Anna Ciraso Tutora: Roser Viladot Tutora docent: Pilar Pineda

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
Advertisements

ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Toca fusta FENT DECORATS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
III Jornada de transport sanitari
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Reflexions al fil de l’Euneos
Estudi per a la identificació de
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Quin futur volem per al Baridà?
Decret d’autonomia dels centres educatius
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Escola la Floresta Sant Cugat del Vallès.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
FIC: Dinamitzar el treball per tasques a l’aula
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
Programa BIBE: perspectives de futur
Projecte d’Itineraris Formatius
EL PLA INDIVIDUALITZAT
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
Decret d’autonomia dels centres educatius
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Presentació de la Guia per a la identificació i
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Seminari d’Educació Especial
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
“El perfil de mestre i professor”
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Treball i aprenentatge en xarxa
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
Formació per als equips directius d’educació secundària
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Pla de Formació de Centre
Anàlisi d’un lloc web implementant actualització del contingut
Presentació de resultats
ALUMNAT ALTES CAPACITATS Pla Individualitzat
El Pla de formació del centre
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

Anna Ciraso Tutora: Roser Viladot Tutora docent: Pilar Pineda Avaluació de la transferència de la formació per al professorat. Prova pilot Serveis Educatius VOCIII Anna Ciraso Tutora: Roser Viladot Tutora docent: Pilar Pineda

Marc conceptual Transferència: Transferència de centre: Grau en que els participants apliquen al seu lloc de treball els aprenentatges i les competències assolides amb la formació, i aquestes aplicacions es mantenen en el temps (Pineda, 2002). Transferència de centre: Aplicació dels aprenentatges per part de l’escola com a conjunt: l’estabilització dels canvis introduïts amb la formació, i la seva vinculació a l’escola.

Marc conceptual Com s’avalua la transferència? Qüestionaris i entrevistes als participants, supervisors, subordinats... (Kirkpatrick, 2009) Observació del rendiment, informes, plans d’accions (Pineda, 2002) Repetir l’avaluació a intervals de temps, per comprovar l’estabilitat. Explicar bé factors predictors ... O avaluació indirecta, diagnosticant els factors de transferència (Noe, 1986; Holton, 2005; Pineda, Quesada i Moreno, 2010)

Objectius Elaborar un model per avaluar la transferència de la formació al professorat, i per analitzar els factors condicionants de la transferència: Elaborar un llistat de factors, adaptats al context del CRP i dels centres, que condicionen la transferència; Construir instruments per tal de diagnosticar aquests factors als centres educatius; Provar el model d’avaluació a tres centres; Recollir les percepcions del professorat i dels equips directius; Avançar propostes de millora per als centres.

Metodologia Estudi pilot Revisió bibliogràfica sobre l’avaluació de la transferència, els factors de la transferència, i els condicionants específics en context educatiu (resistències al canvi) Observacions i entrevistes Grup de discussió Es prioritzen els factors, es concreten, es matisa la terminologia Elaboració i validació del qüestionari (amb jutges) Estudi pilot

Estudi pilot Qüestionari format per 54 ítems Likert, organitzats en: Estructures Predisposició al canvi Planificació de centre Clima de centre Disseny transferència - Vinculació a projecte de centre - Motivació - Implicació - Legitimitat - Utilitat - Paper SEZ Més ítems sobre transferència individual i de centre Preguntes obertes

Estudi pilot Mostra: 107 mestres 69,2% VOC III (Rubí) 30,8% VOC II (Terrassa) La majoria de centres d’infantil i primària De diferents formacions El 46,7% sobre TIC, programa 1x1 El 15,9% sobre competències bàsiques

Resultats El qüestionari es redueix a 37 ítems. Possibilitat d’una versió breu, 20 ítems, que prediuen la transferència individual i de centre (el 61,9% i 66,4%, respectivament) Fiabilitat: 0,928 indica bona consistència interna

Motivadors de la transferència Resultats: factors Variables Relatius a ... Factors Motivació per transferir Ganes de posar en pràctica els aprenentatges Motivadors de la transferència Utilitat de la innovació Utilitat del canvi, també de cara a l’aprenentatge de l’alumnat Disseny de la transferència Aplicabilitat dels continguts 2 Vinculació a projecte de centre Resposta a necessitats 1 Planificació de centre Objectius a mig i llarg termini 1 Paper SEZ Reconeixement valor dels projectes

Variables Relatius a ... Factors Clima de centre Estructures Comissions, departaments, continuïtat Organització de la transferència 1 Legitimitat de la innovació Consens sobre els canvis 1 Paper SEZ Difusió dels projectes de l’escola 1 Planificació de centre Claredat dels canvis Implicació Compromís, responsabilitat sentida Implicació en el centre 1 Vinculació al projecte de centre Predisposició al canvi Predisposició al canvi de l’escola 2 Paper SEZ Assessorament en els projectes, en la formació Relació amb l’Administració educativa 1 Legitimitat del canvi Valoració, per part de l’Administració, del mestre com a agent del canvi passar

Resultats: factors Clima de centre: cohesió del claustre, treball en equip i sentiment de pertinència Implicació en el centre: compromís individual Predisposició al canvi del centre: resistències Relació amb l’Administració Educativa: recolzament i valoració Motivadors de la transferència Organització de la transferència

Resultats: factors Motivadors de la transferència Elements interns, percepció de la utilitat dels canvis, resposta a les necessitats del centre, aplicabilitat directa dels continguts, reconeixement del valor dels projectes del centre Organització de la transferència La manera en què le centre s’organitza, després de la formació: comissions específiques, paper dels departaments i cicles, consens, difusió dels nous projectes

Resultats: anàlisi qualitativa Transferència individual: sobretot noves metodologies amb TIC, aprenentatge dialògic, treball cooperatiu, projectes interdisciplinaris; concepte de “transferència latent” Factors transferència individual: destaquen manca de recursos, manca de temps, poca formació específica per a infantil Transferència de centre: potenciació de recursos, reformulació de programacions Factors transferència de centre: resistències al canvi, consens del claustre, suport del formador, comunicació interna i externa 4 categories d’anàlisi Explicar transferència latent: canvis difosos, “perdre la por”, replantejar qüestions que no sempre es tradueixen a canvis immediats

Resultats en la mostra global: Implicació en el centre Variable Mitjana Desviació Implicació en el centre 3,6280 0,39853 Motivadors de la transferència 3,1453 0,59155 Transferència individual 3,0031 0,78039 Predisposició al canvi 2,8832 0,65094 Clima de centre 2,8262 0,60588 Transferència de centre 2,7835 0,69936 Organització de la transferència 2,5382 0,55584 Relació amb l’administració educativa 2,3956 0,75079

Propostes per als SEZ Vetllar perquè la detecció de necessitats del centre sigui un procés dinàmic per consensuar uns objectius de centre a mig termini i uns mecanismes per avaluar els progressos realitzats Vigilar que el centre no es plantegi unes fites inassolibles; establir objectius i continguts concrets, perquè el formador pugui ajustar la proposta Impulsar el treball dels centres posterior a la formació Proporcionar formació especialitzada, dirigida a totes les etapes educatives Visibilitzar al professorat la tasca del CRP

Conclusions i perspectives futures A banda del seguiment de la transferència que es pugui realitzar des dels SEZ, es fa evident la necessitat d’una avaluació interna al centre. Un procés continu que arranca amb la detecció de necessitat, l’establiment d’objectius de centre a mig termini, i d’un pla per avaluar-los.

Conclusions i perspectives futures S’han identificat uns factors de la transferència de la formació en context educatiu S’ha elaborat un instrument vàlid per avaluar-los Possibilitats futures Seguiment de la transferència de les formacions al llarg del temp (metodologia qualitativa) Ampliar mostra per aconseguir una validació més consistent Construir instruments per poder diagnosticar els factors abans de la possible formació

Gràcies per la vostra atenció!