L’ESCOLA ÉS UNA ORGANITZACIÓ, OI? V Jornada: Els centres educatius com a organitzacions que aprenen IES Josep Brugulat (Banyoles) 16 de febrer de 2008
Què és una organització? La dinàmica organitzativa Contingut Què és una organització? La dinàmica organitzativa El valor estratègic de les persones La professionalitat efectiva Satisfacció i motivació professional És gestionable la motivació
“No hi ha organització intel·ligent sense visió compartida” Per començar ... “No hi ha organització intel·ligent sense visió compartida” Peter M. Senge “Un problema és allò que veus quan no tens definit el teu objectiu” Enric Garriga - Consultor “Qui vol busca els mitjans. Qui no vol busca les excuses” Jordi Rabassó – Savi sense fama “Els directius de primera s’envolten d’equips de primera. Els directius de segona s’envolten d’equips de tercera per sentir-se de primera” Alejandro Szilagyi – 2SP Consulting Team
CONJUNT DE PERSONES QUE ESTAN JUNTES PER FER ALGUNA COSA L’organització com a procés Una organització és un .. De 2 persones en endavant es donen els processos organitzatius bàsics. A partir d’aquí, és qüestió de volum CONJUNT DE PERSONES QUE ESTAN JUNTES Organitzar-se té dos requisits: interdependència i interacció PER FER ALGUNA COSA Tenir un propòsit comú és el que dóna sentit a l’acció del grup L’organització no és un substantiu … ¡ és un verb, és acció !
Relacions de poder Comunicació MISSIÓ I OBJETIUS DINÀMICA ESTRUCTURAL Els processos organitzatius fonamentals Relacions de poder Comunicació DINÀMICA ESTRUCTURAL Estratègia, planificació, organització, funcions, tecnologia, coneixements, … MISSIÓ I OBJETIUS RESULTATS Actituds i conductes individuals Esperit d’equip (clima i cultura)
SISTEMA COMPLEX EVOLUTIU Canvi: l’organització com a organisme viu Una organització és un .. Obert i compost per subsistemes interrelacionats SISTEMA No hi ha causa-efecte simple, hi ha probabilitats condicionades per persones i situacions COMPLEX O s’adapta, anticipant-se o reaccionant, o es mor EVOLUTIU … que sobreviu amb èxit si és capaç de donar una resposta adaptativa a situacions progressivament més complexes
Què és una organització? La dinàmica organitzativa Contingut Què és una organització? La dinàmica organitzativa El valor estratègic de les persones La professionalitat efectiva Satisfacció i motivació professional És gestionable la motivació
“El problema de contractar braços és que darrera... ve la gent” El valor estratègic de les persones El que ens deia el Sr. Taylor sobre l’organització científica del treball: RESULTAT 140% RESULTAT 100% DISSENY QUALITAT 100% PROCÉS RESULTAT 60 % “El problema de contractar braços és que darrera... ve la gent” Savi proverbi àrab
“El problema de contractar braços és que darrera... ve la gent” El valor estratègic de les persones El que ens deia el Sr. Taylor sobre l’organització científica del treball: RESULTAT 140% RESULTAT 100% CURRÍCULUM QUALITAT 100% PROCÉS RESULTAT 60 % “El problema de contractar braços és que darrera... ve la gent” Savi proverbi àrab
I això, depèn de les persones El valor estratègic de les persones La clau de l’èxit no resideix tant en el disseny de l’estratègia com en la seva implementació real. I això, depèn de les persones ENTORN TECNOLOGIA RECURSOS LLEIS RESULTAT 140% ESTRATÈGIA de qualitat 100% ACCIÓ RESULTAT 100% RESULTAT 60 %
Què és una organització? La dinàmica organitzativa Contingut Què és una organització? La dinàmica organitzativa El valor estratègic de les persones La professionalitat efectiva Satisfacció i motivació professional És gestionable la motivació
ESTRATÈGIA x x = La professionalitat efectiva Estructura, polítiques i sistemes de gestió Acció directiva CULTURA I VALORS CLAREDAT CONEIXEMENT COMPROMÍS PROFESSIONALITAT Conductes efectives en el treball Tinc clar què s’espera de mi? Estic preparat per fer-ho? Tinc voluntat per fer-ho? x x = Atreure als millors professionals
ESTRATÈGIA x x = La professionalitat efectiva Estructura, polítiques i sistemes de gestió Acció directiva CULTURA I VALORS CLAREDAT CONEIXEMENT MOTIVACIÓ PROFESSIONALITAT Conductes efectives en el treball Tinc clar què s’espera de mi? Estic preparat per fer-ho? SATISFACCIÓ x x = VINCULACIÓ Atreure als millors professionals
“Fer les coses sense sentit comú no és efectiu. La gestió professional “Fer les coses sense sentit comú no és efectiu. Fer les coses només amb sentit comú no es professional” Santiago Quijano – Universitat de Barcelona Què necessita la gestió per ser professional? Conceptes i models teòrics Metodologies, tècniques i eines
Personal subaltern Operaris Dirigir i comprendre Expert Especialista Consultor Cap d’I+D Mestre Professor Coordinador Cap de departament Directiu Comprendre Personal subaltern Operaris Capatàs Dictador Dirigir
Què és una organització? La dinàmica organitzativa Contingut Què és una organització? La dinàmica organitzativa El valor estratègic de les persones La professionalitat efectiva Satisfacció i motivació professional És gestionable la motivació
Energia Benestar Motivació, satisfacció i vinculació Motivació (Movere = moure) Motiu que impulsa l’acció Quantitat d’energia, il·lusió i esforç que una persona està disposada a posar en la seva feina Motivació Energia (Satis = bastant Facere = fer) Sensació de benestar vinculada a l’assoliment d’expectatives o necessitats Satisfacció Benestar És la força que uneix una persona amb la seva organització i que provoca la seva permanència a l’empresa Vinculació
Què és una organització? La dinàmica organitzativa Contingut Què és una organització? La dinàmica organitzativa El valor estratègic de les persones La professionalitat efectiva Satisfacció i motivació professional És gestionable la motivació
POLÍTIQUES, SISTEMES I NORMES Gestió de la motivació: tres nivells Nivell Actua sobre … … a través de ESTRATÈGIC TOTA L’ORGANITZACIÓ POLÍTIQUES, SISTEMES I NORMES DIRECTIU LA PERSONA I L’EQUIP ESTIL DE LIDERATGE INDIVIDUAL LA PRÒPIA PERSONA AUTOMOTIVACIÓ
Factors que impacten en la motivació No modificable Gestionable Factors individuals: fonaments de la personalitat Cicle professional Cicle vital Context intern Circumstàncies personals Context social i cultural Cicle organitzacional Quantitat d’energia, il·lusió i esforç que una persona està disposada a posar en la seva feina
RESULTATS EN LES PERSONES Esquema de contingut del qüestionari FACTORS GESTIONABLES Imatge interna Govern corporatiu Contracte formal Gestió i organització Lideratge Comunicació interna Gestió de persones Relació amb els companys Carrera professional “Contracte emocional” (Confiança) CULTURA i VALORS RESULTATS EN LES PERSONES Satisfacció Motivació Orgull de pertinença Vinculació FACTORS INDIVDUALS
Com ha de ser la tasca veritablement motivadora? Perquè algú visqui quelcom com a seu ha de ser seu: apropiar-se del treball emocionalment Contingut i resultat útil i important Amplitud de les referències que li donen sentit (externes: client, resultats / internes: impacte, valor estratègic) El repte: convertir la rutina en projecte Resultat significatiu Llibertat significativa Subjectiu: expectatives diferents respecte als marges de llibertat La llibertat confereix el caràcter de repte Si m'empenten, em resisteixo. El motor intern No és imprescindible, però és la manera més natural La clau: el director de l'equip La paraula màgica: compartir (metes, dificultats, esforç, celebració) Equip
Només jo estiro del carro?
La potència dels equips 4x4