa escolar Variable 2b: Existència d’un treball en xarxa amb la implicació de l’Ajuntament i que s’emmarca en un Projecte educatiu de ciutat Línia de treball: Sumar-se al treball fet en relació als àmbits del pla que tinguin a veure amb l’alumnat i les famílies Dissenyar els objectius i el Pla d’actuació de manera coordinada amb el Projecte educatiu de ciutat Ajudar a despertar noves necessitats en relació als eixos del Pla educatiu d’entorn

22 Inici dels Plans educatius d’entorn
variable 2c: existència de treball en xarxa sense implicació institucional Teixit social Xarxa administració local Crear la comissió local Hi ha treball en xarxa des d’alguna entitat Valorar la feina feta Convidar-los a la participació Xarxa escolar Treball en xarxa dinamitzat per algunes entitats sense la implicació de l’Ajuntament, o de la Inspecció o de cap dels dos Línia de treball: Crear la comissió local del Pla educatiu d’entorn (amb el lideratge compartit entre Ajuntament i Inspecció) Interessar-se per la feina feta Contactar amb les entitats implicades Convidar-los al treball coordinat de la comissió local

23

24 Línies d’intervenció

25 Línies d’intervenció

26 Línies d’intervenció: inspecció
Representació i implicació institucional del Departament d'Educació Coordinació i col·laboració amb l’Administració Local Promoció del treball en xarxa: Potenciar el treball coordinat dels serveis educatius Promoure la cooperació entre centres Impulsar actuacions de cooperació centres-entorn Promoure trobades multiprofessionals Potenciar accions coordinades en actuacions concretes: escolarització, prevenció, absentisme, extraescolars, etc. Impulsar la difusió de bones pràctiques Impuls de la sensibilització i la formació dels serveis educatius i dels equips directius dels centres de la zona per a un treball cooperatiu amb l’entorn escolar per promoure l’ús de la llengua catalana, l’educació intercultural i la cohesió social Facilitació, amb flexibilitat i amb una acurada acollida dels alumnes, de la desconcentració d’alumnat en el procés de preinscripció i matriculació Impuls de la representació, participació i implicació dels sectors educatius Facilitació de la negociació i els acords Optimització dels recursos Assessorament en temes normatius i de l’àmbit de la seva competència

27 Línies d’intervenció: direcció de centres
Adequació del projecte educatiu de centre al projecte comú d'entorn Inclusió en el Pla anual de centre de les actuacions previstes en el Pla educatiu d’entorn Cooperació amb els serveis educatius i amb els altres centres escolars de la zona Promoció de l’ús de la llengua catalana, l’educació intercultural i la cohesió social en coresponsabilització amb l’entorn escolar Potenciació de les funcions del coordinador de llengua, interculturalitat i cohesió social del centre Obertura del centre educatiu a l'entorn Foment del caràcter socialitzador i integrador dels centres educatius Facilitació d’espais i recursos del centre per al desenvolupament del treball d’entorn Estímul per a la participació de l’alumnat en les activitats del Pla educatiu d’entorn

28 Línies d’intervenció: EAP
Col·laboració en l’elaboració del mapa d’actuació del territori (diagnosi de la zona, recursos existents, actuacions que es porten a terme, xarxa de relacions, etc.) aportant-hi el seu coneixement local pel que fa a l’àmbit de les seves competències Valoració d’alumnes amb necessitats educatives especials i específiques i elaboració dels informes i dictàmens corresponents Participació en les comissions d’escolarització Coordinació i col·laboració amb els serveis socials municipals, amb el servei de salut mental local i amb altres entitats de l’àmbit de les seves competències Coordinació i col·laboració amb els altres serveis educatius Assessorament a la comissió local del Pla educatiu d’entorn pel que fa a aspectes relacionats amb el seu àmbit de competències Coresponsabilització i implicació amb els altres agents educatius de la zona en la promoció de l’ús de la llengua catalana, l’educació intercultural i la cohesió social Altres tasques, de l’àmbit de les seves competències, derivades del Pla d’actuació local

29 Línies d’intervenció: CRP
Col·laboració en l’elaboració del mapa del territori (diagnosi de la zona, recursos existents, actuacions que es porten a terme, xarxa de relacions, etc.) aportant-hi el seu coneixement local pel que fa a l’àmbit de les seves competències Promoció, dins el Pla de formació de zona, d’elements de sensibilització i formació dels professionals i agents educatius que actuen a la zona pel que fa a un treball cooperatiu per incentivar l’ús de la llengua catalana, l’educació intercultural i la cohesió social Organització de Jornades de reflexió i intercanvi entre els professionals i els diversos agents educatius que actuen a la zona Facilitació de la infraestructura necessària (locals, eines, materials, etc.) per a la coordinació dels agents educatius de la zona Coordinació i col·laboració amb els altres serveis educatius Difusió i assessorament sobre els recursos existents Recerca de nous recursos Coresponsabilització i implicació amb els altres agents educatius de la zona en la promoció de l’ús de la llengua catalana, l’educació intercultural i la cohesió social Altres tasques, de l’àmbit de les seves competències, derivades del Pla d’actuació local

30 Línies d’intervenció: Assessor/a LIC
Cooperació amb els altres serveis educatius i amb els professionals de l’ajuntament per a l’elaboració del mapa d’actuació del territori: diagnosi de la zona, recursos existents, actuacions que es porten a terme, xarxa de relacions, etc. Col·laboració amb inspecció en la realització de les actuacions previstes Coordinació i col·laboració amb els altres serveis educatius Dinamització del treball en xarxa: - Fer aflorar les necessitats d’ajuda mútua entre centres i centres-entorn - Facilitar les actuacions de cooperació centres-entorn - Recerca de línies de col·laboració entre els diversos agents educatius - Accions facilitadores dels espais d’intercanvi i les trobades multiprofessionals - Facilitar la creació i el bon funcionament d’estructures de treball compartit - Potenciar la participació facilitant processos, acostant actituds, desenvolupant la confiança mútua, fent confluir iniciatives… - Ajudar a gestionar i a positivar els conflictes - Fer difusió de bones pràctiques Assessorament a la comissió local del Pla educatiu d’entorn pel que fa a aspectes relacionats amb el seu àmbit de competències Coresponsabilització i implicació amb els altres agents educatius de la zona en la promoció de l’ús de la llengua catalana, l’educació intercultural i la cohesió social Gestió de recursos en l’àmbit de la seva competència Altres tasques, de l’àmbit de les seves competències, derivades del Pla d’actuació local

31

32 COMISSIÓ LOCAL REPRESENTATIVA
Regidor/ a Educació Inspector/ a Representants Municipals Representants associacions i entitats Representants Serveis Educatius Tècnic/a Tècnic/a Assessor/a LIC Representants dels directors de centres Membres de la comissió representativa local: Representants de la Regidoria d’Educació, de Cultura, de Joventut, d’Esports, de Serveis Socials... Inspecció de la zona Representants de Direcció Centres (Infantil, Primària, Secundària, Adults) Assessor/a LIC Representants EAP Representants CRP Representants AMPA centres docents Representants d’Entitats i Associacions: culturals, esportives, lleure, immigrants, joves... (clicar la fletxa de retorn per tornar a la pantalla anterior)


Descargar ppt "Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn"

Presentaciones similares


Anuncios Google