La comunicació en les relacions socials

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
L’illa dels 5 Fars.
Advertisements

EDUCACIÓ EMOCIONAL SESSIÓ Nº 5 FORMACIÓ DE TUTORS/ES D’ESO JULIOL DE 2007.
La comunicación en las relaciones sociales
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
ELS LLENGUATGES VISUALS
Introducció i història de la PNL.
Les competències i la coeducació
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
i el que no es pot avaluar
Salut mental i prevenció
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
1 u n i t a t L’educador infantil.
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Les bones pràctiques per a la educació en família
L’ESCOLA PUIG-AGUT (Manlleu) Expressió oral: Escoltar les llegendes
PREINSCRIPCIÓ DE QUART.
1 u n i t a t La comunicació.
L’Expressió escrita.
SEXE, DIVERSITAT I GENT GRAN
Cos i emoció Programa-taller d’educació emocional que es basa en el desenvolupament de l’autonomia personal i la regulació emocional.
PETITS REPORTERS Títol.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
GESTIÓ PER PROCESSOS.
I ARA, QUÈ PUC FER?.
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
LA QUALITAT DE LA RELACIÓ AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES
Effective Communication John Adair
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
LES FUNCIONS DEL VÍDEO A L’ENSENYAMENT
UTILITZACIÓ DE GINYS EN EDUCACIÓ INFANTIL 3 ANYS
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
Les competències i la coeducació
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
La gestió per processos
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
CAMP APRENENTATGE VALLS D’ÀNEU
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
El màrqueting i els seus elements
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
TEMA 2 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
EL LLENGUATGE LITERARI
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
Coneixements i idees previs
IV JORNADES DOCTORIALS
ELABORAR-DESCOBRIR-IMAGINAR Diferents maneres de créixer jugant
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Mapes conceptuals Jordi Guim.
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
LA DIMENSIÓ RELACIONAL A L’ACP
XERRADA PEL VOLUNTARIAT
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Coneixement del medi natural
Pureza de Maria Escola de pares - infantil
Convivència i Mediació Escolar
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
CLAUDIA CARDONA PEREZ 4D
COM MOTIVAR L’EQUIP Jordi Reviriego.
Tallers 2n. Trimestre
Transcripción de la presentación:

La comunicació en les relacions socials 1 u n i t a t La comunicació en les relacions socials

El procés de comunicació La comunicació és el procés pel qual un emissor transmet un missatge a un receptor, amb un codi compartit, a través d’un canal. Elements que constitueixen el procés de comunicació Emissor És qui inicia el procés de comunicació. Receptor És qui rep el missatge. Missatge Informació que l’emissor transmet al receptor. Orals Escrits. Lingüístics Signes i regles utilitzats per construir el missatge. Codi Visuals Gestuals Acústics No lingüístics Canal Medi físic pel qual es transmet el missatge. Conjunt de factors i circumstàncies en què es desenvolupa l’acció. Context Soroll Interferència que altera o destrueix la informació. Feedback Anomenat també retroalimentació. El receptor envia una resposta al missatge de l’emissor.

El procés de comunicació La importància del feedback en les relacions socials És la qualitat que permet mantenir la comunicació activa. Afavoreix que l’emissor modifiqui o no el seu missatge, en funció de les respostes que li envia el receptor. Afronta i supera les situacions que dificulten la comunicació. S’obté com a resultat una comunicació de qualitat, ja que permet crear una comunicació circular entre emissor i receptor. La comunicació verbal i no verbal La comunicació està integrada per la part verbal del missatge i la no verbal.

La comunicació verbal i no verbal És aquella que utilitza el llenguatge com a codi. Tipus de comunicació verbal Oral Escrita Es realitza a través de signes orals i paraules escrites. Es realitza per mitjà de la Representació gràfica de signes. Característiques de la comunicació verbal El codi utilitzat ha de ser conegut per les dues parts. Expressa conceptes a través de signes. El comunicat es vincula a l’objecte de forma clara. El missatge té contingut informatiu. Constitueix un vincle de transmissió de cultura.

La comunicació verbal i no verbal La comunicació no verbal És la part de la comunicació que té lloc mitjançant l’expressió o el o llenguatge corporal sense paraules. Tipus de comunicació no verbal Característiques no verbals de la veu. El com es diu. Distància espacial per parlar. Moviment del cos durant la comunicació Distància íntima Distància personal Distància social Distància pública Aspectes més importants Comunicació facial La mirada Els gestos Parallenguatge Proxèmica Cisènica

Les habilitats socials Concepte d’habilitats socials Són un tipus d’aptituds o destreses que ens permeten als éssers vius relacionar-nos de manera més eficient. Components de les habilitats socials Vicente Caballo planteja l’existència de tres tipus de components: Conductuals Comunicació no verbal, paralingüística i verbal. Percepcions sobre l’ambient de la comunicació i variables cognitives de l’individu. Cognitius Fisiològics Relacionades directament amb les emocions. Iniciació Avançades Classificació de les habilitats socials segons Goldstein Per al control de sentiments Alternatives a l’agressió Per controlar l’estrès De planificació

Les habilitats socials Importància de les habilitats socials L’educació en edats primerenques facilita: - Desenvolupar la capacitat afectiva. - Relacionar-se adequadament amb els altres. - Adquirir pautes elementals de convivència i relació social. - Resoldre pacíficament els problemes. - Desenvolupar la comunicació. Optimització de les habilitats socials en el context professional Disposar d’habilitats socials permet afrontar amb èxit diferents situacions d’interacció social, millorant el benestar i el resultat del treball. Habilitats que s’aprenen a través de l’entrenament. Fases d’entrenament en habilitats socials Objectius Definir i explicar la forma en què es treballarà. Modelit-zació Mostrar l’habilitat adequadament. Conductual Practicar les conductes per valorar-les i reforçar-les.

Les habilitats socials Fases d’entrenament en habilitats socials Retroalimentació Analitzar la forma d’actuar per millorar-la. Modelització Amb les pautes rebudes, perfeccionar l’habilitat. Reforç Proporcionar actituds positives a la persona. Generalització Aplicar l’après en contextos diferents. Mecanismes de defensa de la personalitat La personalitat El psicòleg Allport defineix la personalitat com el conjunt de sistemes psicofísics que estableix una forma específica de pensar i d’actuar pròpia de cada individu. Mecanismes de defensa de la personalitat Són tècniques inconscients que ajuden a mantenir un equilibri psicològic davant de certes situacions, i que ajuden la persona a poder seguir desenvolupant les seves activitats amb normalitat.

És la forma en què una persona es relaciona amb els altres. Estils comunicatius És la forma en què una persona es relaciona amb els altres. Agressiu: la persona es mostra convençuda de tenir la raó. Tipus d’estils comunicatius Passiu: la persona tendeix a no expressar la seva opinió. Assertiu: la persona expressa opinions pròpies sense agredir ningú. La intel·ligència emocional i l’educació emocional La intel·ligència emocional Segons el psicòleg Goleman, la intel·ligència emocional és la capacitat de reconèixer els nostres propis sentiments i els aliens, motivar-nos i manejar bé les emocions.

La intel·ligència emocional i l’educació emocional Goleman considera cinc aptituds emocionals: - Autoconeixement: coneixement d’un mateix. - Autoregulació: reconèixer i gestionar les pròpies emocions. - Motivació: positivisme envers la consecució d’objectius. - Empatia: comprendre i valorar els sentiments dels altres. - Habilitats socials: destreses que ens ajuden a relacionar-nos de forma adequada i positiva amb els altres. L’educació emocional Procés per millorar les habilitats socials, en treballar i educar els diferents aspectes de la intel·ligència emocional i de la comunicació. Millora de les habilitats socials i la comunicació Comunicació eficaç Es tracta de l’escolta activa i del control de les emocions. Tècniques assertives Ens donen les pautes per al comportament i l’actitud davant de determinades situacions.