EDUCACIÓ EMOCIONAL SESSIÓ Nº 5 FORMACIÓ DE TUTORS/ES D’ESO JULIOL DE 2007.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LOS LÍMITES DE LA EDUCACIÓN Alba Sánchez Canal Capítol 4: La paternidad responsable.
Advertisements

RESOLUCIÓ POSITIVA DE CONFLICTES
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
L’illa dels 5 Fars.
GESTIÓ D’EMOCIONS I SENTIMENTS
Josep Montané Capdevila
6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
Escola Montserrat Sant Just Desvern
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
Salut mental i prevenció
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
CONSELL COMARCAL DEL TARRAGONÈS Dr. Joan Fuguet Busquets
Empatia i emocions al Cor de Maria
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
La comunicació en les relacions socials
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Les bones pràctiques per a la educació en família
Avinguda Sant Bernat Calbó, 8 – Vic – Tel
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
Cos i emoció Programa-taller d’educació emocional que es basa en el desenvolupament de l’autonomia personal i la regulació emocional.
PETITS REPORTERS Títol.
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
L’INFANT CAPAÇ 25 Aniversari CRP Vilafranca
@sebastiani64.
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
24 de l’any cB Regina Seguim al Jesús que “es lliura” en el camí vers la Creu (T. Ll. de Victòria)
LA QUALITAT DE LA RELACIÓ AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES
PONÈNCIA. Denuncies associades a PRL (psicosocials).
Disseny i implementació d’una base de dades relacional
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
Una visió des de la família. Delegació de Família i Vida
OMBRES I LLUMS Escola Antoni Gaudí Sta Coloma de Gramenet
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
VALORS I VITUTS PER CRÉIXER COM A PERSONA
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
Criatures Virtuals Emocionals i Ensinistrables per un MMOG
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
Matemàtiques 3er E.S.O..
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Objectiu Educatiu Trienni
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
Coneixements i idees previs
ELABORAR-DESCOBRIR-IMAGINAR Diferents maneres de créixer jugant
ELS NENS I NENES DE P4 TREBALLEM EL PROJECTE DELS MONSTRES
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
HABILITATS COMUNICATIVES
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
El currículum a l’educació primària
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
Convivència i Mediació Escolar
RESOLUCIÓ POSITIVA DE CONFLICTES
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Tallers 2n. Trimestre
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

EDUCACIÓ EMOCIONAL SESSIÓ Nº 5 FORMACIÓ DE TUTORS/ES D’ESO JULIOL DE 2007

EDUCACIÓ EMOCIONAL (SOCIOEMOCIONAL) AUTOESTIMA GESTIÓ D’EMOCIONS I SENTIMENTS EMPATIA RESOLUCIÓ POSITIVA DE CONFLICTES

LES EMOCIONS Prendre consciència de les emocions és una habilitat emocional fonamental, la base damunt la qual s'identifiquen altres habilitats, per exemple: l’autocontrol (Goleman, 1996)

Intentem canviar el model de pensament-acció. Pensament Acció Per un model que contempli: l’emoció-pensament-acció Emoció Pensament Acció EDUCACIÓDELESEMOCIONSEDUCACIÓDELESEMOCIONS

Per què les emocions? Per retrobar-se i acceptar-se a un mateix Per retrobar i acceptar l’altre Per millorar la relació educativa

EMOCIÓ Esquemes emocionals Repertori innat Pautes biològiques i genètiques Repertori adquirit Experiències viscudes. Pautes apreses FISIOLÒGICCOGNITIUCONDUCTUAL

LES EMOCIONS Són impulsos que comporten reaccions automàtiques. Cinc emocions universals: 1. Alegria. 2. Ira. 3. Por 4. Tristesa. 5. Fàstic. Els estats d’ànim tenen una durada més llarga que les emocions, són més persistents, però menys permanents que els sentiments.

ELS SENTIMENTS Són blocs d’informació integrada que inclouen valoracions. Els sentiments ens diuen quins fets són veritablement importants per a les nostres vides. Com: feliç, content, enfadat, espantat, disgustat, preocupat, nerviós, relaxat,…

EMOCIONS I SENTIMENTS A TRACTAR Hem de ser capaços de reconèixer els sentiments i anomenar-los La verbalització dels sentiments crea vincles entre la part cognitiva i la part emocional del cervell Presentarem els sentiments de mica en mica. Un per sessió: content, trist, enfadat, empipat, espantat, cansat, agraït, tranquil, envejós, egoista, generós sorprès, avorrit, …

ACTIVITATS Juguem al dominó de les emocions i sentiments. Juguem a la ruleta. Presentem les diferents cares. Juguem al quinto dels sentiments i emocions.

AUTOESTIMA

DEFINICIÓ: AUTOESTIMA Pope (1988): és l’avaluació que cadascú fa del concepte que té d’ell mateix. L’autoconcepte és la percepció d’un mateix, la visió que cadascú té de les pròpies habilitats, característiques i qualitats. Goleman (1998) defineix com el mapa intern de les pròpies preferències, capacitats i deficiències. Pope assenyala cinc àrees en les quals els infants tendeixen a valorar-se: 1.Autoestima global (percepcions, sentiments,..) 2.Imatge acadèmica (els assoliments a l’escola) 3.Corporal (la imatge, habilitats i destreses físiques) 4.Familiar (com ser sent valorat per la família) 5.Social (manera com s’avalua respecte als altres)

Conseqüències de tenir una alta autoestima Tenir una visió saludable d’un mateix. Confiança en un mateix i en els altres. Persones decidides, positives i assertives. Prendre decisions lliures i responsables. Defensa dels propis drets i les pròpies idees. Es surt amb més èxit de les situacions difícils. Goleman diu que un excés d’autoestima es pot convertir en arrogància.

Conseqüències de tenir una baixa autoestima Una persona que no sap trobar aspectes d’ella mateixa dels quals sentir-se orgullosa. Sensible a la informació negativa sobre ells. Prescindeixen de la informació positiva. Sentiments d’insatisfacció i rebuig. Són molt vulnerables. Conductes compensatòries amb la finalitat de reduir el sofriment. Sentiments d’odi i menyspreu que poden arribar a l’agressivitat. Relació entre baixa autoestima i conducta antisocial. Factor de risc per a la depressió.

EL PROFESSORAT EN LA FORMACIÓ DE L’AUTOESTIMA El professorat amb les seves actituds, conductes, expectatives i mètodes de treball, incideixen directament en la formació de la imatge que cada infant té d’ell mateix i de l’avaluació que en fa. Els adults han d’acceptar als infants tal com són. No s’ha d’etiquetar ni deixar que s’etiqueti. No hauríem de permetre que els alumnes adoptin papers ofensius cap als altres ni cap a un mateix. Ex: “Ja tenim el pallasso aquí” Cal promoure la capacitat d’acceptació dels propis errors, d’enfrontar-se als problemes i reparar les equivocacions. La pròpia autoestima del professorat és molt important per a la formació de l’autoestima dels alumnes, ja que si no s’accepta ella mateixa, no podrà comunicar amb èxit l’autoacceptació.

ACTIVITATS. RECURSOS Amic invisible al claustre de professors/es. Vocabulari de qualitats. Protagonista del dia. La pilota missatgera. Estic pensant en algú. Què diuen de nosaltres. Jo sóc.

EMPATIA

És la capacitat personal per connectar, respectuosament i sincerament, amb els sentiments i les emocions d’una altra persona i per comprendre els seus arguments i els seus punts de vista.

EMPATIA Saber-se posar al lloc d’un altre. Popularment en diem: “posar-se a la pell d’un altre” No es tracta, però, d’estar d’acord en tot amb un altre persona, amb pèrdua de la pròpia identitat.

Els docents Les actituds dels docents són models i punt de referència. El nostre comportament és el millor instrument amb què comptem per transmetre valors i ensenyar comportaments adequats. Únicament podrem ensenyar empatia amb empatia.

Com ho podem fer: Hem d’oferir models sòlids d’identificació amb els quals els nens/es es puguin orientar i identificar. Actitud d’obertura. Escoltant de manera activa. Mirant als ulls. Demostrant interès i comprensió. Fent preguntes. Donant respostes als requeriments dels nostres alumnes.