El Comentari de text històric

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Llegir amb lectura ràpida el text (30 segons)
Advertisements

LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
El Realisme. Narcís Oller i Àngel Guimerà
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca
Tema 6: L’ENERGIA.
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
EL LLENGUATGE MUSICAL.
2c. Les pàgines web i l’hipertext. Les bases de dades a la xarxa
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
L’Expressió escrita.
PETITS REPORTERS Títol.
PROJECTE: AUTOR/A I L.LUSTRADOR/A A L’AULA
L’informe de laboratori
Creació d’un mapa personalitzat
TEMA 6 LLENGÜES EN CONTACTE
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
Resolució de problemes algebraics
La carta formal.
Una forma fàcil d'obtenir algunes fórmules
COMENTARI DE GRÀFICS.
SOCIOLINGÜÍSTICA COMUNICACIÓ Pàg
Federació Catalana d’ONGD
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
Una història de la tecnologia
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
Descobrint un tresor amagat
Cicle Superior (Curs 2015 / 2016) CIM D’ÀLIGUES.
Projecte interdisciplinari:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
La gestió per processos
NUTRICIÓ I PREVENCIÓ DEL CÀNCER DE MAMA
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Esquema del comentari de text històric.
BIG BANG I VIA LÀCTIA.
Llegir amb lectura ràpida el text (30 segons)
Objectiu Educatiu Trienni
Gèneres Musicals.
ENS TROBEM DE NOU.
-FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA DIMECRES 9 -FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA SOMRIU, JA QUEDA POC PER CELEBRAR EL NAIXEMENT DE NEN JESÚS.
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Quina emoció! Què ens voldran dir?
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
“ Jo, amb les obres, et mostraré la meva fe” Jm2, 18
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
COM AJUDAR ELS NOSTRES FILLS EN LA TASCA EDUCATIVA
Problemes que es poden resoldre amb equacions
La imatge corporativa Una eina fonamental en l’actualitat
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Curs de Biocomputació Universitat Autònoma de Barcelona
SISTEMA DUNAR.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
Reunió amb centres adscrits
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
Plantilla per realitzar un projecte
Llengua catalana i literatura
(Fes clic per entrar en el quadre i poder escriure) NOM DELS PERSONATGE (Per canviar la lletra i la mida ho pots fer des de FORMATO-FUENTE) Escriviu els.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Estils i Plantilles Ms Word.
HONRADESA AMB ELS ALTRES
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
FASES DE PROJECTE TECNOLÒGIC
Transcripción de la presentación:

El Comentari de text històric

Què entenem per comentari de text? “Si el text és la unitat major de comunicació, el nostre interès ha de ser esbrinar el contingut que engloba, la distribució dels elements i la relació entre unes unitats i les altres fins a constituir-se com a text” CERVERA, Angel.: Guía para la redacción y el comentario de texto, Ed.Espasa, Madrid, 2004, P.147

PRIMER PAS Per tal de realitzar un bon comentari de text cal que primer tinguem unes nocions sobre el tema de què tracta el text. (si cal es cerca informació) És necessari llegir el text molt atentament. Primerament farem una lectura comprensiva del text (si cal farem ús del diccionari) Seguidament una lectura interpretativa del text, on reconeixerem els aspectes més destacats i la finalitat del text (podem fer anotacions, subrallat, paraules clau, numeració de línies en que està conformat el text)

SEGON PAS Per a començar a realitzar el comentari tindrem en compte quatre punts fundamentals: 1.Classificació 2.Anàlisi 3.Comentari 4.Judici crític 5.Bibliografia

1.La classificació Classificar vol dir seguir unes pautes pel coneixement dels punts bàsics del text. Qui és l’autor del text? Sí sabem alguna cosa de qui escriu el text ho diem, sempre i quan estigui relacionat amb el tema del text. En quin moment històric està redactat? Cal que situem al lector del comentari dins d’un marc històric per tal de fer més entenedor el text. On es va fer? O amb quina finalitat es redacta aquell text. Quins són els seus destinataris? Un grup de persones, a una persona en concret… quines relacions hi ha amb el context històric? De quin tipus de text estem parlant? TEXTS JURÍDICS:Constitucions, lleis, decrets, tractats internacionals, testaments, estatuts… TEXTS LITERARIS:Pertanyen als gèneres de la Literatura. Poesía, contes, noveles, teatre… TEXTS HISTORIOGRÀFICS: Documents estrets d’obres d’història.Cròniques, llibres d’història, obres escrites sobre un temps històric poden ser contemporànies al fet o posteriors. TEXTS POLÍTICS: Referents a l’organització governamental i institucional de la societat. Manifestos, discursos, declaracions polítiques. TEXTS SOCIO-ECONÒMICS:Incideixen sobre la situació social i econòmica d’una societat, però no per canviar el sistema polític. Reivindicacions de vaga, informes de sindicats. TEXTS D’OPINIÓ:Reflexen idees, conviccions o sentiments personals.Articles de premsa, entrevistes. TEXTS PERSONALS:Documents privats. Diaris personals, cartes privades, notes personals… TEXTS CIRCUMSTANCIALS:Successos de la vida diaria. Cròniques de successos, partes bèl·lics…

2.Anàlisi Hem de tenir present els fets i les idees exposades. Cal: I.Exposar els fets assenyalats, explicant noms, dates títols, detalls tècnics… II.Estudi de les idees expresades al document (extreure les idees primàries i les secundàries) III.Explicació en profunditat de les idees del punt anterior.

3.Comentari Per què va passar? Per tant el comentari té com a principal objectiu la recerca de les causes, pròximes o remotes que van propiciar l’esdevediment. Ens ajudaran les següents preguntes. Per què va passar? Per què dominaven aquestes idees en el moment històric al que fa referència? Quins antecedents hi ha als fets o idees que s’expresen al text? Quines van ser les causes, immediates o llunyanes, dels fets? Quina relació existeix entre els fets que es citen o les idees que s’expresen i la història del seu temps? Quines conseqüències, a curt o llarg plaç, va poder tenir? Farem el comentari centrant-nos en: ·Desvetllar els antecedents. ·Explicar les causes. ·Fer la relació amb la situació històrica del moment. ·Descobrir les possibles conseqüències.

4.Judici crític Cal que considerem dos aspectes: l’objectiu i el subjectiu. Per a un judici crític de caràcter objectiu. Per a un judici crític de caràcter subjectiu. Es considerà digne de credibilitat en el seu moment? Quina importància va tenir el document en la història del seu moment? Quines repercussions va tenir en el seu moment o posteriorment? És cert el que diu el text? Com condiciona al text la subjectivitat de l’autor? L’autor ha intentat influir en la mentalitat dels lectors? Es tracta d’un text de propaganda política? Podem considerar el document com a fiable?

Bibliografia Sempre que fem servir bibliografia cal que la citem. Aquí en teniu un exemple: ALTMAN, Charles F.: “Towards a Historiography of American Film”, Cinema Journal, núm. 2 (vol. XVI), Spring 1977, p.1-25 BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin: El arte cinematográfico. Una introducción, PAIDÓS, Barcelona, 1995.

Per a realitzar aquestes diapositives s’ha fet servir: CERVERA, Angel.: Guía para la redacción y el comentario de texto, Ed.Espasa, Madrid, 2004 FUENTE, M Jesús.: Metodologia del comentario de texto històrico, Ministerio de Educación Politica Social i Deporte, Proyecto Kairos. www.mec.es