Tema 3. Tècniques de redacció, tipologies i propietats textuals 3. 1

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LOS LÍMITES DE LA EDUCACIÓN Alba Sánchez Canal Capítol 4: La paternidad responsable.
Advertisements

Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
Llegir amb lectura ràpida el text (30 segons)
PROJECTE COMENIUS ACTIVITATS REALITZADES PER 1ºA.
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
S4 League S4: Stylish, eSper, Shooting, Sports.. Dades tècniques Desenvolupada:Pentavision Distribuïdora:Neowiz Games Data de llançament:2008 Gènere:Joc.
Els surfistes van utilitzar la cooperació per fer públic el seu desacord amb el projecte d’espigons. En primer lloc van utilitzar les seves planxes per.
Els colors de l’ Advent.
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat
Al vostre gust amb el  Amb so  CONTE PER A UNA NIT D’ESTELS.
El pes de la responsabilitat. Guillermo Mordillo és un dibuixant argentí que utilitza molt sovint el món de l’esport en les seves creacions gràfiques.Aquí.
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
Preparats per marxar?. Doncs anem a facturar!! No sabem si ho portem tot!
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
TUTORIAL PREZI Com funciona un prezi..
Creaciód'unblocambwordpress Alexandra Cojocaru 4 A ESO 27/01/2011.
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
EL DIFTONG I LA DIÈRESI.
Una experiència amb PÈBILI PROJECTE FILOSOFIA 3/18
ASPECTES GRÀFICS EN ELS SIGNES DE PUNTUACIÓ.
SINTAXI: L’oració simple
LES CATEGORIES GRAMATICALS
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
BAUHAUS, una escola d’art
Resum Complements Verbals
EL LLENGUATGE MUSICAL.
Ortografia. Les vocals o/u àtones
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
SINTAXI: L’oració simple
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
Present and past simple
L’Expressió escrita.
La carta formal.
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Writer 5... sense faltes! Avui, aprendràs una de les eines que té el Writer: el corrector ortogràfic. Així aprendràs com el programa et pot ajudar a fer.
Expressions de lloc.
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
Termes i expressions algebraiques
COMBINACIÓ DE PRONOMS FEBLES
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
ORIOL JA NO VOL JUGAR.
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
La vida és un do de Déu i un servei als altres
DIADA DE LA PAU A SJO.
LES LLETRES: VOCALS I CONSONANTS:
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Pla de treball unitat 2 intermedi 1 intermedi 2 intermedi 3 objectius
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
LES CONJUNCIONS.
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Llengua catalana i literatura
PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica.
Educar A l’inici d’un nou curs 2014 .
Religió Catòlica 2 Educació Primària.
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
ORACIONS SUBORDINADES ADJECTIVES
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
(Fes clic per entrar en el quadre i poder escriure) NOM DELS PERSONATGE (Per canviar la lletra i la mida ho pots fer des de FORMATO-FUENTE) Escriviu els.
Paràbola del Llapis Al principi, quan el Creador del Llapis
Què fas a la universitat?
LES CONJUNCIONS. DEFINICIÓ > Les conjuncions són partícules invariables de relació. Poden enllaçar dos o més mots, de la mateixa manera que les preposicions.
Què fas a la universitat?
Transcripción de la presentación:

Tema 3. Tècniques de redacció, tipologies i propietats textuals 3. 1 Tema 3. Tècniques de redacció, tipologies i propietats textuals 3.1. Criteris de puntuació

Els signes de puntuació: Signes ortogràfics convencionals Modulacions de la llengua oral Exigències de la sintaxi Finalitat: eficàcia de la comunicació (escrita o oral) Eina bàsica per organitzar les idees, estructurar el text i delimitar el significat exacte del missatge que es vol transmetre

LA COMA (pausa menor) Per a separar els elements d’una enumeració o els membres d’una oració determinada: M’he comprat uns pantalons, una camiseta, un xandall, etc. Per a determinar una alteració de l’ordre lògic de l’oració: El que t’havia de dir, ja t’ho he dit.

Quan hi ha un incís: El teu germà, el mestre, és un gran intel·lectual. Generalment, per a indicar les oracions subordinades: Quan vingues, hi anirem. Per a marcar omissions o elements el·líptics: En el primer tall geològic hi ha dues roques metafòriques; i en el segon, una.

No hem de posar coma: Entre el subjecte i el verb o entre el verb i un complement Abans de parèntesi, guió, punts suspensius o claudàtors

EL PUNT I COMA (pausa intermèdia) Quan dues oracions van separades per conjuncions i la segona no té un enllaç perfecte amb l’anterior: Des del punt de vista ètic és inadmissible; perquè l’acceptes, has de qüestionar-ho tot. Per a separar les parts d’una oració que tenen segments interns separats per altres signes de puntuació o que són llargues i complexes: Relació dels alumnes finalistes de les proves esportives: en llançament de javelina, Rosa Valls; en natació, Lluís Ros; en carrera d’obstacles, Natàlia Llopis; etc.

EL PUNT (pausa forta) El punt i seguit: dins d’una mateixa paràgraf, per a separar oracions autònomes. El punt i a part: quan la relació entre les oracions és més llunyana. El punt final: per indicar l’acabament d’un text, una separació entre conceptes, apartats, capítols, etc.

ELS DOS PUNTS (pausa intermèdia) Per a introduir una enumeració: Material necessari per a l’experiment: un matràs, aigua, àcid clorhídric i hidròxid de potassi. Per a separar dues idees que tenen una relació de proximitat: La manca d’aigua és un problema greu: sense aigua no es pot viure. Per a introduir un exemple, una il·lustració o un advertiment: Hi ha paraules que són invariables en singular i en plural: temps, llapis, cactus, dilluns, dimarts, etc.

ELS PUNTS SUSPENSIUS (...) Per a indicar que una enumeració no ha quedat tancada (o també etc.) Per a indicar una pausa sobtada o la conclusió difusa d’una oració: Revivia en el record la remor etèria de les palmes, l’olor de la pólvora pels horts, els reflexos multicolors de l’estany dels ànecs... Entre claudàtors, per a indicar que s’ha suprimit un fragment de text

ELS SIGNES D’ENTONACIÓ D’interrogació: ? D’exclamació: ! en oracions emfàtiques i exclamatives en oracions de manament

ELS GUIONS (mitjans: — / – / -) Per a introduir dins d’una oració una observació, un comentari personal, una ironia, etc.: Tanmateix, sobre totes aqueixes coses –crec que no cal insistir en la vàlua indiscutible d’aquest investigador–, cal destacar les repercussions posteriors dels seus decobriments. Per a marcar l’inici del parlament d’un personatge en una obra literària (guionet estilístic): – Maria, vine ja –va dir Pepeta amb to irat. – Pepeta, no puc encara –li va respondre Maria.

EL GUIONET (breu) Morfològic o lèxic: per a unir dos termes (formació de paraules compostes): Numerals compostos (ordinals i cardinals) (DUC): vint-i-cinc, tres-cents Entre el verb i els pronoms febles: omplir-lo Els mots compostos que comencem amb el nom d’un punt cardinal: sud-est, sud-africà Els compostos repetitius i expressius: xino-xano, xiu-xiu Amb l’adverbi no usat com a prefix quan el segon element és un substantiu: la no-violència

En els compostos formats per dos mots, quan el segon element comença per r-, s- o x- i el primer acaba amb vocal: pèl-roig, esclata-sang, escura-ximeneies En els compostos formats per dos mots, quan la unió dels dos elements puga dificultar-ne la lectura adequada a causa de les lletres concurrents: Bell-lloc En els compostos formats per dos mots, quan el primer element és un mot que duu accent gràfic: ciència-ficció

En els compostos abans-d’ahir, adéu-siau, dellà-ahir, després-dinar, despús-ahir, despús-anit, despús-demà, qui-sap-lo. No duen guionet: Els mots formats amb altres prefixos: preromànic Els mots construïts amb formes prefixades acabades en -o i de vegades en -i: fisicoquímic

LES COMETES Cometes baixes o llatines: «» Cometes altes o angleses: “ ” Cometes simples: ‘ ’ Per a marcar les citacions textuals o les paraules d’una persona, per a marcar un discurs en estil directe: Vull recordar ara les paraules del savi Joan Fuster: “Tens un cos, aprofita’l, aprofita-te’n”. En les citacions bibliogràfiques: articles, parts d’un llibre, etc.

ELS PARÈNTESIS Per a introduir un aclariment breu, una informació complementària, una referència o una dada cultural secundària: A Monòver (les Valls del Vinalopó) es fa bon vi.

ELS CLAUDÀTORS, GAFETS O PARÈNTESIS QUADRATS Per a fer un aclariment, afegir alguna indicació, resoldre una abreviatura o restaurar paraules dins d’un text: J[oan] M[aria] R[oig] ha estat declarat culpable d’homicidi. […] = supressió dins d’una citació textual: “Hi ha també una altra por de l’escriptor [...]. És la por de buidar-se”. Interpolacions que no són de l’autor del text original.

Oposició o alternança entre els dos termes que relaciona LA BARRA INCLINADA Oposició o alternança entre els dos termes que relaciona Combinacions de dos elements que es presenten junts amb la intenció de fer-ne notar el contrast: Les dues possibilitats de plural, marges/màrgens, es consideren correctes. Versos d’una composició poètica en ser citats en línia seguida: “Camines silenciosa / entre camins de boira / i guardes zelosa els secrets / que la vida et confia”

Símbols que relacionen més d’una magnitud: La llum viatja a 300 Símbols que relacionen més d’una magnitud: La llum viatja a 300.000 km/s. Doble funció lingüística (morfemes de gènere): El sistema educatiu funcionaria millor amb més professors/es. Representació dels fonemes: La /a/ àtona i/o: Tindran matrícula gratuïta els qui siguen membres de família nombrosa i/o fills de disminuïts físics. Períodes cronològics: Va aprovar l’assignatura en el curs 1991/1992 (o també 1991-1992).

ASPECTES MORFOSINTÀCTICS Regla de les tres c: 1) claredat 2) concisió 3) correcció  importància de la informació

CLAREDAT (evitar passatges ambigus i poc entenedors) períodes oracionals breus ordre lògic de la frase: subjecte + verb + complements puntuació adequada el paràgraf com a unitat (llargària mesurada) ús apropiat dels connectors (introduir i anunciar un tema, reprendre un tema, exemplificar, aclarir un punt, resumir i concloure, etc.)

CONCISIÓ ser precisos i directes evitar circumloquis, repeticions innecessàries i conceptes redundants evitar sinònims superflus concentració d’elements essencials i supressió de la informació supèrflua: El jutge també pot separar la tutela de la persona és millor que El jutge també pot, si ho creu convenient, separar la tutela de la persona. és preferible un verb a una expressió llarga o circumloqui: es va procedir a publicar > es va publicar

CORRECCIÓ normativa adequació: a les circumstàncies de producció (tema, canal, grau de formalitat, propòsit i destinatari) coherència: des del punt de vista semàntic cohesió: puntuació i connectors estilística: riquesa i variació presentació: bona presentació, ús adequat de la tipografia, paginació, etc. Normes d’estil: http://www.ua.es/dfcat

En paraules de Daniel Cassany: - no tingues pressa - planifica el teu treball i fes esborranys inicials - pensa en el destinatari, facilita-li i fes-li agradable sentir-te - repassa l’escrit - deixa’l reposar - busca’t un confident - la pràctica fa mestres