CASAP Can Bou Estratègies de gestió i lideratge per a els professionals d’un centre de salut t CALASS BRUSELAS 2008 Antoni Peris Grao Alba Brugués Brugués.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Memòria científica 2000 – 2002 Corporació Sanitària Parc Taulí.
Advertisements

ENQUESTA DE SATISFACCIÓ DE L’USUARI TAO EN ATENCIÓ PRIMÀRIA Elisenda Sant i Arderiu Metge de família CAP Casanova. CAPSE. Barcelona Grup d’anticoagulació.
T La infermera a pediatria CASAP Can Bou. Xerrades Programa Formació pares i mares Lactància materna SiE Espai Nadó Vacunacions escolars Benvinguda Nounat.
e-health i terciarisme
La qualitat, garantia de millora.
La qualitat, garantia de millora.
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
CASAP Can Bou Intranet Sistema d’informació i comunicació en un centre d’atenció primària t CALASS BRUSELES 2008 Eva Marimon - Andreu Baiget Antoni Peris.
PERSONES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL QUALITAT DE VIDA
La Consolidació de la Infermera com a Gestora de Casos
Enquesta FoCAP Assemblea General de desembre.
ISABEL RABASSEDA FERRER Infermeres d’Enllaç SAP Muntanya
III Jornada de transport sanitari
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
FORMACIÓ CONTINUADA · DAP CAMP DE TARRAGONA
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
Objectius Disposar d’informació que ens aproximi a estimar el cost mitjà i la seva variabilitat en relació amb les diferents línies d’activitat i sobre.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
Jornada de portes obertes
PROGRAMA ATENCIÓ PRIMÀRIA SENSE FUM (PAPSF)
Recerca a l’Atenció Primària:
Andreu Baiget - Eva Marimon Antoni Peris - Alba Brugués
Plantilles complexes i la gestió del temps de les persones.
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
La Unitat d’Hospitalització d’Aguts de la UIPA (VH - Sant Rafael) es fa càrrec de la hospitalització de salut mental de la Barcelona Nord Anteriorment.
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
Programa BIBE: perspectives de futur
SERVEIS SOCIALS BÀSICS
Evolució dels perfils professionals a logística
FORMACIÓ CONTINUADA · U. DOCENT DE MFIC TARRAGONA
Jornada Cloenda Esports
SATSE SINDICAT D’INFERMERIA
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
Gestió 2016 Hospital Universitari de Bellvitge
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Avançant cap a un model social digne i centrat en la persona
Infermer Oscar Rochera
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
Obesitat en edat pediàtrica
JORNADA DE TREBALL L’ATENCIÓ INTEGRADA SOCIAL I SANITARIA
SALUT MENTAL.
Grup Accesibilitat Consell Municipal de Salut de Terrassa Institut Català de la Salut Desembre 2016.
Grups interactius a L’Esquitx
El dia del cribratge d’alcohol a Catalunya, una estratègia de sensibilització en el marc del programa Beveu Menys Autors: Díaz Álvarez, Estela; Segura.
Model de gestió assistencial: innovació i integració. Montse Cervera
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
La formació professional, una opció de futur i amb futur
SALUT MENTAL.
Coneixements i idees previs
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
Anàlisi crítica de la transversalitat
Projecte d’Itineraris Formatius
L’ atenció domiciliaria dels equips d’atenció primària catalans
Gestió de la demanda Com es comporta la demanda?
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
Pla Integral de Salut Mental
Jornades i sessions tècniques 2010
Catàleg de llocs de treball del CPNL
Àrea d’Atenció a les Persones
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Xarxa de lluita contra el maltractament i la violència de gènere
Jornada Cloenda Esports
ESTAT ACTUAL DELS SERVEIS SOCIALS BÀSICS A CATALUNYA
III Jornada de transport sanitari
Transcripción de la presentación:

CASAP Can Bou Estratègies de gestió i lideratge per a els professionals d’un centre de salut t CALASS BRUSELAS 2008 Antoni Peris Grao Alba Brugués Brugués

Sistema català de Salut (I) CASAP Can Bou Sistema català de Salut (I) Cognoms, Nom Cognoms, Nom FINANCIACIÓ PROVISIÓ Cognoms, Nom C I U D A N O S DEPARTMENTO DE SALUD CATSALUT 100% ICS SERVICIOS DE SALUD INTEGRADOS EBAS CASAP MUTUAS Y SERVICIOS PRIVADOS 20% CENTROS PRIVADOS 10%

CASAP Can Bou Comparativa de models 3

CASAP Can Bou Perquè, per a qui? Millor eficiència i qualitat del servei sanitari públic Major resolució de l’atenció primària Autonomia dels professionals Independència del pacient 4

Penseu que sempre ho tindrem tot controlat? CASAP Can Bou Penseu que sempre ho tindrem tot controlat? 5

Canvis socials imprevistos / inesperats CASAP Can Bou Canvis socials imprevistos / inesperats Inmigració Canvis de models familiars Reducció de la red social Noves patologies Actitud més demandant Medicalització excessiva Dependència del sistema Envelliment

Canvis Professionals Més resolució amb menys financiació Canvi actituds professionals Burn out Conflicte salarial Feminització Disminució nombre professionals Desconfiança davant nous rols

Situació atenció primària pública Professionals molt capacitats Elevat nombre activitats Hores laborals i salari determinats per conveni Contingents entre 1600 i 2100 pacients Activitat al centre, a domicili i de guàrdia Extrema feminització …Competència pels professionals …Externa i interna

CASAP Can Bou Notícies Actuals 9

CASAP Can Bou 10

Los nuevos médicos rehúyen la atención primaria CASAP Can Bou Los nuevos médicos rehúyen la atención primaria La especialidad de medicina familiar vuelve a quedar este año con plazas vacantes Marta Ricart | Barcelona | 19/05/2008 |  Los médicos de familia están en crisis. Llevan tiempo quejándose de que no se sienten valorados, ni bien pagados, y que están están desbordados de trabajo y eso empeora la atención a los pacientes. En la atención primaria, el dominio de la medicina de familia y comunitaria, se repiten las movilizaciones en los últimos años. El pesimismo llega a los futuros médicos de cabecera: un año más, no se han cubierto las plazas de formación en la especialidad. Algunos ven en este desinterés de los jóvenes titulados un signo del fin de la especialidad.   En la asignación de plazas de médico interno residente (MIR) de formación de los licenciados en Medicina en las diversas especialidades, el mes pasado, de las 1.859 plazas de medicina de familia de España quedaron vacantes 253, el 13,6%. No sucede esto en ninguna otra especialidad asistencial, pero en medicina de familia es el tercer año que ocurre, aunque se va reduciendo el peso de medicina familiar en el MIR. La evidencia de que a muchos nuevos médicos no les interesa la medicina familiar contrasta con que es la especialidad mayoritaria, porque constituye la base de la sanidad pública, y con que hoy ofrece una salida laboral segura, dado el aumento de la demanda asistencial y la falta de médicos. 11 11

CASAP Can Bou Talvegada el problema rau en les expectatives que nosaltres mateixos hem fabricat 12 12

Estratègies de gestió i lideratge Estratègies de selecció Estratègies de promoció professional Estratègies de qualitat de vida laboral Estratègies de gestió i lideratge

Estrategies de selecció (I) Què volem oferir com a organització Què volem assolir Què volem fer a l’atenció primària Actituds > habilitats > coneixements Qüestionari baremat per estaments Professionals resolutius

Criteris de ponderació del cv de metge de família (I) Formació Titulació d’especialitat en medicina de familia – Pes: 10% Examen ACOE – Pes: 8% Recerca Participació en grups de treball de societats científiques: AIFICC, ACI, CAMFIC – Pes:2% Participació en treballs de recerca o comitès científics – Pes: 4%

Criteris de ponderació del cv de metge de família (I) Coneixements i Habilitats Experiència en Atenció Primària (anys treballats) – Pes: 2% Experiència en pediatría – Pes: 4% Coneixements i habilitats clíniques en urgències, cirurgia menor, AMPA, MAPA, TAO, osteopatia, acupuntura, atenció al viatger, altres – Pes:8% Coneixements i habilitats en direcció de grups de qualitat/docència – Pes:1% Coneixements del programa informàtic d’història clínica e-CAP – Pes: 4% Coneixements i habilitats en estadística i epidemiologia – Pes:6% Nivells de coneixements de llengua catalana – Pes: 2%

Criteris de ponderació del cv de l’infermera (I) Formació Finalització estudis de pregrau després any 1985 – Pes: 4% Formació post grau en AP– Pes: 4% Recerca Participació en grups de treball de societats científiques: AIFICC, ACI, CAMFIC o Universitat – Pes:4% Participació en treballs de recerca o comitès científics – Pes: 4%

Criteris de ponderació del cv de l’infermera (II) Coneixements i Habilitats Educació sanitària grupal o intervenció comunitària, pal·liatius, AMPA – MAPA, espirometria, TAO, tabaquisme, insuficiència cardiaca, demències, fisioteràpia, massatge infantil, reflexoteràpia, docencia... - Pes: 8% Experiència en Atenció Primària (anys treballats) – Pes: 6% Experiència en serveis d’urgències (hospital o 061) – Pes: 4% Coneixements del programa informàtic d’història clínica e-CAP – Pes: 4% Domini del PAI/Model Henderson/Taxonomia NANDA-NIC-NOC (Valorar per entrevista) – Pes: 8% Nivells de coneixements de llengua catalana – Pes: 2%

- Identificar empatia, capacitat comunicativa i actitud Estratègies de selecció (II) 780 sol·licituds 517 candidats Entrevistes: - 30 mf, 7 pediatres, 35 infermeres, 15 odontòleg, 7 auxiliars infermeria, 30 adm - Identificar empatia, capacitat comunicativa i actitud

Estratègies de selecció (III) Titulació acadèmica exigida i psicotècnic previ per administratius Quota de professionals via “interna”

Continuitat profesionals 12 m Continuitat profesionals 24 m Tipus de selecció (2005) Continuitat profesionals 12 m Continuitat profesionals 24 m Metges de familia CASAP 7 6 “Interna” 3 Pediatres 2 1 Infermeres 11 Auxiiars infermería Auxiliars administratius Test psicotec.

Estratègies de promoció professional (I) Estratègies continuades Conferint qualitat de vida professional Afavorint reconeixement professional per sobre dels incentius econòmics Identificació habilitats individuals Potenciació noves habilitats i competències: Empowerment Treballant amb tots els estaments professionals les mateixes estratègies

Re/definició de rols i responsabilitats Estratègies de promoció professional (II) Re/definició de rols i responsabilitats …per infermeria: patologia aguda …per administratius: patologia aguda, receptes, residències …per auxiliars d’infermeria: CROC Formació continuada vinculada a Necessitats Objectius de l’organització

Estratègies de qualitat de vida laboral (I) Millores de benestar quotidià: material d’escriptori, incentius puntuals, aliments, vehicles, flexibilitat horària i d’agendes Direcció per objectius amb ponderació específica per activitats d’excel·lència

Estratègies de qualitat de vida laboral (II) Elaboració projecte : formació, guardies, residencies, cirurgia menor, CROC, salut mental, etc Participació en projecte de millora Activitat tècnica terapèutica Publicacions (revista, pòster, c. Oral) Docència Atenció grupal crònics Intervencions comunitàries

RESPECTE PER LES PERSONES Lideratge “humanístic” ESCOLTA ACTIVA EMPATIA ACTITUD DE SERVEI RESPECTE PER LES PERSONES TRACTE HUMÀ

Resultats Equip jove. 40,6% entre 25 i 34 anys 85,3% en contractació laboral indefinida 60% població atesa (increment 8% en darrer any) Increment nombre visites (14% per pediatria i 30% infermeres) Baix absentisme laboral Bons resultats clínics

Estándar de qualitat assistencial CASAP Can Bou Estándar de qualitat assistencial HTA control: 67,52% HTA control òptim: 49,63% DM: 67,71% Càlcul Risc Cardiovascular: 75´44% Cribratge alcohol: 60,28% Abstinència tabaquisme: 31,94% Valoració integral ATDOM: 72,84% 28

Estàndar de qualitat assistencial CASAP Can Bou Estàndar de qualitat assistencial 05-AVC: Tractament antiagregant 80,13 07-CI: Tractament beta-bloquejant 45,82 08-CI: Tractament antiagregant 78,35 09-CI: Control lipídic 28,02 11-ACxFA: Tractament AAS/ACO 57,32 14-IC: Tractament IECA-ARAII 58,51 15-IC: Tractament Beta-Bloquejant 33,21 18-Tabac: Abstinents en població de Risc 51,8 29-Grip: Vacunació (>59) 41,07 31-Malaltia pneumocòccica: Vacunació (>59a) 36,63 32-Tètanus: Vacunació 22,57 39-pròstata: us correcte PSA 88,35 Vacuna de grip amb negativa de pacient: 864 (>25%) Vacuna neumocòc amb negativa de pacient: 732 29

No en tenen prou amb tot el que oferim? CASAP Can Bou No en tenen prou amb tot el que oferim? Donem serveis Cerquem noves oportunitats Ens orientem a les necessitats ...de població i de professionals 30

CASAP Can Bou 31

Qüestionari QVP-35 Qüestionari validat anònim i autoadministrat Mesura la qualitat de vida segons un model de demandes i recursos Compta 35 ítems: 12 ítems de demandes 22 ítems de recursos 1 valoració global de qualitat de vida Escala qualitativa de l’1 al 10 Gens: 1-2 Una mica: 3-4-5 Bastant: 6-7-8 Molt: 9-10

Dimensions estudiades Qüestionari QVP-35 Dimensions estudiades Demandes del lloc de treball Suport directiu Capacitació, motivació i recursos intrínsecs Qualitat de vida professional global Ítem “Desconnecto en acabar al jornada laboral”: no s’agrupa en cap dimensió

Evolució 07 - 08 Augment percepció volum i pressió feina Es manté alt nivell de satisfacció, possibilitat promoció i ganes de ser creatiu Tot i lleu disminució, la percepció de suport dels caps i reconeixement de l’esforç és elevada i superior a altres organitzacions Disminució de satisfacció salarial Es manté una percepció elevada i superior a altres organitzacions en capacitació, recursos i motivació

Conclusions Estratègia permet millorar resultats QVP35 reflecteix major satisfacció que a l’entorn Tot i lleu disminució en suport directiu i satisfacció salarial l’indicador global QVP és molt superior a l’entorn

Ens queda alguna opció? Seguir cercant CASAP Can Bou Ens queda alguna opció? Seguir cercant 51 51

Merci Beaucoup - Moltes gràcies - Muchas gracias – CASAP Can Bou Merci Beaucoup - Moltes gràcies - Muchas gracias – Muito Obrigado - Grazie Mille - Multumesc Foarte Mult 52 52