Programa de Mediació Escolar

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
Advertisements

Diapositiva de presentació
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Les competències i la coeducació
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
CONSELL COMARCAL DEL TARRAGONÈS Dr. Joan Fuguet Busquets
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
T8. EL COMPORTAMENT INDIVIDUAL I SOCIAL (elements de la Psicologia Social) ELS GRUPS.
1 u n i t a t L’educador infantil.
Estudi per a la identificació de
Les bones pràctiques per a la educació en família
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
L’Expressió escrita.
APRENENT JUNTS.
Com a element simbòlic comptarem amb la figura de "l‘ atrapa-somnis":
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
LA QUALITAT DE LA RELACIÓ AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LA NEGOCIACIÓ 1 – Concepte. 2- Col.lectius de la negociació.
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
Pressupostos Participatius: educar per la democràcia
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
Una visió des de la família. Delegació de Família i Vida
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
PASSOS PER MEDIAR UN CONFLICTE
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
UTILITZACIÓ DE GINYS EN EDUCACIÓ INFANTIL 3 ANYS
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
Mediació IES s'Agulla (Blanes) Què és la mediació? Conflictes que
Grups interactius a L’Esquitx
Objectiu Educatiu Trienni
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
L’APRENENTATGE COOPERATIU. Una eina pel tractament a la diversitat
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Treball i aprenentatge en xarxa
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Millorar el rendiment escolar dels nostres fills i filles
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
El currículum a l’educació primària
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
XERRADA PEL VOLUNTARIAT
Assessorament de la Formació en Competències
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Mediació en acció!.
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
un camí cap a la convivència i el diàleg
PLA D’ACCIÓ TUTORIAL Organitza un conjunt d'activitats educatives interrelacionades destinades a l'entrenament i l'hàbit de les competències següents:
Miquel Navarro i Oriach.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Programa de Mediació Escolar

FORMACIÓ I PLANIFICACIÓ JORNADES D’APROFUNDIMENT SENSIBILITZACIÓ FORMACIÓ I PLANIFICACIÓ PRÀCTICA AVALUACIÓ CONSOLIDACIÓ JORNADES D’APROFUNDIMENT 2.1

Sensibilització

Conflicte QUÈ FEM? Ignorar-lo Resoldre’l violentament Buscar la intervenció de l’autoritat sancionadora Mediació 1.1

Viure el conflicte ELS CONFLICTES SÓN UNA CONSTANT A LA NOSTRA VIDA INCLOURE EL CONFLICTE SUPOSA UN REPTE PER A LA NOSTRA DIVERSITAT, NO UN TRENCAMENT VIOLENT PER CRÈIXER JUNTS HEM DE RELACIONAR-NOS POSITIVAMENT APRENDRE A ÉSSER I A VIURE JUNTS AFAVOREIX EL PROCÉS D’ENSENYAMENT I APRENENTATGE 1.2

Mediació escolar... LA MEDIACIÓ ESCOLAR… TREBALLA EN UN ENTORN DE VALORS PRESENTS EN LA VIDA DELS CENTRES LA MEDIACIÓ ESCOLAR… PROPOSA UNA ACCIÓ EDUCATIVA QUE ACTUA DE MANERA PREVENTIVA ABANS QUE ELS CONFLICTES NO EVOLUCIONIN NEGATIVAMENT 1.3

Afrontar els conflictes des de l'òptica de la mediació suposa... RESPONSABILITAT VOLUNTARIETAT ASSERTIVITAT EMPATIA COOPERACIÓ LLIURE DECISIÓ 1.4

Per què prendre aquesta iniciativa? PER CONSTRUIR ENTRE TOTS I TOTES UNA COMUNITAT EDUCATIVA COHESIONADA PER EDUCAR INTEGRALMENT INFANTS I JOVES PER CREAR UN CLIMA DE CENTRE I AULA POSITIUS PER GAUDIR DELS AVANTATGES QUE COMPORTEN ELS PROGRAMES DE MEDIACIÓ 1.5 Programa de Mediació Escolar

Què pretenem? ENFORTIR ELS LLIGAMS EN EL SI DE LA COMUNITAT EDUCATIVA EDUCAR INTEGRALMENT AL NOSTRE ALUMNAT CREAR UN BON CLIMA PER A L’ENSENYAMENT I L’APRENENTATGE 1.6

Rol de la persona mediadora FACILITA LA TROBADA CREA UN CLIMA APROPIAT PER AL DIÀLEG GENERA CONFIANÇA MITJANÇANT LA SEVA ACTITUD PERSONAL MOSTRA EMPATIA I RESPECTA LES PERSONES FOMENTA EL PENSAMENT CREATIU NO INFLUEIX EN LES DECISIONS EQUILIBRA L’INTERCANVI COMUNICATIU 1.7

FORMACIÓ I ASSESSORAMENT PLANIFICACIÓ I DIFUSIÓ FASE DE FORMACIÓ EQUIP MEDIADOR FORMACIÓ I ASSESSORAMENT PLANIFICACIÓ I DIFUSIÓ 2.2

PRÀCTICA DE LA MEDIACIÓ Equip Directiu Regula la convivència al centre per les diferents vies establertes Reglament de Règim Interior (RRI) i Mediació Equip docent Fomenta les actituds mediadores entre l’alumnat Alumnat Accedeix al servei de Mediació quan se li presenta un conflicte mediable Famílies i PAS Informen sobre el servei de Mediació a les persones de la comunitat que el desconeixen i els proposa conduir els conflictes per aquesta via Equip Mediador Realitza les trobades de mediació Coordinador/a Dinamitza i duu l’agenda del servei de mediació Formador/a Incideix en aquells aspectes que més afavoriran la consolidació del servei D. Ensenyament Preveu les jornades d’aprofundiment 2.3

FASE DE CONSOLIDACIÓ EQUIP DOCENT ALUMNAT COORDINADOR/A 2.2

FASE D’AVALUACIÓ Context (A1) Inicial (A2) Procés (A3) Resultats (A4) Com és el centre? Com s’afronten els conflictes al centre? Com s’han desenvolupat les diferents fases del programa? Com ha incidit el programa en el centre? 2.5

Formació

Activitat de dinàmica de grup: Ens presentem. ENS CONEIXEM BÉ? QUÈ EM SORPRÈN DE L’ALTRE? ENS APROPEM ALS ALTRES ENS INTERRELACIONEM MILLOR EL DESCONEIXEMENT DELS ALTRES ÉS FONT DE CONFLICTES CAL CREAR EL GRUP I NO DONAR-LO PER FET LA NOSTRA DIVERSITAT ENS ENRIQUEIX 3.1

Continguts del programa COMPRENSIÓ DEL CONFLICTE I ADQUISICIÓ D’HABILITATS DE COMUNICACIÓ DESENVOLUPAMENT D’HABILITATS COGNITIVES I EDUCACIÓ EMOCIONAL EDUCACIÓ PER A LA CONVIVÈNCIA PACÍFICA PROCÉS DE MEDIACIÓ 3.2

Què entenem per Mediació? LA MEDIACIÓ ESCOLAR ÉS: UNA TROBADA EN QUÈ LA PERSONA MEDIADORA ACTUA PER A QUE ELS PROTAGONISTES DEL CONFLICTE PUGUIN BUSCAR CONJUNTAMENT UNA SOLUCIÓ ÉS VOLUNTÀRIA ÉS CONFIDENCIAL LES DECISIONS ES PRENEN LLIUREMENT PRINCIPALS CARACTERÍSTIQUES 3.18

Viure el conflicte ELS CONFLICTES SÓN UNA CONSTANT A LA NOSTRA VIDA INCLOURE EL CONFLICTE SUPOSA UN REPTE PER A LA NOSTRA DIVERSITAT, NO UN TRENCAMENT VIOLENT PER CRÈIXER JUNTS HEM DE RELACIONAR-NOS POSITIVAMENT APRENDRE A SER I VIURE JUNTS AFAVOREIX EL PROCÉS D’ENSENYAMENT I APRENENTATGE 3.3

Què entenem per conflicte? Neix quan dues o més persones interdependents perceben una incompatibilitat d’objectius Element substantiu Fet puntual Element subjectiu Punt de vista personal Element interactiu Relacions 3.4

Enfront dels conflictes... SI Actuem preventivament Donem importància a les relacions interpersonals Eduquem en el conflicte Diferenciem autoritat de poder Formem alumnes responsables Preparem persones compromeses i participatives Fomentem l’autoestima Afavorim la convivència pacífica Triem la mediació! Pot ser un bon començament…

Enfront dels conflictes... NO Malgastem el temps Fem ús sistemàtic del poder Perdem la nostra autoritat Anul·lem el Reglament de Règim Interior (RRI) Obrim una fugida fàcil a l’alumnat

Característiques del conflicte ELS CONFLICTES RESPONEN A UNA DINÀMICA PREVISIBLE CADA PERSONA PERCEP EL CONFLICTE DES DEL PROPI PUNT DE VISTA RESPONEM DE DIFERENTS MANERES DAVANT EL CONFLICTE LES PERSONES SOM CAPACES DE CANVIAR SITUACIONS DIFÍCILS DE LA VIDA ELS CONFLICTES ENS AJUDEN A AVANÇAR I MADURAR 3.5

Conflictes PERSONA PROCÈS PROBLEMA Sentiments Emocions Percepcions Equitat Transparència Inclusió Bona comunicació Participació en la presa de decisions Punts de divergència Interessos i valors contraposats Incompatibilitats personals PROCÈS PROBLEMA 3.7

Estils de resposta enfront el problema COMPETIR - TAURÓ COL.LABORAR - MUSSOL COMPROMÍS - GUINEU EVITAR - TORTUGA ACOMODAR - ÓS 3.8

Eines per establir una bona comunicació LLENGUATGE VERBAL, ORAL I VISUAL (DIGITAL I ANALÒGIC) ASSERTIVITAT ESCOLTA ACTIVA EMPATIA 3.9

Elements per millorar la comunicació UNA CONDUCTA ASSERTIVA UTILITZA: UN LLENGUATGE POSITIU LES AUTOAFIRMACIONS LA TÈCNICA DEL DISC RATLLAT LA INTERROGACIÓ NEGATIVA EL BANC DE BOIRA L’ASSERCIÓ NEGATIVA 3.10 3.10 27.12

Tècniques per treballar l’escolta activa CLARIFICAR PARAFRASEJAR RESUMIR REFORMULAR MOSTRAR EMPATIA 3.11

Prendre una decisió comporta: GENERAR ALTERNATIVES SELECCIONAR LES PROPOSTES MÉS INTERESSANTS COMBINAR PROPOSTES VALORAR LES DIFERENTS OPCIONS SELECCIONAR LES MÉS AVANTATJOSES CONCRETAR I PLANIFICAR LES ACCIONS FUTURES CONTEMPLAR EL CONTINGUT ÈTIC DE LA DECISIÓ PRESA 29.12

Com treballar els sentiments? PER UN PROCÉS DE CONEIXEMENT I ACCEPTACIÓ DE LA PRÒPIA IDENTITAT APRENENT A RECONÈIXER ELS NOSTRES SENTIMENTS PRENENT CONSCIÈNCIA I POTENCIANT AQUELLES QUALITATS QUE JA TENIM REDUINT ELS NOSTRES SENTIMENTS NEGATIUS MOSTRANT SENSIBILITAT ENVERS ELS SENTIMENTS DELS ALTRES 3.13

Què significa conviure? VIURE JUNTS EQUIVAL A COMPARTIR LA NOSTRA RIQUESA HUMANA LA CONVIVÈNCIA PACÍFICA FACILITA LES VIES D’INTERRELACIÓ EL TREBALL COOPERATIU FOMENTA LA CREACIÓ DE GRUP I LA PREVENCIÓ DE PREJUDICIS AFRONTAR CONFLICTES CONSTRUCTIVAMENT ENS AJUDA A PREPARAR-NOS PER A LA NOSTRA VIDA 3.14

Avantatges de l’aprenentatge cooperatiu AFAVOREIX L’EDUCACIÓ INTEGRAL FOMENTA LA SOCIALITZACIÓ FACILITA ELS APRENENTATGES SIGNIFICATIUS S’ADAPTA ALS INTERESSOS DELS ALUMNES EDUCA PER A LA VIDA EN COMUNITAT PROMOU LA CORRESPONSABILITAT POTENCIA L’AUTOESTIMA CONTRIBUEIX A INTERACTUAR POSITIVAMENT COHESIONA I INTEGRA 3.16

Aspectes remarcables de l’aprenentatge cooperatiu LA INTERDEPENDÈNCIA POSITIVA LA RESPONSABILITAT INDIVIDUAL LES HABILITATS INTERPERSONALS I D’EQUIP LA INTERACCIÓ CARA A CARA L’AVALUACIÓ DE GRUP 3.15

Participar activament suposa: MOSTRAR INTERÈS PELS ALTRES I PEL NOSTRE ENTORN ACCEPTAR RESPONSABILITATS NO MOSTRAR-SE INDIFERENT DAVANT LES INJUSTÍCIES COMPROMETRE’S EN EL RESPECTE A LES NORMES DE CONVIVÈNCIA ACCEPTAR I REPARAR ELS ERRORS PRENDRE PART ACTIVA EN LA VIDA 3.17

Fases del Procés

Tria la mediació POT SER UN BON COMENÇAMENT... 4.1

Procés de mediació TROBEM-NOS PARLEM-NE QUÈ TENIM ENTRE MANS FEM PROPOSTES POSEM-NOS D’ACORD PER CONTINUAR JUNTS VIURE I CONVIURE EN PAU 4.2

TINC UN PROBLEMA. COM EL PUC AFRONTAR? Conscienciació TINC UN PROBLEMA. COM EL PUC AFRONTAR? ACTITUDS: PASSIVITAT VIOLÈNCIA VIA CONSTRUCTIVA TRIA LA MEDIACIÓ! POT SER UN BON COMENÇAMENT 4.3

Opció per la mediació TROBEM-NOS MEDIACIÓ ACTITUDS: FORMAL: CARA A CARA EN PRESÈNCIA D’UNA PERSONA MEDIADORA INFORMAL: APLICACIÓ PER PRÒPIA INICIATIVA DELS CONEIXEMENTS ADQUIRITS ACTITUDS: RESPECTE CONFIANÇA ASSERTIVITAT COOPERACIÓ TROBEM-NOS 4.4

Exploració de la situació HE DE TENIR EN COMPTE LES MEVES NECESSITATS I LES DELS ALTRES QUÈ ENS PASSA? COM POT AFECTAR LES NOSTRES RELACIONS ACTITUDS: EMPATIA ESCOLTA ACTIVA RECONEIXEMENT I VALORACIÓ MÚTUES PARLEM-NE 4.5

Definició conjunta de la situació EL CONFLICTE ÉS UNA SITUACIÓ COMPARTIDA HEM DE TENIR CLAR EL QUE ENS PREOCUPA A LES DUES PARTS QUÈ TENIM ENTRE MANS? ACTITUDS: CORRESPONSABILITAT INCLUSIVITAT 4.6

Transformació del conflicte GENERACIÓ D’ALTERNATIVES ACTITUDS: COOPERACIÓ OBERTURA PARTICIPACIÓ ACTIVA FEM PROPOSTES ANÀLISI DE LES POSSIBLES VIES DE CANVI ACTITUDS: REALISME EQUITAT EFECTIVITAT PRESA DE DECISIONS ACTITUDS: ASSERTIVITAT COOPERACIÓ PROMOCIÓ DE VALORS ÈTICS 4.7

POSEM-NOS D’ACORD PER CONTINUAR JUNTS DURANT EL PROCÉS HEM APRÈS SOBRE NOSALTRES MATEIXOS, ELS ALTRES I LA SITUACIÓ PLANTEJADA ACTITUDS: AUTODETERMINACIÓ INTERCOMPRENSIÓ COMPROMÍS CELEBRACIÓ DE LA NOSTRA DIVERSITAT QÜESTIONAR I INNOVAR POSEM-NOS D’ACORD PER CONTINUAR JUNTS 4.8

Seguiment VIURE I CONVIURE EN PAU LLIUREMENT, ELS PARTICIPANTS POSEN EN PRÀCTICA L’ACORD PRES LES PRÒPIES DECISIONS S’APLIQUEN AMB MÉS FACILITAT SI ES VOL, S’ESTABLEIX UN PERÍODE DE PROVA DELS COMPROMISOS ADQUIRITS VIURE I CONVIURE EN PAU 4.9