Plataforma de recerca sobre Patrimoni, Museologia i Museografia

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

La Biblioteca de Ciències Socials presenta:
La qualitat, garantia de millora.
El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
Escola Montserrat Sant Just Desvern
TFC Intranet Escolar Desenvolupament d’una aplicació Java2 EE
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Xarxa Productes de la terra
i el que no es pot avaluar
1 u n i t a t L’educador infantil.
Característiques i classificació.
Estudi per a la identificació de
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
TNR. Presentació de Tesis Doctorals
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Consultoria Cultura 2018 Febrer 2018 Wifi:.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
I ARA, QUÈ PUC FER?.
PER A ALUMNES ESPORTISTES D’ELIT
V Dia d’ATENEA 18 de Juny de 2013.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
“…acompanyem al ciutadà en el decurs de la seva vida…”
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Experimentam amb la ciència
Arnau Gifreu Castells / 2011
Barcelona, 2 de desembre de 2.002
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Taula sectorial de Voluntariat social Avaluació i línies de treball
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
Biblioteca Patrimonial Digital de la Universitat de Barcelona
Arnau Gifreu Castells / 2011
Projecte d’estalvi energètic
I V GORA DE SALUT COMUNITÀRIA Lleida, 27 de maig de 2016 PRESENTACIÓ
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Tesis Doctorals en Xarxa
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Implantació d'un sistema de gestió EMAS a la UPC.
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
Docublog El blog del Programa de Documentació dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya Núria Ferran.
Serveis de Formació.
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Formació per als equips directius d’educació secundària
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
Resum de resultats Enquesta als participants en els Cercles de comparació intermunicipals Octubre de 2018 Grandària del municipi 503 Fins a habitants.
EXPERIÈNCIES EN UNA ASSIGNATURA OPTATIVA NO CONVENCIONAL: INTRODUCCIÓ ALS NOUS MATERIALS A L’ARQUITECTURA I Congrés UPC Sostenible i 13 de Juliol.
Nova taxonomia de tasques Webquest de Berni Dodge
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Índex Introducció Qui som? D’on venim? Cap a on anem? Què hem fet?
CRAI: Unitat de Recerca
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
Convivència i Mediació Escolar
PERSONAL DOCENT I INVESTIGADOR (PDI)
Presentació assignatura
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
CIENCIES DE LA TERRA I EL MEDI AMBIENT 2n batxillerat
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

Musei@. Plataforma de recerca sobre Patrimoni, Museologia i Museografia

Musei@ L’objectiu de Musei@ és esdevenir un espai de recerca sobre Patrimoni, Museologia i Museografia que englobi els següents àmbits de coneixement: Museus, societat, estudis de públic, educació, interpretació del patrimoni i avaluació. Difusió i documentació del patrimoni. Estudis de públic als museus i exposicions presencials i/o virtuals.

Musei@, experiència prèvia Musei@ parteix d’una experiència de recerca prèvia realitzada per Glòria Munilla, com a coordinadora del grup de recerca ÒLIBA entre 1999-2004, i part de l’equip actual de Musei@. Els àmbits de recerca treballats prèviament engloben: Avaluació de l’efectivitat de les TIC en la difusió i la documentació del Patrimoni. Estudi, anàlisi i avaluació d’experiències prèvies. Disseny i implementació de webs. Seguiment i avaluació (qualitativa i quantitativa). Recursos multimèdia, hipertextuals, en línia: docència, aprenentatge, educació formal i no formal.

Musei@, equip de recerca L’equip de recerca el conformen especialistes de les universitats, les institucions i el govern català en l’àmbit del patrimoni, els museus i l’educació. Coordinació: Glòria Munilla (UOC) Equip de recerca: Carolina Subias, Raquel Balaguer, Rosa Maria Gomis i Ximena Pérez (UOC) Patricia Castellanos (Qualitat Kultura) Diana Escobar (MACBA-UOC) Teresa Ferriz (Fòrum 2004-Lletra-UOC) David García (UB-UOC) Carme Prats (Direcció General Patrimoni. Cultura, Generalitat de Catalunya) Pau Senra (UPC-Qualitat Kultura) Laura Solanilla (ICUB-UOC) Rafael Sospedra (UB-UOC)

Musei@, experiència prèvia Els projectes de recerca desenvolupats fins al moment són els següents: Exposició Sempre Eivissa i Formentera (desembre 1999 - Caixa Sa Nostra). Aureum Opus: Cinc segles de llibres il·lustrats (abril 2000 - Museu F. Marès) . M’escriuràs una carta? (juny 2000 - Museu d’Art de Girona) . Tresors de la Natura (octubre 2000 - Museu de Zoologia). Portal de la vall de Boí (2001-2004). Memòries de la nostra infància: els nens de la guerra (2001-2004). Jardí Botànic (2001-2004). Imatges de pedra: mosaics romans de Tunísia (2001-2004).

Musei@, línies de recerca obertes Anàlisi de les experiències de cibermuseografia mitjançant: Seguiment i l’avaluació del seu ús i efectivitat. Definició d’una metodologia i criteris apropiats. Anàlisi dels usos i recursos de la virtualitat i la seva relació amb la museografia i el patrimoni Metodologies d’avaluació qualitativa i quantitativa aplicades a aquest camp científic. Nuclearització d’un equip interdisciplinari d’avaluació que implica el treball directe amb el museu. Algunes de les conclusions d’aquesta recerca són referents a l’àmbit nacional i internacional del Patrimoni, la Museologia i les TIC, mitjançant la presentació a congressos, la publicació d’articles, llibres i la participació en cursos, conferències, etc.

Musei@, línies de recerca obertes Relació entre les TIC i els estudis de públic en els museus i el patrimoni: Complementarietat: avaluació presencial i/o virtual. Comportament del públic. Els diferents tipus de públic. Dos públics diferents? Poder d’atracció i poder de retenció. Comunicació, difusió i didàctica. Comparació dels resultats amb la resta d’exposicions. Importància del programari i de la metodologia. Equip interdisciplinari d’avaluació: treballant amb el museu. Posicionament. Preguntes i respostes: Com es pot afavorir la difusió de les col·leccions mitjançant les TIC? Com poden les TIC millorar l’educació no formal a les institucions patrimonials? Quines noves relacions es poden establir entre el públic i els centres patrimonials mitjançant les TIC? Paper de la realitat virtual a la difusió i l’educació no formal. Comportament del públic davant un recurs virtual. Grau d’interactivitat. Estratègies d’anàlisi. La cibermuseografia.

Musei@, objectius prioritaris Museus i societat / estudis de públic. Educació formal i no formal, didàctica i aprenentatge. Interpretació del patrimoni. TIC i patrimoni. Patrimoni i identitat cultural. Marc legal Paraules clau: Museus, Patrimoni, Didàctica, Aprenentatge, Interpretació, Museologia, Museografia, TIC.

Musei@, estructura transversal Àrees en que s’organitza: Museologia, Museografia i Patrimoni. Recuperació i/o conservació. Documentació. Gestió. Difusió i/o comunicació. Educació. Investigació. Docència. Formació reglada. Postgrau. 3er cicle.

Musei@, projectes en marxa Projectes relacionats amb l’Observatori Científic de la Ciutat Mediterrània (ICUB / Generalitat) : Projectes basats en l’avaluació de les TIC aplicades als Museus i Centres de Ciències. Museu / Escola i Escola / Museu, projecte desenvolupat conjuntament amb escoles de Catalunya: Projecte que dona prioritat específica a la relació entre educació formal i no formal, la didàctica i l’aprenentatge, fent especial incidència amb el potencial de les TIC. Aquest projecte és objecte de presentació de proposta a la línia de recerca E-learning de l’IN3, liderat per Glòria Munilla i Carolina Subias.

Musei@, projectes en marxa Museus i TIC a Catalunya: Projecte basat en l’anàlisi i la diagnosi de la relació entre museus i TIC a Catalunya. Aquest projecte ha començat amb el desenvolupament de dos Treballs Finals de Carrera d’Humanitats: Balaguer, R. TIC i museus a Catalunya: anàlisi i diagnosi d’un estudi de cas, les comarques del Vallès. Pérez, X. TIC i museus a Catalunya: anàlisi i diagnosi d’un estudi de cas; els museus de Barcelona. Patrimoni, identitat i drets culturals. Inclou diferents subprojectes: Projecte sobre Identitat cultural, patrimoni i memòria històrica que inclou tota l’anàlisi del potencial de les TIC en aquest àmbit. Liderat per Laura Solanilla i Glòria Munilla, ja ha suposat la publicació de diferents articles i comunicacions, la presentació d’un treball de recerca dintre del programa de Doctorat de la UOC i serà objecte del disseny i desenvolupament de la tesis doctoral de Laura Solanilla.

Musei@, projectes en marxa Projecte desenvolupat conjuntament amb la Fundació Interarts (www.interarts.net). Projecte relacionat amb la difusió i documentació del patrimoni com un dels drets culturals fonamentals.     Patrimoni i TIC: Projecte que es nuclearitza en diferents subprojectes, entre els quals, el primer en posar en marxa serà el desenvolupament de màster i o Postgrau juntament amb l’Instituto Cervantes i altres universitats espanyoles. Actualment en fase de disseny i implementació, es pretén fer la primera prova pilot a la primavera del 2005, en un Postgrau presencial a la Universitat d’Estiu de Gandia