EL CONCEPTE D’ART. AÇÒ ES POT CONSIDERAR COM UNA OBRA D'ART? …PER QUÈ?

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LOS LÍMITES DE LA EDUCACIÓN Alba Sánchez Canal Capítol 4: La paternidad responsable.
Advertisements

EL CONCEPTO DE ARTE Ana Rey Lama.
PASTORAL EDUCATIVA CURS 2014/15 OBJECTIU 1: JOACCIONS EDUCATIVES “Créixer cap a una autèntica vida interior “ Per canviar el món, primer canvia’t a TU.
Biografía Rafael Alberti
W AKING L IFE. REALITAT / SOMNI REALITAT - Tota causa que té una conseqüència. - Tot allò palpable, observable i qüestionable. - Limitada SOMNI - Estat.
Llegir amb lectura ràpida el text (30 segons)
Concurs de fotografia filosòfica Categoria C Ventura Gassol
Source: D. Roger/UNESCO Teoria de la comunicació.
ITINERARIS A 4t d’ESO. CURRÍCULUM ESO LOE PREVIST PER AL CURS Segona llengua estrangera: s’oferirà en franja de matèries optatives un mínim.
EXPRESSIONISME ABSTRACTE
Waking LifeWaking Life. Déu Que és Déu? Segons el diccionari GDLC Déu és:Nom genèric amb què hom designa l'anomenat ésser suprem, o bé, simplement, cadascun.
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
Al vostre gust amb el  Amb so  Si me preguntan: -En qué creo? Si em preguntes: -En què creus?
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
1 Deixem el racisme fora de joc (El Periódico, pàg. 57, 26 – )‏ (El Periódico, pàg. 7, 27 – 2 – 2006)‏ Ewerthon : "Federación y prensa deben tomar.
Santa JOANA D’ARC JOANA CRUAÑES. És la famosa donzella d’Orleans, salvadora del regne de França contra la invasió anglesa. Santa i verge, el cicle de.
“L'ART ÉS UN REFLEX DEL SEU TEMPS”. ESQUEMA DE LA COMUNICACIÓ Artista Obra Espectador.
Els surfistes van utilitzar la cooperació per fer públic el seu desacord amb el projecte d’espigons. En primer lloc van utilitzar les seves planxes per.
Els colors de l’ Advent.
Un conte de Shel Silverstein Traducció, Xesco Boix
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
Espai cultural Caja Madrid Barcelona, fins
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
María Carmona Iván Zamora Sergio Gerra. S’anomena tren a una sèrie de vagons agafats units, generalment van sobre carrils especialitzats al cap dels anys.
Pensem en un mite.... El mite d'Aracne. EL MITE D'ARACNE · Quins personatges hi ha? -Aracne -Atenea/ Velleta.
Al vostre gust amb el  Amb so  CONTE PER A UNA NIT D’ESTELS.
Sabeu qui és Josep de Calassanç?
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
¿QUÈ ÉS L’ART?.
RESUM.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
L’illa dels 5 Fars.
El pensament d’Immanuel Kant.
EL CONCEPTO DE ARTE Ana Rey Lama.
Neurodidàctica: Idees, paraules, emoció i acció Institut Ramon Berenguer IV 3 de novembre 2011 Anna Forés
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
QUÈ ÉS L’ART? L’art com a expresssió. Contempla...
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Una experiència amb PÈBILI PROJECTE FILOSOFIA 3/18
El coratge: la valentia i la por El coratge: la valentia i la por Valentia Valentia "El hombre que no teme a nada no ama nada." d'un amic d'un amic.
ELS LLENGUATGES VISUALS
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
BAUHAUS, una escola d’art
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
DIADA DE La pau i la no violència.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Història i Cultura de les Religions
Síntesi (ordenació i unificació)
La vida és un do de Déu i un servei als altres
QUARESMA UN TEMPS IMPORTANT, PER PREPARAR LA GRAN FESTA
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
valors humans i socials
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
La música és l’ART d’organizar els SONS en el TEMPS.
ANTICS ALUMNES HHDC TAVERNES
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Les Avantguardes (principis segle XX)
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
LES MÀQUINES.
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Transcripción de la presentación:

EL CONCEPTE D’ART

AÇÒ ES POT CONSIDERAR COM UNA OBRA D'ART? …PER QUÈ?

I AÇÒ...?

I AÇÒ?

AÇÒ ÉS ART?

L'objectiu de la història de l'art és analitzar l'evolució de les manifestacions artístiques al llarg de les diverses èpoques. Però, què és l'art?.

WebSite por Simone R. Martins e Margaret H. Imbroisi WebDesigner por Márcio Lopes Què és l'Art?  Creació humana de valors estètics (bellesa, equilibri, harmonia...) que sintetitzen les seues emocions, la seua història, els seus sentiments i la seua cultura.  És un conjunt de procediments utilitzats per a realitzar obres, en el qual apliquem els nostres coneixements

La bellesa és la qualitat de donar plaer als sentits. L'Art perseguix açò? L'Art és matèria de què emanen sensacions perquè algú ho ha volgut així Tota l'experiència humana, bella o horrible, plaent o dolorosa, humoristica, eròtica, absurda, tot pot ser destil·lat per l'artista

Les manifestacions artístiques actuals pareixen haver abandonat definitivament el concepte de la bellesa, expressió que va motivar les obres fins a finals del segle XX. Crítics i artistes coincidixen que l'art no sols consistix a crear objectes bells, sinó que també ha de respondre als esquemes socials i reflectir l'atrocitat o la vulgaritat de la nostra època. Per a molts creadors, el bell en l'art pertany a un món d'herois i sants que ja va deixar d'existir.

“…Tota noció de bellesa es reduïx per a nosaltres a la recepció de determinada dosi de plaer. …l'estètica, des de la seua fundació fins als nostres dies, no ha aconseguit definir les qualitats i les lleis de l'art, ni el bell, ni la naturalesa del gust. Tota la famosa ciència estètica consistix a reconéixer com artístiques algunes obres per la senzilla raó que ens agraden, i a combinar després tota una teoria d'art que puga adaptar-se a totes eixes obres. …les innumerables definicions de l'art no són tals definicions, sinó simples temptatives per a justificar l'art existent.” Lleó Tolstoi

“Què és perquè, l'art, considerat fora d'eixa concepció de la bellesa que només servix per a embrollar inútilment el problema? Les úniques definicions de l'art que intenten alliberar-se de la concepció de la bellesa són les següents: SCHILLER, DARWIN I SPENCER, activitat que tenen els animals i que resulta de l'instint sexual i dels jocs; VARÓ, manifestació externa d'emocions internes, produïda per Mitjà de línies, de colors, de moviments, de sons o de paraules; SULLY, producció d'un objecte permanent o d'una acció passatgera, per a procurar al seu productor un gaudi actiu i fer nàixer una impressió. Agradable en un cert nombre d'espectadors o d'oients, deixant a banda tota consideració d'utilitat pràctica.” Lleó Tolstoi

“ La inexactitud de totes estes afirmacions procedixen que totes, sense excepci ó, el mateix que les metaf í siques, cuiden nom é s del plaer que l'art puga produir, i no del paper que pot i ha d'exercir en la vida de l'home i de la humanitat. Per a donar una definici ó correcta de l'art é s doncs necessari, abans que res, cessar de veure en ell un material de plaer, i considerar-lo com una de les condicions de la vida humana. Si es considera aix í, s'advertix que l'art é s un dels mitjans de comunicaci ó entre els hòmens. ” Lle ó Tolstoi

L'art com a llenguatge L'Artista decidix expressar-se a través de EMISOR MISSATGE RECEPTOR Des que els espectadors o els oients experimenten els sentiments que l'autor expressa, hi ha obra d'art. L'art és un mitjà de comunicació amb un codi de signes propi, que l'artista compon per a crear imatges transmissores d'un missatge que el receptor-espectador desxifra. L’obra d’art (suport del missatge que es manifesta utilitzant un codi de signes) L’Espectador Al dialogar amb l’obra d’art la completa. Cal analitzar l’obra des de diversos punts de vista: Tema..... “el què” Colors Materials Composició....“el com” Moviment Perspectiva Funció..... “el per a què” On, Quan? ”context històric”

PANOFSKY: "Tot aquell que s'encare amb una obra d'art, ja siga que la recree estèticament, o bé la investigue racionalment, ha de sentir-se interessat pels seus tres elements constitutius: la forma materialitzada, la idea (en les arts plàstiques, el tema) i el contingut. Estos tres elements concorren per igual a allò que s'anomena el "gaudi estètic de l'art". GOMBRICH: "Eixos artistes, només podien aconseguir la seua pretensió tirant-li damunt a l'observador una part de la càrrega de la creació. Perquè quina altra cosa significa que se'ns invite a tirar-nos arrere també nosaltres, per a observar com les taques de color d'un paisatge impressionista "adquirixen vida"? : Això significa que el pintor descansa en la nostra bona disposició per a acceptar suggeriments per a llegir contextos, per a evocar la nostra imatge conceptual, baix el seu guiatgue... PAPER DEL L'ESPECTADOR

QUÈ OPINEN ELS TEÒRICS SOBRE EL CONCEPTE D'ART? FRANCASTEL: “L'art és un sistema de signes organitzats a partir d'un llenguatge construït per l'artista en relació amb la cultura i societat a què pertany” PANOFSKI "L'obra d'art és una entitat de què partixen, com els filaments de les neurones, connexions amb les creences, les idees, la situació històrica dels hòmens que les van crear."

GOMBRICH: "Per tant eixe estrany recinte que cridem ''art" és com una sala d'espills o una galeria d'ecos. Cada forma conjura un miler de records i d'imatges de la memòria" TATARKIEWICZ: Considera que l'art té moltes funcions diferents, pot representar coses existents però pot construir coses que no existixen; tracta de coses que són externes a l'home, però expressa també la seua vida interior. Estimula la vida interior de l'artista, però també la del receptor - espectador. Al receptor li aporta satisfacció, però també pot emocionar-li, provocar-li, impressionar-li o produir-li un xoc.

KENNETH CLARK afirmava: "Va dir Ruskin: "Les grans nacions escriuen les seues autobiografies en tres manuscrits, el llibre dels morts, el llibre de les seues paraules i el llibre del seu art. Cap d'ells pot ser interpretat sense la lectura dels altres dos, però dels tres, l'únic fidedigne és l'últim". Si per a dir la veritat sobre la societat haguera de triar entre un discurs d'un ministre i els edificis que es van erigir durant el seu exercici, em quedaria amb els edificis."

¿Mas el arte?... ‑ Es puro juego, que es igual a pura vida, que es igual a puro fuego. Veréis el ascua encendida... L'OBRA D'ART PER A LA SENSIBILITAT DEL POETA ANTONIO MACHADO

KONSTANTIN KAVAFIS M'assente i medite. He donat a l'Art Desitjos i sensacions - entrevistes Rostres i línies: i de desitjos no complits La borrosa memòria. Deixeu que a ell m'entregue. És ell qui dóna Forma a la Bellesa Completant la vida amb toc imperceptible, Combinant percepcions, combinant els dies.

A ti, lino en el campo. A ti, extendida superficie, a los ojos, en espera. A ti, imaginación, helor u hoguera, diseño fiel o llama desceñida. A ti línea impensada o concebida. A ti pincel heroico, roca o cera, obediente al estilo o la manera, dócil a la medida o desmedida. A ti, forma; color, sonoro empeño porque la vida ya volumen hable, sombra entre luz, luz entre sol, oscura. A ti, fingida realidad del sueño. A ti, materia plástica palpable. A ti mano. pintor de la Pintura. A LA PINTURA RAFAEL ALBERTI

El ritu se servix també de l'art per a tractar de comunicar el que els mites són. Així, religió, art i mite pareixen tindre llaços molt estrets, perquè, a diferència de la ciència, estos fan ús de l'aparentment irracional per a comprendre un món caòtic i inexplicable, però sobretot, fan referència a l'infinit, al perdurable i, per tant, a l'immortal. RELACIÓ AMB LES CREENCES: ART I MITE El món del profà i el món del sagrat formen part de la dualitat que es dóna en l'home; el mateix que es troba en ell la realitat i l'imaginari. Al sagrat i a l'imaginari pertany el món del mite i al seu torn, els conceptes de religió i art estan associats al mite.

Existen múltiples teorías en torno a la obra de arte. Es evidente la dificultad de delimitar lo que es arte o no entre los “artefactos” del hombre. Pero quizá sea esa INDETERMINACIÓN una de sus cualidades más importantes, pues vemos que el arte tiene límites fluidos y se derrama sobre las cosas que casi no son arte, impregnando las obras humanas.

L'obra d'art té connexions amb les creences

Art no intencionat, amb funció màgica i pràctica

Els mites fan refer è ncia a l'infinit, al perdurable i, per tant, a l'immortal. Grandesa t è cnica unida a la bellesa est è tica

...Injuriat en la seua è poca per la ruptura amb l'academicisme però hui molt valorat. MONET Idea de l'art per l'art

MIQUEL ÀNGEL PIETAT RONDANINI A vegades l'artista s'avança al seu temps donant a la seua obra un caràcter avantguardista

El mecenes imposa el tema però la forma és genialitat de l'artista

A tu, fingida realitat del somni Religió, art i mite pareixen tindre llaços molt estrets

El progrés tècnic propicia l'evolució de la vida...i de l'art Els nous materials estimulen la creativitat

L'artista s'interessa tant per la funció com per la forma

Al receptor pot emocionar-lo......Provocar-lo, impressionar-lo o produir-li un xoc.

L'art és un sistema de signes construït per l'artista en relació amb la cultura i societat a què pertany...

TRANSPOSICIÓ DE LA ICONOGRAFIA GREGA A LA CRISTIANA Semblant model iconogràfic però canvi de contingut EL TEMPS HISTÒRIC: FACTOR CONDICIONANT

La mitologia s’expressa a través de l’art AMAZONOMÀQUIA

El mite La bellesa estètica La tècnica NIKÉ LLIGANT-SE UNA SANDÀLIA SEGLE V a. C.

L'art és un sistema de signes construït per l'artista en relació amb la cultura i societat a què pertany... SEOANE

Del classicisme renaixentista......A l'abstración cubista CANVIA L'ESPAI I EL TEMPS

L'orfebreria com a valor artístic i testimoni històric i cultural

L'artista expressa també la seua vida interior...juega con la luz, el color, el movimiento...

Els conceptes de religió i art estan associats al mite.

Cada forma conjura un miler de records i d'imatges de la memòria A tu, matèria plàstica palpable

En el passat els mecenes: L'Església, l'Estat i la noblesa. En l'edat contemporània: El mercat, la crítica d'art, Els mitjans de comunicació, Els artífexs de l'obra d'art … QUI DIU QUÈ ÉS ART O NO?

Per qué estudiar Historia del Art?  Estudiar-ho significa entendre i reflexionar sobre les principals corrents de la crítica d'art, buscant l'art en la relació home-món, pensant i analitzant els moments culturals, artístics i estètics de diversos temps i societats, creant d'esta manera coneixements significatius sobre la humanitat

WebSite por Simone R. Martins e Margaret H. Imbroisi WebDesigner por Márcio Lopes L’Art transforma la nostra manera de pensar Ens fa repensar els nostres posicionaments socioculturals i artístics. Busca l'anàlisi dels objectes d'art en la Història, perquè d'alguna manera l'art interferix en la societat i, al mateix temps, rep influències del mig en què està inserit.

Com es representa l'Art? Es representa de diverses formes: la plàstica, la música, el cine. El teatre, la dansa,l'arquitectura, etc. Pot ser vist o percebut per l'home de tres maneres: visualitzades, sentides o mixtes (audiovisuals) L'artista precisa de l'art i de la tècnica per a comunicar-se.

Conéixer el codi de signes utilitzat per l'artista Reconéixer els elements formals seleccionats per l'artista, que marquen el seu segell personal. Distingir el repertori d’imatges - iconografía – que es representen en l’art: fonts literàries, històriques, mitològiques, religioses... Situar-la en l’espai i en el temps i analitzar la seua influència en l’obra: context històric Interpretar el missatge i la funció per a la que va ser creada Saber el paper que l’artista exerceix en la societat de la seua època. PER A COMPRENDRE L'OBRA D'ART ÉS NECESSARI:

EL CONTEXT HISTÒRIC L'obra d'art és un fet històric i no es pot analitzar només des d'un punt de vista estètic. L'obra d'art no sols es dóna en la Història sinó amb la Història. Es Maneja la Història i l'assumix fent d'ella la seua ferramenta de treball, l'instrument de la seua operativitat. Els valors estètics d'una obra només es realitzen, només arriben a ser, per la seua posició en la cadena de fets artístics i històrics. La cadena és totalment necessària perquè l'art “siga”. El context i la tradició són materials de l'obra “en absentia”, com el marbre o l'oli ho són “en pressentia”. Una obra d'art no és només “el que és” sinó el que “ha deixat de ser”.

Qui és l’artista? L’home que crea objetes per a: Satisfer les seues necessitats pràctiques -art utilitari-. Com a mitjà de vida Perquè el món sàpia el que pensa. Per a divulgar les seues creences (o les d'altres) Per a estimular i distraure a si mateix i a altres. Per a explorar noves formes de mirar i interpretar objectes i escenes.

És completament lliure l’artista en l’execució de la seua obra? Al llarg de la història ha estat condicionat per mecenes i clients. La seua obra es convertix en document històric que reflectix el poder de l'Església, de la noblesa i la pressió del mercat. Com a executor del gust popular pot sintonitzar amb el subconscient col·lectiu. L'artista imprimix el seu segell personal a un encàrrec del mecenes i respon al gust popular. L'artista s'allibera de les regles de l'academicisme que s'imposava en l'època escandalitzant als espectadors. Hui, l'evolució del gust, eleva a un primer pla a l'Impressionisme.

"El arte enseña a mirar: a mirar el arte y a mirar con ojos más atentos el mundo. En los cuadros, en las esculturas, igual que en los libros, uno busca lo que está en ellos y también lo que está más allá, una iluminación acerca de sí mismo, una forma verdadera y pura de conocimiento." ANTONIO MUÑOZ MOLINA: "Ventanas de Manhattan"

"... l'art és inútil, almenys comparat amb, diguem, el treball d'un llanterner, un metge o un maquinista. Però què té de roín la inutilitat? Jo sostinc que el valor de l'art residix en la seua pròpia inutilitat; la creació d'una obra d'art és el que ens distingix de les altres criatures que poblen este planeta; i el que ens definix, en l'essencial, com a sers humans. Fer quelcom per pur plaer, per la gràcia de fer-ho." Discurs de l'escriptor PAUL AUSTER en l'entrega dels Premis príncep d'Astúries (Oviedo, 20/X)