XARXA D’INICIATIVES D’ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I LES FAMÍLIES

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Jornadas Vedruna para los equipos de dirección y gestión Vic (Barcelona) 10 a 13 de julio de 2012.
Advertisements

en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
Procés de Reflexió Reglament del Consell Escolar Municipal 25 de setembre 2007.
Les Llars d’Infants i/o Escoles Bressol
Cicle Superior MARISTES VALLDEMIA Quin camí hem fet fins que hem arribat aquí? PRIMERA FASE: CURSET PER MESTRES INFANTIL I PRIMÀRIA (04-05) SEGONA FASE:
Página 1 Creade - LHH, Programes d´Outplacement. Página 2 Què és Creade - LHH ? Context Com ho fem Components bàsics Consultoría Visió Global Consultoría.
BENVINGUDA I OBERTURA DE LA SESSIÓ Documents que tenim a la mà: 1.- Ordre del dia 2.- Assistents 3.- Documents del Consell Rector Memòria Memòria Pla.
Memòria científica 2000 – 2002 Corporació Sanitària Parc Taulí.
Catalunya escola d’emprenedors Mesures per fomentar l’esperit emprenedor Barcelona, 8 de novembre de 2011.
COMISSIÓ MIXTA DE SEGUIMENT DEL DESPLEGAMENT DE LA LLEI 39/ de desembre del 2009.
PRESENTACIÓ CONSORCI BIOPOL’H Comunicació - Consorci Biopol’H.
PROGRAMA MARE BCNatal | Centre Medicina Maternofetal i Neonatal de Barcelona Hospital Sant Joan de Déu - Hospital Clínic Universitat de Barcelona Dra.
Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar Social El treball socioeducatiu en xarxa Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar.
POK´ TA POK´ Sergi Díez, Marc Pujadas, David Rodriguez, Victor Gallego Educació Física Cicle Superior.
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
EAIA (Equip d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència)
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Xarxa Productes de la terra
Toca fusta FENT DECORATS
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
BENVINGUTS I BENVINGUDES
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
PROJECTE XARXA EMPRESES INCLUSIVES DEL GARRAF
CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL
UNITAT DE DETECCIÓ I PREVENCIÓ DEL MALTRACTAMENT INFANTIL (UDEPMI)
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
Xarxa Transició Escola Treball del Maresme
Àrea de Serveis personals, Benestar i Famílies
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
ACORD PEL DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC I SOCIAL DE RUBÍ Metodologia
PROMOCIÓ DE L’OCUPACIÓ I L’AUTOOCUPACIÓ
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
SERVEIS SOCIALS BÀSICS
1 1.
Projecte d’Itineraris Formatius
Model d’Acreditació i Qualitat en l’atenció
Taula sectorial de Voluntariat social Avaluació i línies de treball
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Avançant cap a un model social digne i centrat en la persona
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
Dispositiu Local d’Inserció
Tallers d’Acció Socioeducativa itinerant del Tarragonès
Reunió Plenària 13 de novembre de 2015
Quines necessitats i oportunitats es deriven de la nostra realitat social i laboral? DONES CUIDADORES Solsona,
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Intervenció multicentre davant un cas repte
DONES CUIDADORES. Realitat social i laboral
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PROGRAMA AL COSTAT DE QUI CUIDA
Taula sectorial de Diversitat funcional Avaluació i línies de treball
Projecte d’Itineraris Formatius
PRIMERES VISITES AMB PROCEDÈNCIA ENSENYAMENT
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
I Jornades de Mobilitat Internacional del PAS
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
Presentació de resultats
Àrea d’Atenció a les Persones
ESTAT ACTUAL DELS SERVEIS SOCIALS BÀSICS A CATALUNYA
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
Què és el Projecte Educatiu d’Abrera?
Transcripción de la presentación:

XARXA D’INICIATIVES D’ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I LES FAMÍLIES XIAIF XARXA D’INICIATIVES D’ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I LES FAMÍLIES Història.

ASSOCIACIÓ XIAIF Objectiu principal: Crear i promoure programes i iniciatives destinades a la Primera Infància i la Família. Membres Associació: Mestres Educació Infantil, psicòlogues, pedagogues i psicopedagogues

PRINCIPALS LÍNIES D’INTERVENCIÓ Assessorament a Centres d’Educació Infantil Assessorament i formació a professionals en matèria de Primera Infància i Família. Intervenció amb famílies en situacions diferenciades. Grups: Servei de Protecció al Menor (IMAS), CMSS Palma, Unitat de mares del CIS de Palma, ...

EXPERIÈNCIES AMB L’AJUNTAMENT DE PALMA Atenció a famílies dels CMSS de Palma al programa Espai Familiar Grups “Espai Familiar Son Real” (2009) i “Santa Catalina” (2010) adreçats a famílies de tots els sectors de Serveis socials de Palma Tallers d’Acompanyament a les Famílies del CMSS Est (2011) Espai Familiar Llevant Nord (setembre 2012) al barri de Son Gotleu. L’experiència d’Est va ser més propera amb tècnics, durada curta, espai integrat a la barriada, famílies que es coneixien… Fer referència a algunes necessitats concretes dels barris de Llevant Nord

Necessitat d’una intervenció social de caire preventiu. JUSTIFICACIÓ Detecció de necessitats lligades al procés de criança, desenvolupament i socialització dels infants i pares/mares. Necessitat d’una intervenció social de caire preventiu. Manca de recursos comunitaris orientats a la Primera Infància. Rellevància de la intervenció comunitària centrada en les necessitats del barri. Es en aquestes circumstàncies, on cobra sentit la implementació de programes de suport a la família sobre tot en el període de primera infància, per la sensibilitat i importància d’aquest període, programes que esdevenguin recursos de la comunuitat i que promoguin i afavoreixein les relacions interepersonals entre adults i infants com un elmente de protecció i suport per aquestes famílies. Des dels Serveis Socials Est, es detecten una sèrie de necessitats de les famílies de la barriada amb infants de 0-3 anys; necessitats lligades al suport en el procés de criança, al desenvolupament i socialització dels infants petits, a l’acompanyament en aspectes de tipus educatiu i a la interrelació entre les mares i pares. Això junt amb la manca de recursos comunitaris existents orientats a la primera infància, motiva la posada en marxa dels Tallers d’Acompanyament a les Famílies. Els Tallers d’Acompanyament a les Famílies estan emmarcats en la tipologia de serveis i activitats educatives adreçades a pares i mares de nins de la primera infància (infants entre 0 i 3 anys) i que pretenen ser un espai de referència per a les famílies de la comunitat (barri, poble, etc.), ampliant l’oferta dels serveis socials per a la població i realitzant una intervenció social preventiva i directa amb les famílies per millorar la seva relació educativa amb els fills. El marc de referència, llavors, d’aquests tallers serien els programes anomenats “Espais Familiars”, “Tallers de criança”,... Els programes esmentats responen a les recomanacions fetes per la Xarxa d’Atenció a la Infància de la Unió Europea que proposen la creació de “serveis multifuncionals”, integrats, que puguin oferir educació, oci i suport als infants i als pares.   En els Tallers d’Acompanyament es fa necessària una adaptació de la metodologia dels programes de referència, que implica a grans trets: una temporalització més breu, material i dinàmica adaptades als factors individuals i contextuals de les famílies destinatàries, i un reajustament dels objectius que es plantegen amb el grup de famílies i els seus integrants. Els tallers es plantegen com un espai de referència de durada determinada i de freqüència setmanal, on s’ofereixen diferents propostes lúdiques per els infants, on s’afavoreixen moments positius de relació mare-fill, on pares i mares tenen l’oportunitat d’expressar-se i compartir vivències amb altres adults en circumstàncies semblants i amb especialistes que els ajuden a resoldre dubtes, inquietuds, etc. i tot el que tingui que veure amb l’educació dels fills. Els professionals ofereixen suport i ajut tant en el que fa referència a la relació amb els infants com al diàleg i relació amb altres adults.

OBJECTIUS Promoure un context d’intervenció centrat en la realitat de l’entorn /barri. Fomentar interrelacions entre famílies i promoure principis de parentalitat positiva.

METODOLOGIA Grups estables de 10 famílies simultàniament. Una sessió setmanal de 2 hores. Sessions estructurades en moments diferenciats, amb uns objectius concrets a cada un. Intervenció centrada en potencialitats i necessitats Model de professional com a mediador, defugint del model d’expert Pedagogia activa i participativa Es en aquestes circumstàncies, on cobra sentit la implementació de programes de suport a la família sobre tot en el període de primera infància, per la sensibilitat i importància d’aquest període, programes que esdevenguin recursos de la comunuitat i que promoguin i afavoreixein les relacions interepersonals entre adults i infants com un elmente de protecció i suport per aquestes famílies. Des dels Serveis Socials Est, es detecten una sèrie de necessitats de les famílies de la barriada amb infants de 0-3 anys; necessitats lligades al suport en el procés de criança, al desenvolupament i socialització dels infants petits, a l’acompanyament en aspectes de tipus educatiu i a la interrelació entre les mares i pares. Això junt amb la manca de recursos comunitaris existents orientats a la primera infància, motiva la posada en marxa dels Tallers d’Acompanyament a les Famílies. Els Tallers d’Acompanyament a les Famílies estan emmarcats en la tipologia de serveis i activitats educatives adreçades a pares i mares de nins de la primera infància (infants entre 0 i 3 anys) i que pretenen ser un espai de referència per a les famílies de la comunitat (barri, poble, etc.), ampliant l’oferta dels serveis socials per a la població i realitzant una intervenció social preventiva i directa amb les famílies per millorar la seva relació educativa amb els fills. El marc de referència, llavors, d’aquests tallers serien els programes anomenats “Espais Familiars”, “Tallers de criança”,... Els programes esmentats responen a les recomanacions fetes per la Xarxa d’Atenció a la Infància de la Unió Europea que proposen la creació de “serveis multifuncionals”, integrats, que puguin oferir educació, oci i suport als infants i als pares.   En els Tallers d’Acompanyament es fa necessària una adaptació de la metodologia dels programes de referència, que implica a grans trets: una temporalització més breu, material i dinàmica adaptades als factors individuals i contextuals de les famílies destinatàries, i un reajustament dels objectius que es plantegen amb el grup de famílies i els seus integrants. Els tallers es plantegen com un espai de referència de durada determinada i de freqüència setmanal, on s’ofereixen diferents propostes lúdiques per els infants, on s’afavoreixen moments positius de relació mare-fill, on pares i mares tenen l’oportunitat d’expressar-se i compartir vivències amb altres adults en circumstàncies semblants i amb especialistes que els ajuden a resoldre dubtes, inquietuds, etc. i tot el que tingui que veure amb l’educació dels fills. Els professionals ofereixen suport i ajut tant en el que fa referència a la relació amb els infants com al diàleg i relació amb altres adults.

Major assistència i adherència al programa. VALORACIONS Major assistència i adherència al programa. Tasca de creació de xarxa social més significativa; les famílies es coneixen i es relacionen dins el barri. Major facilitat de coordinació i contacte més proper amb els tècnics. Millor contextualització de les accions que implica una intervenció més eficaç i un assoliment més significatiu dels objectius. Rol d’acompanyant, disponible però no directiu, dinamitzador o mediador de les relacions que es vagin establint. Es creu en el treballa partir de l’amplificació del pròpis recursos i partint de la detecció de les pròpies necessitats. S’intervé en els mateixos moemnts d’interacció.

«La felicidad y el bienestar de un niño, no son efecto de la casualidad; al contrario, son una producción humana, nunca puramente individual, ni tan sólo unicamente familiar, sinó el esfuerzo de la sociedad en su conjunto”. (Barudy).

Presentació realitzada a la “Primera Jornada de l’Observatori de la Infància i l’Adolescència de Mallorca”, per Esperança Llobera Sáez i Maria Forteza Fornés, integrants de l’Associació XIAIF.