PAT El pla d’acció tutorial

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Programa de Transició Escola Treball
Advertisements

PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
Decret d’autonomia dels centres educatius
L’Expressió escrita.
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
PER A ALUMNES ESPORTISTES D’ELIT
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
EL PLA INDIVIDUALITZAT
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Decret d’autonomia dels centres educatius
Experiència amb el Google Sites
La gestió per processos
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
Projecte d’estalvi energètic
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
Seminari d’Educació Especial
La gestió curricular de competències
Objectiu Educatiu Trienni
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
Coneixements i idees previs
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
El currículum a l’educació primària
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Convivència i Mediació Escolar
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
INDICADORS El Sistema d´Indicadors i els factors de qualitat de centre
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

PAT El pla d’acció tutorial Seminari d’Orientació. Curs 2013-2014 Lourdes Delgado, Joan Andreu López, M. Antònia Doz, Maite Escorihuela, Rosa Canet. Vam començar aquest treball sense ser del tot conscients de l’abast del tema.

Índex Introducció: el seminari i el nostre objectiu. Fonaments teòrics i normativa. Orientacions per a l’elaboració del PAT en el si d’un centre educatiu. Aspectes rellevants que inclou el PAT: Àmbits d’actuació Moments del procés Temes transversals 5. Recursos. Un cop clar l’objectiu, aquestos són els passos que hem seguit.

1. El seminari i el nostre objectiu Índex Introducció: el seminari i el nostre objectiu Fonaments teòrics i normativa Orientacions per a l’elaboració del PAT en el si d’un centre educatiu. Aspectes rellevants que inclou el PAT Àmbits d’actuació Moments del procés Temes transversals 5. Recursos 1. El seminari i el nostre objectiu Un cop clar l’objectiu, aquestos són els passos que hem seguit.

Introducció En primer lloc ens va semblar important establir el marc i la relació entre els conceptes que surten contínuament, molt relacionats entre ells, però que no són el mateix. Orientar, orientació, són termes molt amplis que poden fer referència a àmbits no específicament educatius. Orientar és ajudar a trobar el camí. L’acció tutorial és el conjunt d’accions que es duen a terme en l’àmbit educatiu per orientar i l’acompanyament que es fa. I finalment, el PAT és el document que planteja, descriu, organitza i articula totes aquestes accions.

Pla d’Acció Tutorial El nostre treball Objectiu: Elaborar un document que informi, orienti i doni eines a qualsevol equip docent per tal d’elaborar el seu PAT. Els altres grups de treball Pla d’acollida Punt d’informació i orientació PIO Informació i Difusió Pla d’Acció Tutorial Informació i Difusió Prevenció de l’abandonament Quan ens vam situar una mica ens vam plantejar un objectiu bastant clar. Cada escola ha de trobar el seu PAT, així que el que podíem oferir era precisament l’orientació, eines i recursos i per elaborar-lo. Hem anat avançant i hem trobat que el PAT inclou en certa manera tot el que desenvolupen la resta de grups de treball d’aquest seminari. La informació i l’orientació que varia en funció del moment, el pla d’acollida recull què passa en el moment que l’alumne entra en contacte amb el centre educatiu. I la prevenció de l’abandonament recull estratègies al llarg de tot el procés en què l’alumne es relaciona amb l’escola.

3. Orientacions per a l’elaboració del PAT en el si d’un centre Índex 3. Orientacions per a l’elaboració del PAT en el si d’un centre Introducció: el seminari i el nostre objectiu Fonaments teòrics i normativa Orientacions per a l’elaboració del PAT en el si d’un centre educatiu. Aspectes rellevants que inclou el PAT Àmbits d’actuació Moments del procés Temes transversals 5. Recursos

El cicle reflexiu Avaluació Redescripció de la pràctica Autoanàlisi Olga Esteve i Zinka Carandell Redescripció de la pràctica Arribats aquí... Què canvio / canviem? Per què Autoanàlisi Què crec? Què creiem? Què faig? Què fem? Per què? Després Abans Contrast Què ens/m’aporten les mirades dels altres? ttt = els altres TTT = bones pràctiques de persones expertes Durant

Aquest és el nostre punt de partida. Fase d’autoanàlisi Què és per a mi una “bona tutoria? Què és per a nosaltres una “bona tutoria”? Què estic fent ja de tot això? Què estem fent ja de tot això? Aquest és el nostre punt de partida.

Fase de contrast Què ens aporten? Contrastem amb altres experiències Contrastem amb “veus expertes” Contrastem amb la normativa Què ens aporten?

Fase de redefinició Com ho farem? Protocols i documents Què podem afegir, enriquir...? objectius Quins àmbits, àrees, moments d’actuació hem de considerar? Proposem objectius de millora Com ho farem? Protocols i documents Com ho avaluarem? Criteris i indicadors

Formular objectius Objectius de millora Objectius específics Què volem millorar exactament? Què hem de ser capaços de fer per millorar-ho? Objectius de millora De quines accions està format cada objectiu? Què implica cada acció per a la nostra pràctica? Objectius específics de millora

Criteris i indicadors Criteris d’avaluació Indicadors d’assoliment Quines són les característiques ideals que volem aconseguir? Criteris d’avaluació En què observem de forma tangible que cada criteri s’acompleix? Indicadors d’assoliment

4. Aspectes rellevants del PAT Índex 4. Aspectes rellevants del PAT Introducció: el seminari i el nostre objectiu Fonaments teòrics i normativa Orientacions per a l’elaboració del PAT en el si d’un centre educatiu. Aspectes rellevants que inclou el PAT Àmbits d’actuació Moments del procés Temes transversals 5. Recursos

Context: intern i extern Desenvolupament i organització Què contè el PAT? Context: intern i extern Objectius Desenvolupament i organització Avaluació i revisió

Què contè el PAT? 3. Continguts i desenvolupament 1. Anàlisi del context: intern i extern 3. Continguts i desenvolupament 3a. Pla d’acollida: entrevista inicial, informació... 3b. Programes: Activitats grupals, individuals i transversals. Projectes de col·laboració. 3c. Currículum Contribució de les matèries, avaluació... 3d. Atenció a la diversitat: Metodologia a l’aula, espais de reforç, llengües, autoformació... Coordinació de tot l’equip docent 2. Objectius relacionats amb l’acció tutorial 4. Organització i planificació 4a. Protocol de l’acollida coordinadors/es, especificitat dels nivells... 4b. Protocols de seguiment: temporalització, absentisme, avaluació, tutoria acadèmica... 4c. PLE / Dossier d’orientació documents, informació, formularis... 4d. Coordinació externa: Relació amb el territori, amb els recursos institucionals i amb els ex-alumnes 5. Avaluació i revisió del PAT

PAT: Pla d’acció tutorial Què conté el PAT? Anàlisi del context: l’escola (docents i alumnes), el territori, el país, el S XXI... Objectius relacionats amb l’orientació i la tutoria Pla d’acollida de docents i d’alumnes (informació, diagnòstic, PAS…) Programes: tutoria grupal, el paper de les matèries, activitats transversals, pla de convivència... Atenció a la diversitat: aules de llengües, d’autoformació, de reforç, itineraris... Protocols de seguiment: expedient escolar, assistència, entrevistes, recollida de tutoria individual i d’acords presos... PLE / Dossier d’orientació: tota la documentació necessària ordenada i indexada. Pla de coordinació de l’equip docent (tutors i no tutors) Pla de coordinació amb els recursos del territori i institucionals Avaluació: criteris, indicadors de procés i de resultats

4. Aspectes rellevants del PAT - Àmbits del procès Índex 4. Aspectes rellevants del PAT - Àmbits del procès - Moments del procès Introducció: el seminari i el nostre objectiu Fonaments teòrics i normativa Orientacions per a l’elaboració del PAT en el si d’un centre educatiu. Aspectes rellevants que inclou el PAT Àmbits d’actuació Moments del procés Temes transversals 5. Recursos

Professional i laboral Àmbits d’actuació Professional i laboral Personal i social Acadèmic

Moments de l’acció tutorial Acollida Acompanyament Cap al futur Èxit

Desplegament dels àmbits i els moments de l’acció tutorial Acollida En què et podem ajudar? Acompanyament Com anem? Pla de futur I ara què? Personal Acollir, esbrinar expectatives, informar, animar i orientar en funció del cas. Prevenir dificultats, absentisme, potenciar l’autoestima i facilitar recursos. Potenciar l’autoconeixement. Establir mecanismes per mantenir el contacte i la col·laboració si s’escau. Acadèmic Establir l’itinerari més adient en funció de les expectatives, del nivell i de les competències de la persona. Coordinar les accions docents (disseny curricular). Utilitzar la tutoria i l’avaluació com a eina orientadora i potenciadora de l’aprenentatge. Facilitar informació i suport per a la continuació de la formació fora del centre. Convertir els antics alumnes en un recurs per als nous. Professional Vincular la formació i la informació, si s’escau, al projecte de vida professional. Avaluar de forma dinàmica la vinculació anterior i redefinir l’itinerari si s’escau. Facilitar informació i suport a la inserció laboral d’alumnes i ex-alumnes. És molt important l’autoconeixement per prendre decisions, també a nivell professional, ja que els interessos professionals són un aspecte de la personalitat

Desplegament de l’acció tutorial i competències bàsiques Acollida En què et podem ajudar? Acompanyament Com anem? Pla de futur I ara què? Personal Autonomia i iniciativa personal Aprendre a aprendre. Tractament de la informació i c. digital. Comunicativa lingüística i audiovisual. Artística i cultural Social i ciutadana Acadèmic Comunicativa lingüística i audiovisual Matemàtica Aprendre a aprendre Tractament de la informació i c. digital Coneix. i interacció amb el món físic Professional

4. Aspectes rellevants del PAT - Temes transversals Índex 4. Aspectes rellevants del PAT - Temes transversals Introducció: el seminari i el nostre objectiu Fonaments teòrics i normativa Orientacions per a l’elaboració del PAT en el si d’un centre educatiu. Aspectes rellevants que inclou el PAT Àmbits d’actuació Moments del procés Temes transversals 5. Recursos

L’entrevista com a orientació Ha de ser maièutica, indagadora, constructura. Sistemàtica: amb objectius clars, pautada i estructurada. L’espai és important: La distància no ha de ser jeràrquica (taula rodona, tots al mateix costat…) Parts de l’entrevista: Acollida (és més ampli que diagnosi): cordialitat, acollida Escolta activa: empatia Acords i compromís. Útil a l’alumne: que se senti reforçat, important, còmode... Dinàmica: dóna sortida = Èxit

PLE, dossier d’orientació Personal Learning Environment Entorn Personal d’aprenentatge Sistema d’organització d’espais, referències i continguts que té com a objectiu facilitar l’autogestió i l’aprenentatge permanent.

PLE, dossier d’orientació Si ho apliquem a l’orientació Entorn escolar d’orientació Sistema d’organització d’espais, referències i continguts que té com a objectiu facilitar la informació, l’orientació i la tutoria.

PLE, dossier d’orientació Estarà format per: Informació Xarxa de comunicació Documents de gestió

PLE, dossier d’orientació

L’avaluació orientadora El veritable problema didàctic no resideix tant en explicar de manera idònia com es resol un tipus de problema, en dissenyar un bon experiment perquè els estudiants recullin proves, o en escollir textos que continguin informacions adequades, sinó en com ajudar a cada alumne o alumna perquè sigui capaç de regular les dificultats amb les que es troba en realitzar les tasques que se’n deriven. Neus Sanmartí. Avaluar per aprendre. Pàg. 5 L’èxit dels aprenentatges es juga més en la correcció dels errors i en l’(auto)regulació contínua que no pas en la genialitat del mètode. Philippe Perrenoud

L’avaluació Desenvolupar la capacitat d’autoregular-se comporta: Identificar els objectius de l’activitat (o conjunt d’activitats) Anticipar i planificar l’acció per realitzar la tasca. Compartir els criteris d’avaluació Neus Sanmartí. Avaluar per aprendre (pàg.7)

Coordinació de l’equip docent L’orientació no es pot plantejar al marge de les matèries. Capacitar VS Instruir En què pot contribuir cada màteria/àmbit en l’assoliment de les competències? L’avaluació juga un paper central i ha de ser orientadora Facilitar les eines que ajudin l’alumnat a autoregular les seves dificultats.

Coordinació de l’equip docent Procés continuat, amb especial atenció als canvis d’etapa o ensenyament. Protocols Dossier d’orientació Cal que el PAT sigui interioritzat per tots els membres de la comunitat educativa. Pràctica reflexiva Planificació del treball en equip El PEC pivota al voltant de l’orientació. Compromís identitari

Índex 5. Recursos Introducció: el seminari i el nostre objectiu Fonaments teòrics i normativa Orientacions per a l’elaboració del PAT en el si d’un centre educatiu. Aspectes rellevants que inclou el PAT Àmbits d’actuació Moments del procés Temes transversals 5. Recursos

Normativa Currículum i orientació. Normativa Currículum i orientació. Normativa d’educació d’adults. Documents d’organització i gestió

Documents i recursos (I) Orientació i tutoria Pla d’acció tutorial L’entrevista tutorial Formació de persones adultes Àmbit acadèmic. Documents de consulta

Documents i recursos (II) Recursos per a l’orientació acadèmica Recursos per a l’orientació en l’àmbit laboral Pràctica reflexiva Vídeos i referències cinematogràfiques Altres coses que poden ser interessants

Alguna pregunta o suggerència?