Àrees del desenvolupament més afectades en els TGD

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Trastorn Generalitzat del desenvolupament
Advertisements

Edició 2017 Reunió amb famílies.
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
Salut mental i prevenció
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
Desenvolupament afectiu
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Ester Busquets i Alibés
APRENENTATGE MULTINIVELL
CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
TIPUS D’ALUMNAT.
Estratègies educatives en la família
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
El Trastorn Bipolar: canvis cerebrals associats amb l'estat d'ànim i el deteriorament cognitiu Silvia Alonso Lana Llicenciada en Psicologia per la Universitat.
SOCIOLINGÜÍSTICA COMUNICACIÓ Pàg
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
QUI SOM? ASPAS, Associació de pares de persones amb discapacitat auditiva Missió: Defensar, reivindicar i garantitzar els drets e interessos de la persona.
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
SALUT MENTAL.
Grups interactius a L’Esquitx
ELS LÍMITS EN ELS INFANTS, NECESSARIS?
Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló.
Perfil dels enquestats
RACONS RECURS PEDAGÒGIC QUE PERMET CREAR ESPAIS DE JOC ORGANITZATS A L’AULA Amb els racons es simbolitza la realitat exterior i es recrea un escenari.
PSICOLOGIA I SOCIOLOGIA
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
“EL PALIC, un model per a les illes”
SALUT MENTAL.
les competències bàsiques
El repte d’incloure Recursos i estratègies
La Presència Educadora
Coneixements i idees previs
ELABORAR-DESCOBRIR-IMAGINAR Diferents maneres de créixer jugant
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Interacció escola - entorn.
Formació per als equips directius d’educació secundària
PRIMERES VISITES AMB PROCEDÈNCIA ENSENYAMENT
DES DE LA PERSPECTIVA DE
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
XERRADA PEL VOLUNTARIAT
Convivència i Mediació Escolar
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
CLAUDIA CARDONA PEREZ 4D
ESQUEMA DE LA UNITAT DIDÀCTICA 1
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola: Educació Infantil
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Servei Educatiu Baix Llobregat 5 EAP B 07 Cornellà-St.J.Despí
Transcripción de la presentación:

Àrees del desenvolupament més afectades en els TGD Habilitats de comunicació social. Habilitats de relació social. Les capacitats de ficció i d’accés a la simbolització. Rigidesa del comportament. Amb l’alumnat amb nee tenim en compte dos aspectes relativament independents. 1) les diferències referides a les capacitats intelectuals . 2) Per una altre part les diferències referides a les habilitats de comunicació social.

L’alumnat amb TGD presenta deficiències greus en el: Coneixement de sí mateixos. Coneixement dels demés. Coneixement del món que els envolta. Tenen interessos molt restringits i presenten comportaments molt impulsius, manifestant especial interès per alguns objectes o per l’estimulació sensorial. Les àrees del desenvolupalen social més afectades serien: La interacció social, la comunicació social i les habilitats d’ imaginació.

El Manual Diagnòstic del DSM IV identifica 5 trastorns sota la categoria diagnòstica de TGD L’autisme. La síndrome de Rett. El trastorn desintegrador de la infància. La síndrome d’Asperguer Els T.G.D. no especificats o autisme atípic. Autisme Kanner o prototip: 1) Incapacitat per relacionar-se amb altres persones. 2) Retràs i alteracions en l’adquisició i ús de la parla i del llenguatge. 3) Rigidesa i activitats repetitives. 4) Habilitats especials. 5) Bon potencial cognitiu, aspecte intel·ligent. Primers símptomes a partir del naixement.

El diagnòstic en els infants petits. Els termes TGD i TEA, s’utilitzen habitualment de forma sinònima per referir-se a un ampli espectre de trastorns neuroevolutius, fins que es troben marcadors biològics i psicològics més clars.

Representació gràfica de la relació entre els termes: TEA, TGD i autisme (Martos 2001). TEA TGD Autisme

Principis en la concepció de la simptomatologia de l’espectre autista L’espectre autista, en el sentit més estricte, és només un conjunt de símptomes, que pot associar-se a diferents trastorns neurobiològics i a nivells intel·lectuals molt variats. Segons estudis epidemiològics, 1 de cada 150 nadons està afectat de TEA

Aspectes interns i externs en el procés diagnòstic dels TGD. Aspectes neurobiològics implicats. Les conductes observables (i els mecanismes psicològics subjacents). Que s’alteren en l’autisme i també en els quadres que afecten el desenvolupament. L’avaluació acurada serà la que facilitarà l’elaboració d’un projecte d’intervenció educatiu i terapèutic ajustat a les necessitats de l’infant.

Aportacions a l’etiologia de l’autisme. Aspectes neurobiològics. La genètica. El cervell masculí en extrem. La teoria de la infraconectivitat. Les neurones de mirall. Afectacions neurofisiològiques. Bases neuroquímiques: - Increment de serotonina. - Teoria opioide. Comprendre que hi ha darrere del trastorn, és el primer pas per poder intervenir. Hem de tenir en compte que hi ha components interns que depenen del nivell de disfunció neurobiològica, emocional i cognitiva que condicionen l’eficàcia dels mètodes terapèutics.

Aportacions a l’etiologia de l’autisme. Psicologia del desenvolupament Les investigacions més actualitzades posen de manifest que allò que està primàriament alterat en l’autisme és la base de les funcions de coneixement i de l’afecte i aquesta base és la interacció. En els nadons amb autisme es poden detectar alteracions en les capacitats de provocar la interacció amb els altres, una manca d’intencionalitat en les seves accions. Durant els primers anys de vida, el desenvolupament de l’infant depèn de la interacció amb les persones amb les que es vincula afectivament, els processos de sociabilització descansen fonamentalment en processos afectius, tenint una menor rellevància els processos conductuals i mentals abilització descansen

L’estudi de l’autisme entès com un efecte de la fragilitat de les capacitats intersubjectives aporta una mirada no estàtica del trastorn. Es senyala la importància d’identificar, d’avaluar, les diferències individuals en les modalitats de processament de les informacions sensorials i motores, així com el tipus d’interacció que l’infant estableix amb els demés (Muratori 2008.) La intersubjectivitat primària entesa com una predisposició innata cap el contacte interpersonal que fa possible la realització d’intercanvis sincrònics entre el bebè i la figura cuidadora. Intervenció més activa en l’etapa d’educació infantil.

El desenvolupament de les capacitats intersubjectives. Intersubjectivitat Primària (interaccions diàdiques). De 0 a 8/9 mesos Mecanismes Bàsics Precursors de respostes observables Intersubjectivitat Primària. (interacció diàdica) Interacció cara a cara Primeres respostes socials. Aferrament Preferència per la veu i la cara materna. Imitació Primeres imitacions d’expressió. Aquestes formes d’intersubjectivitat constitueixen el fonament de tot el desenvolupament posterior de les capacitats comunicatives i lingüístiques. La I.P. no implica l’existència d’una intersubjectivitat individualitzada i separada, tampoc suposa per part del bebè la representació de l’altre com esser dotat de permanència, ni la utilització dels mecanismes i conceptes. Es tracta d’ cognitius que després serviran per explicar i predir la conducta de les persones. Es tracta d’una intersubjectivitat fosa i corporal, que no pressuposa cap distinció entre allò que és corporal i el que és mental.

Intersubjectivitat Secundària. Intersubjectivitat Secundària (interaccions triàdiques). . De 9 a 18 mesos Mecanismes Bàsics Precursors en les respostes observables. Intersubjectivitat Secundària Atenció conjunta Busca i comparteix l’atenció amb l’altre. Referència social Busca i reclama l’opinió de l’altre. Acció conjunta Reconeix i actua al costat de l’altre. En aquesta etapa l’activitat fonamental del bebè es centra en compartir amb l’altre: l’atenció, l’acció, l’afectivitat i els desitjos. Els infants autistes que en una primera fase poden donar respostes interactives simples a les estimulacions dels cuidadors, tenen dificultats significatives per donar pas a les interaccions triàdiques. No arribant a realitzar intercanvis socials recíprocs de major complexitat.

Els infants afectats d’autisme manifesten dificultats significatives per donar el pas a les interaccions triàdiques. El desenvolupament dels aspectes relacionats amb la comprensió emocional, es donen de manera molt limitada o desviada amb els infants amb autisme.

Diagnòstic i avaluació dels TEA/TGD El diagnòstic determina les característiques que un subjecte comparteix amb altres en relació a una categoria diagnòstica determinada. L’avaluació tracta de recollir informació detallada sobre les dificultats, potencials d’aprenentatge, interessos, habilitats, estil relacional i receptiu, etc., del subjecte avaluat, l’avaluació defineix en sí el tractament. Cada infant amb TGD té un perfil únic d’habilitats i de flebleses individuals, de relacions familiars i d’habilitats funcionals del desenvolupament, malgrat comparteixin un mateix diagnòstic sindromàtic.

El nucli del tractament estaria en l’augment de modalitats interactives vives apropiades a les dificultats específiques de l’infant en el processament de les informacions. Afavorint les connexions entre emocions, processament de la informació (afectiva i cognitiva) i la planificació de seqüències motores (adequació de la resposta) es millorarà el procés de conscienciació de sí mateixos i de l’altre. Anticipar les intencions dels altres, augmentarà l’interès per la interacció. (Greenspan.)

Des d’aquesta perspectiva l’infant integrarà funcionalment les àrees clàssiques del desenvolupament (cognitiva, llenguatge, motora i socio-emocional, a mesura que va desenvolupant les habilitats funcionals que li permeten interactuar amb intencionalitat amb els cuidadors i persones properes per comunicar afecte, necessitats, desitjos, idees, emocions i pensament, així com resoldre problemes de la vida quotidiana (Breinbauer C. 2006)

Comprensió del funcionament autista Baixa tolerància a la frustració. Hipersensibilitat. Alteracions en la integració sensorial. El procés de mentalització de les sensacions, ajudarà a la diferenciació de l’objecte i aquest a connectar les sensacions entre sí amb la seva procedència.

La intervenció psicomotriu d’ajuda dins del marc escolar. Està orientada a oferir un espai acollidor a aquelles problemàtiques que presenten els infants vinculades a demandes de reconeixement, de comunicació i d’afecte. Es tracta de donar una resposta ajustada a aquells alumnes amb comportaments excessius o repetitius als que no es pot atendre de forma adequada dins els grups nombrosos.

Bibliografia Alcantud Marín, F. (Coordinador). 2003. Intervención psicoeducativa con niños con TGD. Madrid. Pirámide. Aucouturier, B. (2004). Los Fantasmas de acción y la práctica psicomotriz. Barcelona. Graó.