Una experiència a l’aula

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Advertisements

Fem activitats amb vídeo!
Concurs Aula Amigable IES Josep Maria Quadrado Octubre del 2004.
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
Escola Montserrat Sant Just Desvern
ESCOLA MUNICIPAL DE MÚSICA DE PUIG-REIG
Un projecte telemàtic per :
Grup de treball SupTIC 23 d’Octubre de 2006.
IES PUIG DE SA FONT “NECESSITATS CENTRE”
Per carregar applets.
Una experiència a sisè de Primària
ESCOLA MUNICIPAL DE MÚSICA DE PUIG-REIG
AVALUACIÓ DE L’ASSIGNATURA DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, 1
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
APRENENTATGE MULTINIVELL
La Ràpita, platja i port.
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
PROJECTE: AUTOR/A I L.LUSTRADOR/A A L’AULA
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
Biologia i Geologia. 4t d’ESO
L´entusiasMat ens entusiasma!!!.
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
Tècniques teatrals APLICADES A L’AULA – What ROLE do YOU play?
OMBRES I LLUMS Escola Antoni Gaudí Sta Coloma de Gramenet
EL BOSC DE COLLSEROLA A LA PRIMAVERA
UVic i Rosa Sensat Maig de 2013
DIADA DE La pau i la no violència.
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
PAU 2010.
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
Matèries de modalitat i optatives de 2n de batxillerat
CIÈNCIES NATURALS CURS
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Formulació d’una Unitat Didàctica per estudiar la població d’Ontinyent
9.3 Joc de Nim (Joc amb mistos)
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
Projecte d’estalvi energètic
Seminari d’Educació Especial
Treball DE SÍNTESI 1r ESO
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
GIMCANA MATEMÀTICA AL PATI
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Informàtica Batxillerat HCS
TECNOLOGIA.
Conèixer la Biblioteca de Matemàtiques
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
Les taules de multiplicar
Concreció de la resposta educativa en el PI (II Part)
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Curs de Biocomputació Universitat Autònoma de Barcelona
L’AULA D’ESTUDI ÉS UN ESPAI ADIENT PER ESTUDIAR, FER DEURES, LLEGIR, CONSULTAR I FER PRÉSTEC DE LLIBRES… ESTÀ UBICADA A LA BIBLIOTECA DE L’ESCOLA. POSSIBILITA.
Xerrada ABEAM Breu descripció del curs “Internet i les matemàtiques a secundària” DSMA David Obrador Sala: 26 de novembre de 2005.
INTRODUCCIÓ INTRODUCCIÓ INTRODUCCIÓ
P-5 Curs
Reunió amb centres adscrits
Llengua catalana i literatura
Aula Oberta IES Arnau Cadell
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
COLÒNIES- TREBALL DE SÍNTESI Del 15 al 19 de juny
Una experiència a l’aula
Transcripción de la presentación:

Una experiència a l’aula Joc del caos i Geometria fractal David Obrador Sala: 26 de novembre de 2005

Una fitxa de treball del DSMA per fer una activitat a l’aula: Fractals Nom: Fractals Autora: Cynthia Lanius Nivell: ESO, jo ho faria a 4t ESO Adreça: http://math.rice.edu/%7Elanius/frac/ Metodologia: Per fer les activitats d'aquesta unitat didàctica es pot combinar el treball a l'aula d'informàtica amb el treball amb paper i llapis. Traduïu les lliçons que voleu treballar i elaboreu-ne, per cada una, un document imprimible amb instruccions breus i suficients per provocar la recerca, la reflexió i la descoberta per part dels alumnes. És recomanable el treball en grup per discutir conceptes i per elaborar les conclusions de cada lliçó. Connexió Curricular: Fora del currículum Temporització: Cada lliçó 1 o 2 hores de classe si es proposa de fer un petit treball sobre allò que s'ha après, farà falta encara 1 altra hora de classe per posar els resultats en comú Guió de classe i material per a l’alumnat: Fotocòpies amb instruccions breus i adreces d'Internet concretes per a cada sessió de treball. Fotocòpies de l'engraellat triangular. Paper i llapis per als resums i càlculs dels alumnes. Avaluació: NO avaluaré Requeriments: ordinador connectat a Internet per a cada dos o tres alumnes, un navegador d'Internet amb Java activat, un processador de textos i un full de càlcul

Allò que el professorat ha de conèixer Conceptes clau i recursos docents

Comencem per la teoria: geometria fractal La paraula “fractal” l’empra en Benoit Mandelbrot fullejant un diccionari de llatí fusionant les paraules fractus (trencar) i fracture (fractura) Autosemblança Iteracions Dimensió fractal

Autosemblança Figures semblants Figures auto-semblants

Iteracions Podem fer jugar als nostres alumnes amb les calculadores Si coneixen les raons trigonomètriques (iterar tecles sin i cos de qualsevol valor) (el cos és una funció contractiva) Podem preparar exercicis per fer iteracions de funcions Iterant podem apropar-nos al CAOS (no confondre fractals i caos)

Previs a la dimensió fractal (fem còpies de figures)

Previs a la dimensió fractal (fem còpies de figures, raó 3)

Previs a la dimensió fractal (fem còpies de figures, raó 3)

Previs a la dimensió fractal (fem còpies de figures, raó 4)

Dimensió fractal

Si sabem logaritmes.... Corba de Koch Raó 3 d 4 = 3d Figura Dim Núm de còpies Corba de Koch Raó 3 d 4 = 3d Si sabem logaritmes....

Abans de jugar al Joc del caos

Qüestions didàctiques Fora del currículum Pot ser una font d’inspiració de Treballs de Recerca Podem fer construir els daus a l’alumnat amb desenv. Plans Hi ha molts artícles i propostes d’activitats sobre la introducció de la geometria fractal a l’aula. Jo només proporciono una activitat d’una sessió. Deixo les portes ben obertes ... Hi ha molt material TIC, cal saber-lo seleccionar i manejar Mireu-vos els enllaços Artícles de la revista SUMA i UNO i d’altres ... Vídeos de les sèries Universo Matemático i Más Por Menos (aprox 20 min)

Fem jugar l’alumnat Amb xinxetes de colors sobre un suro Jugant amb transparències i posada en comú Fer construir el triangle Instruccions del joc Com farem els punts mitjos? Jugant amb cartolina Amb gomets de colors Pot ser una activitat per fer-la: Al principi de l’assigantura per mostrar una manera diferent de fer matemàtiques Al final d’una avaluació, si sobren dies Un dia de crèdit comú que ha marxat una part de l’alumnat a una sortida de crèdit variable Als trimestrals de final de curs amb un grup reduït d’alumnes Emmig d’un pont Abans d’un pont o vacances

Articles sobre Fractals a la revista SUMA de l’any 2000 fins a Juny de 2005 Núm 48 (feb 2005) Actividades de geometría fractal en el aula de secundaria (II) Autor: Antonia Redondo Buitrago, María José Haro Delicado pg - 15-21 Núm 47 (nov 2004) Actividades de geometría fractal en el aula de secundaria (I) Autor: Antonia Redondo Buitrago; María José Haro Delicado pg - 19-28 Núm 41 (nov 2002) El juego del caos en la calculadora gráfica: construcción de fractales Autor: Juan C. Moreno-Marín pg - 69-79 Núm 40 (juny 2002) Experiencia didáctica en Matemáticas: construir y estudiar fractales Autor: Juan C. Moreno-Marín pg - 91-104 Núm 35 (nov 2000) Una propuesta metodológica para la enseñanza de la Geometría a través de los fractales Autor: Lourdes Figueiras, María Molero, Adela Salvador, Nieves Zuasti pg – 45-54

Altres artícles Núm 44 revista SUMA (nov 2003) Triángulos y tetraedros fractales Autor: Juan C. Moreno-Marín Núm 24 (feb 2007) Fractales en la ESO Autor: Tomás Queralt Llopis Revista UNO, núm 4, abril 95 Geometría fractal en la ESO. Autor: Rafael Pérez “Pentole, ombre, formiche” in viaggio con la matematica La Nuova Italia Autora: Emma Castelnuovo

Fractales, la geometría del caos. Audiovisuals sobre Fractals “Universo matemático” i “más por menos” (Antonio Pérez) Fractales, la geometría del caos. Aprox 18 minuts. Orden y Caos. La búsqueda de un sueño. Aprox. 22 minuts

Webs recomanades http://www.xtec.es/~iocon/projecte/portada /el_mon_dels_fractals.htm (Ilde Ocón) http://www.xtec.es/ieslabisbal/fractals/intro.htm (Mireia Pacreu) http://www.xtec.es/~jbartrol/fractals/ptgen.html (Jaume Bartrolí) http://math.rice.edu/%7Elanius/frac/ (Cynthia Lanius) http://www.xtec.es/formaciotic/recursos/wiris/d112/ (Teresa Cortada, David Moyano i José R. Ardanuy) http://www.geometriafractal.com/ (J. Domenech) http://www.hellam.net/gasket.html http://math.bu.edu/DYSYS/ (RL Devaney Boston) http://www.fractales.org (JL Andrés)