J. C. Aguado, E. Carrera, J. Cendra, A. Sabater Pruna i J. Segalàs làs                                                                                        

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències ètiques en la formación universitària
Advertisements

El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Formació del Personal d’Administració i Serveis
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
1 u n i t a t L’educador infantil.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Benvinguts i benvingudes al Campus de la UPC a Vilanova i la Geltrú
Decret d’autonomia dels centres educatius
L’Expressió escrita.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
COMISSIÓ TÈCNICA DE SALUT A TOTES LES POLÍTIQUES (PINSAP)
I ARA, QUÈ PUC FER?.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
“…acompanyem al ciutadà en el decurs de la seva vida…”
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Barcelona, 2 de desembre de 2.002
Una visió des de la família. Delegació de Família i Vida
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
Projecte d’Itineraris Formatius
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
Jornada Cloenda Esports
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
Decret d’autonomia dels centres educatius
Experiència amb el Google Sites
Presentació de la proposta curricular de Biologia per al batxillerat
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
El màrqueting i els seus elements
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
2. El materialisme històric de Marx
Treball de Recerca de Batxillerat
Serveis de Formació.
Resultats de l’Estudi 1Q 1R ESCOLA TÈCNICA SUPERIOR D’ENGINYERIA Curs Grau d’Eng.Elèctrica Grau d’Eng.Electrònica Ind. i Automàtica Grau d’Eng.Informàtica.
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
“Engineering and society”- Congrés Sostenible de la UPC 1 de 11
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Formació per als equips directius d’educació secundària
“L’ètica empresarial a les organitzacions sanitàries i socials”
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
El currículum a l’educació primària
La consciència fonològica a P-5 i 1er
COMUNICACIÓ AMBIENTAL PROMOCIÓ DE LA SALUT PÚBLICA
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Índex Introducció Qui som? D’on venim? Cap a on anem? Què hem fet?
al nostre centre educatiu?
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Coneixement del medi natural
Convivència i Mediació Escolar
Plans d’igualtat d’oportunitats Plans d’igualtat d’oportunitats
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Residencia estudiants
Transcripción de la presentación:

J. C. Aguado, E. Carrera, J. Cendra, A. Sabater Pruna i J. Segalàs làs                                                                                         Proposta de crèdits comuns de sostenibilitat per a totes les titulacions de grau de la UPC Barcelona, 12 – VII - 2007 Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 1 de 12

Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 2 de 12 ÍNDEX 1 Antecedents 2 Proposta i possible planificació 3 Continguts 4 Objectius de competències 4.1 Coneixements (“Saber”) 4.2 Habilitats (“Fer”) 4.3 Actituds i valors (“Ser”) 5 Conclusions Barcelona, 12 – VII – 2007 Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 2 de 12

Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 3 de 12 1 Antecedents Al Segon Pla de Medi Ambient de la UPC (2002-2005) ja hi havia prevista una assignatura obligatòria comuna de Sostenibilitat a totes les titulacions, però no es va arribar a concretar Ara al Pla UPC Sostenible 2015 aprofitant la integració a l’Espai Europeu d’Educació Superior trobem la oportunitat ideal La proposta de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat no vol ser uniformadora. Presentem uns objectius bàsics comuns i un esquema general flexible on cada titulació podrà escollir una part específica, el grau de presencialitat, els detalls de la metodologia i els professors que la impartiran Òbviament plantegem una metodologia d’aprenentatge tan activa com sigui possible Barcelona, 12 – VII – 2007 Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 3 de 12

2 Proposta i possible planificació (5 crèdits) 2 ECTS 1 ECTS 1 ECTS 12 hores Aula Tecnologia Sostenible 13 hores Treball en activitats 25 + 25 hores Projecte 20 hores Aula Sostenibilitat 30 hores Treball en activitats 2 ECTS 1 ECTS 3 ECTS Barcelona, 12 – VII – 2007 Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 4 de 12

1 Desenvolupament sostenible Setmana 1 Setmana 2 Setmana 3 Setmana 4 Setmana 5 Setmana 6 Setmana 7 2 ECTS comuns 20 h aula + 30 h treball 3h Aula Introducció Assignatura Estat del món Treball en grup activitat Test Activitat Estat del mon Causes Activitat Causes Paradigma Sostenibilitat Activitat Paradigma Sostenibilitat Sistèmica i Complexitat 1 ECTS Tecnologia Sostenible 12 h aula + 13 h treball 2h Aula Eines 1 Eines 2 Eines 3 2 ECTS Projecte 50 h Treball Projecte Informe projecte I Setmana 8 Setmana 9 Setmana 10 Setmana 11 Setmana 12 Setmana 13 Setmana 14 Setmana 15 Activitat Sistèmica i Complexitat Model de desenvolup Activitat Model de desenvolup. Polítiques Activitat Polítiques Eines 4 Eines 5 Eines 6 Informe projecte II 6h Aula Defensa projecte Barcelona, 12 – VII – 2007 Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 5 de 12

Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 6 de 12 3 Continguts Part comuna Tema 1: Estat del món Informes internacionals, capacitat de càrrega, fases ecològiques, població, petjada ecològica, economia, desequilibris, recursos alimentaris, consums i estat de l’atmosfera, hidrosfera, litosfera i biosfera. Tema 2: Causes de la insostenibilitat Les forces motrius, cultura i cosmovisions, el legat de la Modernitat Tema 3: El paradigma sostenibilista Antecedents històrics, principis de la sostenibilitat, indicadors, necessitats i qualitat de vida, propostes Barcelona, 12 – VII – 2007 Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 6 de 12

Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 7 de 12 Continguts ( i II) Tema 4: Sistèmica i complexitat Reduccionisme, sistemes i sistemes complexos, linealitat i no linealitat Tema 5: Model de desenvolupament Economia ambiental i ecològica, producte o servei, les empreses i la sostenibilitat, competició, cooperació i negociació Tema 6: Polítiques i sostenibilitat Democràcia i participació, governabilitat mundial, BM i FMI, OMC, mundialisme i propostes Part específica per a cada titulació: Tema 7 a Tema N: Eines administratives i tecnològiques per a la sostenibilitat Barcelona, 12 – VII – 2007 Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 7 de 12

4 Objectius de competències Competències generals T1 Estat T2 Causes T3 Sost T4 S y C T5 Model T6 Polít Projecte T7 TN Capacitat per analitzar i conèixer la complexa realitat del món X x Responsabilitat personal, sentit ètic i deontològic Pensament sistèmic i capacitat de síntesi Raonament crític Capacitat tècnica per introduir els requeriments socials i ambientals en els projectes Barcelona, 12 – VII – 2007 Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 8 de 12

4.1 Coneixements (“Saber”) T1 Estat T2 Causes T3 Sost T4 S y C T5 Model T6 Polít Projecte T7 TN Comprendre la situació actual del món des d’una perspectiva de sostenibilitat i els reptes actuals de la societat X x Conèixer les causes que han conduït a l’actual insostenibilitat i en particular el paper de la tecnologia Conèixer els elements bàsics del paradigma sostenibilista Conèixer eines i estratègies bàsiques per introducció del DS en el projecte i la pràctica professional Barcelona, 12 – VII – 2007 Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 9 de 12

4.2 Habilitats (“Fer”) Habilitats Pensament crític i sistèmic X T1 Estat T2 Causes T3 Sost T4 S y C T5 Model T6 Polít Projecte T7 TN Pensament crític i sistèmic X x Empatia, diàleg i col·laboració Orientació a la solució dels problemes o realització de projectes des de la sostenibilitat Proc. de participació social Barcelona, 12 – VII – 2007 Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 10 de 12

4.3 Actituds i valors (“Ser”) T1 Estat T2 Causes T3 Sost T4 S y C T5 Model T6 Polít Projecte T7 TN Sentit ètic i consciència de l’impacte de l’activitat professional i humana x X Respecte a les generacions passades, actuals i futures Respecte pel medi ambient Respecte per la diversitat i la multiculturalitat Cultura de la pau Barcelona, 12 – VII – 2007 Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 11 de 12

Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 12 de 12 5 Conclusions La nostra proposta pretén la determinació d’uns objectius bàsics de coneixements i capacitats per a uns crèdits comuns de sostenibilitat a les titulacions de grau de la UPC Aquesta proposta recull l’experiència en aquest tema de diverses assignatures de diferents titulacions i proposa una estructura flexible i adaptable a les especificitats de cada titulació La nostra Universitat té una posició mundialment reconeguda en aquest camp i hem d’aprofitar la present oportunitat d’integració a l’EEES per apostar decididament per la sostenibilitat i així seguir contribuint a millorar la nostra Universitat i el conjunt de la societat sobre el que podem influir Barcelona, 12 – VII – 2007 Crèdits sostenibilitat - Congrés Sostenible de la UPC 12 de 12